Gå til innhold

Personer som tror sykt barn dager, sykemelding og egenmelding er en rettighet de har

Anbefalte innlegg

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De småpausene som starter 0700 og varer til 0710, med en gang arbeidstaker har kommet på jobb. 6stk så har man én time tapt arbeid. Per dag. Hvis de samme seks i tillegg tar ti minutter ekstra lunch har man en time til. To timer om dagen i fem dager er ti timer. Ti timer i uken i 46 uker er 460timer, med en timelønn for bedriften på 350kr (inkl arbeidsgiveravgift, forsikringer, sosiale goder osv) koster morgenkaffen og litt ekstra lunch arbeidsgiveren 164500kr per år. Og her har jeg vært moderat i lønnsberegningen!

Jeg er enig i at småpauser i løpet av dagen er bra, som en ekstra tur til kopimaskinen, røre litt på kroppen hvis man har en stillesittende jobb etc. Men man skal allikevel være obs på at man er på jobb for å gjøre ett arbeid, som man blir betalt for. Og da får man være så effektiv man kan den korte tilmålte tiden.

Anonymkode: b5c9b...ef5

Og jeg tenker at du er en rigid og en mulig dårlig leder hvis du ikke evner å se flere grunner til at små pauser er sunt. Alt måles ikke best i kroner og øre. Trivsel, psykososialt arbeidsmiljø og bedre konsentrasjon etter en kort pause er også av verdi.

Anonymkode: eeaa0...5d6

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg tenker at du er en rigid og en mulig dårlig leder hvis du ikke evner å se flere grunner til at små pauser er sunt. Alt måles ikke best i kroner og øre. Trivsel, psykososialt arbeidsmiljø og bedre konsentrasjon etter en kort pause er også av verdi.

Hallo, hun snakker ikke om at du tar deg en fem minutters pause i løpet av arbeidsdagen. Hun la fram et helt konkret regnestykke som viser hvor dyrt det er med "skravlekjerringer" som tar ti minutter pause hver time. Jeg tror du følte deg truffet, jeg.

Anonymkode: f8d70...aaa

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hallo, hun snakker ikke om at du tar deg en fem minutters pause i løpet av arbeidsdagen. Hun la fram et helt konkret regnestykke som viser hvor dyrt det er med "skravlekjerringer" som tar ti minutter pause hver time. Jeg tror du følte deg truffet, jeg.

Anonymkode: f8d70...aaa

Jeg har jobbet to steder der ledelsen har annonsert at fem minutter pause hver time eller ti minutter annenhver time er greit, og dette var stedene jeg har jobbet med lavest sykefravær. Og tenk! De færreste benyttet seg av dette, men de visste de hadde muligheten og satte pris på det...! 

En leder vil tape mye mer på å ikke ha tillit til de ansatte og rigide regler- slike arbeidsplasser har høy turnover og høyere sykefravær. 

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er en helt vanlig arbeidstaker med litt interesse i økonomi 😉 

Det er mange veier for å oppnå det samme. I vår lille bedrift, hvor vi er få ansatte og har voldsomme budsjetter å nå må vi også være bevisste på hvordan vi bruker tiden vår. Det betyr ikke at vi har dårlig arbeidsmiljø, trivsel eller høyt sykefravær. Tvert i mot. Sykefraværet er så og si ikke-eksisterende, vi har noe sykt-barnfravær. Og langtidssykefravær pga graviditet og komplikasjoner der. 

Og hvis du ikke ser forskjell på en timeout etter å faktisk ha gjort noe og å starte dagen med pause og å dra ut allerede lange pauser så har du vel egentlig bare vondt i vilja!

Skrevet

Opplevde noe av det samme. Vi hadde personalmøte fredag før påske og en kollega var "syk".

Senere på dagen registrerte hun seg på face som overlevende terror grepet i Gøteborg. Hun hadde altså tatt seg en tur. 

Jeg sa ingenting

Anonymkode: e6252...275

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er en helt vanlig arbeidstaker med litt interesse i økonomi 😉 

Det er mange veier for å oppnå det samme. I vår lille bedrift, hvor vi er få ansatte og har voldsomme budsjetter å nå må vi også være bevisste på hvordan vi bruker tiden vår. Det betyr ikke at vi har dårlig arbeidsmiljø, trivsel eller høyt sykefravær. Tvert i mot. Sykefraværet er så og si ikke-eksisterende, vi har noe sykt-barnfravær. Og langtidssykefravær pga graviditet og komplikasjoner der. 

Og hvis du ikke ser forskjell på en timeout etter å faktisk ha gjort noe og å starte dagen med pause og å dra ut allerede lange pauser så har du vel egentlig bare vondt i vilja!

Kjære vene. Les innleggene en gang til. Hun jeg svarer snakker ikke bare om pause ved starten av dagen (dog er det da helt vanlig å lage seg en kopp kaffe før man setter i gang) og lunsjpauser som trekker ut. Hun snakker også om småpauser, og det er altså det vi diskuterer her. 

Skrevet

Kjenner det koker litt i topplokket av slike dårlige holdninger - arbeidsmoralen er virkelig mye lavere enn før. 

Hører stadig om situasjoner hvor folk lurer på hvor mange sykt-barn dager de har igjen å bruke - rett og slett redde for å ikke få brukt de opp! Jeg hadde nok ikke brydd meg veldig mye om en kollega ble borte èn fredag i året pga en konsert og leverte egenmelding( sin egen ja) , eller tok en dag hjemme for å komme seg til hektene etter en travel tid. Det er viktig å ta vare på seg selv også, MEN slik som i dette tilfellet  ville jeg tatt en løs prat med sjefen. Evt de andre du jobber med og hørt etter om det er slik holdningen er på arbeidsplassen din. Blir fort surt miljø på arbeidsplassen om en kollega utnytter systemet og dere må se på at han/hun kommer unna med det.

Lykke til forresten, det er ikke lett å skulle "sladre", janteloven er dessverre litt for godt ankret i mange nordmenn.

Anonymkode: 13319...592

Skrevet

Jeg håper du kommer til å si fra til arbeidsgiver om dette, Hi! Kommer du til å gjøre det?

Til dere som synes Hi ikke skal bry seg - er dere villig til å f.eks. miste lønn for de første 1-2-3 dagene dere er syke - eller tar egenmeldingsdager uten å være syk? Det er nemlig det som blir følgen hvis stadig flere gjør som His kollega. Og dere som har stemt blått nå har i tillegg økt sjansen for at karensdager blir innført. Så, er dere villig til å ikke få lønn de dagene dere ikke gidder å gå på jobb, eller å ikke få lønn fra dag nr. en om dere er syke, eller barna deres er syke?

Anonymkode: 6cd1a...a82

Skrevet

Dette du lister opp er jo faktisk rettigheter man har, forutsatt sykdom da selvfølgelig. 

Anonymkode: d5c25...384

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette du lister opp er jo faktisk rettigheter man har, forutsatt sykdom da selvfølgelig. 

Anonymkode: d5c25...384

Ja, enn så lenge er dette rettigheter vi har. Det kommer ikke til å vare lenge hvis vi misbruker dem slik HI beskriver, og særlig ikke nå, med borgerlig regjering. 

Anonymkode: b1759...408

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...