Gjest Hercule Poirot Skrevet 15. september 2017 #26 Skrevet 15. september 2017 5 minutter siden, Love my kidz skrev: Haha ler av "motstanderne" her nå altså, dere aaaner jo ikke hva dere går glipp av 😂 Selv lager jeg rundt 4-5 kjøttruller av lammekjøtt. Herregud så godt! Kjøttrull er godt, og kan helt enkelt kjøpes. Lokalmatprodusenter, hørt om det? Jeg benytter meg av mange sånne tilbud.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #27 Skrevet 15. september 2017 7 minutter siden, Hercule Poirot skrev: Kjøttrull er godt, og kan helt enkelt kjøpes. Lokalmatprodusenter, hørt om det? Jeg benytter meg av mange sånne tilbud. Jaha? Og så pepperkakedeigen fra Ikea, selvsagt? Hvorfor lage selv når man kan kjøpe? 😉 Anonymkode: 2762b...45c
☆☆☆ Skrevet 15. september 2017 #28 Skrevet 15. september 2017 (endret) 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jaha? Og så pepperkakedeigen fra Ikea, selvsagt? Hvorfor lage selv når man kan kjøpe? 😉 Anonymkode: 2762b...45c Ærlig talt! Det må da vere lov å prioritere annleis. Det øydelegg vel ikke noko for deg at ikkje alle deler gleda av å lage tradisjonsmaten sjølv. Her er det ikkje IKEA. Pepperkakedeigen kjem derfor frå KIWI. Men julemanndeigen er heimelaga. Endret 15. september 2017 av ☆☆☆
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #29 Skrevet 15. september 2017 12 minutter siden, Hercule Poirot skrev: Kjøttrull er godt, og kan helt enkelt kjøpes. Lokalmatprodusenter, hørt om det? Jeg benytter meg av mange sånne tilbud. Når det gjelder julen er viktig (for meg)å holde på enkelte tradisjoner. Kjøpt kjøttrull kan være kjempegodt, og hvis det er den man forbinder med jul er det jo supert, men mange har nedarvede oppskrifter med variasjoner i smakstilsetning. Jeg har aldri funnet en rull som ligner nok på min mors, og dermed blir det feil. En annen ting er at julen skal være litt "ekstra". Variert mat er lett tilgjengelig hele året i butikkene, men til jul er det godt å servere noe det ligger omtanke og tradisjon bak. Det føles godt å finne frem bestemors håndskrevne oppskrifter. Dette er selvfølgelig min subjektive mening. Hva andre gjør legger jeg meg ikke borti😊 Hi Anonymkode: b1806...268
Love my kidz Skrevet 15. september 2017 #30 Skrevet 15. september 2017 For meg er det veldig koselig å lage mat i førjulstiden med julemusikk på ørene. Jeg nyter kosen og tradisjonen, og jeg gir bort noe til familie som ikke orker det selv. Og lammerull er så hinsides godt hjemmelaget at det bare kan ikke erstattes med fabrikklaget. Det gledes mot jul 💕
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #31 Skrevet 15. september 2017 15 minutter siden, ☆☆☆ skrev: Ærlig talt! Det må da vere lov å prioritere annleis. Det øydelegg vel ikke noko for deg at ikkje alle deler gleda av å lage tradisjonsmaten sjølv. Her er det ikkje IKEA. Pepperkakedeigen kjem derfor frå KIWI. Men julemanndeigen er heimelaga. Kommentaren min var ment som et gleipete svar til Poirot, som "kom inn" i tråden her kun for å kommentere at hun på ingen måte lager pålegg selv. Hun sier jo også: "Lage pålegg? Kunne ikke falle meg inn. Alt jeg vil ha av pålegg kan kjøpes i butikk." HI liker tradisjoner. Her snakker vi jul, så derfor pepperkakedeig-kommentar. Anonymkode: 2762b...45c
sug lut Skrevet 15. september 2017 #32 Skrevet 15. september 2017 Oppvokst med at det lages tunge, sylte, leverpostei og sursild. Ingen jul uten, men nå bytter vi tjenester så muttern lager til meg og jeg koker surkål, baker de fleste småkakene og koker smultringer til henne.
sug lut Skrevet 15. september 2017 #33 Skrevet 15. september 2017 11 minutter siden, Love my kidz skrev: For meg er det veldig koselig å lage mat i førjulstiden med julemusikk på ørene. Jeg nyter kosen og tradisjonen, og jeg gir bort noe til familie som ikke orker det selv. Og lammerull er så hinsides godt hjemmelaget at det bare kan ikke erstattes med fabrikklaget. Det gledes mot jul 💕 Kunne du dele oppskriften? Har nemlig aldri laget lammerull! 😊
Gjest Hercule Poirot Skrevet 15. september 2017 #34 Skrevet 15. september 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jaha? Og så pepperkakedeigen fra Ikea, selvsagt? Hvorfor lage selv når man kan kjøpe? 😉 Anonymkode: 2762b...45c Så det å støtte små lokalmatprodusenter er ikke godt nok for deg? Vet du, ikke er jeg noe flink til å lage mat, ikke liker jeg særlig godt å lage mat. Hvorfor i huleste skal jeg da drive og lage mat som ikke blir spesielt vellykket og som i tillegg gjør meg sur og grinete? Jeg har en svært krevende jobb, en jobb jeg er temmelig god i, jeg velger dermed å bruke kapasiteten min der. Jeg velger heller å betale for gode produkter fra flere småprodusenter, slike som lager nisjeprodukter og som kanskje er ganske idealistiske og som kanskje akkurat klarer å holde bedriften gående. Julekaker kjøper jeg av godt voksne damer på julemesser o.l. Disse damene liker å bake kaker. De er knallflinke til å bake kaker. Stikk motsatt av meg, egentlig. Heldigvis har de også begynt å ta litt mer ordentlig betalt for produktene sine. Jeg betaler uansett med glede, og bruker heller tiden min til å gjøre jobben min.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #35 Skrevet 15. september 2017 Tenkte forresten jeg skulle prøve denne i år. Kanskje grave den nå, og fryse den ned😊 http://www.leila.se/rodbetsgravad-lax/recept/nyttigt/index1,20.htm?id=4149 hi Anonymkode: b1806...268
☆☆☆ Skrevet 15. september 2017 #36 Skrevet 15. september 2017 (endret) 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kommentaren min var ment som et gleipete svar til Poirot, som "kom inn" i tråden her kun for å kommentere at hun på ingen måte lager pålegg selv. Hun sier jo også: "Lage pålegg? Kunne ikke falle meg inn. Alt jeg vil ha av pålegg kan kjøpes i butikk." HI liker tradisjoner. Her snakker vi jul, så derfor pepperkakedeig-kommentar. Anonymkode: 2762b...45c Eg er klar over bakgrunnen. Min reaksjon kjem av at den gode detektiven kjem med ein kommentar som utelukkande går på henne, utan noko nedvurdering av andre. Du harselerar med hennar prioritering. Og det finn eg unødvendig. Endret 15. september 2017 av ☆☆☆
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #37 Skrevet 15. september 2017 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når det gjelder julen er viktig (for meg)å holde på enkelte tradisjoner. Kjøpt kjøttrull kan være kjempegodt, og hvis det er den man forbinder med jul er det jo supert, men mange har nedarvede oppskrifter med variasjoner i smakstilsetning. Jeg har aldri funnet en rull som ligner nok på min mors, og dermed blir det feil. En annen ting er at julen skal være litt "ekstra". Variert mat er lett tilgjengelig hele året i butikkene, men til jul er det godt å servere noe det ligger omtanke og tradisjon bak. Det føles godt å finne frem bestemors håndskrevne oppskrifter. Dette er selvfølgelig min subjektive mening. Hva andre gjør legger jeg meg ikke borti😊 Hi Anonymkode: b1806...268 Jeg har aldri laget rull, men vokste opp med at bestemor alltid laget fårerull og sylte. Noenganger leverpostei og nesten alltid sursild. Og så husker jeg godt at hun frøys ned brunostrester utover høsten for å lage søst til jul. Det er så rart, jeg har egentlig aldri likt søst, men likevel liker jeg det - tror jeg bare smaker veldig gode minner når jeg spiser det Spørsmål til alle - jeg ser mange nevner lammerull, og det er jo vanligst. Noen her som lager fårerull? De er litt forskjellige, lammerullen er mer rosa, fårerullen er kokt og blir gråere, ofte litt grovere fordeling med kjøtt og fett i fårerullen. Min kjære bestemor har vært død i mange år. Hun ville at jeg skulle systematisere oppskriftene hennes (jeg tilbød meg) og så samle dem slik at hele familien kunne få. Men da hun døde fikk jeg ikke lov å gjøre det av hennes barn, for de likte ikke mitt tette forhold til min bestemor. Jeg har funnet fårerull én gang i butikk, det var en liten, lokal produsent butikken kjøpte inn fra. Året etter hadde de den ikke, nye eiere i butikken og jeg fant aldri ut hvem som hadde laget den. Den smakte akkurat som min bestemors fårerull. Ellers er det godt å lage syltet rødløk, passer godt til mye av julepålegget. Anonymkode: ab1dc...e2a
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #38 Skrevet 15. september 2017 16 minutter siden, sug lut skrev: Oppvokst med at det lages tunge, sylte, leverpostei og sursild. Ingen jul uten, men nå bytter vi tjenester så muttern lager til meg og jeg koker surkål, baker de fleste småkakene og koker smultringer til henne. Du er heldig som har din mor. Min lever fortsatt, men har fått Alzheimers. Jeg koker lammerull og lager engelsk fruktkake til mine foreldre og min nye kjernefamilie etter hennes gamle oppskrifter. Tradisjonene blir enda viktigere når man har demens. Har ikke oppskriften min på rull her, men håper Love my kidz vil dele sin😊 Anonymkode: b1806...268
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #39 Skrevet 15. september 2017 😂 sikkert godt det altså, men med denne familiens liv skal vi være glad om vi klarer å kjøpe alle gaver, pynte treet og dra på halvparten av juleavslutningen i desember. Kanskje rekker vi å vaske gulv og. Kjøper sylte og har masse tradisjoner, selv om vi ikke koker tunge 😂 Anonymkode: e5af1...34a
Mamsemums Skrevet 15. september 2017 #41 Skrevet 15. september 2017 2 timer siden, amandine skrev: Lager alltid glasert juleskinke, leverpostei og lemon curd.. Og så har vi jordbærsyltetøy og bringebærsyltetøy gra sommeren. Nå beviser jeg sikkert min totale mangel på matkunnskap, men det får så være. Lemon curd som pålegg? Jeg trodde det var noe man brukte som fyll i/på kaker?
amandine Skrevet 15. september 2017 #42 Skrevet 15. september 2017 1 time siden, tante grusom master of law skrev: Svensk julskinka! Jeg også🙂
amandine Skrevet 15. september 2017 #43 Skrevet 15. september 2017 4 minutter siden, Mamsemums skrev: Nå beviser jeg sikkert min totale mangel på matkunnskap, men det får så være. Lemon curd som pålegg? Jeg trodde det var noe man brukte som fyll i/på kaker? Lemon curd på nybakt brød, eller på lunkne scones😍😍😍 det var pålegg før det ble kakefyll🙂
Mamsemums Skrevet 15. september 2017 #44 Skrevet 15. september 2017 11 minutter siden, amandine skrev: Lemon curd på nybakt brød, eller på lunkne scones😍😍😍 det var pålegg før det ble kakefyll🙂 Da har jeg lært noe nytt i dag.
amandine Skrevet 15. september 2017 #45 Skrevet 15. september 2017 58 minutter siden, Hercule Poirot skrev: Så det å støtte små lokalmatprodusenter er ikke godt nok for deg? Vet du, ikke er jeg noe flink til å lage mat, ikke liker jeg særlig godt å lage mat. Hvorfor i huleste skal jeg da drive og lage mat som ikke blir spesielt vellykket og som i tillegg gjør meg sur og grinete? Jeg har en svært krevende jobb, en jobb jeg er temmelig god i, jeg velger dermed å bruke kapasiteten min der. Jeg velger heller å betale for gode produkter fra flere småprodusenter, slike som lager nisjeprodukter og som kanskje er ganske idealistiske og som kanskje akkurat klarer å holde bedriften gående. Julekaker kjøper jeg av godt voksne damer på julemesser o.l. Disse damene liker å bake kaker. De er knallflinke til å bake kaker. Stikk motsatt av meg, egentlig. Heldigvis har de også begynt å ta litt mer ordentlig betalt for produktene sine. Jeg betaler uansett med glede, og bruker heller tiden min til å gjøre jobben min. Jeg skjønner ikke hvorfor du går så i strupen på forskjellige prioriteringer? Hvorfor det er så viktig å påpeke hvor krevende jobb du har? Du trenger ingen forsvarstale for å kjøpe julepålegg, vel? Dette var jo bare en tråd om hvilke pålegg man liker å lage selv, for de av oss som setter pris på den delen av juletradisjonen.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 15. september 2017 #46 Skrevet 15. september 2017 22 minutter siden, amandine skrev: Jeg skjønner ikke hvorfor du går så i strupen på forskjellige prioriteringer? Hvorfor det er så viktig å påpeke hvor krevende jobb du har? Du trenger ingen forsvarstale for å kjøpe julepålegg, vel? Dette var jo bare en tråd om hvilke pålegg man liker å lage selv, for de av oss som setter pris på den delen av juletradisjonen. Det er ment som en trøst og en forsvarstale for alle oss som ikke verken liker eller kan å lage mat og bake. Vi er ikke dårligere mennesker om vi velger å prioritere litt annerledes enn alle dere flinke husmødre. Men for all del - jeg lar meg så absolutt imponere over dere som lager pålegg, baker, styrer og steller. Jeg er sjeleglad jeg slipper. Jula er da heller slett ikke så spesiell, synes jeg, at man trenger å snu "hele verden" på hodet av den grunn. Noen dager der man får pustet litt, mellom 23.12. og 2.1.
amandine Skrevet 15. september 2017 #47 Skrevet 15. september 2017 3 minutter siden, Hercule Poirot skrev: Det er ment som en trøst og en forsvarstale for alle oss som ikke verken liker eller kan å lage mat og bake. Vi er ikke dårligere mennesker om vi velger å prioritere litt annerledes enn alle dere flinke husmødre. Men for all del - jeg lar meg så absolutt imponere over dere som lager pålegg, baker, styrer og steller. Jeg er sjeleglad jeg slipper. Jula er da heller slett ikke så spesiell, synes jeg, at man trenger å snu "hele verden" på hodet av den grunn. Noen dager der man får pustet litt, mellom 23.12. og 2.1. Men er det noe å forsvare? Eller å trenge trøst for? Du velger det som er best for deg, det er ikke nødvendig å fronte hverken følt/ innbilt utilstrekkelighet eller viktigere jobber av den grunn? Jeg har også et travelt liv, viktig jobb og verv og ørten unger og jeg lager ikke juleskinke for å plage andre. Det er for min egen del, og for min familie og for tradisjonene jeg synes er viktige, verre er det ikke. Jeg tipper det har med interesse å gjøre mer enn tid, og det synes jeg bør være helt greit.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #48 Skrevet 15. september 2017 Hvordan er det mulig å klare å krangle i en tråd om hjemmelaget julepålegg. Blir ikke enkelte av dere flaue av dere selv som må komme med noe negativt Anonymkode: a1371...ba4
Eris Skrevet 15. september 2017 #49 Skrevet 15. september 2017 Syltefkesk, rekesalat, eggesalat, kyllingsalat og italiensk salat. Så steker jeg skinke og svinestek og oppbevarer i hele stykker så jeg kan skjære tykke, gode skiver. Røykelaks får jeg av onkelen min som røyker den selv. Jeg baker fine og grove rundstykker, lefser, boller og 7 sorter julekaker. Hjemmelagde julepølser lager jeg i kilovis. Hm, kanskje ikke rart jeg pleier være litt sliten i desember.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 15. september 2017 #50 Skrevet 15. september 2017 1 time siden, amandine skrev: Men er det noe å forsvare? Eller å trenge trøst for? Du velger det som er best for deg, det er ikke nødvendig å fronte hverken følt/ innbilt utilstrekkelighet eller viktigere jobber av den grunn? Jeg har også et travelt liv, viktig jobb og verv og ørten unger og jeg lager ikke juleskinke for å plage andre. Det er for min egen del, og for min familie og for tradisjonene jeg synes er viktige, verre er det ikke. Jeg tipper det har med interesse å gjøre mer enn tid, og det synes jeg bør være helt greit. Bare for å ha sagt det, jeg har overhodet ikke gått i strupen på noen som helst. Jeg har derimot bittmerker fra en temmelig hissig amandine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå