Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #1 Skrevet 19. september 2017 Finnes det noe krydder jeg kan tilsette i vannet eller noe? Får man god kokekraft av kjøttbein, gulrøtter, løk? Tåler ikke kålrot og sellerirot osv. Tåler ikke noe som gir det lille ekstra. Men ja... noen som vet? Eller kan jeg bruke f.eks gastromat i vannet? Blir vel nesten buljon (nei, jeg kan ikke spise/drikke buljong, ingen typer) Anonymkode: 86c82...9b4
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #2 Skrevet 19. september 2017 Brun saus blir best med kraft eller stekesky, hva skal du ha sausen til da? Anonymkode: fd833...635
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #3 Skrevet 19. september 2017 Kraftbein, gulrøtter og løk blir kjempegod kraft. Lag stor porsjon og frys i passelige beholdere. Husk at buljong inneholder en del salt. Når du koker egen kraft er den uten salt, så da må du smake til sausen. Anonymkode: cc4b4...35d
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #4 Skrevet 19. september 2017 Tåler du ikke Maggi Fond heller? (jeg reagerer selv på rotgrønnsaker , løk etc, og ble tipset om det gjennom en low-fodmap side.) Anonymkode: 93532...689
Appelsinpiken Skrevet 19. september 2017 #5 Skrevet 19. september 2017 Jeg bruner smør og mel. Og sper så ut med vann. Krydrer etter hva vi skal bruke sausen til, men paprikapulver er som regel godt i.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #6 Skrevet 19. september 2017 Sjokoladesaus! Ingen rotgrønnsaker, ingen buljong og veldig god 😁. Anonymkode: f3893...ff2
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #7 Skrevet 19. september 2017 Jeg bruker aldri buljong. Bruner smøret til det ikke bruser, har i melet og bruner blandingen, har i vann, salt, pepper og av og til litt brunost. Koker den 30min til 1 time. Anonymkode: e4b7a...ba3
Yellow Brick Road Skrevet 19. september 2017 #8 Skrevet 19. september 2017 Du kan bruke hva du vil av krydder som du liker, og du kan bruke det du har av grønnsaker og kraft om du vil koke kraft selv. Jeg bruke sjelden buljong i saus, synes at det er mye bedre uten i de fleste tilfeller. Forskjellige urter kan brukes. Laurbærblad kan være godt, jeg liker også å bruke ørlite timian, ikke mye for det blir veldig utpreget smak, men bitte litt. Løpstikke og / eller kjørvel smaker nesten litt buljongaktig, men er ikke så lett å få tak i, i alle fall ikke utenom urtesesongen. Andre smakstilsetninger er: tomatpure, sennep, soyasaus, solbærsaft, brunost, sitron, lime, vin og sikkert mye som jeg ikke kommer på i farten.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #9 Skrevet 19. september 2017 Jeg bruker aldri buljong . Bruner mel og smør , sper med vann, evt litt fløte i tillegg. Krydrer med salt og pepper, og det krydderet jeg har for hånden, litt brunost og en dæsj ketchup. Anonymkode: 2904a...1ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå