Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #1 Skrevet 21. september 2017 Ikke en gode som skal brukes ved reell sykdom. Har en idiot av en kollega på jobb. Han har fire barn, tre av barna er over 12 år, men den yngste kan fortsatt være hjemme med foreldre ved sykdom. Kona hans er uføretrygdet. Kjenner kollegaen godt. Han har nemlig sønnen sin på samme avdeling som mitt barn. Mandag og tirsdag var han borte fra jobb. Jeg så i vaktboken at dette var grunnet sykt barn. Jeg fikk meg en liten overraskelse da jeg hentet mitt barn etter jobb tirsdag, for der var nemlig sønnen hans. Ut fra avkrysningslistene kunne jeg se han hadde vært der på mandag også. Jeg ble utrolig irritert så da kollegaen min dukket opp på jobb onsdag sa jeg til han at han måtte ha gitt feil beskjed til sjefen fordi det sto sykt barn i vaktboken, men sønnen din så jeg i barnehagen. Han ble først litt sur, men så sa han at han pusset opp hjemme og dagene hadde han rett på så derfor tok han disse dagene for å få gjort ferdig prosjektet. Jeg ble veldig satt ut, men sa det ikke var det dagene skulle brukes til. Da lo han hånlig av meg og spurte om ikke jeg også var smart nok til å bruke opp mine egne rettigheter så jeg fikk gjort litt oppussing og fikk litt tid for meg selv. Han har flere ganger vært sykemeldt, borte med sykt barn, syk selv osv hvor han har lagt ut bilder på some og slikt, men det har jeg på en måte ansett som at han kanskje har delt bilder fra en annen dag eller noe annet. Gjør folk virkelig dette? Kan jeg rapportere til sjefen? Anonymkode: da739...e8a
Yellow Brick Road Skrevet 21. september 2017 #2 Skrevet 21. september 2017 Dette høres for dumt ut til å være sant, men det finnes mange merkelige mennesker så... Ja, jeg hadde gitt beskjed til sjefen.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #3 Skrevet 21. september 2017 Alt du skal bry deg med, eller hva? Storebror ser deg? Anonymkode: 4557d...a0a
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #4 Skrevet 21. september 2017 Hadde helt klart sagt fra ja. Ved mistanke om misbruk kan arbeidsgiver ta fra deg rettigheten til å bruke egenmelding. Du har krav på lønn ved fravær altså, men du kan ikke lenger selv vurdere at du er for syk til å gå på jobb, du må ha legeattest fra første dag. Arbeidsgiver kan kreve dette ved misbruk både av egen sykdom og sykt barn, da må han til legen og få en attest på at barnet faktisk er syk neste gang han vil være hjemme med det også Anonymkode: e7601...23e
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #5 Skrevet 21. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Alt du skal bry deg med, eller hva? Storebror ser deg? Anonymkode: 4557d...a0a Fravær er kjempedyrt for en arbeidsgiver, og blir det for høyt fravær går jo det ut over alle som jobber der pga dårligere økomoni. Anonymkode: e7601...23e
Mrs Smith Skrevet 21. september 2017 #6 Skrevet 21. september 2017 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke en gode som skal brukes ved reell sykdom. Har en idiot av en kollega på jobb. Han har fire barn, tre av barna er over 12 år, men den yngste kan fortsatt være hjemme med foreldre ved sykdom. Kona hans er uføretrygdet. Kjenner kollegaen godt. Han har nemlig sønnen sin på samme avdeling som mitt barn. Mandag og tirsdag var han borte fra jobb. Jeg så i vaktboken at dette var grunnet sykt barn. Jeg fikk meg en liten overraskelse da jeg hentet mitt barn etter jobb tirsdag, for der var nemlig sønnen hans. Ut fra avkrysningslistene kunne jeg se han hadde vært der på mandag også. Jeg ble utrolig irritert så da kollegaen min dukket opp på jobb onsdag sa jeg til han at han måtte ha gitt feil beskjed til sjefen fordi det sto sykt barn i vaktboken, men sønnen din så jeg i barnehagen. Han ble først litt sur, men så sa han at han pusset opp hjemme og dagene hadde han rett på så derfor tok han disse dagene for å få gjort ferdig prosjektet. Jeg ble veldig satt ut, men sa det ikke var det dagene skulle brukes til. Da lo han hånlig av meg og spurte om ikke jeg også var smart nok til å bruke opp mine egne rettigheter så jeg fikk gjort litt oppussing og fikk litt tid for meg selv. Han har flere ganger vært sykemeldt, borte med sykt barn, syk selv osv hvor han har lagt ut bilder på some og slikt, men det har jeg på en måte ansett som at han kanskje har delt bilder fra en annen dag eller noe annet. Gjør folk virkelig dette? Kan jeg rapportere til sjefen? Anonymkode: da739...e8a Hadde sagt i fra.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #7 Skrevet 21. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Fravær er kjempedyrt for en arbeidsgiver, og blir det for høyt fravær går jo det ut over alle som jobber der pga dårligere økomoni. Anonymkode: e7601...23e Ja, sjefen gir nok alle på jobben lavere lønn fordi Berg var hjemme i 2 dager Anonymkode: 4557d...a0a
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #8 Skrevet 21. september 2017 Tror ikke på dette. Tror folk gjør slikt, men tror ikke folk innrømmer det når de blir spurt. Så nei. Men regner med du mistenker det var dette som skjedde.. Anonymkode: f0620...cf9
Mrs druestein Skrevet 21. september 2017 #9 Skrevet 21. september 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, sjefen gir nok alle på jobben lavere lønn fordi Berg var hjemme i 2 dager Anonymkode: 4557d...a0a Herregud, er glad at ikke alle har like RÆVA arbeidsmoral som deg!
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #10 Skrevet 21. september 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, sjefen gir nok alle på jobben lavere lønn fordi Berg var hjemme i 2 dager Anonymkode: 4557d...a0a Du er sikkert en sånn som tar fem minutter ekstra pause også 🙄 Skal si de ansatte i min manns bedrift ble lange i kjaken når de fikk forståelse for at alle ekstra småpauser de har i løpet av året kunne gitt dem feks ett par helgeturer spandert av arbeidsgiver. Anonymkode: b5c9b...ef5
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #11 Skrevet 21. september 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, sjefen gir nok alle på jobben lavere lønn fordi Berg var hjemme i 2 dager Anonymkode: 4557d...a0a Eh, lavere lønn? Du vet hva du snakker om skjønner jeg.... Nei, det er ikke lov å sette folk ned i lønn, men blir lønnsutgiftene for høye i forhold til inntektene må man nedbemanne. I små bedrifter er dette litt av et regnestykke skal jeg si deg. I bedriften jeg driver er vi til sammen 5 ansatte, sier seg selv at om alle fem skulle (mis)bruke trygdeordninger på denne måten og jeg måtte betale dobbel lønn (sykepenger + lønn til vikar) for alle de dagene i året så hadde vi gått konkurs. Vi har rett og slett ikke så mye å gå på....... Anonymkode: e7601...23e
Mrs druestein Skrevet 21. september 2017 #12 Skrevet 21. september 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du er sikkert en sånn som tar fem minutter ekstra pause også 🙄 Skal si de ansatte i min manns bedrift ble lange i kjaken når de fikk forståelse for at alle ekstra småpauser de har i løpet av året kunne gitt dem feks ett par helgeturer spandert av arbeidsgiver. Anonymkode: b5c9b...ef5 Hun er nok en av dem som mener at arbeidsgiver (den store stygge ulven) er en utømmelig kilde av penger som de har fått ved å tyne og utnytte stakkars arbeidere... Og at man absolutt bare gi faen i moral
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #13 Skrevet 21. september 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, sjefen gir nok alle på jobben lavere lønn fordi Berg var hjemme i 2 dager Anonymkode: 4557d...a0a Ikke den skarpeste kniven du.... Anonymkode: 6c510...48b
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #14 Skrevet 21. september 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror ikke på dette. Tror folk gjør slikt, men tror ikke folk innrømmer det når de blir spurt. Så nei. Men regner med du mistenker det var dette som skjedde.. Anonymkode: f0620...cf9 Det tror jeg på, for en sånn kolega har jeg og hatt. En kollega som sa rett ut at hun tok seg egenmeldingsdager når det passet henne, eller sa hun fikk sykemelding når det passet henne, som når hun ikke fikk fri når hun ville Anonymkode: 6c510...48b
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #15 Skrevet 21. september 2017 Kan gi beskjed. Men man kommer ikke så langt med det rettsmessig. D er syn at folk misbruker slike ordninger. For da blir de tatt vek på sikt. Istedenfor å "sladre" går d ann å fortelle egoisten hva han egentlig holder på med. At det til slutt går ut over folk som er ærlig og ikke snylter på andre. Vi har det veldig bra i norge i dagens samfunn takketvære fagforeninger. Men når enkelte skal misbruke så må arbeidsgiver spare penger andre steder. Samme som de som missbruker forsikringer. Vist forsikringsselskapene taper penger så fjerner de bare ordningen og det går utover alle. Anonymkode: 69e72...ad5
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #16 Skrevet 21. september 2017 Det er ikke greit av din kollega men hvilken rett har du til og se og lese i avkryssningslisten i bhg til barnet ditt? Anonymkode: 7fe65...1a0
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #17 Skrevet 21. september 2017 47 minutter siden, Yellow Brick Road skrev: Dette høres for dumt ut til å være sant, men det finnes mange merkelige mennesker så... Ja, jeg hadde gitt beskjed til sjefen. Det finnes dem som til og med er dummere. Jeg hadde en ansatt en gang som leverte sykmelding fra legen på at hun hadde vært borte en dag på grunn av hodepine. Jeg fortalte henne at hun ikke trengte å levere sykmelding for sånt. Da kunne hun bruke egenmelding. Svaret jeg fikk var at det gikk ikke. Hun måtte spare egenmeldingene for dem skulle hun bruke i desember... Anonymkode: 36691...818
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #18 Skrevet 21. september 2017 Jeg tror på hi, for jeg har en slik kollega selv. Han bruker 12 egenmeldingsdager og 10 sykt barn-dager hvert eneste år (vi har jobbet sammen i 6 år). Han ser på dem som en del av "fripakka", i tillegg til de 25 lønnede feriedagene. 25 + 12 + 10 = nesten ti uker fri i året. Anonymkode: f8d70...aaa
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #19 Skrevet 21. september 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke greit av din kollega men hvilken rett har du til og se og lese i avkryssningslisten i bhg til barnet ditt? Anonymkode: 7fe65...1a0 De henger på veggen når de er ute, og hvis de ansatte er opptatt med andre barn så får vi beskjed om å krysse oss ut. Det er vanskelig å unngå å se navnet der. Anonymkode: da739...e8a
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #20 Skrevet 21. september 2017 Jeg har ingen problemer med å tro på dette. Jeg jobber på en liten arbeidsplass hvor det går utover både på andre ansatte og i verste fall også kundene våre når noen er syke. Da er det irriterende når noen utnytter egenmeldinger og at sjefen er borte. Jeg og de andre jeg jobber med har ingen problemer med å fra om sånn til sjefen, så hos oss har problemet blitt løst ved at personen har mistet retten til egenmelding. Hadde det kun gått utover den som misbruker det, Hadde jeg ikke brydd meg, men når jeg må jobbe ekstra og gi kundene beskjed om at de må komme en annen gang i stedet for, sier jeg fra. Anonymkode: 21be5...362
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #21 Skrevet 21. september 2017 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ingen problemer med å tro på dette. Jeg jobber på en liten arbeidsplass hvor det går utover både på andre ansatte og i verste fall også kundene våre når noen er syke. Da er det irriterende når noen utnytter egenmeldinger og at sjefen er borte. Jeg og de andre jeg jobber med har ingen problemer med å fra om sånn til sjefen, så hos oss har problemet blitt løst ved at personen har mistet retten til egenmelding. Hadde det kun gått utover den som misbruker det, Hadde jeg ikke brydd meg, men når jeg må jobbe ekstra og gi kundene beskjed om at de må komme en annen gang i stedet for, sier jeg fra. Anonymkode: 21be5...362 Men hvordan klarer arbeidsgiver å bevise det når det er annehånds informasjon? Anonymkode: 6c510...48b
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #22 Skrevet 21. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja, sjefen gir nok alle på jobben lavere lønn fordi Berg var hjemme i 2 dager Anonymkode: 4557d...a0a Nei, men i en bedrift som for eksemple Helse SørØst så kan slike dager utgjøre mange millioner som kunne har gått til behandling av syke. Anonymkode: 5dbf9...c76
Mrs druestein Skrevet 21. september 2017 #23 Skrevet 21. september 2017 Alle bør melde ifra når slike ting foregår. Vi har et kollektivt ansvar til å ta vare på de gode ordningene vi har her i landet
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #24 Skrevet 21. september 2017 Det er jo litt natig og sladrete. Hvorfor så du i vaktboken i utgangspunktet egentlig? Anonymkode: adc5f...f01
Mrs druestein Skrevet 21. september 2017 #25 Skrevet 21. september 2017 (endret) 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo litt natig og sladrete. Hvorfor så du i vaktboken i utgangspunktet egentlig? Anonymkode: adc5f...f01 Tenker du det samme når du ser tyveri? At man bør ikke sladre? Eller er det bare tyveri fra arbeidsgiver som er greit for deg? Endret 21. september 2017 av Mrs druestein
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå