Gå til innhold

Hva slags pålegg lager dere til jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg vet det er langt frem i tid, men tenkte på det i dag da jeg kokte krydret syltetøy på plommer fra hagen. Min mor lagde alltid lammerull, kokt skinke og flere typer sild. Vi er ikke så harde på kjøttpålegg her i huset, men en liten rull må jeg lage😊 Multer har vi i frysen. Ellers lager jeg en viltpaté, og det er vel stort sett det. Lager en smørform også, som tar seg fint ut på frokostbordet. 

Anonymkode: b1806...268

Fortsetter under...

Skrevet

Lager pålegg? 😱😱

Anonymkode: 0e1a9...d73

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Lager pålegg? 😱😱

Anonymkode: 0e1a9...d73

Bare enkle ting som rull, syltetøy og paté😊 Koselig med noe hjemmelaget i julen. 

Skrevet

Lammerull, tomatsild, sylta spekelaks, skinkepostei og ribberull. Gleder meg til jul! :)

Skrevet

Lager tomatsild. Har større ambisjoner, om leverpostei og ruller osv. Men har foreløpig ikke blitt. 

Kanskje i år. 

Den dørstokkmila gitt. 

Anonymkode: ccb0a...147

Annonse

Skrevet

Lager alltid glasert juleskinke,  leverpostei og lemon curd.. Og så har vi jordbærsyltetøy og bringebærsyltetøy gra sommeren. 

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg vet det er langt frem i tid, men tenkte på det i dag da jeg kokte krydret syltetøy på plommer fra hagen. Min mor lagde alltid lammerull, kokt skinke og flere typer sild. Vi er ikke så harde på kjøttpålegg her i huset, men en liten rull må jeg lage😊 Multer har vi i frysen. Ellers lager jeg en viltpaté, og det er vel stort sett det. Lager en smørform også, som tar seg fint ut på frokostbordet. 

Hva er smørform?

Anonymkode: a1371...ba4

Skrevet

Kjøttrull, ribberull, egg og løksalat, laksepate og multesyltetøy. 

Skrevet

Svigermor lager okserull, og vi pleier å få en liten rull. Har noen år laget blåbærsyltetøy, men i år har det ikke vært noe blåbær å snakke om, så da blir det ikke det.

Anonymkode: 80446...422

Skrevet

Svigerfar lager hodesylte, så vi pleier å få det. Ellers lager jeg gjerne sild, sitroncurd, rørte jordbær. 

Anonymkode: a2790...944

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er smørform?

Anonymkode: a1371...ba4

Fyller mykt smør i en gammeldags treform. Blir omtrent slik

IMG_8363.JPG

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Fyller mykt smør i en gammeldags treform. Blir omtrent slik

IMG_8363.JPG

Akkurat som om jeg skulle gjort det selv:-)

Annonse

Skrevet

Sylte, oksetunge, fårelår, leverpostei og aspik er tradisjonen her. 

Anonymkode: 3120e...665

Skrevet

Liker ikke sånne sære pålegg, så det bruker jeg absolutt ikke tid på å lage! 

Anonymkode: ffa70...5f8

Skrevet

Nå får jeg garantert huden full .... 

Hvem i huleste under 70 år lager (og spiser!) pålegg til jul?!

Oksetunge og hodesylte🤢🤢🤢

Anonymkode: b7aa7...568

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hæ??? Tradisjoner,  kalles det! Det er det jula handler om!

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Lage pålegg? Kunne ikke falle meg inn. Alt jeg vil ha av pålegg kan kjøpes i butikk. Eller vent - jeg lager av og til eggesalat og eggerøre. 

Skrevet
Akkurat nå, Hercule Poirot skrev:

Lage pålegg? Kunne ikke falle meg inn. Alt jeg vil ha av pålegg kan kjøpes i butikk. Eller vent - jeg lager av og til eggesalat og eggerøre. 

Alt jeg vil ha finnes ikke, og derfor lager jeg. Det hører med, både lukter og smaker og gamle oppskrifter som går i arv. For meg og oss er det en viktig del av det hele.

Skrevet

Sildesalat og salt lammelår. 

Anonymkode: 50171...e35

Skrevet

Haha ler av "motstanderne" her nå altså, dere aaaner jo ikke hva dere går glipp av 😂

Selv lager jeg rundt 4-5 kjøttruller av lammekjøtt. Herregud så godt!

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er koselig med luktene og smakene man bare har til jul. Slikt skaper minner😊 Lemoncurd er et eksempel på at tradisjoner endrer seg og moderniseres. 

Tunge består nesten utelukkende av muskler, og er prima kjøtt. Jeg lager ikke hodesylte selv, men det er miljøvennlig og tidsriktig å bruke så mye som mulig av dyret. Vi bør ta vare på mattradisjonene våre❤️

Skrevet

Svensk julskinka!

Skrevet

Lammerull og sylte.

Hvorfor? Det er oppskrifter som har gått i arv. Jeg lager dette sammen med min mor. Mormor var med da hun levde. Dette har gått i generasjoner. Og den lukten som blir i huset er helt fantastisk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...