Gå til innhold

Personer som tror sykt barn dager, sykemelding og egenmelding er en rettighet de har

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

:ler:Ja, sjefen gir nok alle på jobben lavere lønn fordi Berg var hjemme i 2 dager :D

Anonymkode: 4557d...a0a

Men hvis Berg, Andersen, Hassan og Dahl gjør det, så kan det få konsekvenser for alle på sikt.

Anonymkode: 5efb5...c99

Skrevet

Det er de ferreste som holder på slik. Akkurat som med butikktyveri, de fleste stjeler ikke. 

Det er alltids noen som stjeler, snylter, svindler og lurer. De er ikke flertallet. 

Det som er viktig er at en ikke skal straffe alle, kontrollere alle, og mistenkeliggjøre alle. 

Jeg ønsker ikke kamera i prøverommet slik som de har i for eksempel England, fordi noen stjeler. 

Jeg ønsker ikke å måtte ha lege meldt sykdom fra dag en, fordi noen lurer seg til. 

På jobb hos oss er det ikke sånne ukulturer. Vi har lavt sykefravær. Disse typiske egenmeldings snik mønstrene finnes ikke. 

Vi har god toppledelse, vi har godt arbeidsmiljø, vi har god lønn. Vi liker arbeidsoppgavene våre, og vi føler ansvar for godt utført arbeid, og omsorg for hverandre. 

Jeg har hatt ulike arbeidsplasser, min erfaring er at slike ukulturer oppstår i kjølvannet av dårlig ledelse, med tilhørende dårlig arbeidsmiljø. 

Når arbeidsplassen blir en energi tyv, da må gjerne arbeidstakerne holde seg unna for å takle livet? 

Kanskje slike arbeidsgivere ofte har seg selv å takke om slike ukulturer oppstår? 

Kanskje denne kollegaen er en av de skjeldne ekte svindlerne? Det vil han vite best. De vil alltid finnes, men er det en kultur for sånt på jobben, da er det gjerne selvforskyldt? 

Anonymkode: d5c25...384

Skrevet

Synes det er rart at folk ser på det som angiveri og at man stilker nesa si i ting man ikke har noe med.

Snylting på fravær er et samfunnsøkonomisk problem. Det angår meg og andre. Veien fra svindel til karensdager blir kortere. Hvis mange nok fortsetter å snike til seg økonomiske goder, må det til slutt få konsekvenser utover økt argeidsbrladtning på kollegaer. 

Hvis man gar skylapper for at mennesker sniker til seg sykedager, sykmelding, uføretrygd osv., bifaller man det de gjør, samtidig som man i framtiden vil miste gitte goder. 

Det er ikke bare lommerusk i en rikmanns lomme, det er en del av et større bilde. 

Anonymkode: 675cb...5ea

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men hvordan klarer arbeidsgiver å bevise det når det er annehånds informasjon?

Anonymkode: 6c510...48b

Hvordan han faktisk beviste det er jeg ikke helt sikker på, men det ble tydelig når det veldig ofte ble egenmelding dagen etter personen hadde vært på konsert, møtt venner for en øl ol og det ble sendt snap til langt på natt. Ikke til sjefen, men til andre på jobb. I tillegg var han ofte borte når sjefen var borte, første gang vi merket at det ikke ble meldt inn, oppdaget sjefen det tilfeldigvis, etterhvert som det ble mye rart, begynte vi å si fra og da kunne sjefen følge med på om det faktisk ble levert egenmelding. Noe av problemet var at det var nestleder som gjorde dette, så han var ansvarlig når sjefen ikke var der. 

Anonymkode: 21be5...362

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan han faktisk beviste det er jeg ikke helt sikker på, men det ble tydelig når det veldig ofte ble egenmelding dagen etter personen hadde vært på konsert, møtt venner for en øl ol og det ble sendt snap til langt på natt. Ikke til sjefen, men til andre på jobb. I tillegg var han ofte borte når sjefen var borte, første gang vi merket at det ikke ble meldt inn, oppdaget sjefen det tilfeldigvis, etterhvert som det ble mye rart, begynte vi å si fra og da kunne sjefen følge med på om det faktisk ble levert egenmelding. Noe av problemet var at det var nestleder som gjorde dette, så han var ansvarlig når sjefen ikke var der. 

Anonymkode: 21be5...362

Man trenger ikke bevise det, mistanke om skulk er nok til at arbeidsgiver kan kreve legeattest og inndra retten til egenmelding.

Anonymkode: e7601...23e

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er sikkert en sånn som tar fem minutter ekstra pause også 🙄 

Skal si de ansatte i min manns bedrift ble lange i kjaken når de fikk forståelse for at alle ekstra småpauser de har i løpet av året kunne gitt dem feks ett par helgeturer spandert av arbeidsgiver. 

Anonymkode: b5c9b...ef5

Små pauser er faktisk sunt for arbeidsmiljøet og produktiviteten.

Anonymkode: eeaa0...5d6

Skrevet

Jeg hadde sagt fra i ditt tilfelle HI.

Skrevet

Synes ikke du skal blande deg bort i dette. Det er ikke din sak!

Anonymkode: 7f5fb...1fd

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo litt natig og sladrete. Hvorfor så du i vaktboken i utgangspunktet egentlig? 

Anonymkode: adc5f...f01

Det gjør alle hos oss. Vi sjekker at turnusen stemmer så vi kommer på jobb til riktig tid. Er det så uvanlig? 

Anonymkode: da739...e8a

Skrevet

Synes ikke du skal blande deg bort i dette. Det er ikke din sak!

Anonymkode: 7f5fb...1fd

Det er jeg uenig i. Når kollegaene mine koster arbeidsplassen min masse penger og pålegger oss andre ekstra jobb ved å forsvinne for å pusse opp, så mener jeg det er min sak. 

Anonymkode: da739...e8a

Skrevet

Har ei venninne hvor mannen får aap. Barnet var sykt, venninnen ble hjemme mens mannen snekra på huset. Så rundt lunsjtider dro hun til frisøren mens han tok barnet. Måtte skyndte seg hjem da, så far kunne dra på Maxbo å handle mer materialer å få ferdig den ene veggen før helga... sånn arbeidsmoral tar livet av meg!!

Anonymkode: 0e775...7ab

Skrevet

Dette er å stjele fra arbeidsgiver! 

Grovt ! Gi beskjed 

Anonymkode: 6380f...edc

Skrevet

Klart HI bryr seg, de færreste arbeidsplasser er i dag overbemannet, så det går sannsynligvis direkte utover henne og de andre som jobber der når denne kollegaen skulker jobben.

Skrevet

Så om en forelder er ufør, så mister den andre retten til sykt barn dager? Da skal den trygdede ta alt? 

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ei venninne hvor mannen får aap. Barnet var sykt, venninnen ble hjemme mens mannen snekra på huset. Så rundt lunsjtider dro hun til frisøren mens han tok barnet. Måtte skyndte seg hjem da, så far kunne dra på Maxbo å handle mer materialer å få ferdig den ene veggen før helga... sånn arbeidsmoral tar livet av meg!!

Men hvis man er på aap, så er man vel i de fleste tilfeller syk

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så om en forelder er ufør, så mister den andre retten til sykt barn dager? Da skal den trygdede ta alt? 

Hvem sa det? 

Poenget var at barnet var friskt og i barnehagen! 

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem sa det? 

Poenget var at barnet var friskt og i barnehagen! 

...... ano 7ab sa det? Eller kunne tolkes dithen.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

...... ano 7ab sa det? Eller kunne tolkes dithen.

Her handla det vel ikke om sykdomsbilde generelt, men om man kan pusse opp hus og dra på maxbo burde man klare å passe barnet når det er sykt. 

Jeg går på aap og studerer, og det er ingen grunn til at min samboer skal være hjemme fra jobb om barnet vårt blir sjukt. Hadde jeg vært sengeliggende med sykdom hadde det vært noe annet.  

Anonymkode: 8e5f1...8b2

Skrevet

Vi har et veldig godt velferdssystem i dette landet, og mye av det bygger på tillit. 

Jeg synes du skal gi beskjed til arbeidsgiver, fordi denne personen utnytter systemet vi alle nyter godt av, og for mye av dette kan føre til en nedrusting av velferden. Karensdager er stadig vekk i diskusjon. 

Anonymkode: 8e5f1...8b2

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis man er på aap, så er man vel i de fleste tilfeller syk

Ja, men når man bruker dagen på å snekre ute så kunne man og tatt seg av et sykt barn. Da er man ikke for syk til det...

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Det er innmari synd at disse gode velferdsordningene misbrukes. Det er stadig snakk om innstramminger i ulike slike ordninge, og med dagens borgerlige regjering er risikoen for f.eks. karensdager mye, mye større enn hvis regjeringen hadde vært rød/grønn. 

Det irriterer meg at vanlige folk ikke forstår slike opplagte tegninger. I HIs tilfelle ville jeg så absolutt sagt ifra. 

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes dem som til og med er dummere. Jeg hadde en ansatt en gang som leverte sykmelding fra legen på at hun hadde vært borte en dag på grunn av hodepine. Jeg fortalte henne at hun ikke trengte å levere sykmelding for sånt. Da kunne hun bruke egenmelding. Svaret jeg fikk var at det gikk ikke. Hun måtte spare egenmeldingene for dem skulle hun bruke i desember...

Anonymkode: 36691...818

Er det mulig?!? 

Anonymkode: 74cb9...2df

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Små pauser er faktisk sunt for arbeidsmiljøet og produktiviteten.

De småpausene som starter 0700 og varer til 0710, med en gang arbeidstaker har kommet på jobb. 6stk så har man én time tapt arbeid. Per dag. Hvis de samme seks i tillegg tar ti minutter ekstra lunch har man en time til. To timer om dagen i fem dager er ti timer. Ti timer i uken i 46 uker er 460timer, med en timelønn for bedriften på 350kr (inkl arbeidsgiveravgift, forsikringer, sosiale goder osv) koster morgenkaffen og litt ekstra lunch arbeidsgiveren 164500kr per år. Og her har jeg vært moderat i lønnsberegningen!

Jeg er enig i at småpauser i løpet av dagen er bra, som en ekstra tur til kopimaskinen, røre litt på kroppen hvis man har en stillesittende jobb etc. Men man skal allikevel være obs på at man er på jobb for å gjøre ett arbeid, som man blir betalt for. Og da får man være så effektiv man kan den korte tilmålte tiden.

Anonymkode: b5c9b...ef5

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes dem som til og med er dummere. Jeg hadde en ansatt en gang som leverte sykmelding fra legen på at hun hadde vært borte en dag på grunn av hodepine. Jeg fortalte henne at hun ikke trengte å levere sykmelding for sånt. Da kunne hun bruke egenmelding. Svaret jeg fikk var at det gikk ikke. Hun måtte spare egenmeldingene for dem skulle hun bruke i desember...

Anonymkode: 36691...818

Tja, her i huset får vi omgangssyke hvert år i desember, kanskje det var noe sånt hun regnet med? :P

Anonymkode: 109d3...93d

Skrevet

Jeg ville selvsagt meldt. Og meldt igjen neste gang det skjedde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...