Gå til innhold

Hva er forskjell på tiltak og vedtak? Er det ikke det samme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ut som mange barnevernsansatte her - og mange andre smarte folk. Noen som vil forklare meg? 

Anonymkode: cee55...a6c

Skrevet

Et tiltak kan være et hjelpetiltak, et forsøk på en løsning, et hjelpetiltak kan bl.a. være veiledning for foreldre.

Et vedtak er en avgjørelse, vedtak om innvilget stønad osv.

Skrevet

Vedtak er en bindende beslutning eller en rekke sammenhengende og formelle beslutninger av dertil kompetent organ.

Tiltak er den beslutningen som blir til i vedtaket 

Anonymkode: 8970a...51e

Skrevet

Man gjør et vedtak om å iverksette et tiltak 👍

Skrevet

HI HER: 

Jeg må virkelig være DUM i hodet! Om man beslutter noe i et vedtak... hvorfor skal man beslutte noe i et tiltak og? 

Kan det være slik som dette? 
Vedtak:
Du får innvilget uføretrygd

Tiltak: 
Utbetales hver månde?

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI HER: 

Jeg må virkelig være DUM i hodet! Om man beslutter noe i et vedtak... hvorfor skal man beslutte noe i et tiltak og? 

Vedtak:

Tiltak: 
Utbetales hver månde?

Det man beslutter å gjøre, for å endre situasjonen. Tiltakene (i en barnevernssak) kan for eksempel være: 

1. Foreldrene mottar foreldreveiledning i form av cos og pmto.

2. Det opprettes ansvarsgruppe rundt barnet. 

Dokumentet hvor disse tiltakene, og grunnen til at det er nødvendig å iverksette dem, er et vedtak. 

Et vedtak gir rett til å klage, jfr. forvaltningsloven. 

De fleste offentlige instanser kan skrive vedtak. Skolen har f. eks. skrevet vedtak om at mine barn har rett til fri skoleskyss grunnet farlig skolevei. Tiltaket er altså at de tar buss. Grunnen til at de tar buss er beskrevet i vedtaket. 

Hadde skolen vedtatt at barna mine IKKE hadde rett til skoleskyss så kunne jeg benyttet min rett til å klage på vedtaket. 

Anonymkode: e0a1d...79b

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI HER: 

Vedtak:

Tiltak: 
Utbetales hver månde?

Eller for å bruke ditt eksempel:

vedtak: 

Grunnet kronisk sykdom xxx, er det vurdert at Kari ikke er i stand til å utføre arbeid osv osv. Da tilstanden er kronisk, og lege har vurdert at det ikke er sannsynlig å kunne oppnå arbeidsevne igjen osv osv  

Tiltak: 

kari innvilges uføretrygd på x antall kr pr mnd. 

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det man beslutter å gjøre, for å endre situasjonen. Tiltakene (i en barnevernssak) kan for eksempel være: 

1. Foreldrene mottar foreldreveiledning i form av cos og pmto.

2. Det opprettes ansvarsgruppe rundt barnet. 

Dokumentet hvor disse tiltakene, og grunnen til at det er nødvendig å iverksette dem, er et vedtak. 

Et vedtak gir rett til å klage, jfr. forvaltningsloven. 

De fleste offentlige instanser kan skrive vedtak. Skolen har f. eks. skrevet vedtak om at mine barn har rett til fri skoleskyss grunnet farlig skolevei. Tiltaket er altså at de tar buss. Grunnen til at de tar buss er beskrevet i vedtaket. 

Hadde skolen vedtatt at barna mine IKKE hadde rett til skoleskyss så kunne jeg benyttet min rett til å klage på vedtaket. 

Takk!!! Endelig :)

Skrevet

Jeg ble meldt til bv. Etter undersøkelsen av oss så fattet de vedtak på at jeg som mor trenger hjelp. De utarbeidet ulike tiltak som er den hjelpen. F eks ene tiltaket er at en hjemmekonsulent kommer inn i hjemmet noen ettermiddager og bistår helt konkret hvordan jeg skal håndtere barnet mitt. 

Så de fattet altså vedtak på at ulike tiltak måtte iverksettes ☺

Anonymkode: b3eb4...fed

Skrevet

Tiltak blir stadfestet og signert i et vedtak. Tiltaksplanen er en arbeidsplan over tiltakenes innhold og målsetting 

hilsen ansatt i bv.tjenesten 

Anonymkode: 90d54...91b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...