Gå til innhold

Dere som har tannlegeskrekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er dere er redd for? Sånn helt konkret?

Er et helt serriøst spørmål som jeg ikke vil ha tulle svar på. Syns ikke dette er noe å tulle med.

Anonymkode: 17f6c...949

Fortsetter under...

Skrevet

Det er vanskelig å forklare.

Jeg er ikke redd for smertene. Jeg tåler mye smerte, og hos tannlegen får jeg jo bedøvelse når de skal bore eller trekke visdomstenner eller noe.

Jeg er ikke redd henne som person. Hun er mild og snill og vennlig og omsorgsfull.

Jeg tror det er noe med selve situasjonen. Det å bli lagt på rygg, måtte ligge der og gape og overhodet ikke ha noen kontroll på hva som skjer mens de stapper munnen min full med bomullsdotter, spyttsuger, speil og pirkeinstrumenter. Samtidig som de skravler i vei og gir inntrykk av at de forventer svar. Jeg klarer ikke slappe av.

Så har jeg noen traumer fra skoletannlegen på 1970- og -80-tallet. Han var en hardhendt fyr som virket som han ikke kunne fordra unger. Og på den tiden boret de jo ut hele tannen hvis man hadde antydninger til hull, så det ble et kjempekrater som de stappet fullt med amalgam. Og takket være den voldsomme boringen faller tennene mine fra hverandre nå. For de boret ut så tannveggen ble fryktelig tynn og dermed er den ikke solid lenger. Så tanken på regningen jeg må ta som en følge av dette gjør også litt vondt. Men det er ikke så skremmende.

Så jeg konkluderer med at det er dårlige minner fra skoletannlegen samt den hjelpeløse situasjonen som er verst.

Skrevet

For meg blir det en form for klaus, at man sitter der og gaper med munnen full av instrumenter som gjerne er skrudd fast i en tann osv. Det er ingen fluktmulighet om du skjønner. 

Men den tannlegen jeg har nå er helt fantastisk og har nesten kurert meg, han har spesialistert seg på tannlegeskrekk og bestreber seg på å gi en smertefri og behagelig behandling. Har er veldig bevisst hvordan han holder armer og hender så jeg ikke skal føle meg "kvalt" eller fastlåst, tar hyppige pauser så jeg kan reise meg opp og skylle osv 

Anonymkode: 23451...f74

Skrevet

Er vel litt av samme som hun over her.traumer fra dårlig skoletannlege og dårlig tenner.

Hater også når jeg blir lagt langt bakover og føles ut som jeg kveles.Men tannlegen jeg går til nå,jobber på en helt annen måte så jeg slipper denne kvelningsfølelsen.nå er jeg bare redd regninga 🙈

Skrevet

Det er smerte (har sykt sensitive tenner, klaustrofobi, og tapet av kontroll. Får valium ved rotfylling etc, og klarer med med lokalbedøvelse ved vanlig borring

Anonymkode: 38777...7e0

Skrevet

Traumer fra barndommen. Jeg tilhører den generasjonen der de boret opp alle jekslene og fylte dem med amalgam selv om det ikke var hull. Tannlegen brukte ikke bedøvelse og han var en svær, muskuløs og hardhendt fyr. Ganske tragisk egentlig, å ødelegge tennene til små barn sånn som de gjorde med oss. 

Anonymkode: 85003...b80

Annonse

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Traumer fra barndommen. Jeg tilhører den generasjonen der de boret opp alle jekslene og fylte dem med amalgam selv om det ikke var hull. Tannlegen brukte ikke bedøvelse og han var en svær, muskuløs og hardhendt fyr. Ganske tragisk egentlig, å ødelegge tennene til små barn sånn som de gjorde med oss. 

Det virker litt feil å trykke liker, men jeg er bare så enig med deg. Måtte bare få sagt det.

Skrevet
13 minutter siden, Superdolly skrev:

Det virker litt feil å trykke liker, men jeg er bare så enig med deg. Måtte bare få sagt det.

Jeg leste en artikkel i helga om at Staten ikke kom til å innføre gratis tannhelse så lenge vår generasjon levde fordi det ville bli for dyrt å rette opp alle problemene vi får nå i voksen alder pga de oppborete, amalgamfylte tennene våre. Den regninga må vi ta selv. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg leste en artikkel i helga om at Staten ikke kom til å innføre gratis tannhelse så lenge vår generasjon levde fordi det ville bli for dyrt å rette opp alle problemene vi får nå i voksen alder pga de oppborete, amalgamfylte tennene våre. Den regninga må vi ta selv. 

Ikke sant😤😤ikke rart en sliter med smerter.

Skrevet

Jeg har tannlegeskrekk grunnet voldtekt og overgrep i ung alder.

Anonymkode: 665aa...731

Skrevet

Traumer fra barndommen. Sitte alene i tannlegestolen med mange hull. Ble borret uten bedøvelse og fikk beskjed om å slutte å syte.  Jeg ble så psykisk ødelagt i den settingen at jeg nå som 32 åring fortsatt har store problemer med å være hos tannlegen. Jeg fungerer helt normalt ellers i livet men hos tannlegen er jeg helt ødelagt. Jeg har alltid diaré samme dag og ingen mat holder seg. Magen vrenger seg og jeg gråter hver gang jeg går inn på kontoret. Når det passer seg får jeg vival men jeg greier ikke slappe av uansett. Jeg sitter så anspent i stolen hver gang. Må alltid ha time på fredager da jeg ofte ender opp med å være sengeliggende 1-2 dager pga migreneanfall eller at kroppen har vært så anspent at det føles ut som om jeg har blitt kjørt over av en trailer. 

Kunne skrevet mye mer men det var hver fall noe. For meg handler det mye om smerte. Jeg ble utsatt for mye smerte i tannlegestolen som barn og kroppen min klarer ikke å glemme det. Har en flink tannlege men kan ikke stole på noen

Anonymkode: 461e0...4b3

Skrevet

Å sitte der, hjelpesløs, med noen hengende over meg. At han/hun har "kontrollen" over meg. Henger sikkert i etter en voldtekt som tenåring, for jeg merker at den "ha noen stående over" meg greien går igjen med flere ting (fødsel feks). 

Det hjelper ikke at jeg hadde en mor som når jeg skulle til tannlegen som barn (før skole alder) så fortalte hun skrekk historier om hvordan hun gråt og ble holdt fast hos tannlegen, sånn at jeg skulle være takknemlig for hva jeg hadde. Eller som når jeg trakk jeksler i 1.klasse hverken var der, eller hentet meg før mange timer etterpå. Husker jeg lå i garderoben på SFO og gråt fordi det var så vondt, og fikk kjeft av henne når hun (endelig) kom fordi "hva ville folk tro?!". -Så hadde nok litt dårlige assosiasjoner til tannlege før tenårene også, vil jeg tro. 

Anonymkode: 9b5b8...f80

Skrevet

Nå er jeg ikke voldsomt rammet av tannlegeskrekk, det går bedre med tiden. Før kunne jeg grue meg i flere dager i forveien og nesten gråte på venterommet. Skjelve og svette i hendene når jeg la meg ned. Nå går det mye bedre etter at jeg fant en helt fantastisk tannlege. 

Som så mange andre her kommer skrekken min fra barndommen. Foreldrene mine pusset ikke tennene mine og dro omtrent aldri på timer til tannlegen. Da jeg var 12 år kom jeg meg til tannlegen for første gang på mange år og jeg måtte gjennom en omfattende prosess. Bl.a måtte jeg trekke  jeksel som jeg fremdeles mangler den dag i dag. Jeg fikk alt for lite bedøvelse så smerten var enorm bare noen pirket i tennene (jeg hadde voldsom tannsmerter pga store hull i flere tenner). Tannlegen gjorde hele situasjonen grusom. Han lovte meg å stoppe når jeg viste tegn til at det ble for vondt, men han gjorde det aldri. Han brøt tilliten min gang på gang så jeg hylgråt før, under og etter behandlingen. Pga hans væremåte måtte jeg prøve meg hos andre tannleger, men ingen fikk komme i nærheten. Jeg gikk heller i store smerter enn å la meg selv bli utsatt for noe slikt igjen. Etter å ha prøvd å få gjennomført hos flere tannleger i omringende byer uten suksess endte jeg opp i narkose for å få gjort ferdig behandlingen. Likevel måtte jeg tilbake til han grusomme flere ganger ettersom jeg var under 18 år og det kun var 1 tannlege i distriktet. 

Etter at jeg flyttet for meg selv da jeg var 15 år har jeg gått jevnlig til tannlegen. Pga dårlig tannpleie som barn er tennene mine et lappeteppe av fyllinger. Etter jeg ble 18 år har tannlege kostet meg flerfoldige tusen pr. år. Samtidig har jeg svært sensitive nerver som krever god bedøving, men det har jeg knapt opplevd hos tannlegen. Å gå til tannlegen har jeg alltid forbundet med noe helt grusomt.Så skrekken fortsatte helt til jeg møtte min nåværende og fantastiske tannlege. Hun bedøver meg som bare rakkern, så det eneste jeg kjenner er nålen som bedøver meg. Jeg føler ikke at jeg gir fra meg kontrollen hos henne. Jeg får alltid bestemme hva jeg vil skal gjøres, hun lytter til meg og mine bekymringer og hun forklarer alltid hva hun skal gjøre. Hun har min tillit og det har kurert min skrekk. 

Anonymkode: 56e99...b1d

Annonse

Skrevet

Så fælt å lese historiene deres og kjenner meg utrolig heldig som ikke har tannlegeskrekk. Har ikke opplevd slike ting og har kun positivt å si om tannlegebesøk. 

Begynte nylig å jobbe på et tannlegekontor og en del av jobben min er å passe på at de med skrekk skal føle seg trygge. På telefon og når jeg viser de inn frem til tannlegen kommer. (Da står man liksom ikke spør: hvorfor er du så redd da, tannlegen er jo ikke falig han) Takk for historiene deres og dette skal jeg ta med meg i jobben min. ❤

Anonymkode: 17f6c...949

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...