Gå til innhold

Studere medisin når man begynner å bli 40 år er ikke det litt vågalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann ønsker å studere medisin og han er nå 39 år, jeg sier at det har lite for seg da han må jo studere i 6 år samt ha turnus tjeneste etterpå. Men han nekter å høre på meg og mener jeg bør støtte han i valget om han kommer inn på studiet.

Han ønsker å videreutdanne seg til barnelege når turnusen er ferdig med turnusen. Ærlig talt så vil jo mannen være nesten 50 år før han er ferdig.

Anonymkode: c19d4...9b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og da har han ca. 20 år igjen av yrkeslivet.

Vet en annen som gjorde det og er kjempefornøyd med valget.

Anonymkode: 0a798...718

Skrevet

Kjenner flere som har gjort dette i voksen alder, inkl min forrige fastlege. Hvorfor ikke om dere har råd?

Skrevet

Hei .. er jo litt nye regler med denne turnustjenesten. PR nå er det kamp om plassene, og man risikerer å måtte flytte på seg eller ikke få plass og må vente til neste søknadsrunde .. når det gjelder spesialiseringsstlling .. altså LIS - leger i spesialisering .. så er det ennå mer konkurranse .. og han kan risikere å måtte gå igjennom spesialiseringen uten fast ansettelse .. men korte vikariat .. markedet begynner å bli mettet for leger .... en spesialisering tar ca 5 år ... 

Anonymkode: 4b098...8ff

Skrevet

Hvor tenker han å studere ?

Skrevet

Så ja, med tanke på usikkerheten synes jeg det er vågalt ...  

Skrevet

Hvis dere har råd og familien som helhet har overskudd til det, synes jeg ikke du skal bremse for mye, spesielt hvis alder er ditt beste argument.

Men dere må jo være forberedt på mange år med jobbing til alle døgnets tider, kanskje flytte/pendle pga turnustjeneste og jobb etterpå. Mye med barna faller nok på deg.

Anonymkode: 45510...e05

Skrevet

Så lenge dere har råd, så kjør på.  Man lever bare en gang! 👍

Anonymkode: 68da3...78f

Skrevet

Støtter hun som sier det er kamp om plassene på Turnus nå. På sykehuset her var det 14 plasser, og 678 søkere. Har noen som går i vikariat på jobb i påvente av turnus, de slipper ikke gjennom nåløyet...

Anonymkode: e1a33...4d1

Skrevet

Jeg ville aldri gjort det. Det er mange ting man kan bruke 40 årene til. 

Anonymkode: 045e1...ddb

Skrevet

Synes du skal være positiv dette er kanskje noe han har drømt om☺Men klart familiens behov må jo også dekkes midt oppe i dette. Hva skal dere leve av disse årene? 

40 år er ikke all verden i dag altså.

Skrevet

Det var jo faktisk en ganske konstruktiv 40-årskrise, spør du meg. 

Skrevet

Ikke jeg som er HI, men jeg skjønner ikke hvorfor det utdannes flere leger? Nyhetene nevner stadig vekk fastlegekrise og mange av oss må vente i måneder før vi får time til diverse spesialister. Hvorfor når det i følge en over her er for mange leger??? 

Synes ellers mannen bør gjøre det han ønsker dersom han ellers bidrar økonomisk. Jeg hadde ikke betalt for at mannen skulle utdanne seg i 6 år ... men nå har vi delt økonomi... 

Anonymkode: a648c...4e8

Skrevet

Når det gjelder at han er 39 år.. Så er ikke det høyt i våre dager. Ganske vanlig faktisk

Anonymkode: 2940f...05a

Skrevet

Enig med hun som sier det er greit om dere ikke har felles økonomi.

Anonymkode: 444fa...fc4

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når det gjelder at han er 39 år.. Så er ikke det høyt i våre dager. Ganske vanlig faktisk

Anonymkode: 2940f...05a

Det har da alltid vært ganske vanlig å være 39 år. 

Anonymkode: 8d112...a4a

Skrevet

Kommer an på økonomien deres. Jeg hadde aldri giddet å dra mesteparten av lasset hjemme OG få (mye) dårligere råd i 10 år (!) for mannens skyld. Så høyt elsker jeg han faktisk ikke. Her ville jeg bare gitt beskjed om at Sorry, det toget er gått, du er blitt for gammel. 

Anonymkode: 42d0a...423

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke jeg som er HI, men jeg skjønner ikke hvorfor det utdannes flere leger? Nyhetene nevner stadig vekk fastlegekrise og mange av oss må vente i måneder før vi får time til diverse spesialister. Hvorfor når det i følge en over her er for mange leger??? 

Synes ellers mannen bør gjøre det han ønsker dersom han ellers bidrar økonomisk. Jeg hadde ikke betalt for at mannen skulle utdanne seg i 6 år ... men nå har vi delt økonomi... 

Anonymkode: a648c...4e8

Fastlegekrisen er et problem fordi man for det første nå må være spesialist i allmennmedisin for å få jobbe som fastlege, og det er for få legehjemmeler i kommunene. De nyutdannede legene vil ikke bli almennspesialister fordi det ikke er spennende nok. En spesialisering tar rundt 4-7 år avhengig av hva de ønsker å spesialisere seg i og der og er det lange køer om plassen. Pensjonsalderen på legene er mye høyere så noen går jo "aldri" av...

i 2009 var det tett opptil 1000 nyutdannede leger som var ferdig og ventet på turnus. Mange av de fikk ikke turnus før i 2010 og da kom det jo enda et lass med leger som skulle ha turnus...

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fastlegekrisen er et problem fordi man for det første nå må være spesialist i allmennmedisin for å få jobbe som fastlege, og det er for få legehjemmeler i kommunene. De nyutdannede legene vil ikke bli almennspesialister fordi det ikke er spennende nok. En spesialisering tar rundt 4-7 år avhengig av hva de ønsker å spesialisere seg i og der og er det lange køer om plassen. Pensjonsalderen på legene er mye høyere så noen går jo "aldri" av...

i 2009 var det tett opptil 1000 nyutdannede leger som var ferdig og ventet på turnus. Mange av de fikk ikke turnus før i 2010 og da kom det jo enda et lass med leger som skulle ha turnus...

Man jobber som fastlege mens man spesialiserer seg i allmennmedisin .. behøver ikke være spesialist for å få en hjemmel .. 

vi hadde 60 søkere til et kort vikariat som lis lege ved vår klinikk på sykehus .. er en kamp for ferske leger å få jobb ...  

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo ikke hele sannheten.

Fastlegeordningen og dens problemer er mange, her nevner jeg 3:

- man er som fastlege selvstendig næringsdrivende. Det betyr færre rettigheter mtp sykt barn-dager og egen sykdom. Mange nyutdannede leger er unge kvinner i etableringsfasen med nettopp syke unger...

- etter samhandlingsreformen er MANGE oppgaver dumpet over på fastlegene. Arbeidsmengden er skremmende.

- man er pliktig å ta legevakter. I distriktene med få leger blir vaktbelastningen svært høy. Å gå nærmest kontinuerlig vakt er slitsomt og gjør det umulig å planlegge eget liv.

Medisinutdanning tar lang tid og er krevende. Turnus er ikke lett å få med en gang du er ferdig nå som det er blitt søknadsbasert. Det er også kamp om jobbene på sykehus, særlig i de store byene. Likevel vet jeg om noen som har begynt å studere da de var i slutten av 30-åra.

Anonymkode: 0e505...d7e

Skrevet

Synes det aldri er for sent å følge drømmene sine. Hadde ei i klassen som var over 50 og utdannet seg til sykepleier. 

Anonymkode: fe6a9...e3d

Skrevet

Heilt supert om han har lyst til det! Det er gøy å studera medisin også, så ein må ikkje berre tenka "så lenge til han er ferdig" ;)

Dersom han vil dra til eit mindre sjukehus er det ikkje problem å få spesialiseringsstilling som asslege. No er det også slik at ein har rett på fast stilling fra starten av, og slepp å gå i årevis i vikariat slik vi gjorde. Det er behov for barneleger, og folk med livserfaring er alltid verdifulle. Kva har han jobba til no?

Anonymkode: fc038...fc6

Skrevet

Jeg ser mange utfordringer. Man er aldri for gammel til å ta en utdanning, men spørsmålet er om det lønner seg. Begynner han å studere nå har han ikke inntekt, tvert imot vil han få et gedigent studielån, omtrent når andre som studerte direkte etter vgs er ferdig med det. Tjener han så lite nå at det lønner seg å ta opp studielån,tjene forholdsvis lite når han er turnuslege, og likevel går i pluss når han går av ved pensjonsalderen?

I tillegg er medisinstudie krevende. Hvor gamle er barna deres? Det er ikke greit å forvente at han kan dumpe alt på deg.

Skrevet

Jeg ser ikke på alderen som problemet, men studiet. Dvs. varigheten og praksis/turnus som med størst sannsynlighet kommer til å være langt unna hjemmet.

Tommel opp for alle som vil studere, og alder er ikke noe hinder, men hva med å se om det finnes andre alternativer som han virkelig liker; sykepleier, radiograf, sosialarbeider? Tre år på heltid, uten lang turnus 80 mil fra hjemmet.

Skrevet

Helt greit at han vil studere. Flott at han har en drøm.

Men: Han har også familie.

Hva betyr dette i praksis for dere som familie? Økonomi? Må dere flytte? Hvor gamle er barna? Om dere har et barn på 6 år nå vil vedkommende omtrent være klar til å flytte ut før pappa er ferdig med utdannelsen. Det er det meste av barndommen for dette barnet. 

Det er greit at han har en (egoistisk) drøm om å studere medisin. Men det blir for enkelt å bare kreve at du skal støtte ham uansett hva han finner på av slikt. Sett dere ned og finn ut hva dette betyr for barna, hvor mye som falder på deg om han studerer i 10 år, og om det er noe som passer for dere som familie. Om det er vanskelig så kontakt fvk og få hjelp. 

Det er en stor beslutning og har man barn er det bare slik at man er nødt til å se på konsekvenser for dem også. Ikke bare hva man selv har lyst til.

Anonymkode: bb6b1...545

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...