Gå til innhold

Atoptisk hud og vinterundertøy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har barn med atoptisk hud, hva kler dere ungene i om vinteren? 

Vi har fått beskjed av allergilege om å unngå alt av ull, og at superundertøy også kan klø...

Skrevet

Bambus/viscose. Ull utenpå når det er skikkelig kaldt, ellers fleece. 

Anonymkode: e40fb...ca6

Skrevet

Det spørs hvor gamle de er... Alle mine tre er atopiske, yngste verst. I bhg brukte vi ull bare på de kaldeste dagene, og nå når han er skolegutt bruker han faktisk ikke annet undertøy enn bokser og t-skjorte hele året.. Ull kun ved uteskole eller hvis han skal være ute i kulda lenge. Holder lenge med godt yttertøy med en joggebukse/genser under så lenge de er i aktivitet! Smører godt i høst/vinterhalvåret, hvis huden først sprekker, blir det blodige "kaker" som stivner fast i tøyet😕 Bruker AgroSan-krem fra helsekost (den med grønn etikett), kortisonkrem bare når det er ekstra ille.. 

Anonymkode: 46c1f...397

Skrevet

Jeg bruker ullundertøy med bomull eller polyester innerst. F.eks. Bergans har et bra. 

Skrevet

Jeg har tre barn med atopisk eksem. Eldste kan ha ull som mellomlag, men de to yngste kan ikke ha ull i nærheten i det hele tatt. De er kjempesensitive på det altså, prøvde å kjøpe en sånn overdel som er superundertøy på innsiden og ull på utsiden (Devold), og sa det var superundertøy. Mellomste tok den på og skulle på fotballtrening, vi kom ikke ut i bilen engang før han begynte å hale og dra rundt halslinningen for dette var ubehagelig "Er du sikker på at dette er superundertøy mamma?" Viste seg at yttersiden var brettet inn rundt linningen, han blir rødflammet og hoven i huden med en gang...

Så han er vel så sensitiv som det går an å bli i huden, men han elsker settene til Pierre Robert. Det er synd de har sluttet å lage de til de minste og i flere farger. De selger nok ikke godt nok, for før var de i mange farger og mange flere farger, men de er veldig gode altså

http://pierrerobert.no/superundertøy-barn-svart/p/1052

Anonymkode: dbeab...f80

Skrevet

Vi bruker ull fra joha med bambus på innsiden. Der er alle linningene i bomull. Evt bruker vi bambus eller bare bomullstøy.

Skrevet

Vet at de har bomulls stilongs på H&M, synes bare de blir fort utsolgt. Jeg har selv atopisk eksem, og takler ikke ull. Men så glad i bomull. Har selv sånne bomulls stilongs fra H&M.

Anonymkode: 16272...6a3

Skrevet

Har bodd i nord sverige der det glatt blir minus 45 grader når det er vinter. Ungene er ute og leker selv når det er minus 20- 25 grader og vi gikk til skole/ barnehag hver dag. Brukte ikke ull mot huden eller som undertøy, kun bomull. Hadde strikket ullbukse utenpå strømpebukse og strikket ullgenser med høyhalset bomullsgenser under. Ull lester/ raggsokker på beina med strømpebukse under. Lue med pels fra kje, fôret med bomull. Gikk bra selv om ene ungen var atopisk.

Anonymkode: 7e8d3...898

Skrevet

Det ytterste laget er viktig når du har atopiske barn da, det du sparer på å ikke kjøpe all ulla legger du i en god dress. Dressen må være helt vann og vindtett, og helst puste, da blir ikke ungen kald inni dressen selv om det er bare bomull og fleece under.

Anonymkode: dbeab...f80

Skrevet

Har kun brukt bomull på min atopiske gutt, og han har aldri fryst om vinteren. Ei heller vært våt. Bruker gode dresser.

Anonymkode: 13fe6...e72

Skrevet

Vi har prøvd mye,bla ull med bomull eller superundertøy inni, men han klødde av alt, sopp vi har endt opp med å brukte mest bomull og noe superundertøy innerst. Aldri kald. Fleece eller ull som mellomlag har fungert.

Anonymkode: 59fe5...500

Skrevet

Bambus fra bamboline.no. Det beste vi noensinne har prøvd! Vår gutt gikk fra å ha konstant eksem på vinteren til at det nå er minimalt. Vi sverger til bambus innerst både sommer og vinter.

Anonymkode: 4c267...bb8

Skrevet

Takk for mange gode svar! Ser at det er mange muligheter her. 

Litt kjedelig å måtte bytte ut alt vi har av ullundertøy, men jeg skjønner jo at det må til. Vil jo verken at de skal fryse eller at de skal klø.. 

Skrevet

Det viktigste er vinterdressen. Den må være skikkelig varm og ikke kreve lag på lag under. Om den har høy eller kav vannsøyle bør du ikke bry deg med, bry deg kun om den er varm. Er det veldig vått ute kan heller ungen ha på en regnbukse og du kan faktisk imprignere dressen. 

Har ett barn med veldig kraftig atopisk eksem og en med litt. Hun med kraftig hadde kun bomullstøy under, ett eller to lag etter hvor kaldt det var. På de kaldeste dagene hadde hun strikket ull på seg over bomull. Det gikk greit når det var så sjeldent, for ikke ofte det var under -25 her. Frem til det så holdt det med bomull. Har unger som er ute uavhengi av vær og vind, problemet her er å få de inn. 

Nå er det noen år siden de var små og ikke kunne fortelle selv om tøyet var for kaldt eller ei, men jeg fant raskt ut at jeg ikke kunne kjøpe dress etter hvem som ble kåret til årets dress eller merke. For disse testene er gjerne testet med ull eller fleece under, dermed sier det lite om hvor varme dressene er. Den beste dressen vi noen gang har hatt var en dress fra Obs til 99kr. Den skulle være en reserve dress, men ble hoveddress og jeg hamstret.

Anonymkode: 51ec9...18e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...