Snart_mammatil2 Skrevet 12. september 2017 #1 Skrevet 12. september 2017 Noen som har denne blodtypen? Og spm har forstått hvordan det påvirker svangerskapet dersom far har annen blodtype? Blir veldig glad for svar :-)
Smacky87 Skrevet 12. september 2017 #2 Skrevet 12. september 2017 Jeg er rhesus negativ. Det var ingen problemer i første svangerskapet. De følger ekstra med på blodprøver, og sjekker om man utvikler antistoffer dersom barnet er rhesus positiv (det kan skje om man tidligere har hatt en abort og ikke alle stoffene har blitt borte. Eller om man har tidligere fått ett barn som er rhesus negativ og ikke fått noe sprøyte på sykehuset etter fødselen). Jeg fikk en sprøyte i låret noen døgn etter fødsel, slik at kroppen ikke danner antistoffer når man blir gravid på ny. Kort fortalt, det er egentlig ikke noe problem, og veldig sjedent det skjer noe
Snart_mammatil2 Skrevet 12. september 2017 Forfatter #3 Skrevet 12. september 2017 Jeg har et barn fra før. Fikk ingen sprøyte den gang, men både barn og far har samme blodtype, så det var kanskje derfor jeg ikke fikk det da?
Smacky87 Skrevet 12. september 2017 #4 Skrevet 12. september 2017 2 timer siden, Snart_mammatil2 skrev: Jeg har et barn fra før. Fikk ingen sprøyte den gang, men både barn og far har samme blodtype, så det var kanskje derfor jeg ikke fikk det da? Du skal få så du ikke utvikler antistoffer i neste svangerskap. Men om barnet også er rhesus negativ så trenger man ikke sprøyte. Kan være greit å sjekke det ut
Gompegodt Skrevet 16. september 2017 #5 Skrevet 16. september 2017 Jeg er rhesus negativ. Født 2 barn og begge gangene var det ekstra blodprøver 2 (?) ganger under svangerskapet og blodprøver av navlestrengen når barnet ble født for å se hvilken blodtype barnet har fått. Begge gangene har mine barn fått fars blodtype og dermed har jeg fått antistoff sprøyte i skinken. Det eneste som er, er vel at man kan danne antistoffer om man ikke får den sprøyten etter fødsel som hun andre forklarer 😊
MilleMarmelade Skrevet 19. september 2017 #6 Skrevet 19. september 2017 Nå blir i tillegg fosterets rhesus-type sjekket i uke 24, i en blodprøve fra mor. Dersom fosteret er rh positivt, vil man få en sprøyte i uke 28, og en etter fødselen. Denne nye retningslinjen er ett år gammel.
Snart_mammatil2 Skrevet 19. september 2017 Forfatter #7 Skrevet 19. september 2017 1 time siden, MilleMarmelade skrev: Nå blir i tillegg fosterets rhesus-type sjekket i uke 24, i en blodprøve fra mor. Dersom fosteret er rh positivt, vil man få en sprøyte i uke 28, og en etter fødselen. Denne nye retningslinjen er ett år gammel. Tusen takk for svar 😊
MilleMarmelade Skrevet 19. september 2017 #8 Skrevet 19. september 2017 Og denne testen i uke 24 er kun for rh negative mødre, uavhengig av fars blodtype. Rh positive mødre skal ikke følges opp av blodbanken utover første prøve i uke 12 (med mindre de har antistoffer av noe slag, da).
Snart_mammatil2 Skrevet 19. september 2017 Forfatter #9 Skrevet 19. september 2017 11 minutter siden, MilleMarmelade skrev: Og denne testen i uke 24 er kun for rh negative mødre, uavhengig av fars blodtype. Rh positive mødre skal ikke følges opp av blodbanken utover første prøve i uke 12 (med mindre de har antistoffer av noe slag, da). Har du funnet dette på en nettside? Legen min vet tydligvis ikke dette...
MilleMarmelade Skrevet 19. september 2017 #10 Skrevet 19. september 2017 Jeg jobber mye med akkurat dette til daglig. Og jeg ser daglig at fastleger desverre ikke helt har skjønt greia, selv etter et år... Denne linken ser ganske grei ut: http://www.jordmorforeningen.no/om-oss/nyhetsarkiv/viktig-info-rhesus-typing-av-foster-basert-paa-blodproeve-fra-rhesus-negative-gravide I tillegg kan det hende du som gravid får med en liten brosjyre med blodprøvesvarene fra uke 12, men der varierer kanskje rutinene mellom sykehusene.
MilleMarmelade Skrevet 19. september 2017 #11 Skrevet 19. september 2017 Er du langt på vei, Snart_mammatil2?
Snart_mammatil2 Skrevet 20. september 2017 Forfatter #12 Skrevet 20. september 2017 8 timer siden, MilleMarmelade skrev: Er du langt på vei, Snart_mammatil2? Tusen takk for svar 😊 ifølge terminkalkulatoren jeg forholder meg til er jeg 6+2 idag :-)
anettea1 Skrevet 3. oktober 2017 #13 Skrevet 3. oktober 2017 Jeg fikk ikke sprøyte da jeg mistet i uke 8 så jeg hadde dannet antistoffer med jenta mi som da ikke hadde rhesus minus men pluss som faren. Det gikk fint. Bare mye kontroller og blodprøver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå