Gå til innhold

Du som bruker tuuusenvis av kroner på yttertøy, ull, sko til barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og så kan vi kjøpe first price-produkter, og gi det vi sparer til veldedighet. Og i steden for å gi julegaver, spise ute osv...

Vi skal redde verden😉

Anonymkode: f25b9...2b9

Skrevet

Kjøper ikke de aller dyreste, men kan fint bruke mellom 600-1000 kr på vintersko og 1000 kr på dress. Er opptatt av at det skal være av god kvalitet og passe til mitt barn. Det fine med å legge litt penger i det er at dressen ofte kan gis bort etterpå og brukes som reserveres fordi den holder seg godt. Gir også en del til UFF og Fretex. To fadderbarn har jeg også, og er støttemedlem i barnekreftforeningen og leger uten grenser.

Trenger ikke å være enten eller. Veldedighet er selvsagt viktig, men barnet mitt som jeg har valgt å sette til verden skal ikke lide pga. det. Derfor kjøper jeg funksjonelle klær  fordi jeg kan (avhengig av pris, men ser ofte at de beste klærne ikke bare ligger på en hundrelapp eller to). 

Anonymkode: 367f8...e4e

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

F.eks 1999 på vinterdress, 1000 på vintersko, 1800 kr på ull.. mens det finnes barn i fattige land som kunne trengt de pengene.. Hvorfor kjøper du ikke vinterdress til 999, sko til 499 og sier at det holder med 3 billige sett ull? (Hallois.. at du "ikke gidder å vaske så ofte" er faktisk et tragisk forsøk på å komme med et argument).

Så kunne du gitt 3000 kroner til veldedighet istedet for å kle opp ungene som om de var dukker!

Anonymkode: 101bf...9e3

Oi, her var det ekko gitt...

Anonymkode: c9b22...b5d

Skrevet

Har tre barn og de klærne som er av ok+ kvalitet kan brukes til alle etter tur. Holder gjennom både vask og slitasje. DET er økonomisk spør du meg.

Anonymkode: 6fae9...16d

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, bare man er plan fadder så! Da kan man toe sine hender  😉

Anonymkode: 6eddf...771

Poenget mitt var at man kan gjøre både og. Ikke at det å være fadder kjøper meg fri. 😊

Når HI sier jeg kan kjøpe billigere klær og gi resten til veldedighet så er altså mitt svar, man kan kjøpe dyre klær OG tenke på de som har mindre. 

Begge ungene er planfadder. De er også med på å betale. En fin ting å lære de medmenneskelighet. 

Anonymkode: b4d1a...388

Skrevet

Jeg gir ikke til veldedighet av prinsippsak. Jeg var fast giver til redd barna fra jeg tjente min første krone. Så kom det forslag om å slå sammen flere organisasjoner slik at mest mulig av pengene faktisk gikk til de som hadde behov for hjelp. På den måten gikk mindre penger til å betale de ansatte i de ulike organisasjonene. Ingen av de var villige til dette.... 

Ble så skuffet over den holdningen at jeg sluttet å gi.. Jeg velger heller å sende klær enten til Fretex eller til utlandet. Da får iallfall ikke griske ledere mesteparten av pengene jeg mener skulle gått til mennesker i nød.

Har en venninne som driver å samler inn penger til et barnehjem i Afrika. For en liten stund siden skulle barnehjemmet få lekeplass. Hun skrev at de til dette trengte 500 000!! 

Litt senere har hun postet bilder fra da hun er på besøk hos pastoren som driver barnehjemmet. Fikk da se bilder av palasset han bodde i med et gedigent svømmebasseng.. Kvalmt!!!!

Anonymkode: 0f46e...129

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gir ikke til veldedighet av prinsippsak. Jeg var fast giver til redd barna fra jeg tjente min første krone. Så kom det forslag om å slå sammen flere organisasjoner slik at mest mulig av pengene faktisk gikk til de som hadde behov for hjelp. På den måten gikk mindre penger til å betale de ansatte i de ulike organisasjonene. Ingen av de var villige til dette.... 

Ble så skuffet over den holdningen at jeg sluttet å gi.. Jeg velger heller å sende klær enten til Fretex eller til utlandet. Da får iallfall ikke griske ledere mesteparten av pengene jeg mener skulle gått til mennesker i nød.

Har en venninne som driver å samler inn penger til et barnehjem i Afrika. For en liten stund siden skulle barnehjemmet få lekeplass. Hun skrev at de til dette trengte 500 000!! 

Litt senere har hun postet bir fra da hun er på besøk hos pastoren som driver barnehjemmet. Fikk da se bilder av palasset han bodde i med et gedigent svømmebasseng.. Kvalmt!!!!

Anonymkode: 0f46e...129

Også finnes det dem som med glede gir en 20ings per hundrelapp for å sørge for at det faktisk finnes mennesker som gidder å bruke tiden sin på å hjelpe andre. Det går ikke an å drifte u-landshjelp uten at noen gjør jobben og veldig få er så rike at de har tid til å ta seg en ubetalt fulltidsjobb. For at organisasjonene skal fungere må de faktisk kunne lønne de ansatte, bruke penger på f.eks reklame (for de trenger nye givere) osv. Hvis ikke hadde ikke organisasjonen fått penger inn, og de 80 kronene per hundrelapp som gies ville dermed heller ikke eksistert.

Og jeg tenker - heller 80 kroner til fattige barn enn ingen penger i det hele tatt :)

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Også finnes det dem som med glede gir en 20ings per hundrelapp for å sørge for at det faktisk finnes mennesker som gidder å bruke tiden sin på å hjelpe andre. Det går ikke an å drifte u-landshjelp uten at noen gjør jobben og veldig få er så rike at de har tid til å ta seg en ubetalt fulltidsjobb. For at organisasjonene skal fungere må de faktisk kunne lønne de ansatte, bruke penger på f.eks reklame (for de trenger nye givere) osv. Hvis ikke hadde ikke organisasjonen fått penger inn, og de 80 kronene per hundrelapp som gies ville dermed heller ikke eksistert.

Og jeg tenker - heller 80 kroner til fattige barn enn ingen penger i det hele tatt :)

Forøvrig kan man jo sjekke innsamlingskontrollen dersom man er i tvil. De organisasjonene som innsamlingskontrollen har godkjent kan du nok trygt gi penger til uten at du betaler for privat svømmebasseng til pastoren i barnehjemmet. De har også en OBS-liste med organisasjoner som man kanskje bør lese seg litt mer opp på og styre unna.

Sånn, måtte bare få det ut av systemet mitt så ikke en enkelt persons dårlige erfaringer gjør at flere styrer unna å gi penger til organisasjonene som faktisk fungerer! :) Fattigdomsbekjempelse er nemlig viktig!

Hilsen ei som ikke er HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...