Gå til innhold

Uanmeldte besøk fra barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg fikk desverre en bekymringsmelding fra skolen om at jeg var beruset og det luktet alkohol av meg da jeg var å så på min sønn på konsert på skolen. !!!!!  1. Jeg har ikke rørt alkohol 2. Jeg hadde tatt sterkere medikamenter pga sterke smerter i ryggen. 3 lærer til sønnen min som anmeldte dette snakket aldri med meg og mente at det luktet alkohol av meg!!  Men i etter tid så ble dette meldt til Bv. Og jeg må le litt av det hele. Jeg hadde med meg bestemor til sønnen min, som har jobbet 40 år som ruskonsulent! Og far til sønnen min som har en far som døde av alkoholmisbruk. Jeg har to sterke vitner på at jeg ikke var "beruset ".  Men jeg er nå inne under bv... jeg har sagt ja til alt! Jeg har ingenting å skjule. Men de var ferdig med undersøkelsessaken for 1 mnd siden. Jeg sa ja til uanmeldte hjemmebesøk. Jeg har så vidt hørt fra saksbehandler ! Vi har treffes en gang etter mange unnskyldninger fra henne om at det passet ikke slik å sånn!! Ja ja. Men så nevnte hun det: ja du har sagt ja til uanmeldte besøk....ja..det har jeg! Ja de kom 3 ganger i sommer, men du var hjemme kun 1 gang... ja sa jeg... det var da tross alt midt i ferien!!! Ja forståelig nok det sa hun. MEN HVORFOR HAR DE IKKE DUKKET OPP I ETTER TID???  Nå er vi i september. Min sak begynte i mars.. jeg vil ikke ha de på døra! Men jeg tenker hvor mange ganger er de LOVPÅLAGT å komme????  Merkelig at de kom 3 ganger i løpet av en kort periode, men ingen etter at skolestart er begynt!!! Er det noen som vet hva reglene er? 

Anonymkode: 6e0fd...d1c

Skrevet

Såvidt jeg veit kan BV komme uanmeldt når det foreligger en bekymringsmelding. Kanskje du ikke har fått noen bekymringsmelding på deg etter skolestart?

Anonymkode: e35cf...0a7

Skrevet

Har du tiltak på uanmeldt tilsyn eller er saken henlagt?

Anonymkode: 18ccd...712

Skrevet

Barneverntjenesten kan vel ikke ha en åpen sak i mer enn 3 måneder uten at det foreligger vedtak eller tiltak!? 

De har 3 måneder fra de åpner saken til de enten må ha tiltak eller vedtak. De kan forlenge undersøkelsestiden med 3 nye måneder, men da får du et vedtak på det. 

Dersom du ikke har fått forlenget undersøkelsesak utover de 3 månedene skal de ikke komme på flere hjemmebesøk. 

Skrevet

Hva står det i avslutningsrappport og vedtak? På slutten av vedtaket skal tiltakene stå nummerert. 

Det er veldig sjeldent at man har uanmeldte tilsyn i tiltaksperioden. Undersøkelsen er noe annet, men den er avsluttet nå. 

Anonymkode: 4f69c...8d0

Skrevet

Saken din skal jo være avsluttet nå. Virker uansett ikke som at de mener det er noe å bekymre seg så veldig over hos deg da:) Kanskje de bare har glemt deg! Ta en telefon og hør hva som skjer, er saken avsluttet eller hva kan du forvente? 

Anonymkode: 7964f...345

Skrevet

Skriver under på det de andre her skriver om plikt til å avslutte undersøkelsene etter 3 måneder. Er det ikke truffet vedtak om tiltak etter denne perioden, og heller ikke vedtak om forlengelse av perioden med 3 nye måneder, skal saken avsluttes. Og de fremstår som veldig dumme ved å skylde på deg for at det ikke ble gjennomført flere uanmeldte besøk. Det at du har sagt ja til uanmeldt besøk betyr ikke at du må være hjemme 24/7 og la være å dra på ferie, i tilfelle de kommer. Livet stopper ikke opp selv om barnevernet er inne og foretar en undersøkelse.

Anonymkode: 62f80...807

Skrevet

For øvrig er jeg litt uenig med anonym 345 om at du bør ringe - du bør forlange skriftlig svar slik at de ikke går tilbake på noe de har sagt muntlig i ettertid.

Skrevet

De har vanligvis 3 mnd på undersøkelse. Dersom de ikke rekker å bli ferdig, har de anledning til å utvide fristen til 6 mnd. Det skal egt være tungtveiende grunner for det, men i praksis kan det skyldes lite tid/ressurser på kontoret. Ring og be om å få se vedtaket på avsluttet undersøkelse. Det skulle vært sendt deg for lengst! 

Mest sannsynlig har saksbehandleren din ingen bekymring for familien din og derfor prioriterer hun ikke å avslutte den. Dersom man brenner rundt fra en alvorlig sak til en annen, gjør man slike feil. For deg er det selvfølgelig ille, men noen kontor er svært belastet med vonde, komplekse og grusomme saker, samtidig som de er lavt bemannet. 

Skrevet

Bytt skolen og publiser navnet til læreren slik at andre foreldre blir orientert!

Det er sikkert en personlig antipati som drevet henne, og det er best å holde seg unna slike folk.

Anonymkode: 15f81...763

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

publiser navnet til læreren slik at andre foreldre blir orientert!

Sånt gjør man ikke

Anonymkode: acc9e...c82

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånt gjør man ikke

Hvorfor det? Det er jo ingenting hjemmelig i denne saken. Ingen syk, ingen slått. Ingenting som kan skade barnet.

Bare uadekvat oppførsel til pedagogen.

Ingen grunn til taushetsplikt.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det? Det er jo ingenting hjemmelig i denne saken. Ingen syk, ingen slått. Ingenting som kan skade barnet.

Bare uadekvat oppførsel til pedagogen.

Ingen grunn til taushetsplikt.

Fordi man skremmer pedagogen fra å melde igjen

Skrevet

Barnevernet er BARNEvern, ikke pedagogvern.

Å sende falske meldinger kan påvirke barnas psykiske helse. Pedagogen må tåle det.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, man får pedagogen til å undersøke litt nærmere i stedet for å melde i vildens sky. Man kan virke "påvirket" av forskjellige grunner - søvnløse netter, medikamenter, sykdom, sitter i egne tanker fordi noe har skjedd og så videre. Skal man virkelig melde hver eneste gang noen SER påvirket ut, uten at man tydelig ser at vedkommende er beruset, stinker alkohol osv? Da vil sikkert de fleste nybakte mødre med barn i barneskolen meldt, fordi 80 % av oss ser drita ut etter å ikke ha sovet i en uke. Barnevernet har allerede for mye å gjøre og bør ikke belemres med tullemeldinger.

Skrevet

Selvfølgelig trenger man ikke å publisere pedagogen i sosiale medier, for eksempel.

Men de er godt å orientere andre foreldre muntligt (ihvertfall de som man har nære relasjoner til).

Kanskje, det er ikke første gang denne pedagogen tuller med meldinger. Da kan man skrive en kollektiv klage på henne i politi.

Skrevet

Skole og BHGansatte skal melde fra om de har grunn til å tro. 

Ikke beviser, vitneutsagn, men grunn til å tro. 

Dette ble tydelig lagt fram på siste møte i BHG , og de beklaget på forhånd om de skulle ta feil, men barnet kommer først. Dette var informasjon til alle foreldre . 

De skal melde fra ,på noen ganger tynt grunnlag, og er alt i orden, er det jo ingenting å frykte.

Anonymkode: d506a...0d0

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De skal melde fra ,på noen ganger tynt grunnlag, og er alt i orden, er det jo ingenting å frykte.

Anonymkode: d506a...0d0

Absolutt ingenting, ved unntagelse av posttraumatiske syndrom hos barn ved unodvendig akuttplassering og mulig hjerteinfarkt hos foreldre.

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt ingenting, ved unntagelse av posttraumatiske syndrom hos barn ved unodvendig akuttplassering og mulig hjerteinfarkt hos foreldre.

Dette. Det er avgjørende at barnevernet griper inn raskt, også i de saker der det viser seg at meldingen ikke stemte med virkeligheten. Men siden barnevernets formål er å handle til barnas beste, bør det være noe oppfølging av barn som blir akuttplassert, og foreldre som opplever dette. Selvfølgelig kan man få henvisning til psykolog fra fastlegen, men der er det opptil 2 års ventetid. Barnepsykolog er det enda verre med, for først må BUP utrede og så får man kanskje henvisning. Det burde være en psykolog i BV-teamet som bistod barn og foreldre etter slike akuttplasseringer. Det finnes ikke i dag, og det er ikke til barnas beste at barna ikke får oppfølging i ettertid.

Jeg roper aldri troll her på forumet og legger mest mulig til grunn det HI sier. I HI har hun sagt at læreren ikke har snakket med henne, men meldte til BV om at hun var beruset og luktet alkohol. Her er det sannsynlig at læreren har løyet og "smurt tjukt på" for at barnevernet skulle ta saken. Man kan umulig kjenne at noen lukter alkohol uten å stå ganske nært personen. Læreren kunne da ha gått bort til HI og snakket med henne for å bekrefte sin mistanke - høre etter om hun snøvler, virker sløv og lukter alkohol. Det gjorde læreren ikke, men valgte å melde med en gang. Det er ikke OK fremgangsmåte, for som sagt kan man virke beruset av den enkle grunn at man har gått uten søvn i 48 timer.

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette. Det er avgjørende at barnevernet griper inn raskt, også i de saker der det viser seg at meldingen ikke stemte med virkeligheten. Men siden barnevernets formål er å handle til barnas beste, bør det være noe oppfølging av barn som blir akuttplassert, og foreldre som opplever dette. Selvfølgelig kan man få henvisning til psykolog fra fastlegen, men der er det opptil 2 års ventetid. Barnepsykolog er det enda verre med, for først må BUP utrede og så får man kanskje henvisning. Det burde være en psykolog i BV-teamet som bistod barn og foreldre etter slike akuttplasseringer. Det finnes ikke i dag, og det er ikke til barnas beste at barna ikke får oppfølging i ettertid.

Jeg roper aldri troll her på forumet og legger mest mulig til grunn det HI sier. I HI har hun sagt at læreren ikke har snakket med henne, men meldte til BV om at hun var beruset og luktet alkohol. Her er det sannsynlig at læreren har løyet og "smurt tjukt på" for at barnevernet skulle ta saken. Man kan umulig kjenne at noen lukter alkohol uten å stå ganske nært personen. Læreren kunne da ha gått bort til HI og snakket med henne for å bekrefte sin mistanke - høre etter om hun snøvler, virker sløv og lukter alkohol. Det gjorde læreren ikke, men valgte å melde med en gang. Det er ikke OK fremgangsmåte, for som sagt kan man virke beruset av den enkle grunn at man har gått uten søvn i 48 timer.

Siden vi bare har hi sin side av saken, så er det og en mulighet for at det ligger mer bak enn det som kommer frem her

Skrevet

ikke uvanlig at pedagogene lyver om lukt av alkohol.

Har du belegg for denne påstanden?

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er historie fra en person. ingenting i den artikkelen støtter din påstand

Artikkelen nr. 1, TS nr 2, pluss to til tilfeller fortalt i hemmelighet av noen jeg kjenner.

Veldig få som velger å offentligjøre sånne saker.

Og hvor mange tilfeller trenger du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...