Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #1 Skrevet 21. september 2017 F.eks 1999 på vinterdress, 1000 på vintersko, 1800 kr på ull.. mens det finnes barn i fattige land som kunne trengt de pengene.. Hvorfor kjøper du ikke vinterdress til 999, sko til 499 og sier at det holder med 3 billige sett ull? (Hallois.. at du "ikke gidder å vaske så ofte" er faktisk et tragisk forsøk på å komme med et argument). Så kunne du gitt 3000 kroner til veldedighet istedet for å kle opp ungene som om de var dukker! Anonymkode: 101bf...9e3
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #2 Skrevet 21. september 2017 Jeg sender veldig mye av de brukte klærne til ungene mine med hjelpesending til Ukraina etter endt bruk. Så får i hvertfall barn som sårt trenger det brukt de. Jeg kjøper også alt av klær til barna mine på salg. Så jeg bruker i det minste ikke store summer på skikkelige klær til de. Anonymkode: f6d31...7f5
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #3 Skrevet 21. september 2017 Og hvorfor skal jeg det? Mitt ansvar ligger først og fremst hos mitt barn, og da kjøper jeg det utstyret jeg mener hun trenger og har overhodet ikke dårlig samvittighet for det. Forøvrig så er min pengebruk kun mitt anliggende og ønsker jeg å kjøpe en dress til 2000 kr så gjør jeg det uten å ofre en tanke at du mener noe annet. Anonymkode: 360b7...a77
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #4 Skrevet 21. september 2017 Jøss...hvor mange tusen gir du til veldedighet? Det ene utelukker dessuten ikke det andre... Vi kjøper klær og sko på salg, så er ikke oss du sikter til, men uansett: F.eks ang sko, så må nesten barna få sko som passer til sitt bruk og sine føtter, ikke sant? Da kam det faktisk være at man må gi en pris tett oppunder tusenlappen. Samme med dress eller annet yttertøy. Og ull...vel, her hadde ikke tre sett holdt! Må ha minst ett sett ekstra på SFO/bhg, helst to, og da har man jo kun ett sett igjen. Er ikke verken økonomisk eller bra for miljøet å vaske 1—2 plagg alene i maskinen hver dag/annenhver dag. Anonymkode: 73ef6...ede
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #5 Skrevet 21. september 2017 Det har ikke slått deg at de som har tusenvis av kroner til å bruke på yttertøy også har råd til å gi til veldedighet da? Jeg har aldri brukt så mye penger som du skisserer da, ull bruker vi ikke pga atopisk eksem og i høst kjøpte jeg Geox gore-tex på 70% avslag så jeg betalte under 300 kr, boblebukse til 250 kr på 70% og Name it vinterjakke (vind og vanntett) til under 500 kr på 50%. Men jeg selger aldri brukte klær, jeg gir de bort. Pga dårlig råd kjøper jeg alltid på salg, i år på 5-års dagen til Zalando hvor de satte ned masse barneklær med 70% en eneste søndag, og jeg handlet for til sammen 2.000 kr til to barn. Alt med 50-70% avslag, og alt blir gitt til veldedighet når mine vokser fra det. Anonymkode: adce4...d01
3 i april Skrevet 21. september 2017 #6 Skrevet 21. september 2017 Merkelig innlegg. De som kjøper dresser til 2000 kr stykket har nok råd til det og tenk om de gir til vedledighet i tillegg ? Selv har jeg 4 barn så dermed utgår det det å kjøpe dresser til 2000 kr stykket. Men med 4 dresser så blir det allikevel rundt 4000 kr i tillegg kommer sko, klær og ull. Ikke så mye igjen til vedledighet, men pleier å gi en 500 lapp til frelsesarmeen rundt juletider. Ellers så gir jeg en del sko, klær og annet utstyr som barna ikke bruker lengre de som trenger det gjennom hjelp oss å hjelpe.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #7 Skrevet 21. september 2017 Synes hele innlegget ditt er rart. Det ene utelukker ikke det andre. Kan man ikke både være planfadder og kjøpe dyrt/mye tøy. Kan man ikke få synes at det er kjedelig å vaske tøy ofte og heller kjøpe inn litt mer for å slippe dette? Vi har to fadderbarn, kjøper DYRE sko. Fordi det er bedre kvalitet på dyrere sko, spesielt til barn. Dresser og jakker er jeg ikke så nøye på, her leser jeg tester og kjøper like gjerne billig hvis de tester godt. Dine argumenter faller altså på sin egen urimelighet. Man kan støtte veldedighet selvom man kjøper mye og dyrt til seg selv også. Skjønner ikke logikken i innlegget ditt. Anonymkode: b4d1a...388
Gjest Darwinia:-) Skrevet 21. september 2017 #8 Skrevet 21. september 2017 (endret) 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: F.eks 1999 på vinterdress, 1000 på vintersko, 1800 kr på ull.. mens det finnes barn i fattige land som kunne trengt de pengene.. Hvorfor kjøper du ikke vinterdress til 999, sko til 499 og sier at det holder med 3 billige sett ull? (Hallois.. at du "ikke gidder å vaske så ofte" er faktisk et tragisk forsøk på å komme med et argument). Så kunne du gitt 3000 kroner til veldedighet istedet for å kle opp ungene som om de var dukker! Anonymkode: 101bf...9e3 Nå vet jeg ikke hva slags dukker du hadde da du var liten; men skulle jeg kledd opp barna mine som dukker ville ikke VINTERDRESS vært førstevalget. Har før øvrig kjøpt vintersko til 800 kr fordi jeg ikke fant Gore-Tex sko til 499. Til gjengjeld har jeg dress kjøpt på salg til 800 kr og kun 4 sett ull. Ellers gir vi ca 10000 kr i året til veldedighet. Er det greit for deg? Nei, forresten! Du trenger ikke svare. Glemte et lite øyeblikk at jeg gir blanke f*** i hva du synes. Beklager. Endret 21. september 2017 av Darwinia:-)
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #9 Skrevet 21. september 2017 Kjøper ikke så dyre klær. Det har jeg ikke råd til. Men jeg gir penger til veldedighet hver mnd da, nesten 1000 kr fordelt rundt. Sender alltid sms på offordring og støtter det jeg ønsker å støtte. Og jeg gir bort klær og utstyr istedenfor å tjene penger på det. Det faller deg ikke inn at de som har råd til å bruke maaaaaasse penger på ungene også har råd til å avse litt til andre? Anonymkode: 92a22...141
TinaK 1990 Skrevet 21. september 2017 #10 Skrevet 21. september 2017 Er du bitter, HI? Jeg har 4 barn og bruker tuuuusenvis av kroner på yttertøy; sko, jakker, dresser osv og kjøper "det beste". Vet du hva? Når mine barn vokser ut av klær gir jeg de bort til folk som trenger det, eks "hjelp oss å hjelpe" osv. Ditt innlegg er jo bare teit.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #11 Skrevet 21. september 2017 Hvorfor i herrens navn skal jeg gi noe til veldedighet fordi du syns det? Skal ungen min gå i noe som er nest best fordi jeg skal gi resten til veldedighet??? Kommer aldri til å skje. Kos deg med veldedigheten din. Anonymkode: 9db77...3f7
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #12 Skrevet 21. september 2017 Skal jeg kjøpe billig og kanskje dårlig kvalitet til barna mine slik at jeg skal gi resten til veldedighet ? Jeg kjøper kvalitet og sikkert veldig dyrt fordi jeg har råd til det og fordi jeg mener det er det beste utstyret til mine barn. Så lar jeg andre under arve min datters etterpå... Så teit, hi. janteloven lenge leve.... Anonymkode: 09c78...5dc
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #13 Skrevet 21. september 2017 Så rar du er. Anonymkode: 0e59e...516
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #14 Skrevet 21. september 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: F.eks 1999 på vinterdress, 1000 på vintersko, 1800 kr på ull.. mens det finnes barn i fattige land som kunne trengt de pengene.. Hvorfor kjøper du ikke vinterdress til 999, sko til 499 og sier at det holder med 3 billige sett ull? (Hallois.. at du "ikke gidder å vaske så ofte" er faktisk et tragisk forsøk på å komme med et argument). Så kunne du gitt 3000 kroner til veldedighet istedet for å kle opp ungene som om de var dukker! Anonymkode: 101bf...9e3 hahahaha...Dette blir for komisk. Jeg bruker ca 1500 på vinterdress, og fordi jeg kjøper god kvalitet holder den faktisk i to år. Så det er kostnadsbesparende og langt lavere miljøbelastning da dressene i tillegg kan arves, fremfor billigtøy som rakner bare man ser på sømmene. Det samme med sko. Kjøper ordentlige sko av god kvaliltet som kan brukes lenge og er gode for barnet å gå i. Ungen min kan bruke både vintersko og sherroxer fra i fjor. Det hadde ikke gått med billige 499 sko altså! Vi har vel 7-8 ullsett per unge, noe som er helt nødvendig når ungen ikke alltid like flink å komme seg på toalettet i full vintermundur. Og jo...vaskeargumentet er helt valid når begge foreldre er i fulltidsjobb, og ulltøy kan arves videre til kusiner fettre eller gies til fretex. Penger til veldedighet......er støttemedlem til både amnesty og planfadder. Synes i tillegg miljøsaken er vel så viktig, og her bidrar jeg betraktelig ved å ha kun nullutslippsbil, varmkompostere og minimere flyreiser i tillegg til grundig kildesortering og gjenbruksorientering. Men mine unger skal ikke gå rundt å fryse i dårlige klær for at mamsen skal kunne sole seg i den gode gjerninger glansen! Det handler lite om å kle dem opp som dukker, og mer om forbrukerbevissthet og kvalitetsorientering. Anonymkode: e007d...1e8
sotosmor Skrevet 21. september 2017 #15 Skrevet 21. september 2017 Her prioriteres det at hun går med skikkelige sko, og da koster de gjerne rundt 1000 kroner. Vi har også et fadderbarn i India via Sos barnebyer. Så det ene bør ikke utelukke det andre.
Gjest Marge Simpson Skrevet 21. september 2017 #16 Skrevet 21. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: hahahaha...Dette blir for komisk. Jeg bruker ca 1500 på vinterdress, og fordi jeg kjøper god kvalitet holder den faktisk i to år. Så det er kostnadsbesparende og langt lavere miljøbelastning da dressene i tillegg kan arves, fremfor billigtøy som rakner bare man ser på sømmene. Det samme med sko. Kjøper ordentlige sko av god kvaliltet som kan brukes lenge og er gode for barnet å gå i. Ungen min kan bruke både vintersko og sherroxer fra i fjor. Det hadde ikke gått med billige 499 sko altså! Vi har vel 7-8 ullsett per unge, noe som er helt nødvendig når ungen ikke alltid like flink å komme seg på toalettet i full vintermundur. Og jo...vaskeargumentet er helt valid når begge foreldre er i fulltidsjobb, og ulltøy kan arves videre til kusiner fettre eller gies til fretex. Penger til veldedighet......er støttemedlem til både amnesty og planfadder. Synes i tillegg miljøsaken er vel så viktig, og her bidrar jeg betraktelig ved å ha kun nullutslippsbil, varmkompostere og minimere flyreiser i tillegg til grundig kildesortering og gjenbruksorientering. Men mine unger skal ikke gå rundt å fryse i dårlige klær for at mamsen skal kunne sole seg i den gode gjerninger glansen! Det handler lite om å kle dem opp som dukker, og mer om forbrukerbevissthet og kvalitetsorientering. Anonymkode: e007d...1e8 Enig! Den ene dressen jeg kjøpte til førstemann er fortsatt i så god stand at den kan brukes til tredjemann, 8 år senere! Selvom jeg bruker mye penger på vinterklær, betyr ikke det at jeg bruker mye penger på klær til de generelt. Jeg gir penger til veldedighet hver måned og gir vekk gode, brukbare klær.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #17 Skrevet 21. september 2017 Jeg kjøper dyrt fordi jeg har fem barn. Kvalitet koster, og lønner seg i det lange løp, både for miljø og lommebok. Ver ikke hvor du har det fra at skikkelige klær utelukker veldedighet, men kan ikke si jeg føler meg truffet. Anonymkode: 91d0b...c94
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #18 Skrevet 21. september 2017 I fjor kjøpte jeg vinterdress til gutten for 1800, denne ser fortsatt ut som ny og har sømmer på innsiden slik at armer og bein kan forlenges ved behov. Derfor varer denne dressen i hele to sesonger her. Overgangsskoene (vokst ut av) kostet 799, vinterskoene (vokst ut av) kostet 899, og disse parene fikk jeg solgt videre etter bruk for 300. Kommer sikkert til å selge både luer, jakker og annet etterhvert som gutten vokser. Dette fordi jeg har kjøpt dyrt, ja, men plaggene holder seg fine LENGE, varmer godt/god kvalitet OG kan selges videre etter bruk. Det ER ikke så ufornuftig å bruke litt penger på ordentlig utstyr til barna! Om man har råd til det såklart. Hvis man ikke har råd så kan en være heldig å treffe på s¨ånne som meg som selger unna kostbare, fine og gode klær til en billig penge Anonymkode: 9db0f...ea3
Mrs druestein Skrevet 21. september 2017 #19 Skrevet 21. september 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: F.eks 1999 på vinterdress, 1000 på vintersko, 1800 kr på ull.. mens det finnes barn i fattige land som kunne trengt de pengene.. Hvorfor kjøper du ikke vinterdress til 999, sko til 499 og sier at det holder med 3 billige sett ull? (Hallois.. at du "ikke gidder å vaske så ofte" er faktisk et tragisk forsøk på å komme med et argument). Så kunne du gitt 3000 kroner til veldedighet istedet for å kle opp ungene som om de var dukker! Anonymkode: 101bf...9e3 Jeg gir penger til dyrevernsalliansen og dyrebeskyttelsen hver mnd
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #20 Skrevet 21. september 2017 Her ble det sko til 1100 nå, er ikke så lett da gutten bruker str. 39-40 i sko, men har veldig smale føtter. Da blir herre sko stort sett alt for romslige. Og for meg, er gode sko til barna viktig, og gode vintersko koster en del. Og da barna var små sverget vi til troll dress, lue og votter. Og brukte kavat sko til de. Dette fordi det var de ute klærne jeg var mest fornøyd med, klær de holdt seg varme og tørre i. Men ellers gikk de i brukte klær og H&M klær. Og nå har vi fadder barn, jeg jobber som frivillig, og jeg gir bort klærne til barna. Og dette selv om jeg er enslig mor med lav inntekt. Anonymkode: 49b72...977
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #21 Skrevet 21. september 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: F.eks 1999 på vinterdress, 1000 på vintersko, 1800 kr på ull.. mens det finnes barn i fattige land som kunne trengt de pengene.. Hvorfor kjøper du ikke vinterdress til 999, sko til 499 og sier at det holder med 3 billige sett ull? (Hallois.. at du "ikke gidder å vaske så ofte" er faktisk et tragisk forsøk på å komme med et argument). Så kunne du gitt 3000 kroner til veldedighet istedet for å kle opp ungene som om de var dukker! Anonymkode: 101bf...9e3 ....eller så kan vi kjøpe dyre ting, støtte næringslivet og arbeidsplasser, bidra til at produsenter som lager kvalitet faktisk får betalt for det de produserer slik at de kan lønne arbeiderene sine, bidra til mangfold av ting å velge i...og enten selge det videre for en billigere penge, lite slitt fordi vi bytter på, eller gi det bort til noen som trenger det. Hvis alle hadde kjøpt billig hadde man tilslutt endt opp med bare ting av dårlig kvalitet, underbetalte arbeidere, og et minimalt utvalg. Og ikke noe som kan selges billig videre eller gis bort - til veldedighet. Anonymkode: 20b89...c44
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #22 Skrevet 21. september 2017 Her jeg bor har vi klissvåt vinter med ca 2-4 grader. Vinterdressene må altså ha høy vannsøyle, noe som koster. I år har vi kjøpt reimadress for 1500. Slitestyrken er også bra på den, slik at vi slipper å kjøpe flere pga slitasje. I min sønns barnehage er de ute før og etter lunsj uansett vær (med mindre det er skikkelig storm og direkte farlig å være ute) og må selvsagt ha godt yttertøy - jeg vil ikke han skal gå å være våt, fryse og bli syk (slik at vi også koster samfunnet mer ved å stadig være hjemme fra jobb, benytte oss av gratis lege etc). 3 sett med ull? Ja takk til billig ull altså, men 3 sett? I bhg krever de minst to skift tilgjengelig, og så skulle vi da bare ha ett ellers? Litt voldsomt å vaske ett ullsett hver eneste dag da? og ja det må - vaskes-, toåringer spiser ikke sølefritt uansett hva man gjør. Slitasjen av så mye vask, attpåtil av billig ull, er også såpass at man må kjøpe flere utover vinteren fordi klærne går hull på. Og tenk over hva det koster både i strøm og for miljøet å kjøre så mange unødvendige runder med vaskemaskin (men du bor vel på Østlandet og slipper den ekstremt høye strømprisen og nettleia vi har her). Gir gjerne bort brukte klær, og gir gjerne til veldedighet når jeg har mulighet, men sønnen min er mitt ansvar og jeg ønsker å kjøpe klær og utstyr til han av god kvalitet, fremfor ting jeg må kaste etter en mnd eller to fordi det går i stykker. Anonymkode: b2f27...e04
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #23 Skrevet 22. september 2017 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Synes hele innlegget ditt er rart. Det ene utelukker ikke det andre. Kan man ikke både være planfadder og kjøpe dyrt/mye tøy. Kan man ikke få synes at det er kjedelig å vaske tøy ofte og heller kjøpe inn litt mer for å slippe dette? Vi har to fadderbarn, kjøper DYRE sko. Fordi det er bedre kvalitet på dyrere sko, spesielt til barn. Dresser og jakker er jeg ikke så nøye på, her leser jeg tester og kjøper like gjerne billig hvis de tester godt. Dine argumenter faller altså på sin egen urimelighet. Man kan støtte veldedighet selvom man kjøper mye og dyrt til seg selv også. Skjønner ikke logikken i innlegget ditt. Anonymkode: b4d1a...388 Ja, bare man er plan fadder så! Da kan man toe sine hender 😉 Anonymkode: 6eddf...771
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #24 Skrevet 22. september 2017 Når det er oppmot 40 minus og unger liker å være ute så er det kjekt med uteklær.Vi har vinter i store deler av året og store deler av vinteren er det kaldt. Da er det viktig med gode ytterklær, gode sko, ull med kvalitet, luer med skinn osv. Inneklær er det ikke like viktig med. Der går det i Cubus og H&M. Og ja, vi er både planfadder for et barn i Columbia, er besøkshjem for et barn i Norge, er isbjørnfadder og jobber som frivillig på krisesenteret. Det er mye man kan gjøre på tross av (hehe) at man har godt yttertøy så egne barn tåler vinterkulda og kan være ute Anonymkode: 54989...369
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #25 Skrevet 22. september 2017 Jeg er faktisk ikke interessert i veldedighet. Og ja, jeg handler det jeg har lyst på til mine barn. Jeg går ikke etter pris men om det er bra. Men du kan jo gi store deler av din disponible inntekt til andre, jeg gjør det via skatteseddel og mener det holder i massevis (mtp at bistand ikke har fungert i 50 år). Klær og utstyr gir jeg etter bruk til ei venninne, det er ikke veldedighet men for gjenbrukens skyld. Anonymkode: c63fb...c8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå