Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #1 Skrevet 12. september 2017 Eller er det bare hvis man har blødninger, jobber med kjemikalier osv.? Anonymkode: 3afd6...570
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #2 Skrevet 12. september 2017 Dersom det ikke er mulig å omplasserer deg mens du er gravid så kan du søke om svangerskapspenger på bakgrunn av at du har et arbeid med stor stressbelastning. Anonymkode: 04d43...7d5
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #3 Skrevet 12. september 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dersom det ikke er mulig å omplasserer deg mens du er gravid så kan du søke om svangerskapspenger på bakgrunn av at du har et arbeid med stor stressbelastning. Anonymkode: 04d43...7d5 Takk for svar. Kan dette gjøres allerede fra positiv test? Og kan en lege søke, eller må man til jordmor? Anonymkode: 3afd6...570
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #4 Skrevet 12. september 2017 Lege kan søke Søsteren min fikk det da hun jobbet på en institusjon for ungdom, mye utagering, men ikke en stor nok arbeidsplass til at hun bare kunne sitte på kontor. Anonymkode: 7d161...75e
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #5 Skrevet 12. september 2017 Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid. Dette gjelder for eksempel arbeid med kjemiske stoffer fysisk krevende arbeid arbeid med stressbelastning psykososiale forhold Du må ha vært i arbeid i minst fire uker for at du skal ha rett til svangerskapspenger. Inntekten din må på årsbasis utgjøre minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp. Du kan få svangerskapspenger fra det tidspunktet du må avbryte arbeidet, og fram til tre uker før du har termin. Hvis du kan jobbe redusert, kan du få graderte svangerskapspenger. Hvis du ikke kan jobbe under svangerskapet fordi du er syk, kan du ha rett til sykepenger. Anonymkode: 95031...c71
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #6 Skrevet 12. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Lege kan søke Søsteren min fikk det da hun jobbet på en institusjon for ungdom, mye utagering, men ikke en stor nok arbeidsplass til at hun bare kunne sitte på kontor. Anonymkode: 7d161...75e På sånne arbeidsplasser så er det vel automatikk i at alle gravide ikke får jobbe? Anonymkode: b3868...a11
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #7 Skrevet 12. september 2017 Takk alle sammen, da tror jeg at jeg skal være innenfor reglene. Kan man søke allerede når man oppdager graviditeten, eller er det noe som heter "for tidlig"? HI Anonymkode: 3afd6...570
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #8 Skrevet 12. september 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk alle sammen, da tror jeg at jeg skal være innenfor reglene. Kan man søke allerede når man oppdager graviditeten, eller er det noe som heter "for tidlig"? HI Anonymkode: 3afd6...570 Jeg jobber i et risikoyrke (ambulansearbeider , så har både stress, nattarbeid, vold, kjemikalier, smitte, fall, fart...ja, igrun alle kriterier oppfylt) uten muligheter for tilrettelegging (vi jobber jo alene, og kan ikke velge oppdrag). Vi går ut i sv.penger fra dag1 , så begge gangene har jeg bestilt legetime ved positiv test og vært ute av jobb innen uke 6 Anonymkode: 95031...c71
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #9 Skrevet 12. september 2017 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: På sånne arbeidsplasser så er det vel automatikk i at alle gravide ikke får jobbe? Anonymkode: b3868...a11 Nei. Det kommer an på om de har utført ros-analyser og utarbeidet prosedyrer. Ikke alle har det, og det kan være stor forskjell fra sted til sted, helseforetak til helseforetak , klinikk til klinikk, og offentlig til privat. Så de fleste får passe på selv , og ha god dialog med legen sin for hva de burde og ikke burde utsette seg for. Anonymkode: 95031...c71
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #10 Skrevet 12. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Takk alle sammen, da tror jeg at jeg skal være innenfor reglene. Kan man søke allerede når man oppdager graviditeten, eller er det noe som heter "for tidlig"? HI Anonymkode: 3afd6...570 Ut av interesse,hvilken jobb har du? Anonymkode: c130a...38f
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #11 Skrevet 12. september 2017 Takk for svar, du som er ambulansearbeider. Til siste anonym, det vil jeg helst ikke si. Men det er mye stress, ellers ufarlig. Anonymkode: 3afd6...570
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #12 Skrevet 12. september 2017 Legen kan søke. Legen må i søknaden beskrive hva som gjør at du ikke kan jobbe og risikoen din jobb utgjøre for fosteret. Du må være medvirkende til å avklare din arbeidssituasjon og om du vet det er mulig å omplassere deg midlertidig må dette nevnes. Du tar da med papirene til din arbeidsgiver som må krysse av for om det er mulig eller umulig å omplassere deg frem til foreldrepermisjonen starter. Dersom din leder kan omplasserer deg må du godta dette så lenge den nye arbeidssituasjon avhjelper risikoen for fosteret. Anonymkode: 04d43...7d5
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #13 Skrevet 12. september 2017 Det kan man. Hør med lege eller jordmor om de kan søke for deg. Så lenge arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge så får du svangerskapspenger. Jeg fikk sv.penger i mitt andre og tredje svangerskap fra uke 12. Grunnen var at mitt første barn var dødfødt, noe som var ekstremt traumatisk. Nye svangerskap medførte selvsagt ekstremt stress for at det samme skulle skje igjen. Legen min søkte for meg fra og med uke 12, det gikk vel under psykososiale forhold, mye stress på jobben som kunne skade babyen (Kunne sikkert søkt tidligere enn uke 12, men orket ikke styre med det før da, i tilfelle spontanabort). Frem til uke 12 var jeg 100% sykmeldt (fra positiv test). Lykke til, håper det ordner seg for deg Anonymkode: 0bce7...94d
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #14 Skrevet 12. september 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan man. Hør med lege eller jordmor om de kan søke for deg. Så lenge arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge så får du svangerskapspenger. Jeg fikk sv.penger i mitt andre og tredje svangerskap fra uke 12. Grunnen var at mitt første barn var dødfødt, noe som var ekstremt traumatisk. Nye svangerskap medførte selvsagt ekstremt stress for at det samme skulle skje igjen. Legen min søkte for meg fra og med uke 12, det gikk vel under psykososiale forhold, mye stress på jobben som kunne skade babyen (Kunne sikkert søkt tidligere enn uke 12, men orket ikke styre med det før da, i tilfelle spontanabort). Frem til uke 12 var jeg 100% sykmeldt (fra positiv test). Lykke til, håper det ordner seg for deg Anonymkode: 0bce7...94d Takk for svar begge to. Til siste anonym: Da er vi i samme situasjon, og det er derfor jeg spør her i dag. Det var en stor lettelse å se at du har fått innvilget svangerskapspenger på dette grunnlaget. Det er noe jeg har stresset med helt siden dødfødselen i vår var et faktum, at jeg ikke vil makte å jobbe hvis jeg skulle bli gravid igjen. Jeg vil få evig nok med meg selv, og er redd for å møte motstand på dette. Kan jeg spørre hvilken type jobb du har, eller føler du at du ville fått det uansett yrke? Du trenger ikke si akkurat hva du jobber med hvis du ikke vil, men kanskje bare si noe om hva det innebærer eller sammenligne med lignende jobb. Tusen takk igjen, det var bra du dukket opp! Hi Anonymkode: 3afd6...570
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #15 Skrevet 12. september 2017 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar begge to. Til siste anonym: Da er vi i samme situasjon, og det er derfor jeg spør her i dag. Det var en stor lettelse å se at du har fått innvilget svangerskapspenger på dette grunnlaget. Det er noe jeg har stresset med helt siden dødfødselen i vår var et faktum, at jeg ikke vil makte å jobbe hvis jeg skulle bli gravid igjen. Jeg vil få evig nok med meg selv, og er redd for å møte motstand på dette. Kan jeg spørre hvilken type jobb du har, eller føler du at du ville fått det uansett yrke? Du trenger ikke si akkurat hva du jobber med hvis du ikke vil, men kanskje bare si noe om hva det innebærer eller sammenligne med lignende jobb. Tusen takk igjen, det var bra du dukket opp! Hi Anonymkode: 3afd6...570 Men hva hjelper det deg og gå hjemme hele dagen og ha masse tid til å tenke på det da? Legene hos oss jobber 18 og 30 timers vakter fram til 6 uker før fødsel ( og faktisk så har ingen av legene her vært sykmeldt under svangerskap og det er rart at de er så mye friskere enn resten av befolkningen) og de har virkelig en stressende jobb. Anonymkode: ad4f5...d9b
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #16 Skrevet 12. september 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hva hjelper det deg og gå hjemme hele dagen og ha masse tid til å tenke på det da? Legene hos oss jobber 18 og 30 timers vakter fram til 6 uker før fødsel ( og faktisk så har ingen av legene her vært sykmeldt under svangerskap og det er rart at de er så mye friskere enn resten av befolkningen) og de har virkelig en stressende jobb. Anonymkode: ad4f5...d9b Dette tror jeg faktisk ikke man kan forstå før man har opplevd det. Hi Anonymkode: 3afd6...570
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #17 Skrevet 12. september 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette tror jeg faktisk ikke man kan forstå før man har opplevd det. Hi Anonymkode: 3afd6...570 Jeg valgte å jobbe neste svangerskap. Jeg hadde aldri orket å gå hjemme og bekymret meg og tenkt hele tiden. Men vi er forskjellige. Anonymkode: ad4f5...d9b
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #18 Skrevet 12. september 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg valgte å jobbe neste svangerskap. Jeg hadde aldri orket å gå hjemme og bekymret meg og tenkt hele tiden. Men vi er forskjellige. Anonymkode: ad4f5...d9b Ja, da er man i så fall veldig forskjellige. Jeg har mange, mange andre år jeg kan jobbe. Akkurat de månedene jeg er gravid på nytt etter å ha født et dødt barn, kommer jeg til å ha nok med å beholde vettet mitt om jeg ikke skal gi og gi og gi av meg selv på jobb. Hi Anonymkode: 3afd6...570
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #19 Skrevet 12. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar begge to. Til siste anonym: Da er vi i samme situasjon, og det er derfor jeg spør her i dag. Det var en stor lettelse å se at du har fått innvilget svangerskapspenger på dette grunnlaget. Det er noe jeg har stresset med helt siden dødfødselen i vår var et faktum, at jeg ikke vil makte å jobbe hvis jeg skulle bli gravid igjen. Jeg vil få evig nok med meg selv, og er redd for å møte motstand på dette. Kan jeg spørre hvilken type jobb du har, eller føler du at du ville fått det uansett yrke? Du trenger ikke si akkurat hva du jobber med hvis du ikke vil, men kanskje bare si noe om hva det innebærer eller sammenligne med lignende jobb. Tusen takk igjen, det var bra du dukket opp! Hi Anonymkode: 3afd6...570 Retten til svangerskapspenger er knyttet til yrke. Det er et krav om at det å være i akkurat DEN jobben er skadelig for barnet. Når det gjelder stress/psykisk belastning, må det altså være arbeidssituasjonen som er farlig. Og det må dokumenteres at det ikke er mulig med tilrettelegging, DVS at arbeidsgiver ikke har mulighet til å fjerne stresset eller den psykiske belastningen. Det at du har opplevd en dødfødsel tidligere er i utgangspunktet ikke tilstrekkelig for å innvilge svangerskapspenger. Dersom du opplever at en nytt svangerskap er så belastende i at ikke kan være i jobb, er evt sykepenger rett ytelse. Jeg skjønner godt at et nytt svangerskap er en påkjenning psykisk når du har opplevd en dødfødsel, og at du kanskje har "nok med deg selv". Men slike situasjoner faller ikke under definisjonen av at arbeidsplassen din er farlig for fosteret. Anonymkode: 147f0...69f
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #20 Skrevet 12. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar begge to. Til siste anonym: Da er vi i samme situasjon, og det er derfor jeg spør her i dag. Det var en stor lettelse å se at du har fått innvilget svangerskapspenger på dette grunnlaget. Det er noe jeg har stresset med helt siden dødfødselen i vår var et faktum, at jeg ikke vil makte å jobbe hvis jeg skulle bli gravid igjen. Jeg vil få evig nok med meg selv, og er redd for å møte motstand på dette. Kan jeg spørre hvilken type jobb du har, eller føler du at du ville fått det uansett yrke? Du trenger ikke si akkurat hva du jobber med hvis du ikke vil, men kanskje bare si noe om hva det innebærer eller sammenligne med lignende jobb. Tusen takk igjen, det var bra du dukket opp! Hi Anonymkode: 3afd6...570 Det er på det grunnlaget du får sykemelding og ikke svangerskapspenger. Sv.penger er når det er risiko for fosteret, uten mulighet for tilrettelegging. Når det går på deg, og din psyke pga tidligere historikk, så er det sykemelding du får. Anonymkode: 95031...c71
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #21 Skrevet 12. september 2017 Hva er egentlig forskjellen på å få sykepenger og svangerskapspenger? Anonymkode: e448a...a88
Maddoe Skrevet 12. september 2017 #22 Skrevet 12. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar begge to. Til siste anonym: Da er vi i samme situasjon, og det er derfor jeg spør her i dag. Det var en stor lettelse å se at du har fått innvilget svangerskapspenger på dette grunnlaget. Det er noe jeg har stresset med helt siden dødfødselen i vår var et faktum, at jeg ikke vil makte å jobbe hvis jeg skulle bli gravid igjen. Jeg vil få evig nok med meg selv, og er redd for å møte motstand på dette. Kan jeg spørre hvilken type jobb du har, eller føler du at du ville fått det uansett yrke? Du trenger ikke si akkurat hva du jobber med hvis du ikke vil, men kanskje bare si noe om hva det innebærer eller sammenligne med lignende jobb. Tusen takk igjen, det var bra du dukket opp! Hi Anonymkode: 3afd6...570 Huff da, så trist å høre at du også er i den samme situasjonen som jeg var i. Det å gå gjennom et nytt svangerskap er så stressende og skummelt at det er ikke rart man ikke klarer å jobbe. Dette kan man egentlig ikke forstå med mindre man har opplevd det selv (og selv da er det jo individuelt, noen synes det er bedre å jobbe for å slippe å tenke på redselen). Jeg har i utgangspunktet en jobb som ikke er farlig i det hele tatt, jobber på kontor. Men i situasjonen som jeg var i så mente legen at det beste ville være å slippe det ekstra stresset jobben medførte når jeg var mer enn nok stressa fra før. Jeg fikk svangerskapspenger i to svangerskap etter dødfødselen. Jeg har blitt kjent med flere i etterkant av at vi mistet, som også har gjennomgått nye svangerskap, og fått svangerskapspenger i lignende jobber som min, og andre jobber som egentlig ikke utgjør noen fare for fosteret. Hvis du vil kan du sende meg en melding💙
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #23 Skrevet 12. september 2017 4 minutter siden, Maddoe skrev: Huff da, så trist å høre at du også er i den samme situasjonen som jeg var i. Det å gå gjennom et nytt svangerskap er så stressende og skummelt at det er ikke rart man ikke klarer å jobbe. Dette kan man egentlig ikke forstå med mindre man har opplevd det selv (og selv da er det jo individuelt, noen synes det er bedre å jobbe for å slippe å tenke på redselen). Jeg har i utgangspunktet en jobb som ikke er farlig i det hele tatt, jobber på kontor. Men i situasjonen som jeg var i så mente legen at det beste ville være å slippe det ekstra stresset jobben medførte når jeg var mer enn nok stressa fra før. Jeg fikk svangerskapspenger i to svangerskap etter dødfødselen. Jeg har blitt kjent med flere i etterkant av at vi mistet, som også har gjennomgått nye svangerskap, og fått svangerskapspenger i lignende jobber som min, og andre jobber som egentlig ikke utgjør noen fare for fosteret. Hvis du vil kan du sende meg en melding💙 Kan jeg spørre hvorfor du fikk svangerskapspenger i stedet for sykepenger? Anonymkode: b3868...a11
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #24 Skrevet 12. september 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva er egentlig forskjellen på å få sykepenger og svangerskapspenger? Anonymkode: e448a...a88 Det er to ulike stønader med ulike vilkår for innvilgelse. Sykepenger får du når du selv er for syk til å jobbe. Svangerskapspenger får du når du selv egentlig er frisk og kunne være i jobb, men jobben din er farlig for fosteret. Anonymkode: 147f0...69f
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #25 Skrevet 13. september 2017 Jeg fikk på grunn av tidligere opplevelse med å ha mistet barn. For stressende å skulle være på jobb. Anonymkode: cf57e...786
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå