Gå til innhold

Har mottatt e post etter midnatt - grunn til å bli sur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg pleier å unngå å sende sms for seint, fordi mange har telefon på nattbordet, men mail?  Har du på lydvarsling som gjer deg sur, så får du heller skru den av. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mest sannsynlig noe som har blitt sendt ut automatisk..

hvis ikke hadde jeg tenk stakkars person som må jobbe så sent!

jeg jobber selv ofte kveldstid for å komme gjennom alt jeg skal gjøre i løpet av en dag.. og det er gjerne e-postene jeg "sparer" og tar hjemmefra på kveldstid. Ofte blir det sent på kvelden også.. 

Anonymkode: 3cc84...3ba

Skrevet

Av alle ting i hele verden er vel dett en ting jeg aldri har vurdert som bittelitt irriterende. 

Anonymkode: a0cdf...2a7

Skrevet

Jeg driver eget firma, og sliter med søvnen. Jeg kan fint stå opp i fire-fem tiden om morgenen og sitte med litt kontorarbeid før ungene våkner 

Jeg sender ofte mail da, og regner med at mottakeren leser den når de har startet arbeidsdagen sin og svarer når de har tid. 

Aldri tenkt at det er galt. 

Anonymkode: 72724...088

Skrevet

ser ikke helt problemet. Folk sender vel mail akkurat når det passer dem, og det må de vel få lov til. Jeg har en sjef som gjerne kommer på jobb før kl 06. Jeg har ofte opplevd å fått mail hos henne i denne tiden, eller etter kl 16.00, selv om jeg vet at hun har arbeidstid mellom 07.30 og 15.00.

Jeg åpner derimot ikke jobbmail utenom arbeidstid, har ikke tilgang til det hjemmefra, og ønsker det ikke heller.

Forstår ikke hvorfor du åpner mail på den tiden av døgnet dersom du ikke ønsker å lese mail da.

Anonymkode: d8c86...7f6

Skrevet

Å herregud hva folk henger seg opp i. 

Det er bare å skru av varsler for mail da. 

Jeg kan fint sende mailer på søndager jeg om jeg jobber. Og mine kollegaer og kunder gjør det samme. 

Det er ingen fire timers svarfrist på de liksom. 

Anonymkode: 21f83...5d0

Skrevet

Ikke rart det er krig i verden!

Anonymkode: db2bb...b72

Skrevet

Hvis du ønsker å være sur for dette og er så heldig at du ikke har større bekymringer,så kan du selvsagt gripe denne muligheten med begge hendene.Personlig kan jeg ikke fatte at det er noe å reagere på!

Anonymkode: c4973...bc9

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takker for svar,

Jo, Jeg synes at det virker useriøst å sende jobbmail så sent. Er jeg urimelig? Det var ikke en hastemail, bare en vanlig påminnelse om noe som skal skje langt ute i oktober.

Hilsen Hi

Anonymkode: 052e4...6c4

Da er du absolutt urimelig. Ferdig snakka.

Anonymkode: a1d87...184

Skrevet

Ja du er helt urimelig. Folk må få sende mail når de vil, og du leser når du vil. Jeg får jobbmail på kveld/natt ukentlig - og det tror jeg er helt vanlig

Anonymkode: b931d...fcc

Skrevet

Jeg er lærer, og får ofte e-poster og sms'er på kveld fra foreldre og elever. Og jeg skal love at det er mange som mygler om de IKKE får svar - selv om det er  langt på natt 😂

Anonymkode: f3af7...682

Skrevet

TUUSEN takk for alle svar. Da er vi enige!  Jeg var den som sendte e posten og fikk etterpå kjeft, men jeg ser nå at kjeften var uberettiget! Takker for støtten.

HI

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

TUUSEN takk for alle svar. Da er vi enige!  Jeg var den som sendte e posten og fikk etterpå kjeft, men jeg ser nå at kjeften var uberettiget! Takker for støtten.

HI

Hvis noen ble sur på deg så var det kanskje fordi de har varsling på mobilen eller pc'en om at det kommer mail, også jobbmailer. I så fall, tips dem om at de kan slå av varslingen ;) Gjør det på en hyggelig måte.

Jeg tror mange i dag har gjort seg altfor tilgjengelig. Jeg har selv valgt å ikke ha noen varslinger på mobil, ikke snap, ikke instagram, ikke fb, ikke mail. Jeg bruker ikke mobilen min for slike ting, og det er et helt bevisst valg. Jeg slår også av lyden av mobilen hvis jeg trenger fred på kvelden og det ikke er spesielle grunner til at jeg må være tilgjengelig. Så sjekker jeg heller mobilen når det passer meg. Det fungerer fint. Noen surmulte en stund - nå begynner flere og flere å ta etter, begynner å få et mer bevisst forhold til fritiden sin og sin bruk av div. sosiale medier osv.

Hvis mailen du sendte var jobbrelatert så vil jeg tro den som kjeftet på deg, etter å ha fått den, er en person som kanskje har gjort seg altfor tilgjengelig og kanskje er stresset. Når man får en jobbmail og leser denne, eller ser på overskriften hva det gjelder, begynner hodet ofte å jobbe med saken, og dermed "er" man plutselig på jobb selv når man har fri. Er man litt "flink pike" i tillegg så har man gjerne vanskelig for å slippe det også.

Hvis du er leder, kanskje du kan ta opp dette som et tema på jobb. Viktigheten av å være på jobb når man er på jobb (og ikke være tilgjengelig på alle sosiale medier da) og koble av jobben når man ikke er på jobb. Det tror jeg arbeidsgivere også vil nytte godt av, hvis flere får et mer bevisst forhold til dette. Det er utrolig hvor mye arbeidstid mange bruker på sosiale medier også. Om det er en jobb hvor man ikke må være tilgjengelig utenom ordinær arbeidstid, oppmuntre folk til å ikke bli varslet om jobbmailer. De som må være tilgjengelig har vel også betalt deretter, men også de bør ha en ordning hvor de ikke blir varslet på natten, er det noe ekstremt viktig så ringer vel folk fremfor å sende mail, så mail må man ikke varsles om hele tiden.

Anonymkode: 6ba0b...e74

Skrevet

Til Anonymkode: 6ba0b...e7
Ikke tenkt over, men makes sense.

Personen var antakelig stresset. Har ikke utført sine oppgaver.....

Skrevet (endret)

Hehe. All grunn til å bli sur og ville tatt det med avsender mandag morgen, Makan!

Endret av prekæs

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...