Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #1 Skrevet 14. september 2017 Jeg kan ikke skjønne hvorfor de skal starte med det allerede i andre klasse. Jeg har en jente med perfekt blyantgrep og generelt god finmotorikk. Likevel ser jeg at hun motorisk ikke er klar for dette. I tillegg så satt ikke de små bokstavene (utseendemessig ved håndskriving) før på slutten av første. Det burde da være mulig å repetere disse i alle fall et halvt år til? Kan noen forklare meg den pedagogiske grunnen til at de skal starte med stavskrift allerede i 2. klasse? Jeg begynte med løkkeskrift først i tredje klasse og da var jeg ni år. Og motorikken var god nok til det... Anonymkode: a1929...2e6
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #2 Skrevet 14. september 2017 Hva er stavskrift? Aldri hørt om🙈 Løkkeskrift lærte jeg på skolen, men stavskrift? Min sønn går i 3.klasse og skolen har ikke nevnt noe om at de skal lære stavskrift. Anonymkode: 88332...034
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #3 Skrevet 15. september 2017 Hva er stavskrift? Har ei i 2. og ei i 5.klasse. Aldri hørt om stavskrift..... Vi hadde løkkeskrift på skolen og det har de også. Begynte med det i 2.klasse Anonymkode: dffdb...c11
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #4 Skrevet 15. september 2017 Hos oss kaller de det av en eller annen grunn stavskrift i stedet for løkkeskrift. Begrunnelsen er at det er færre løkker, feks liten g føres ikke i en løkke opp igjen. Men de fleste bokstavene er som den løkkeskriften jeg lærte på skolen på 80-tallet. Men de av dere med unger som begynte med løkkeskrift i 2. Klasse, gikk det helt greit? Datteren min klarer jo fint å kopiere bokstavene, selv om det motorisk ikke er lett. Men hun ser jo feks ikke forskjell på løkkeskrift s og n. Dermed leser hun jo ordene feil. HI Anonymkode: a1929...2e6
sug lut Skrevet 15. september 2017 #5 Skrevet 15. september 2017 Det forundrer meg hvor mange helt normale norske ord voksne folk aldri har hørt. Stavskrift: http://www.arbeidmedord.no/produkter/stavskrift/eksempler/1.png Løkkeskrift: https://denmagiskekoden2.wordpress.com/2015/12/02/lokkeskrift/
Iiiiik Skrevet 15. september 2017 #6 Skrevet 15. september 2017 Så vidt jeg har forstått, handler det om at det er enklere for barna å trene på sammenhengende skrift fra begynnelsen av i stedet for å først skrive store bokstaver, så små bokstaver og til slutt sammenhengende skrift. Det er et poeng at alle skal ha en funksjonell skrift, og da er det ikke noen vits å gå mange omveier. Et av mine barn strevde så mye med sammenhengende skrift at vi gjorde avtale med lærer om å vente et par år. Han skriver fortsatt som en gris dessverre, så vet ikke om det hadde noe for seg.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #7 Skrevet 15. september 2017 Mine tre gutter har alle startet med løkkeskrift i 2.klasse. De er helt vanlige motorisk sett. De hadde jevnlig egne "løkkeskriftøkter", der de øvde i egen bok på ulike bokstavkombinasjoner. Så gikk også den vanlige skrifta over på løkke etter hvert som de ble trygge. Øvde også mye på border og slikt. Yngste startet akkurat i tredje, og skriver nå pen løkkeskrift uten problem. Det er jo egentlig ikke vanskeligere enn å løfte blyanten mellom hver bokstav, og går etter hvert mye raskere også ser jeg! Men man må selvfølgelig ta det gradvis. Da jeg begynte på skolen, begynte vi ikke med løkke før i fjerde tror jeg. Min skrift var da så "satt", at resultatet hverken ble hummer eller kanari... Anonymkode: 70a04...403
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #8 Skrevet 15. september 2017 Fordi elevene skal lære sammenhengende skrift. Det er ikke nødvendig å automatisere håndskrift to ganger. Derfor en fordel å starte tidlig. Stavskrift er bokstaver som henger sammen, men uten mange av løkkene vi lærte i løkkeskrift. Anonymkode: c93f4...e72
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #9 Skrevet 15. september 2017 Her begynner de i tredje klasse, og selv da sa læreren på foreldremøte at det ikke var sikkert at det var så viktig for alle i klassen å lære det. De som fortsatt sliter med å skrive bokstaver trenger ikke å få rn utfordring som kanskje blir uoverkommelig, sa vår lærer. Det er viktigere at de får dn funksjonell og leselig skrift enn at deg er sammenhengende. Anonymkode: 82730...3e6
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #10 Skrevet 15. september 2017 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her begynner de i tredje klasse, og selv da sa læreren på foreldremøte at det ikke var sikkert at det var så viktig for alle i klassen å lære det. De som fortsatt sliter med å skrive bokstaver trenger ikke å få rn utfordring som kanskje blir uoverkommelig, sa vår lærer. Det er viktigere at de får dn funksjonell og leselig skrift enn at deg er sammenhengende. Anonymkode: 82730...3e6 Det er jo også viktig å kunne skrive fort, da kommer man ikke utenom sammenhengende skrift. Fort og leselig burde være kravene, skjønnhet er underordna. Anonymkode: a599c...05a
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #11 Skrevet 15. september 2017 Her startet de med stavskrift i andre klasse. Jeg lærte også stavskrift da jeg gikk på skolen. Begynte dog ikke før i tredje klasse, og da var jeg ett år eldre enn mine barn var. Men det er jo tendensen i dagens skoleløp, at all læring starter tidligere. Mitt barn har lært mye mer på sitt første år på skolen enn jeg gjorde. Anonymkode: 79af0...420
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #12 Skrevet 15. september 2017 Mine har bare hatt løkkeskrift og ikke stavskrift. Jeg skriver stavskrift, men det lærte jeg meg selv da jeg gikk på ungdomsskolen. Anonymkode: f5c0e...f9a
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 15. september 2017 #13 Skrevet 15. september 2017 Her begynte de med stavskrift i 2 klasse og nå i 4 har gutten min penere håndskrift enn mange jeg kjenner. Han har alltid likt å skrive og tegne og gjort seg flid, har nok med interesse å gjøre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå