Gå til innhold

Jeg tror jeg er gravid - har både drukket alkohol og tatt MR

Anbefalte innlegg

Hei dere, 

jeg er helt ny her inne så bær over meg. Jeg har bestilt legetime, men tenkte å søke tips og råd her i mellomtiden. Jeg har følt meg forferdelig trøtt, sliten og svært uprovosert irritert på min ektemann, som jeg ellers er hodestups forelsket i. 

Jeg får alltid mensen før tiden, opptil 5 dager. Det er meningen at jeg skal få mensen 22.09, men fordi jeg har følt meg litt rar tok jeg graviditetstest for å egentlig utelukke det (da vi ikke har planlagt barn). Jeg bruker mini-pillen, selvom jeg tar den slavisk hver dag, har jeg ikke tatt den til samme tid. 

Jeg TROR testen er positiv. Og siden vi ikke har planlagt barn har jeg både drukket, tatt smertestillende og MR. Jeg har ryggproblemer og bruker smertestillende ved behov. Sist jeg hadde mensen var 25.08. 

Er ikke både alkohol, smertestillende OG MR skadelig? Jeg har heller ikke tatt sånne vitaminer som gravide trenger. Jeg har ikke sagt noe til mannen min enda, må vite om jeg er gravid eller om testen bare var "dårlig".

Hva tror dere? Bør jeg ta abort dersom jeg er gravid, pga potensielle skader embryoet kan ha fått? Jeg har aldri i mitt liv følt meg så usikker som nå. Og føler dette er min "feil" da jeg ikke tok pilla til samme tidspunkt hver dag :( 

Tips og råd tas imot med åpne armer.

Tusen takk!

IMG_3199.JPG

Anonymkode: d54b2...2fd

Fortsetter under...

Den testen kan jo se positiv ut. Veldig mange av oss har drukket alkohol før vi vet at vi er gravid. Det er ikke noe å gjøre så mye med, og går i de aller fleste tilfeller veldig, veldig bra. Det er sannsynligvis ikke snakk om så veldig mange ganger, eller over tid. Bare å slutte nå.
Du er uansett veldig tidlig, 3-4 uker på vei, det vil si at fosteret kun er 1-2 uker gammelt. om du ikke har drukket eller spist mye smertestillende i løpet av de 2 siste ukene, så spiller det ingen rolle.
Nå skriver du ingenting om hvilke smertestillende medisiner du tar. Hør med lege om dette. Du sier du tar ved behov, da har det noe å si om behovet er 3-4 ganger pr dag, eller 3-4 ganger pr uke. Men uansett, snakk med lege om dette. Det er sannsynligvis ikke noe fare her heller.

Ang MR, så kan jeg ikke gi deg noen tilbakemeldinger, da jeg ikke har peiling.

Om dette er noe du innerst inne vil, så anbefaler jeg deg å begynne med folat nå. Legen vil kunne gi deg de rådene du trenger.
Det skader helle ikke å snakke med mannen din, det er lettere å ha noen å dele gleder og bekymringer med.

Lykke til uansett :)

Anonymkode: 659f1...b64

Jeg drakk senest i helgen, tok smertestillende på mandag etter et tungt løft, og MR. Det er grunnen til at jeg har bestilt legetime. Har 0 peiling på graviditet og potensielle skader da barn aldri har vært en del av våre planer. Jeg skal snakke med han så fort jeg vet om jeg er gravid eller ei. 

Da tar de vel en blodprøve? Kan det tydes allerede nå som jeg kanskje bare er 3-4 uker på vei?

Veldig skremmende, men opplever også en ganske uventet liten glede. 

Jeg regnet egentlig med at alle disse spørsmålene jeg har stilt, må en lege svare på. Men det er litt betryggende å få tilbakemeldinger fra folk som har vært igjennom graviditet, samt lignende opplevelser.

Tusen takk <3

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg drakk senest i helgen, tok smertestillende på mandag etter et tungt løft, og MR. Det er grunnen til at jeg har bestilt legetime. Har 0 peiling på graviditet og potensielle skader da barn aldri har vært en del av våre planer. Jeg skal snakke med han så fort jeg vet om jeg er gravid eller ei. 

Da tar de vel en blodprøve? Kan det tydes allerede nå som jeg kanskje bare er 3-4 uker på vei?

Veldig skremmende, men opplever også en ganske uventet liten glede. 

Jeg regnet egentlig med at alle disse spørsmålene jeg har stilt, må en lege svare på. Men det er litt betryggende å få tilbakemeldinger fra folk som har vært igjennom graviditet, samt lignende opplevelser.

Tusen takk <3

Om du har drukket 1 gang, så går det nok greit. Om du har tatt 1-2 smertestillende på mandag, og før dette ikke tatt mer enn 1-2 ganger, så vil jeg tro det ikke har noen som helst betydning. 

En blodprøve vil avdekke om du er gravid, og om du skal til legen om noen dager? Så vil du vel være 4 uker eller mer?

Jeg har alltid kjent på kroppen min når jeg har vært gravid, sist visste jeg det egentlig før uke 3, men tok ikke test før etter uke 4 (var så redd for å bli skuffet). Om du føler på kroppen din at det er noe der, så er det nok det.

Hvorfor må du vente til du vet før du snakker med mannen din? Får ikke han ta del i spenningen? Tror du han vil bli skuffet?
Jeg fortalte det i allefall til mannen før jeg tok test, var til og med før vi dro på ferie, tok ikke test før vi var hjemme igjen 12 dager senere. Mannen trodde ikke på meg før etter at jeg hadde tatt test da, men likevel.

Anonymkode: 659f1...b64

Hei!  Gratulerer med positiv test <3  nytt kapittel i livet!  

Når det kommer til alkohol, mr og smertestillende , og det du nevner av info så ville jeg ikke vært bekymret for om lille spire har tatt skade.  Sender deg en lengre privat melding , men litt dypere råd og tips :)

Annonse

Testen er positiv så du er nok gravid. Hvilke smertestillende har du tatt? Paracet er hvert fall ingen problem å ta. MR går fint selv om du er gravid. Alkohol er ikke bra, men det går som regel helt fint likevel. Ingenting av det du nevner er grunn for å ta abort. Ønsker du å beholde barnet så gjør du det med god samvittighet. De fleste har spist og drukket noe "feil" før de fant ut at de var gravide, og som oftest går det helt fint. Men slutt for all del med alkoholen og annet skadelig dersom du velger å fortsette svangerskapet. Begynn med folat og les deg opp på matportalen om kosthold for gravide. Lykke til! :)

Anonymkode: 028ec...e07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...