Gå til innhold

Hvordan kan luer med bomull på innsiden være varme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bomull på innsiden, ull på utsiden.. hvordan kan en lue være varmere på den måten? Hva hjelper det å ha ull på utsiden?
Som mellomlag skjønner jeg, men da blir jo varmen også stengt inne av vinterdressen

Noen smarte mammer som kan forklare? 

Anonymkode: 48da3...3a0

Skrevet

Ullen luner jo på utsiden, og blir ikke våt på en helt annen måte enn bomull ved yr og regn.

Anonymkode: 25006...e09

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ullen luner jo på utsiden, og blir ikke våt på en helt annen måte enn bomull ved yr og regn.

Anonymkode: 25006...e09

Men den blir jo våt. Og det er bomull på innsiden som blir våt... Hvordan luner den? Jeg lurer på det vitenskapelige vet det. En forklaring

Skrevet

Hvordan det fungerer, vet jeg ikke. Men at det fungerer, det vet jeg. Beste lua jeg har hatt var den med bomull på innsiden og ull på utsiden.

Anonymkode: d8c5b...806

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan det fungerer, vet jeg ikke. Men at det fungerer, det vet jeg. Beste lua jeg har hatt var den med bomull på innsiden og ull på utsiden.

Hjelper ikke meg det :P ! 

Skrevet

Det er jo to lag med litt luft imellom.

Den vil jo ikke være kaldere enn en enkeltlags ullue.

Men om du legger til enda et lag utenpå der igjen blir den vel enda varmere.

Anonymkode: 5f52a...1a7

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo to lag med litt luft imellom.

Den vil jo ikke være kaldere enn en enkeltlags ullue.

Men om du legger til enda et lag utenpå der igjen blir den vel enda varmere.

Anonymkode: 5f52a...1a7

Hva med bomull og fleece? 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hjelper ikke meg det :P ! 

Hehey, da så. Blir du varmere av å vite hvorfor da? Det viktigste er vel at det fungerer?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hehey, da så. Blir du varmere av å vite hvorfor da? Det viktigste er vel at det fungerer?

Nehei skulle det stå, ikke hehey

Skrevet

Men kjære deg, en lue av ren bomull varmer jo! Det sier seg jo selv at med et lag til på utsiden så varmer det enda mer...

Skrevet
6 timer siden, den perfekte mor skrev:

Men kjære deg, en lue av ren bomull varmer jo! Det sier seg jo selv at med et lag til på utsiden så varmer det enda mer...

Hvorfor det? Du som sier at det sier seg selv, har vel også kunnskap om hvorfor, hm? 

Skrevet

Jeg har også stusset litt på vitsen med disse plaggene med bomull innerst og ull ytterst. Skjønner jo at flere lag, og luftlag varmer. Men i bodyer er det ikke luftlag engang, det er bare vevd/strikket (?) slik at det er på hver sin side. Da mister man jo litt av hensikten med ulla? At den skal være inn mot hud, regulere varmen og sørge for at man ikke blir kald om man blir våt?

Anonymkode: 8e7b4...5a6

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også stusset litt på vitsen med disse plaggene med bomull innerst og ull ytterst. Skjønner jo at flere lag, og luftlag varmer. Men i bodyer er det ikke luftlag engang, det er bare vevd/strikket (?) slik at det er på hver sin side. Da mister man jo litt av hensikten med ulla? At den skal være inn mot hud, regulere varmen og sørge for at man ikke blir kald om man blir våt?

Ja, og hvis det blåser ute, så vil jo ulla på utsiden av bomullsluen være meningsløs egentlig? For "det varmende luftlaget" blir jo blåst vekk.. Det er ikke noe vindtett skallag utenpå som hindrer det i å blåse på ulla. 

Ja, jeg skjønner heller ikke det med bomull-ull-bodyer. Akkurat som bomull-ull-luer. Det blir ikke noe luft mellom ulla og bodyen, da er det bedre å ha på bomullsbody og ulldrakt utenpå. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordelen er at mine barn med atopisk eksem kan bruke disse plaggene 😊 bomull innerst og ull utenpå. 

Anonymkode: 0fe90...7f6

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Fordelen er at mine barn med atopisk eksem kan bruke disse plaggene 😊 bomull innerst og ull utenpå. 

Anonymkode: 0fe90...7f6

Hvordan kan det være en fordel sammenlignet med at man har bomull innerst, og en ulldress utenpå? Det er jo mye varmere!
Bomull inne om vinteren holder dessuten. Man trenger egentlig kun ull om man skal være utendørs, og da er det varmere med en ulldress utenpå en bomullsbody enn en 1-lags ull/bomullsbody som ikke får stillestående luft mellom lagene (det som skaper varmen)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...