Gå til innhold

Jobbreise og jeg er uten barnevakt :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du kan få legeerklæring på at du ammer fortsatt og trenger tilrettelagt arbeid en stund, dvs ingen reising og normal arbeidstid. 

En oppegående sjef skjønner at man ikke kan kaste seg rundt og reise av gårde på få dagers varsel når man har så små barn, og spesielt når mannen jobber offshore. 

Anonymkode: 969be...af1

Kan man det? Jeg skal tilbake i kun 60% stilling også om det har noe å bety..

Anonymkode: cd427...e98

Fortsetter under...

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan man det? Jeg skal tilbake i kun 60% stilling også om det har noe å bety..

Du har uansett krav på minst én time ammefri hver dag.

Anonymkode: f6fc7...004

Skrevet

Vet du hva, i dette tilfellet hadde jeg sagt barnet ble sykt og at du ikke kan reise av den grunn. Gi beskjed kvelden før eller noe.

Å begynne si har ikke barnevakt, ja da vil sjefen ikke bli happy.

Anonymkode: 743fc...c38

Skrevet

Hadde snakt med jobben. Evt Fått mannen til å komme hjem tidligere fra osshore. Be mannen om råd og løsninger da dette er like mye hans problem og ansvar. Din jobb er like viktig. Kanskje han kan trekke i noe denne gangen.

evt bare snakk med sjefen. Si at mannen er offshore og du ikke kan reise fra ettåringen så tidlig! Rett og slett. Så må de jo bare tilrettelegge etter det. Jeg hadde ikke reist fra så lenge på en så liten, ei heller lempet ungen over på fremmede som mange her foreslår.

ikke få panikk. Snakkes mann og jobb.

Anonymkode: 1bcdc...fd2

Skrevet

Jeg hadde aldri gått med på det. Ungen er liten, du har egentlig ikke reisevirksomhet i jobben din og mannen jobber offshore.

Nesten det samme skjedde med oss for 1år siden, da ungen var 5år mannen fikk beskjed om at han skulle på ett kurs (han har aldri vært på kurs før eller etter dette) på 4 dagers varsel om at skulle til Oslo i 1uke. Jeg jobber kun natt og kveld og mannen min sa bare at det var uaktuelt med så kort varsel.

Anonymkode: 9ca0a...22b

Skrevet

Så utrolig mange rare og virkelighetsfjerne svar det er i denne tråden.

Hi skal skjerpe seg, slutte med amming og sutring, dra en skikket barnevakt som er ledig på dagtid og som barnet skal rekke å bli kjent med ut av rævva på dagens varsel, mannen hennes skal reise hjem fra jobb på kort varsel. 

Alt for at HI sin sjef som har ansatt henne i en 60% kontorstilling, på dagtid og uten pålagt reising skal slippe å forholde seg til at den ansatte ikke kan jobbe fire sammenhrngende døgn i en annen by på kort varsel. For når en har takket ja til en jobb, har en gitt fra seg retten til både fritid og egne barn. En hver arbeidsgiver kan også bestemme over jobben til ansattes partnere, men partneres jobb skal ikke begrense egne ansattes mulighet til å jobbe utenfor oppsatt arbeidstid. Derfor bør en ikke søke jobb med mindre en er singel, barnløs eller har tilgang på barnevakt 24 timer i døgnet.

Jeg hater utrykket "kvinner er kvinner verst". Jeg mener at det er en del av strukturene i samfunnet  som knebler kvinner og holder oss nede. Dere som har svart Hi slik i denne tråden gjør at jeg vurderer å ta det i bruk likevel.

Hi: du kan si nei. Om sjefen lager problemer kan du få hjelp av fagforeining. De holdningene du møter her er ikke gjengs på en vanlig arbeidsplass i Norge i 2017.

Anonymkode: 57a0d...387

Annonse

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har uansett krav på minst én time ammefri hver dag.

Ammefri er inntil to timer for dagen uavhengig av stillingsprosent. 

Anonymkode: b6cd9...794

Skrevet

Jeg har vært i lignende situasjon, HI. Jeg skulle delta på kurs, men sa at jeg ikke hadde mulighet til å reise pga små barn. De fleste forstår og har respekt for dette. 

Anonymkode: 70d37...4d8

Skrevet

Jøss, jeg er forundret over at mange synes det er greit å finne en fremmed barnevakt og bare overlate en unge på under 1 år til denne i 4 (FIRE!) dager og forlate byen jeg. Gjør virkelig folk sånt?

Aldri verden om jeg hadde gjort det ihvertfall.

Jeg er overhodet ikke hysterisk, barna mine har gått i barnehage, de har hatt barnevakt innimellom osv, men man setter da virkelig ikke igjen et så lite barn hos fremmede og bare reiser bort i fire dager.

Og finne en barnevakt som kan være med? Jeg har ingen i nettverket mitt som ikke enten er i jobb eller går på skole jeg, hvor finner dere en person som er villig til å ta ut ferien sin for å være barnevakt for dere da?

Anonymkode: cc689...6ba

Skrevet

Aldri i verden om jeg hadde hatt barnevakt til et så lite barn i 4 dager. På dagtid ok, men legging og natt?

Og barnevakt for 4 døgn må jo koste en formue. Vil du egentlig gå i tap økonomisk?

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I arbeidsmiljøloven er det en time, to timer er det kun de som har forhandlet det frem i tariff som har. 

Anonymkode: c819d...4ec

Skrevet

Hvordan du løser det? Veldig enkelt:

Telefon til sjefen

"Hei sjef. Jeg skulle veldig gjerne ha vært med på kurset og ser selvfølgelig at det er viktig for meg. Men Petter er offshore og jeg kan ikke reise fra Lillemor og overlate henne til en barnevakt i fire døgn. "

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ikke etter barnet har fylt ett år med mindre bedriften har bedre vilkår enn arbeidsmiljøloven.

Annonse

Skrevet

Nei, ikke nødvendigvis. Klippet fra ammehjelpens nettsider:

"En mor som ammer, har rett til fri fra jobb den tiden hun trenger for å amme sitt barn. Inntil en time av den tiden hun trenger, gis med full lønn, så lenge barnet er under 1 år, og så lenge mors arbeidsdag, inkludert naturlige ulønnede pauser (for eksempel lunsj) er 7 timer eller mer. Noen har rett til ytterligere betalt ammefri gjennom tariffavtalen de er tilknyttet."

Det er noen vilkår, som du ser: Barnet må være under et år. Mors daglige arbeidstid må være på 7 timer eller mer.

Og noen bedrifter kan ha tariffestet bedre avtaler.

Skrevet
10 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Hvordan du løser det? Veldig enkelt:

Telefon til sjefen

"Hei sjef. Jeg skulle veldig gjerne ha vært med på kurset og ser selvfølgelig at det er viktig for meg. Men Petter er offshore og jeg kan ikke reise fra Lillemor og overlate henne til en barnevakt i fire døgn. "

Helt enig!

Anonymkode: 20995...b95

Skrevet

Jeg synes også det er litt mange rare svar her. Skinner også igjennom at mange jobber i stat og kommune og ikke helt har det klart for seg hvordan det fungerer i det private.

1) det trenger ikke fremgå av stillingsinstruks at det er reisevirksomhet for å sende ansatte på kurs altså. Dette er ikke reisevirksomhet, men kurs. Det er ikke vanlig at alle kurs foregår på arbeidsplassen. I stillingsinstruks står det gjerne at enten at man skal være oppdatert faglig, eller øvrige oppgaver som leder pålegger. Å sende avsatte på kurs er også en del av styringsretten til arbeidsgiver. Men hvis det er obligatorisk skal det varsles om i rimelig tid og betales overtid. 

2) ammefri: iht arbeidsmiljøloven har man rett på ammefri lønnet i inntil en time per dag intil barnet er ett år.  Men lønn gjelder kun for de som har mer enn 7timers arbeidsdag. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_13#§12-8

en del arbeidsplasser har bedre ordninger, men det kommer i så fall frem i personalboka/avtaler o.l.

3) hi, du er selger. Du må trolig levere resultater og hvis det er viktig for deg å være med pga omorganiseringer mens du har vært borte hadde jeg gjort det jeg kunne for å være med. Hvis det ikke går, hadde jeg ringt til sjefen. Jeg hadde sagt at det var vanskelig for deg å være med så lenge grunnet amming og små barn hjemme. Spør om det er mulig å finne andre løsninger. Jeg hadde ikke brukt mannens fravær som argument. Hans jobb er ikke viktigere enn din. Hvis du bare kjører på og nekter, vil det slå tilbake på deg selv. Er du lite fleksibel, vil de være det samme i andre anledninger.

Skrevet

Ikke etter barnet har fylt ett år med mindre bedriften har bedre vilkår enn arbeidsmiljøloven.

Da har vi gode. I vår tariff er det to timer hver dag så lenge du ammer. Du får det til ungen er fire år om du ammer så lenge ☺️  Med lønn. 

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da har vi gode. I vår tariff er det to timer hver dag så lenge du ammer. Du får det til ungen er fire år om du ammer så lenge ☺️  Med lønn. 

Sånn skal det være! 👏

Skrevet
På 18.9.2017 den 10.18, Anonym bruker skrev:

er barnet over 1 år er det jammen på tide og avvenne det med pupp... Og enig med flere her, du bør skaffe en barnevakt og bruke tiden frem til reisen og bli kjent med barnevakten

Anonymkode: 441ea...7c6

På tide å avvenne med pupp fordi barnet er over 1 år?? Hvorfor det? Hi må vel få lov til å amme så lenge hun ønsker det selv. Jeg ammet min til han var to år. 

Skrevet
7 timer siden, MrsRose skrev:

3) hi, du er selger. Du må trolig levere resultater og hvis det er viktig for deg å være med pga omorganiseringer mens du har vært borte hadde jeg gjort det jeg kunne for å være med. Hvis det ikke går, hadde jeg ringt til sjefen. Jeg hadde sagt at det var vanskelig for deg å være med så lenge grunnet amming og små barn hjemme. Spør om det er mulig å finne andre løsninger. Jeg hadde ikke brukt mannens fravær som argument. Hans jobb er ikke viktigere enn din. Hvis du bare kjører på og nekter, vil det slå tilbake på deg selv. Er du lite fleksibel, vil de være det samme i andre anledninger.

Nei, mannens jobb er ikke viktigere enn hennes. Men har man en mann (eller en kone) som jobber på offshore eller som på andre måter jobber på reisejobb, så kan han ikke forvente at han skal kunne si i fra seg sin jobb for at partneren skal gjøre noe på sin jobb som er utenfor det hun gjør til vanlig. Jeg kunne ikke ha tatt fri fra min jobb for at mannen min skal gjøre noe med sin jobb som han ikke gjør til vanlig. Jeg har ikke feriedager jeg kan ta og jeg har minimimalt med avspassering jeg kan ta ut. Min arbeidsgiver, der i mot, er veldig heldig. For jeg har en mann som kan innarbeide tid, som kan jobbe hjemmefra eller når som helst på døgnet, så jeg kunne lett ha reist på kurs eller overlatt legetimer for barna, syktbarndager og andre ting til ham. 

Klart at HI's manns jobb er et godt argument for at HI ikke kan dra på kurs. Hva mener du at mannen skal gjøre? Stå over en offshore-periode for at hun skal på kurs i tre dager? 

Skrevet
På 17.9.2017 den 22.19, Anonym bruker skrev:

Og at du kan si noe slikt, at det er synd i barna mine. Jeg har som du sikkert har oversett, sagt at det ser ut som at jeg prøver å få med noen dit for å passe mens jeg er på kurs. Det er ikke synd i barna mine, de har en mor som ønsker det beste for de og de er ikke overbeskyttet i det hele tatt. 

Det er sikkert mødregjengen som sitter og er misunnelige fordi de ikke gidder å amme. De ville vel ikke ødelegge de flotte kjøpte puppene sine. 

Jeg synes ikke du høres hysterisk ut. Du høres ut som en god mor som vil det beste for barnet sitt. 

Anonymkode: 27d17...d9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...