Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #1 Skrevet 13. september 2017 Hei. Arbeidsgiver ønsker å endre mitt arbeidssted. Er det noen lover på hvor langt de kan kreve at arbeidstager skal pendle til nytt arbeidssted? Anonymkode: f72e4...f46
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #2 Skrevet 13. september 2017 Jeg vet ikke helt hvilke lover som gjelder, men du må iallefall sjekke arbeidskontrakten din. Hvor mye lengre blir reiseveien da? Anonymkode: 970cb...e04
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #3 Skrevet 13. september 2017 Kommer helt an på hvordan kontrakten din er formulert. Anonymkode: ddc5b...7dc
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #4 Skrevet 13. september 2017 Det kommer an på hva arbeidskontrakten din sier. Dessuten har arbeidsgiver mulighet til å gå til endringsoppsigelse. Og så kommer det selvsagt an på hvorfor arbeidsgiver vil endre ditt arbeidssted. Dersom det er som følge av en organisasjonsendring og dine arbeidsoppgaver er flyttet, så kan de ha anledning til dette. Anonymkode: 2b064...f29
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #5 Skrevet 13. september 2017 Det kommer an på kontrakten din. Men vanligvis, om det ikke er spesifisert så kan de kreve det i feks en omorganisering. Mannen min jobber kommunalt, så ble det en omorganisering hvor han gikk fra å ha ti minutter reisevei til 40 minutter utenom rush. Så kan man jo legge på 20-40 minutter i rush oppå det igjen. Anonymkode: 398c2...aa1
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #6 Skrevet 14. september 2017 Hva mener dere skal stå i en arbeidskontrakt for å kunne unngå pendling til nytt sted? Ts Anonymkode: f72e4...f46
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #7 Skrevet 14. september 2017 Ofte så er det slik at man er ansatt i en bedrift, ikke på en spesifikk adresse i kontrakten. Anonymkode: 398c2...aa1
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #8 Skrevet 14. september 2017 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ofte så er det slik at man er ansatt i en bedrift, ikke på en spesifikk adresse i kontrakten. Anonymkode: 398c2...aa1 Og om det står at man er ansatt i en bedrift, men det er spesifisert arbeidsstedet i et punkt. Anonymkode: f72e4...f46
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #9 Skrevet 14. september 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og om det står at man er ansatt i en bedrift, men det er spesifisert arbeidsstedet i et punkt. Anonymkode: f72e4...f46 Ja, men om det skjer en omorganisering eller arbeidsstedet flyttes så må man reise dit, eventuelt si opp jobben da. Anonymkode: 398c2...aa1
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #10 Skrevet 14. september 2017 http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=98301 Her finner du det mest av det du lurer på. Anonymkode: 1bb82...186
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #11 Skrevet 14. september 2017 Det der skjedde meg også. De mente jeg skulle begynne å pendle 10 mil hver vei. Jeg hadde små barn og en mann som jobbet skift. Det var ikke mulig å få dette til. De mente da at jeg måtte si opp jobben selv, noe jeg nektet å gjøre fordi jeg da ville få karantene hos Nav. Enden på visa var at jeg ikke hadde noen jobb å gå til, men jeg hadde heller ingen skriftlig oppsigelse. Nav kontaktet da arbeidsgiver og de måtte redegjøre for hva som hadde skjedd. Nav skjønte at jeg ikke hadde mulighet til å rive opp enn hel familie ved å flytte på så kort varsel (en måned), og jeg mottok dagpenger fra dag 3 som er vanlig. I kontrakten min sto det at jeg var ansatt i "navnet på bedriften" og at arbeidsstedet i hovedsak var i "navnet på byen", men at de kunne endre arbeidssted ved behov. Vi var også uenige om behovet for endring. Jeg hadde utført samme jobb i bedriften i over 5 år. Vi jobbet kun via mail og telefon, så det spilte ingen rolle hvor i landet vi hadde kontor. Anonymkode: 21e8e...ddb
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #12 Skrevet 14. september 2017 Det kan arbeidsgiver stort sett gjøre. Anonymkode: 9d570...51a
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #13 Skrevet 14. september 2017 Det er det ikke noen særlige begrensninger på. Arbeidsgiver må jo tjene penger for å kunne lønne de ansatte. Hvis det kreves f.eks. sammenslåing av avdelinger så er det sånn det er. Du står jo selvsagt fritt til å velge å akseptere endringene, si opp nå, eller si opp når du har fått en annen jobb. Anonymkode: bc42e...42c
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #14 Skrevet 14. september 2017 http://www.compendia24.no/compendia24/personal.nsf/content?ReadForm&page=COMH-7JZBUE&resource=TVAD-7LXBN5 Det er antatt at arbeidstakere må finne seg i det som ligger innenfor rimelighetens grenser ved flytting av arbeidssted. I teori og rettspraksis er det blant annet nevnt at flytting av arbeidssted 3 mil unna ligger innenfor det som er rimelig, men slike vurderinger må uansett gjøres konkret i den enkelte sak. Anonymkode: accfd...526
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #15 Skrevet 14. september 2017 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: http://www.compendia24.no/compendia24/personal.nsf/content?ReadForm&page=COMH-7JZBUE&resource=TVAD-7LXBN5 Det er antatt at arbeidstakere må finne seg i det som ligger innenfor rimelighetens grenser ved flytting av arbeidssted. I teori og rettspraksis er det blant annet nevnt at flytting av arbeidssted 3 mil unna ligger innenfor det som er rimelig, men slike vurderinger må uansett gjøres konkret i den enkelte sak. Anonymkode: accfd...526 Der er snakk om 14 mil hver vei. Kronglete vei, så ca 2,5t i bil hver vei. Anonymkode: f72e4...f46
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #16 Skrevet 14. september 2017 Nå sier du ingenting om hvorfor de ønsker å endre ditt arbeidssted. Om det er fordi bedriften flytte så må de si deg opp og evt tilby deg ny stilling på det nye arbeidssted. Om din arbeidsfunksjon fortsatt skal være på det sted du jobber nå så kan de ikke kreve at du flytter arbeidssted. Distansemessigt/tidsmessig så kan de ikke kreve pendling når det gjelder 14 mil og 2,5 timer reisevei. Din arbeidsgiver må da si deg opp med saktig grunnlag, Anonymkode: 1bb82...186
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #17 Skrevet 14. september 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå sier du ingenting om hvorfor de ønsker å endre ditt arbeidssted. Om det er fordi bedriften flytte så må de si deg opp og evt tilby deg ny stilling på det nye arbeidssted. Om din arbeidsfunksjon fortsatt skal være på det sted du jobber nå så kan de ikke kreve at du flytter arbeidssted. Distansemessigt/tidsmessig så kan de ikke kreve pendling når det gjelder 14 mil og 2,5 timer reisevei. Din arbeidsgiver må da si deg opp med saktig grunnlag, Anonymkode: 1bb82...186 Min arbeidsplass vil bestå, men de ønsker å samle alle i min type stilling på et sted i landet. Det er flere avdelinger av samme bedrift rundt omkring. Anonymkode: f72e4...f46
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #18 Skrevet 14. september 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min arbeidsplass vil bestå, men de ønsker å samle alle i min type stilling på et sted i landet. Det er flere avdelinger av samme bedrift rundt omkring. Anonymkode: f72e4...f46 Da er det sentralisering,- noe som er ganske vanlig. Stillingen din vil ikke bestå på den plassen du er nå, hvis jeg forstod deg rett. vi har sentralisert selv til Oslo flere ganger. Siste var fra Trondheim til Oslo. Trondheimskontoret er fortsatt operativt men de stillingene som ble flyttet er jo borte. Anonymkode: 56b92...dce
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #19 Skrevet 15. september 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Min arbeidsplass vil bestå, men de ønsker å samle alle i min type stilling på et sted i landet. Det er flere avdelinger av samme bedrift rundt omkring. Anonymkode: f72e4...f46 Når det har blitt gjort i den bedrift jeg jobber sa har de som ikke kan flytte med blitt tilbudet andre jobber i bedriften. Ofte har dette vært "lavere" stillinger enn det hadde tidligere. Mange har da sluttet. I ditt tilfelle så har de lov til å flytte din arbeidsplass, men de må da si deg opp om ikke du kan flytte med. Om ikke du kan flytte med står du uten jobb. Anonymkode: 1bb82...186
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå