Gå til innhold

Psykolog/bekymringsmelding til barnevernet/innsyn i journal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Psykologen min sier de har en plikt til å si ifra til barnevernet. Eneste vi har hatt problemer med er en tenåring som får oppfølging gjennom helsepersonell_bup.lege og helsesøster. Synes det er veldig ekkelt at psykologen min sier at han har tenkt på å gi beskjed når vi får hjelp og ikke har andre problemer ellers i fam. eller med de andre barna. Føler at jeg ikke tør å si alt til han.. hvis det skulle bli aktuelt har barnevernet innsyn i journalen min..og kan dermed lese alt jeg har fortalt han i all fortrolighet. Barna mine har det bra og jeg er en god mor. De har et trygt godt hjem. synes det her er drøyt. Blir helt nervøs.. : ( 

Anonymkode: 5871d...228

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt hos han. Hjelper deg ikke å gå til en du ikke kan stole på

Skrevet

De har vel bare plikt å si i fra hvis det er grunn for bekymring? Det har jo alle i helsevesenet.

Anonymkode: 1c251...2af

Skrevet

De får ikke åpent innsyn i journalen. De sender en anmodning om å få relevant informasjon, som behandler skriver og sender. Der skal bare det som er relevant for saken stå. 

Anonymkode: d9b72...3bf

Skrevet

Ja det er veldig ekkelt. Jeg har opplevd det selv. Fikk en " anonym" bekymringsmld for noen år siden og barnevernet ba om fullmakt til å innhente opplysninger hos lege, psykolog osv, hvilket de fikk. Jeg gikk 10 timer hos psykolog som jeg fikk dekket via bedriftshelsetjenesten, tenkte at det kunne være bra for meg. Hos psykologen tok jeg opp noe ang en annen person som direkte har påvirket mitt og barnas liv. Veldig sensitivt og som kan få store konsekvenser for den det gjelder. Dette fikk jeg lest opp hos barnevernet. Var særdeles lite trivelig og direkte ubehagelig. Nå ble jo saken hos barnevernet henlagt og dette fikk ingen konsekvenser for noen, men det frister ikke å gå til psykolog igjen for å si det slik.

Anonymkode: 4cbb1...17f

Skrevet

Nei det frister ikke å fortsette der jeg går heller føler jeg.. sitter å lurer ut av deg den minste lille ting.. som senere kan bli brukt mot deg. Har ingenting å være redd for, men har vært deprimert i perioder.. men ikke slik at det har gått ut over barna mine.. og jeg har snakket om en del samlivsproblemer. Jeg kommer aldri til å oppsøke psykolog igjen.

Skrevet

Du kan velge å ikke samtykke til at bvtj. innhenter informasjon fra psykologen din. Bvtj. har mulighet til å gjøre det likevel, men det skal litt til og skal helst unngås. I tillegg skal ikke psykologen utlevere deg, men skrive kun det som er relevant for saken. Vi i bvtj. ser ofte på det som positivt at foreldre går til psykolog, det betyr jo at de bearbeider og jobber med problemene/utfordringen sine. :-) 

Anonymkode: 0b748...765

Skrevet

Så det er ikke slik at hvis man nekter at barnevernet får innsyn i journalen så blir man automatisk mistenkt for å drive med omsorgssvikt? Synes dette er svært ubehagelig.. jeg har fortalt psykologen min ting som jeg ikke vil at noen andre skal vite..og som heller ikke har noe å si på hvordan jeg er som omsorgsperson. Jeg er litt nervøs etter å ha hørt så mye negativt om barnevernet.. at de finner ting de henger seg opp i osv.. jeg vil ha fokus på barnet mitt og ikke ting jeg har slitt med som ikke har noe med barnet å gjøre.

Skrevet

Skjønner ikke helt, har psykologen din tenkt å sende bekymringsmelding til barnevernet? 

Anonymkode: 22b3d...7fa

Skrevet

Vi har tatt kontakt selv..men han har nevnt det flere ganger.. at de har en plikt til å opplyse.. det forstår jeg og synes er helt riktig der man får høre at barna ikke har det bra. Men i mitt tilfelle handler det om sosial angst i butikker osv.. er ikke noe som påvirker barna.. for jeg sperrer meg ikke inne osv.. synes det bare er ubehagelig så jeg har oppsøkt psykolog for å jobbe med meg selv. og har en trygg god familie.. det er nesten så jeg føler han leter etter noe å sette fingeren på. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har tatt kontakt selv..men han har nevnt det flere ganger.. at de har en plikt til å opplyse.. det forstår jeg og synes er helt riktig der man får høre at barna ikke har det bra. Men i mitt tilfelle handler det om sosial angst i butikker osv.. er ikke noe som påvirker barna.. for jeg sperrer meg ikke inne osv.. synes det bare er ubehagelig så jeg har oppsøkt psykolog for å jobbe med meg selv. og har en trygg god familie.. det er nesten så jeg føler han leter etter noe å sette fingeren på. 

Du må ikke tro at angstproblematikk som angår deg selv ikke påvirker barna dine. Det gjør det så absolutt. 

Jeg ville tro at psykologen sin bekymring kan gjelde nettopp dette: mangel på selvinnsikt når det gjelder effekten på barna. Det betyr jo ikke at bv skal eller bør gripe inn, men det er kanskje lurt med en mer åpen og mottakelig holdning. Kanskje psykologen har gode råd tross alt?

Hilsen ei som vokste opp med en (god!) mor med angst. 

Anonymkode: cac25...8da

Skrevet

Kan det være at han "bare" opplyste om hvordan spillereglene er for helsepersonell hvis det mistenkes omsorgssvikt? 

Jeg har gått mye i behandling ettersom jeg i perioder blir alvorlig psykisk syk, men det har aldri vært snakk om å involvere barnevernet. Jeg har selv spurt om de har vurdert å kontakte barnevernet, men har fått beskjed om at jeg har en god sykdomsinnsikt og at jeg er sammen med far gjør at barna ikke blir berørt i en for stor grad. Jeg skjønner selvfølgelig at barna blir berørt når jeg er syk, men de har en stabil og frisk far samt at jeg evner å se når jeg bør dra i behandling.  

Anonymkode: 7730e...2c0

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du må ikke tro at angstproblematikk som angår deg selv ikke påvirker barna dine. Det gjør det så absolutt. 

Jeg ville tro at psykologen sin bekymring kan gjelde nettopp dette: mangel på selvinnsikt når det gjelder effekten på barna. Det betyr jo ikke at bv skal eller bør gripe inn, men det er kanskje lurt med en mer åpen og mottakelig holdning. Kanskje psykologen har gode råd tross alt?

Hilsen ei som vokste opp med en (god!) mor med angst. 

Anonymkode: cac25...8da

Han har sagt jeg har god selvinnsikt.. så nei jeg tviler på at det er slik. 

Skrevet

Nettopp derfor jeg ikke søker hjelp, når man har barn så kan man bare pines i skjul.

Kommer aldri til å dra til noen og fortelle hvordan jeg har det for at det skal bli brukt mot meg senere. Psykisk sykdom er så missforstått og alt for mange i det offentlige har ikke peiling. Prøver meg frem på egenhånd med naturpreparater mens jeg håper på bedring. 

Anonymkode: 28df3...cd6

Skrevet

Jeg har gått til 2 forskjellige psykologer, jeg har ptsd, spiseforstyrrelse og depresjon. Så er jeg 100% alene med 2 barn, ingen av de betviler mine evner som mor. Og jeg ser ikke hvordan noe av det jeg forteller, skal kunne brukes mot meg. Hvis barnevernet skulle få tak i de papirene. Jeg er overhodet ikke redd for barnevernet.

Anonymkode: f6fdb...7c0

Skrevet
På 22.9.2017 den 9.04, Anonym bruker skrev:

Psykologen min sier de har en plikt til å si ifra til barnevernet. Eneste vi har hatt problemer med er en tenåring som får oppfølging gjennom helsepersonell_bup.lege og helsesøster. Synes det er veldig ekkelt at psykologen min sier at han har tenkt på å gi beskjed når vi får hjelp og ikke har andre problemer ellers i fam. eller med de andre barna. Føler at jeg ikke tør å si alt til han.. hvis det skulle bli aktuelt har barnevernet innsyn i journalen min..og kan dermed lese alt jeg har fortalt han i all fortrolighet. Barna mine har det bra og jeg er en god mor. De har et trygt godt hjem. synes det her er drøyt. Blir helt nervøs.. : ( 

Psykologen har taushetsplikt og bare plikt til å melde fra dersom det er grunn til å mistenke at barnet ikke får den omsorgen det behøver eller utsettes for noe det ikke bør utsettes for (eks se at mannen din slår deg).

Men hvorfor går du til psykolog i utgangspunktet?

Anonymkode: 6a67a...509

Skrevet
På 22.9.2017 den 14.43, Anonym bruker skrev:

De får ikke åpent innsyn i journalen. De sender en anmodning om å få relevant informasjon, som behandler skriver og sender. Der skal bare det som er relevant for saken stå. 

Anonymkode: d9b72...3bf

Mange har ikke tid til det, og sender derfor full journal. Har jobbet med dette.

Anonymkode: 6a67a...509

Skrevet

Psykologen har kun meldeplikt til barneverntjenesten om han/hun mener det grunn til å tro at det foreligger mishandling eller annen grov omsorgssvikt. Type "tenåringen sliter litt" finnes ikke i nærheten av lovlig grunnlag.

Når det innhentes opplysninger fra psykologer, leger etc. sendes det ut et standarformular med en del spørsmål. De fleste svarer på disse, noen i overkant kortfattet. En del steder gidder ikke lese spørsmålene og bare oversender hele journaler, men min erfaring er at dette i hovedsak gjelder "samlebåndshelsevesen," som legevakten og øyeavdeling på sykehus etc.

mvh

barnevernkonsulent

Anonymkode: 306f8...2f8

• 5 år senere...
Skrevet (endret)

Min største frykt er det dere snakker om her. Har opplevd så dårlige psykologer i DPS. Den siste skrev diagnoser på meg som ikke stemte og vendte på ting jeg sa for å underbygge sin egen hypotese. Ser at dette kan bli ødeleggende for meg en dag. Hva denne psykologen har gjort mot meg. 

Synes det er ganske spesielt å sette diagnoser pasienten ikke er enig i. Hvordan skal det være til hjelp da. Man kan faktisk finne alt i ALLE om psykologen Cherry-picker eller vender og vrir på ord og budskapet i fakten man forklarer. F eks husker jeg at hun klarte å endre det jeg sa som f eks at jeg følte på et savn eller smerte da jeg var yngre, som en sorg. Men det var ganske mange år siden. Dette klarte hun å endre til at jeg følte meg «tom» noe som er et symptom på emosjonelt ustabil. Sånn holdt hun på. Hun skulle ha det til at jeg følte på et «hat» også, fordi jeg sa at jeg følte meg litt bitter hjelpeløs og lei meg etter å ha blitt banket av min tidligere kjæreste. Så ja, hadde jeg lest journalen under min verste PTSD så hadde hun nok klart å bryte meg ganske ned. Merket at hun ville at jeg skulle føle var noe galt med meg, men ettersom ikke psykologen kjenner deg eller til ditt liv så blir det ikke noe annet enn deres egen persepsjon. Derfor er det viktig at pasienten er enig og kjenner seg igjen. Dette var en psykolog på DPS. Så har ekstremt dårlig erfaring med de, noe jeg ikke har i en privat en jeg gikk til tidligere som var veldig profesjonell og gjorde en genuin jobb med å hjelpe. i stede for å sitte å prøve å finne noe som kunne støtte deres personlige hypotese. Det blir så dumt og bare veldig feil. Vet at en del har dårlig erfaring med DPS mens andre har god erfaring ettersom de får en god og kyndig psykolog som ser de for den de er. Jeg tror noen bare dømmer, tenker automatisk det verste om deg og det eneste de ser er diagnoser og skjemaer. De klarer ikke se helheten eller personen. 

Enda verre er at de fører alt dette i en journal som kan brukes mot deg. For et system. 
Endret av Cammyk12345
Skrevet

Er det noen her som har klart å få journalen slettet? Merker de overkjører lover og regler i forhold til rettigheter i forhold til at man har krav på det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 30.9.2017 den 13.49):

Nettopp derfor jeg ikke søker hjelp, når man har barn så kan man bare pines i skjul.

Kommer aldri til å dra til noen og fortelle hvordan jeg har det for at det skal bli brukt mot meg senere. Psykisk sykdom er så missforstått og alt for mange i det offentlige har ikke peiling. Prøver meg frem på egenhånd med naturpreparater mens jeg håper på bedring. 

Anonymkode: 28df3...cd6

Er veldig enig. DPS er for dårlig. De utnytter makt. Respekterer ikke pasientene sine ønsker overhode og bare ser på deg som et skjema og en diagnose.  Gå til privat hvis du trenger hjelp. 

Skrevet
Cammyk12345 skrev (1 time siden):

Er veldig enig. DPS er for dårlig. De utnytter makt. Respekterer ikke pasientene sine ønsker overhode og bare ser på deg som et skjema og en diagnose.  Gå til privat hvis du trenger hjelp. 

Paranoid, begrensa og autoritetsredd er du i alle fall ikke.

Anonymkode: 591cd...434

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Paranoid, begrensa og autoritetsredd er du i alle fall ikke.

Anonymkode: 591cd...434

naiv, dum, uerfaren og uviten er du i alle fall ikke. 

Ser at du er ansatt i barnvernet. Så da henger det på greip at du er spydig og umoden nok til å svare meg på den måten. Skjønner hvorfor folk misliker  dere så sterkt. 

Endret av Cammyk12345
Skrevet

De som jobber i barnevernet, de må være spesielle! De må elske å grafse i andres liv. Det må være ubehagelig! 

Anonymkode: 54c34...4d6

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

De som jobber i barnevernet, de må være spesielle! De må elske å grafse i andres liv. Det må være ubehagelig! 

Anonymkode: 54c34...4d6

Å finne ut om foreldre ikke klarer å ta vare på barna sine, eller i verste fall er direkte slemme med barna sine, innebærer nødvendigvis å måtte «grafse» i andres liv, eller «undersøke», som vi andre kaller det.

Anonymkode: d3f0b...450

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...