Gå til innhold

Hvorfor anbefales trepunktssele fremfor fempunktssele forover?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fordi voksne motorsportutøvere har sterkere nakke. 

Barn som har mye større hode i forhold til kropp, og svakere nakke, tåler ikke belastningen ved en kollisjon når overkroppen sitter fastlåst i fempunktssele mens hodet slenges. 

Med trepunktsbelte fordeles belastningen på en kollisjon jevnere i overkroppen, og det skåner nakken.

Anonymkode: 074b3...3fb

 

Bilstolens seler eller bilbelte til treåring?

I følge VTI (Statens väg-och transportforskningsinstitut) i Sverige finnes det ikke noe entydig svar på dette. Hvis barnet sitter i fempunktsbelte, kan det få nakkeskader ved en kollisjon fordi belastningen blir størst der. Hvis barnet sitter i trepunktsbelte, kan det  «vris» ut av selen og slå hodet inn i setet foran eller andre elementer i bilen. Det beste er å ha barnet sittende bakovervendt så lenge som mulig, så unngås problematikken.

https://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/1858-2/

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Finnes det forskning og videoer som støtter disse påstandene? Hvorfor brukes fempunktssele konsekvent i risikable motorsporter? 

Anonymkode: 39550...46e

De har hjelm med stropp bak i nakkestøtten for å hindre at hodet kastes forover. Dette har jeg tilgode å se på fremovervendte barn i fempunktssele.

Anonymkode: 6e6ab...993

Dersom et lite barn (stort hode i forhold til kropp og muskelmasse i f.eks nakken) sitter fastspent i fempunktssele ved en frontkollisjon vil kroppen holdes fast av selen mens hodet fortsetter fremover i samme fart som før oppbremsingen. Dette fører til en enorm belastning på nakken. Jeg har ikke regnet ut hvor mange kg det tilsvarer ettersom jeg ikke vet hva et barnehode veier, men vil tro kraften som virker på den spinkle lille nakken tilsvarer minst 40-50 kg. Det er nok til å rive av muskler og sener mellom hode og kropp (les: hodet løsner fra kroppen) dersom oppbremsingen er brå nok. 

Dersom barnet sitter med trepunktssele vil kroppen også fortsette fremover og sideveis, ikke bare hodet, slik at den negative akselerasjonen på hodet og belastningen på nakken blir mindre. 

Uansett er bakovervendt det aller tryggeste, skjønner ikke at folk fortsatt betviler dette. Det er enkel og grunnleggende fysikk. 

Les gjerne vegvesenet sine anbefalinger. De baserer ikke retningslinjene sine på "noe man bare tror". Granskningsgruppene har sett mye etter kollisjoner som innebærer barn vi skal være glade for at vi slipper å se. 

Anonymkode: e5a69...358

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 Det er nok til å rive av muskler og sener mellom hode og kropp (les: hodet løsner fra kroppen) dersom oppbremsingen er brå nok. 

 

Anonymkode: e5a69...358

Også kalt indre halshugging. Som forøvrig er et ille nok begrep til at jeg tar sjansen på å utsette barnet mitt for det

Anonymkode: 70a68...8ae

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men kan du vise til forskning eller andre pålitelige kilder? Eller er dette "allmennkunnskap" som de fleste tar for god fisk uten egentlig å vite sikkert?

Anonymkode: 39550...46e

Ja, det finnes forskning og tester, hvis du leter det frem. Men holder det ikke med grunnleggende naturfagskunnskaper?

Anonymkode: 074b3...3fb

Det er vel spesielt to gode grunner til dette.

1. I en fempunktssele blir helle kroppen, utenom hode holdt igjen. Barns hoder utgjør 1/4 (tror jeg det var?) av barnets vekt, altså mer enn hos voksne, samtidig som de har svakere nakkemuskulatur. Derfor kan det få fatale konsekvenser ved en frontkollisjon.

2. Hoftebeinet er det sterkeste beinet i kroppen. En trepunktssele legges over hofta. 

Film kan du blant annet se på trygg trafikk sin nettside. Eller enda mer avansert, du kan Google og finne flere kilder. Dette er kunnskap som burde vært allmennkunnskap i 2017, da hadde vi jo sluppet denne tråden...

Anonymkode: 8af0b...400

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dersom et lite barn (stort hode i forhold til kropp og muskelmasse i f.eks nakken) sitter fastspent i fempunktssele ved en frontkollisjon vil kroppen holdes fast av selen mens hodet fortsetter fremover i samme fart som før oppbremsingen. Dette fører til en enorm belastning på nakken. Jeg har ikke regnet ut hvor mange kg det tilsvarer ettersom jeg ikke vet hva et barnehode veier, men vil tro kraften som virker på den spinkle lille nakken tilsvarer minst 40-50 kg. Det er nok til å rive av muskler og sener mellom hode og kropp (les: hodet løsner fra kroppen) dersom oppbremsingen er brå nok. 

Dersom barnet sitter med trepunktssele vil kroppen også fortsette fremover og sideveis, ikke bare hodet, slik at den negative akselerasjonen på hodet og belastningen på nakken blir mindre. 

Uansett er bakovervendt det aller tryggeste, skjønner ikke at folk fortsatt betviler dette. Det er enkel og grunnleggende fysikk. 

Les gjerne vegvesenet sine anbefalinger. De baserer ikke retningslinjene sine på "noe man bare tror". Granskningsgruppene har sett mye etter kollisjoner som innebærer barn vi skal være glade for at vi slipper å se. 

Anonymkode: e5a69...358

Først, jeg betviler ikke at bakovervendt er tryggest. Det gjør heller ikke den jeg diskuterer med. 

Jeg har en treåring som er snudd av årsaker jeg ikke vil gå inn på her. Det er irrelevant for diskusjonen. 

Treåringen satt i fempunktssele frem til få dager siden. Etter samtale med en representant for nullvisjonen valgte min mann og jeg og sette barnet i beltestol. Min diskusjonspartner mener imidlertid at fempunktssele forover er tryggere enn beltestol fordi trykket fordeles over flere punkter. Jeg tror at nakken ikke tåler en kollisjon hvor kroppen er fast mens hodet slenges rundt. Den andre parten mener selve kollisjonen kun er en del av en rekke smell for hodet og kroppen fordi bilen gjerne vil fortsette og rulle, og at sjansen for at en liten kropp vris ut av selen blir for stor mot en fastspent kropp i fempunkts. Jeg mener at om barnet sitter riktig vil selen fungere som den skal. Han mener sjansen er for stor for at barnet ikke bruker selen korrekt underveis.

Det eneste vi enes om er at belte uansett er bedre enn uten belte og at sidebeskyttelse er viktig, uansett retning. 

 

 

Anonymkode: 39550...46e

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel spesielt to gode grunner til dette.

1. I en fempunktssele blir helle kroppen, utenom hode holdt igjen. Barns hoder utgjør 1/4 (tror jeg det var?) av barnets vekt, altså mer enn hos voksne, samtidig som de har svakere nakkemuskulatur. Derfor kan det få fatale konsekvenser ved en frontkollisjon.

2. Hoftebeinet er det sterkeste beinet i kroppen. En trepunktssele legges over hofta. 

Film kan du blant annet se på trygg trafikk sin nettside. Eller enda mer avansert, du kan Google og finne flere kilder. Dette er kunnskap som burde vært allmennkunnskap i 2017, da hadde vi jo sluppet denne tråden...

Anonymkode: 8af0b...400

Vi har lett etter filmer, men finner bare bakover vs fremover, ikke beltestol vs fempunkts fremover. Link gjerne om du vet om en. Jeg har googlet etter forskning, men jeg bruker tydeligvis feil søkeord. Finner ikke kilder utover typiske kvinneforum som støtter mine påstander. 

Anonymkode: 39550...46e

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

De har hjelm med stropp bak i nakkestøtten for å hindre at hodet kastes forover. Dette har jeg tilgode å se på fremovervendte barn i fempunktssele.

Anonymkode: 6e6ab...993

All motorsport (bil) bruker fempunktssele, men ikke alle har krav om hjelm med stropp til nakkestøtten. Har prøvd å argumentere med hodevekt i prosent, nakkemuskulatur, skjelett og indre organer, uten hell. 

Anonymkode: 39550...46e

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har lett etter filmer, men finner bare bakover vs fremover, ikke beltestol vs fempunkts fremover. Link gjerne om du vet om en. Jeg har googlet etter forskning, men jeg bruker tydeligvis feil søkeord. Finner ikke kilder utover typiske kvinneforum som støtter mine påstander. 

Anonymkode: 39550...46e

Jeg tror ikke du nødvendigvis får videoer som sammenligner beltestol vs. fempunktssele. Men du kan se forskjellige videoer som tar opp begge temaene. http://sikringavbarnibil.blogspot.no/p/videoklipp-kollisjonstester.html?m=1

Anonymkode: 8af0b...400

Annonse

Men om du setter en 3åring i beltestol, så ville jeg søkt opp informasjon om undergliding og hva som skjer om barnet  vris ut av selen. Først DA kan du ta et veloverveid valg om hva som er best. 

"Alle" vet at barn ikke skal sitte forovervendt med 5punktssele, men få vet at dette kun gjelder om barnet er minst over 4 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...