Gå til innhold

Barnet vil ikke at far skal ha informasjon om henne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har skrevet her før, barnet vil ikke til far og har fått medhold hos familievernkontoret. Nå har det gått opp for henne at far har tilgang til intranett på skolen hvor informasjon om karakterer etc ligger. Vi har felles foreldreansvar, derfor denne tilgangen. Hun har og innsett at om hun skal ha egen konto må han signere og har innsyn til konto. Hun ønsker virkelig ikke dette, hun vil overhodet ikke ha noe med han og gjøre. Problemet er at han ikke skriver fra seg foreldreansvaret av seg selv og jeg har ikke råd til rettsak pga det. 

Kan vi, på bakgrunn av jentas ønske, be skolen om å ikke informere han? Eller er ikke det lov?

Anonymkode: 30841...994

Skrevet

Avhenger av alderen til jenta... 

Anonymkode: ab5a9...48d

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Avhenger av alderen til jenta... 

Anonymkode: ab5a9...48d

Hun er snart 13

Skrevet

Så lenge dere har delt foreldrerett kan ikke han nektes innsyn nei.

Anonymkode: 098c7...55e

Skrevet

Angående konto kan hun jo ha en konto i ditt navn

Anonymkode: 0bf73...dcd

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Angående konto kan hun jo ha en konto i ditt navn

Anonymkode: 0bf73...dcd

Men da har hun ikke tilgang til egen mobilbank. 

Anonymkode: 65f85...922

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp. Hun har kort nå i mitt navn, men det begrenser seg hvor lenge det funker. Iløpet av sommeren vil hun skaffe seg en sommerjobb f.eks, og da blir det bare kaos

Skrevet

Jeg har dessverre ikke svar, men lurer på det samme. 

I mitt tilfelle har fylkesmannen fratatt faren disposisjonsrett til barnas bankkontoer, men banken vil ikke la tenåringen min få nettbank uten at samme far godkjenner.  

Far bidrar på ingen måte positivt i barnas liv, men vil heller ikke gi fra seg ansvaret. 

Frustrerende at "ansvar" innebærer mange rettigheter for faren, men ingen plikter...  

Anonymkode: 459c7...fa7

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har dessverre ikke svar, men lurer på det samme. 

I mitt tilfelle har fylkesmannen fratatt faren disposisjonsrett til barnas bankkontoer, men banken vil ikke la tenåringen min få nettbank uten at samme far godkjenner.  

Far bidrar på ingen måte positivt i barnas liv, men vil heller ikke gi fra seg ansvaret. 

Frustrerende at "ansvar" innebærer mange rettigheter for faren, men ingen plikter...  

Hvordan fikk du fylkesmannen på banen her? 

Jeg leste forøvrig noen gamle saker hvor far blir fratatt foreldreansvar fordi det ikke er til det beste for barnet at det er delt. Men da må man jo via den retten jeg ikke har råd til. For 7 år siden kostet er bar brev og et par mailer meg 13.000, så tør ikke tenke på hva en rettsak vil koste...

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan fikk du fylkesmannen på banen her? 

Jeg leste forøvrig noen gamle saker hvor far blir fratatt foreldreansvar fordi det ikke er til det beste for barnet at det er delt. Men da må man jo via den retten jeg ikke har råd til. For 7 år siden kostet er bar brev og et par mailer meg 13.000, så tør ikke tenke på hva en rettsak vil koste...

Eks-mannen min forsynte seg av barnas penger.  Han har/hadde 0% samvær og kjøper ingenting til/for barna.  Jeg kontaktet fylkesmannen og ba dem om å fjerne disposisjonsretten hans (mener jeg la ved skjermdump av uttaket og samværsavtale, men husker ikke helt).  

Relevant lov er Lov om vergemål, paragraf 18, fjerde ledd "Hvis den mindreårige ikke bor sammen med begge vergene, kan fylkesmannen bestemme at den ene av vergene alene skal disponere over bankkonto som tilhører den mindreårige. Fylkesmannen skal gi finansinstitusjonen melding om vedtaket."

Inntrykket mitt er at det skal svært mye til for at en far skal miste foreldreansvar, men jeg vet egentlig ikke.  

Lykke til - håper datteren din kan få ønsket sitt oppfylt. 

Skrevet

Du kan kanskje bestille en time på familievernkontoret bare til deg selv for å spørre om råd, det er vel ikke første gang de møter på ubrukelige foreldre så kanskje de kan tipse deg om måter å gjøre ting på? Kanskje det finnes noen smutthull, måter å omgå regelverket på, eller måter å gå frem for å minske hans innsyn uten å trenge gå til retten.

Det blir jo et problem når ungen blir eldre, jeg har selv en 16-åring med ektrajobb, egen bankkonto, nettbank, egen selvangivelse osv, men begge vi foreldrene har jo overoppsyn og innsyn i alt sammen. Skjønner at det blir et problem når den ene forelderen er helt ubrukelig.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Eks-mannen min forsynte seg av barnas penger.  Han har/hadde 0% samvær og kjøper ingenting til/for barna.  Jeg kontaktet fylkesmannen og ba dem om å fjerne disposisjonsretten hans (mener jeg la ved skjermdump av uttaket og samværsavtale, men husker ikke helt).  

Relevant lov er Lov om vergemål, paragraf 18, fjerde ledd "Hvis den mindreårige ikke bor sammen med begge vergene, kan fylkesmannen bestemme at den ene av vergene alene skal disponere over bankkonto som tilhører den mindreårige. Fylkesmannen skal gi finansinstitusjonen melding om vedtaket."

Inntrykket mitt er at det skal svært mye til for at en far skal miste foreldreansvar, men jeg vet egentlig ikke.  

Lykke til - håper datteren din kan få ønsket sitt oppfylt. 

Okey, så det er en mulighet mtp kontoen hvertfall. Takk for tips!

ja det skal MYE til, men jeg tenker at vi skal søke om det på nyåret, da har de ikke sett hverandre på et år. Leste en tidligere sak hvor far ikke hadde samvær og retten fratok han ansvaret fordi det ikke var hensiktsmessig å ha det all den tid far ikke var en del av barnets liv...

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan kanskje bestille en time på familievernkontoret bare til deg selv for å spørre om råd, det er vel ikke første gang de møter på ubrukelige foreldre så kanskje de kan tipse deg om måter å gjøre ting på? Kanskje det finnes noen smutthull, måter å omgå regelverket på, eller måter å gå frem for å minske hans innsyn uten å trenge gå til retten.

Det blir jo et problem når ungen blir eldre, jeg har selv en 16-åring med ektrajobb, egen bankkonto, nettbank, egen selvangivelse osv, men begge vi foreldrene har jo overoppsyn og innsyn i alt sammen. Skjønner at det blir et problem når den ene forelderen er helt ubrukelig.

Vi har vært der, både jeg alene og med far og barnet. Det blir liksom ikke noe konklusjon på det, fordi far nekter å samarbeide. Men kan høre hva de tenker om foreldreansvar 

Skrevet

Jeg er enig med anonym ...55e. Tenk løsningsorientert og finn de smutthullene dere kan. 

Snakk med skolen og fortell om situasjonen. Hør hva som skal til for at far skal nektes innsyn.

Gå i banken og snakk med dem, hør om de har noen lure løsninger du ikke har tenkt på. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Okey, så det er en mulighet mtp kontoen hvertfall. Takk for tips!

ja det skal MYE til, men jeg tenker at vi skal søke om det på nyåret, da har de ikke sett hverandre på et år. Leste en tidligere sak hvor far ikke hadde samvær og retten fratok han ansvaret fordi det ikke var hensiktsmessig å ha det all den tid far ikke var en del av barnets liv...

Lykke til. 

Trist at det er flere i samme situasjon. 

Skrevet
Akkurat nå, Superdolly skrev:

Jeg er enig med anonym ...55e. Tenk løsningsorientert og finn de smutthullene dere kan. 

Snakk med skolen og fortell om situasjonen. Hør hva som skal til for at far skal nektes innsyn.

Gå i banken og snakk med dem, hør om de har noen lure løsninger du ikke har tenkt på. 

Skal snakke med skolen i morgen. Begynt på ungdomsskolen med nye lærere etc. 

Når det gjelder banken har hun på nåde fått kort i mitt navn. De likte det overhodet ikke, men gikk med på det... skal snakke med de i banken når vi skal ordne konto til sønnen vår

Skrevet

Skal snakke med skolen i morgen. Begynt på ungdomsskolen med nye lærere etc. 

Når det gjelder banken har hun på nåde fått kort i mitt navn. De likte det overhodet ikke, men gikk med på det... skal snakke med de i banken når vi skal ordne konto til sønnen vår

Eller snakk med en annen bank.

De har riktignok retningslinjer å gå etter, men det er slett ikke alltid de følger dem slavisk...

Skrevet

Eller snakk med en annen bank.

De har riktignok retningslinjer å gå etter, men det er slett ikke alltid de følger dem slavisk...

Ja, men regner med det går i ordnen når vi snakker med vår kontakt i banken og ikke bare en sentralt. Akkurat kontoen er jo en smal sak oppi dette. En dråpe i suppa kan du si...

Skrevet

Her så har ikke far tilgang på noe som har med skolen å gjøre, han får ikke mail eller noe informasjon fra skolen. Han er lite tilstede i livet til barna, så jeg informerte skolen om det, og at da var det heller ikke noe poeng, at han skulle informeres om skole ting. Bankkort fikk datteren min, uten att far signerte. Vi bruker Sparebank 1.

Selv om vi har delt foreldreansvar, så har ikke jeg møtt på noen problemer. Her nektet far å signere for pass og, mente vi skulle på en farlig reise, vi skulle til Spania. Men da tar politiet og sender ett brev til han, der har han 2 uker på seg, til å sette fram krav, og da må han jo dokumentere at reisen er farlig, stor fare for kidnapping eller lignende. Og gjør han ikke det, får barna pass. Og etter at han prøvde å nekte den gangen, så skrev han under gangen etterpå.

Anonymkode: f38e2...bdc

Skrevet

Her så har ikke far tilgang på noe som har med skolen å gjøre, han får ikke mail eller noe informasjon fra skolen. Han er lite tilstede i livet til barna, så jeg informerte skolen om det, og at da var det heller ikke noe poeng, at han skulle informeres om skole ting. Bankkort fikk datteren min, uten att far signerte. Vi bruker Sparebank 1.

Selv om vi har delt foreldreansvar, så har ikke jeg møtt på noen problemer. Her nektet far å signere for pass og, mente vi skulle på en farlig reise, vi skulle til Spania. Men da tar politiet og sender ett brev til han, der har han 2 uker på seg, til å sette fram krav, og da må han jo dokumentere at reisen er farlig, stor fare for kidnapping eller lignende. Og gjør han ikke det, får barna pass. Og etter at han prøvde å nekte den gangen, så skrev han under gangen etterpå.

Problemet nå er jo at skolen ikke sender ut informasjon, men begge foreldre kan logge seg inn på plattformen skolen bruker (f.eks Visma) også står all informasjonen der. Så lenge han står oppført som foresatt kan han logge seg inn med sin bank-id

Skrevet

Problemet nå er jo at skolen ikke sender ut informasjon, men begge foreldre kan logge seg inn på plattformen skolen bruker (f.eks Visma) også står all informasjonen der. Så lenge han står oppført som foresatt kan han logge seg inn med sin bank-id

Ja det var visma di brukte. Nytt for meg dette, med ungdomsskolen. 

Vi har og sparebank 1 så da håper jeg det går i orden. Skal snakke med skolen i morgen ang informasjon 

Skrevet

Her fikk 10 åringen konto/kort i DNB og får har ikke tilgang til konto. Jeg krysset av for at bære jeg skulle kunne disponere den. Var spent på om faren nektet, men signering ble sendt til han i nettbanken, og det var MANGE sider å scrolle gjennom så han så det kanskje ikke😂

Uansett: fikk bekreftelse også fra banken om at han ikke hadde innsyn i kontoen. Måtte kun signere at konto ble opprettet.

Anonymkode: 74469...d28

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også sparebank 1 og får ikke bankkort til mitt barn uten at far signerer. Han har sjeldent samvær og svarer aldri når jeg prøver å kontakte han så jeg får ikke ordnet bankkort til eldste. Utrolig frustrerende. Hvordan fikk du det til?

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

opprett en konto i ditt navn i skandiabanken. bestill ungdsomskort til henne i hennes navn knyttet til denne kontoen. 

da er du juridisk eier av kontoen, hun er bruker.  siden du er juridisk eier, får hun ungdomskort med full viss (ikke visa elektron). hun kan handle på nett med kortet og bruke korter selv om kontakten med dekningskontroll er nede (reserveløsning)

ikke noe i veien for at hun kan bruke nettbankappen - siden dette er din konto (som du ikke bruker - men hun gjør)

din konto - far har intet innsyn eller noe med saken :)

Anonymkode: 11ba7...c3d

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

opprett en konto i ditt navn i skandiabanken. bestill ungdsomskort til henne i hennes navn knyttet til denne kontoen. 

da er du juridisk eier av kontoen, hun er bruker.  siden du er juridisk eier, får hun ungdomskort med full viss (ikke visa elektron). hun kan handle på nett med kortet og bruke korter selv om kontakten med dekningskontroll er nede (reserveløsning)

ikke noe i veien for at hun kan bruke nettbankappen - siden dette er din konto (som du ikke bruker - men hun gjør)

din konto - far har intet innsyn eller noe med saken :)

Anonymkode: 11ba7...c3d

Jeg som skrev dette er ikke h.i selv om du kanskje trodde det ☺ men jeg har samme problem som h.i. Men takk for tips skal sjekke ut Skandiabanken. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...