Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #26 Skrevet 13. september 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva er egentlig forskjellen på å få sykepenger og svangerskapspenger? Anonymkode: e448a...a88 ...også bruker du ikke opp "sykemeldingskvoten" på 52uker unødvendig. "Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret. Dersom du er arbeidstaker, og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge arbeidet for deg, kan du søke om svangerskapspenger på arbeidstilsynets skjema, som du finner her: Arbeidstilsynet. Også dette skal sendes til NAV. Med søknaden skal det følge en førsteside, som du får laget i skjemaveilederen på nav.no. Les mer om svangerskapspenger vis mindre" -nav.no Anonymkode: 95031...c71
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #27 Skrevet 13. september 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar begge to. Til siste anonym: Da er vi i samme situasjon, og det er derfor jeg spør her i dag. Det var en stor lettelse å se at du har fått innvilget svangerskapspenger på dette grunnlaget. Det er noe jeg har stresset med helt siden dødfødselen i vår var et faktum, at jeg ikke vil makte å jobbe hvis jeg skulle bli gravid igjen. Jeg vil få evig nok med meg selv, og er redd for å møte motstand på dette. Kan jeg spørre hvilken type jobb du har, eller føler du at du ville fått det uansett yrke? Du trenger ikke si akkurat hva du jobber med hvis du ikke vil, men kanskje bare si noe om hva det innebærer eller sammenligne med lignende jobb. Tusen takk igjen, det var bra du dukket opp! Hi Anonymkode: 3afd6...570 Men er det ikke da sykepenger du skal søke? Hvis det er din redsel for abort som er problemet mener jeg. Anonymkode: a247f...927
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #28 Skrevet 13. september 2017 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar begge to. Til siste anonym: Da er vi i samme situasjon, og det er derfor jeg spør her i dag. Det var en stor lettelse å se at du har fått innvilget svangerskapspenger på dette grunnlaget. Det er noe jeg har stresset med helt siden dødfødselen i vår var et faktum, at jeg ikke vil makte å jobbe hvis jeg skulle bli gravid igjen. Jeg vil få evig nok med meg selv, og er redd for å møte motstand på dette. Kan jeg spørre hvilken type jobb du har, eller føler du at du ville fått det uansett yrke? Du trenger ikke si akkurat hva du jobber med hvis du ikke vil, men kanskje bare si noe om hva det innebærer eller sammenligne med lignende jobb. Tusen takk igjen, det var bra du dukket opp! Hi Anonymkode: 3afd6...570 Det høres ut som om sykmelding er riktig trygdeytelse for deg. Dette er ikke først og fremst en trussel for barnets helse, men for din egen helse. Anonymkode: 44664...056
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #29 Skrevet 13. september 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: ...også bruker du ikke opp "sykemeldingskvoten" på 52uker unødvendig. "Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret. Dersom du er arbeidstaker, og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge arbeidet for deg, kan du søke om svangerskapspenger på arbeidstilsynets skjema, som du finner her: Arbeidstilsynet. Også dette skal sendes til NAV. Med søknaden skal det følge en førsteside, som du får laget i skjemaveilederen på nav.no. Les mer om svangerskapspenger vis mindre" -nav.no Anonymkode: 95031...c71 Slik HI beskriver det er hun jo ikke frisk. Det er stress knyttet opp mot tidligere opplevelser som er problemet for hennes helse, det er ikke jobben som er et problem for barnets helse. Så sykmelding vil være det riktige. Anonymkode: 44664...056
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #30 Skrevet 13. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Slik HI beskriver det er hun jo ikke frisk. Det er stress knyttet opp mot tidligere opplevelser som er problemet for hennes helse, det er ikke jobben som er et problem for barnets helse. Så sykmelding vil være det riktige. Anonymkode: 44664...056 Ja, det er nettopp det jeg også mener. Her er det stressbelastning uavhengig av arbeidsplass, men pga tidligere historikk, altså sykemelding (mors helse) og ikke svangerskapspenger (barnets helse pga arbeidsplass/forhold). Anonymkode: 95031...c71
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #31 Skrevet 13. september 2017 Er så artig å se alle besserwizzerne her inne som svarer på ting de ikke har peil på... HI: Snakk med legen din. Om du enda ikke har positiv test så ta en time på forhånd for å få avklart dette, så slipper du å tenke på dette. Anonymkode: f4090...929
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #32 Skrevet 13. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Er så artig å se alle besserwizzerne her inne som svarer på ting de ikke har peil på... HI: Snakk med legen din. Om du enda ikke har positiv test så ta en time på forhånd for å få avklart dette, så slipper du å tenke på dette. Anonymkode: f4090...929 Det er sitater fra nav over her...de burde vite. Har selv hatt det tre svangerskap, så har litt erfaring med nav sine regler rundt dette (det kan jo være en jungel 😏) Anonymkode: 95031...c71
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #33 Skrevet 13. september 2017 Både jeg og hvertfall en til her som har svart, har fått svangerskapspenger på grunn av tidligere dødfødsel. Det er mulig å få det, det går under det psykososiale. Dessuten har ikke NAV anledning til å overstyre jordmor/lege som søker svangerskapspenger for en pasient, så lenge det ikke søkes på grunnlag av noe som helt klart er sykemeldingsgrunn (feks bekkenløsning). LUB har også informasjon om dette på sine nettsider: https://www.lub.no/praktiske-rad/foreldres-rettigheter-når-et-barn-dør/nytt-svangerskap I tillegg er det ganske kjent blant de som mister sent i svangerskapet at man kan få svangerskapspenger i påfølgende svangerskap. Man får informasjon om dette på sykehuset og via foreninger og blant de som har vært gjennom det samme (det er flere tråder om dette på f.eks Englesiden forumet). Hi, ikke bry deg om de her som sier at du ikke får det. Snakk med legen din eller jordmor, så regner jeg med det ordner seg. 💙❤💙❤ Anonymkode: 0bce7...94d
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #34 Skrevet 13. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Både jeg og hvertfall en til her som har svart, har fått svangerskapspenger på grunn av tidligere dødfødsel. Det er mulig å få det, det går under det psykososiale. Dessuten har ikke NAV anledning til å overstyre jordmor/lege som søker svangerskapspenger for en pasient, så lenge det ikke søkes på grunnlag av noe som helt klart er sykemeldingsgrunn (feks bekkenløsning). LUB har også informasjon om dette på sine nettsider: https://www.lub.no/praktiske-rad/foreldres-rettigheter-når-et-barn-dør/nytt-svangerskap I tillegg er det ganske kjent blant de som mister sent i svangerskapet at man kan få svangerskapspenger i påfølgende svangerskap. Man får informasjon om dette på sykehuset og via foreninger og blant de som har vært gjennom det samme (det er flere tråder om dette på f.eks Englesiden forumet). Hi, ikke bry deg om de her som sier at du ikke får det. Snakk med legen din eller jordmor, så regner jeg med det ordner seg. 💙❤💙❤ Anonymkode: 0bce7...94d Tusen takk! Jeg ser at du har tilbudt at jeg kan sende deg en melding, det setter jeg stor pris på. Og det kommer jeg nok til å gjøre! Hi Anonymkode: 3afd6...570
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #35 Skrevet 13. september 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Både jeg og hvertfall en til her som har svart, har fått svangerskapspenger på grunn av tidligere dødfødsel. Det er mulig å få det, det går under det psykososiale. Dessuten har ikke NAV anledning til å overstyre jordmor/lege som søker svangerskapspenger for en pasient, så lenge det ikke søkes på grunnlag av noe som helt klart er sykemeldingsgrunn (feks bekkenløsning). LUB har også informasjon om dette på sine nettsider: https://www.lub.no/praktiske-rad/foreldres-rettigheter-når-et-barn-dør/nytt-svangerskap I tillegg er det ganske kjent blant de som mister sent i svangerskapet at man kan få svangerskapspenger i påfølgende svangerskap. Man får informasjon om dette på sykehuset og via foreninger og blant de som har vært gjennom det samme (det er flere tråder om dette på f.eks Englesiden forumet). Hi, ikke bry deg om de her som sier at du ikke får det. Snakk med legen din eller jordmor, så regner jeg med det ordner seg. 💙❤💙❤ Anonymkode: 0bce7...94d Selvsagt har NAV mulighet til å overprøve legen. Jeg har selv fått svangerskapspenger på det jeg senere - da jeg leste regelverket - feilaktig grunnlag. Flaks for meg (og jordmor) at NAV ikke begynte å grave i saken. Jeg skulle nemlig vært sykmeldt. Leser du regelverket, ser du også at det er riktig ytelse for HI. Kravene for å få svangerskapspenger - i alle fall hvis man skal følge regelverket, noe tydeligvis ikke alle gjør - er strenge. Anonymkode: 44664...056
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #36 Skrevet 13. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Selvsagt har NAV mulighet til å overprøve legen. Jeg har selv fått svangerskapspenger på det jeg senere - da jeg leste regelverket - feilaktig grunnlag. Flaks for meg (og jordmor) at NAV ikke begynte å grave i saken. Jeg skulle nemlig vært sykmeldt. Leser du regelverket, ser du også at det er riktig ytelse for HI. Kravene for å få svangerskapspenger - i alle fall hvis man skal følge regelverket, noe tydeligvis ikke alle gjør - er strenge. Anonymkode: 44664...056 Men har du lest det LUB skriver? Hi Anonymkode: 3afd6...570
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #37 Skrevet 13. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Selvsagt har NAV mulighet til å overprøve legen. Jeg har selv fått svangerskapspenger på det jeg senere - da jeg leste regelverket - feilaktig grunnlag. Flaks for meg (og jordmor) at NAV ikke begynte å grave i saken. Jeg skulle nemlig vært sykmeldt. Leser du regelverket, ser du også at det er riktig ytelse for HI. Kravene for å få svangerskapspenger - i alle fall hvis man skal følge regelverket, noe tydeligvis ikke alle gjør - er strenge. Anonymkode: 44664...056 Det forsvant noen ord - det skulle stå at jeg skjønte at jeg hadde fått feil ytelse senere, da jeg leste regelverket. Jeg fikk forresten også svangerskapspenger pga "stress". Anonymkode: 44664...056
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #38 Skrevet 13. september 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvsagt har NAV mulighet til å overprøve legen. Jeg har selv fått svangerskapspenger på det jeg senere - da jeg leste regelverket - feilaktig grunnlag. Flaks for meg (og jordmor) at NAV ikke begynte å grave i saken. Jeg skulle nemlig vært sykmeldt. Leser du regelverket, ser du også at det er riktig ytelse for HI. Kravene for å få svangerskapspenger - i alle fall hvis man skal følge regelverket, noe tydeligvis ikke alle gjør - er strenge. Anonymkode: 44664...056 Nei, de har ikke lov til å overprøve lege eller jordmor. Dette er klippet rett fra folketrygdloven kap.14: NAVs rolle og saksbehandling [Endret 5/13, 8/14] NAV skal ikke overprøve legens eller jordmorens risikovurdering i det enkelte tilfellet. Vilkårene for denne risikovurderingen er fastsatt i lover/forskrifter som ikke administreres av NAV. Vi har derfor ikke faglig eller juridisk kompetanse til å utføre kontroll av den medisinske risikovurderingen som er gjort i disse sakene. NAV skal derfor legge legens eller jordmorens vurdering til grunn. Risikovurderingen anses tilstrekkelig dokumentert når det fremlegges dokumentasjon fra lege eller jordmor om at tilrettelegging eller omplassering er nødvendig, for eksempel gjennom Arbeidstilsynets blankett nr. 474b. Anonymkode: 0bce7...94d
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #39 Skrevet 13. september 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men har du lest det LUB skriver? Hi Anonymkode: 3afd6...570 Ja. Jeg har også lest det NAV skriver, og det er de som forvalter regelverket. Du skriver jo også at det ikke er jobben i seg selv som er stressende, men frykten for å miste enda et barn. Anonymkode: 44664...056
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #40 Skrevet 13. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Nei, de har ikke lov til å overprøve lege eller jordmor. Dette er klippet rett fra folketrygdloven kap.14: NAVs rolle og saksbehandling [Endret 5/13, 8/14] NAV skal ikke overprøve legens eller jordmorens risikovurdering i det enkelte tilfellet. Vilkårene for denne risikovurderingen er fastsatt i lover/forskrifter som ikke administreres av NAV. Vi har derfor ikke faglig eller juridisk kompetanse til å utføre kontroll av den medisinske risikovurderingen som er gjort i disse sakene. NAV skal derfor legge legens eller jordmorens vurdering til grunn. Risikovurderingen anses tilstrekkelig dokumentert når det fremlegges dokumentasjon fra lege eller jordmor om at tilrettelegging eller omplassering er nødvendig, for eksempel gjennom Arbeidstilsynets blankett nr. 474b. Anonymkode: 0bce7...94d Beklager, dårlig referert til kilden. Det er klippet fra rundskrivet til folketrygdloven kap 14, §14-4, første ledd. Hilsen meg over her, som har mistet i dødfødsel og fått svangerskapspenger i to svangerskap etter at mitt første barn døde. Anonymkode: 0bce7...94d
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #41 Skrevet 13. september 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja. Jeg har også lest det NAV skriver, og det er de som forvalter regelverket. Du skriver jo også at det ikke er jobben i seg selv som er stressende, men frykten for å miste enda et barn. Anonymkode: 44664...056 Nei, jeg har sagt hele veien at jeg har en svært stressende jobb. Det ene utelukker ikke det andre, det går an å være redd og stresset samtidig. Hi Anonymkode: 3afd6...570
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #42 Skrevet 13. september 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg har sagt hele veien at jeg har en svært stressende jobb. Det ene utelukker ikke det andre, det går an å være redd og stresset samtidig. Hi Anonymkode: 3afd6...570 Beklager, da leste jeg feil. Selvsagt enig i at det går an å være redd og stresset samtidig. Anonymkode: 44664...056
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #43 Skrevet 13. september 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Beklager, da leste jeg feil. Selvsagt enig i at det går an å være redd og stresset samtidig. Anonymkode: 44664...056 Helt i orden! Det ble mange innlegg fra andre om at dette handlet om min egen psyke, så det er ikke så rart at du ikke så det. Men det handler altså om begge deler. Hi Anonymkode: 3afd6...570
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #44 Skrevet 13. september 2017 Søk svangerskapspenger fra du selv føler du ikke tør å jobbe mer. Jeg søkte fra uke 7. De overprøver "aldri' legen sin beslutning på dette. Anonymkode: c4202...70f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå