Gå til innhold

Hvor ligger man i en tofelts rundkjøring?

Anbefalte innlegg

Husk å alltid sjekke merkingen i rundkjøringen. Noen ganger er feltet til høyre merket med pil mot høyre, og feltet til venstre er merket med pil rett frem og til venstre. 

Da skal du ligge i høyre felt når du skal første avkjøring til høyre, men skal ligge i venstre felt hvis du skal rett frem. 

Anonymkode: 60a6f...dbd

Fortsetter under...

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk :) Uvant å blinke til venstre i rundkjøringer

Anonymkode: 886c3...b19

Jeg tok lappen for omtrent 102 år siden, og den gangen var det heller ikke snakk om å blinke til venstre og jeg syntes at det var utrolig teit når jeg kom til plasser hvor en eller annen vane hadde lært folk å gjøre det. Men så skjønte jeg etterhvert at det er veldig praktisk og hjelper på å holde oppe flyten i rundkjøringene fordi du ser hvilken retning bilen skal i. Bare så synd at det er altfor mange som tror at blinklysene kan bli ødelagte av å bruke dem i rundkjøringen, enten det gjelder å blinke til venstre eller til høyre. Ellers så er vel problemet med rundkjøringer at det ikke finnes noen egen regel for dem så da blir det nesten hver man regel.

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Blink selvfølgelig til venstre om du også skal helt rundt (tilbake hvor du kom fra) og blink ikke inn om du skal rett frem.

Anonymkode: 0af15...b8b

Hvorfor blinke til venstre når man skal helt rundt? Er skummelt det, særlig i små rundkjøringer.

Anonymkode: fcb37...0d3

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Trafikklærer her, som kan avklare saken for dere.

Om det er ett felt inn og ett felt ut, skal du holde til høyre gjennom rundkjøringen.

Er det to felt inn mot, gjennom og ut av rundkjøringen, kan du velge hvilket felt du vil ligge, i forhold til videre valg. 

Husk uansett å sjekke blindsonen i det feltet du ikke befinner deg i det du kjører ut av rundkjøringen (ca midt i).

Du som er kjørelærer bør også nevne at om det er to felt inn, igjennom og etter rundkjøringen vil biler i venstre felt få vikeplikt for biler som evt. måtte befinne seg i høyre felt i det det svinges ut av rundkjøringen. Man har ingen garanti for at de i høyre virkelig svinger ut. Selv om det kanskje er idiotisk å kjøre lenger rundt i rundkjøringen i høyre felt, eller kanskje plassere seg direkte i venstre felt på veien etter rundkjøringen, er det ikke ulovlig. Den som skifter/krysser et felt har alltid vikeplikt.

3 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Jeg tok lappen for omtrent 102 år siden, og den gangen var det heller ikke snakk om å blinke til venstre og jeg syntes at det var utrolig teit når jeg kom til plasser hvor en eller annen vane hadde lært folk å gjøre det. Men så skjønte jeg etterhvert at det er veldig praktisk og hjelper på å holde oppe flyten i rundkjøringene fordi du ser hvilken retning bilen skal i. Bare så synd at det er altfor mange som tror at blinklysene kan bli ødelagte av å bruke dem i rundkjøringen, enten det gjelder å blinke til venstre eller til høyre. Ellers så er vel problemet med rundkjøringer at det ikke finnes noen egen regel for dem så da blir det nesten hver man regel.

Man må jo da bare bruke de reglene som ellers gjelder, ja les denne:

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/Nærmere+om+kjøring+i+rundkjøringer

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Trafikklærer her, som kan avklare saken for dere.

Om det er ett felt inn og ett felt ut, skal du holde til høyre gjennom rundkjøringen.

Er det to felt inn mot, gjennom og ut av rundkjøringen, kan du velge hvilket felt du vil ligge, i forhold til videre valg. 

Husk uansett å sjekke blindsonen i det feltet du ikke befinner deg i det du kjører ut av rundkjøringen (ca midt i).

Du glemte en liten sak. Om det er merket opp annerledes i veibanen så følger man merkingen. 

Hilsen helt vanlig billist

Anonymkode: a0614...41f

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du glemte en liten sak. Om det er merket opp annerledes i veibanen så følger man merkingen. 

Hilsen helt vanlig billist

Anonymkode: a0614...41f

Ja, man bør det, men ikke nødvendigvis må. Om det er piler i veibanen foran rundkjøringen du sikter til, er ikke de et påbud.

7 minutter siden, Bedreviteren skrev:

Den artikkelen beviser vel bare det jeg sier, at det ikke finnes egne regler for rundkjøringer, og man blir ikke mye klokere av å lese den. Og jeg har lest den mange ganger tidligere når det har blitt diskutert rundkjøringer.

Det sier seg vel selv at man skal bruke de trafikkreglene som gjelder, men strengt talt er det bare to regler som gjelder i rundkjøringer: 1. Man har vikeplikt når man skal inn i rundkjøringen som følge av skiltingen, og så vidt jeg har skjønt, er i dag alle rundkjøringer merket med vikeplikt. Heldigvis.  2. Man har vikeplikt og skal gi tegn til høyre ved feltskifte og når man forlater rundkjøringen.  

Men så sant rundkjøringen ikke er merket med kjørefelt, finnes det ingen regler som sier at man SKAL legge seg her eller der eller om man SKAL blinke når man kjører inn i rundkjøringen for å fortelle andre hvor man skal. Det finnes anbefalinger og ting man BØR fordi det er mest praktisk og gir best flyt i trafikken, men bortsett fra de to nevnte punktene, er det ingen ting som er lovregulert.

30 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Den artikkelen beviser vel bare det jeg sier, at det ikke finnes egne regler for rundkjøringer, og man blir ikke mye klokere av å lese den. Og jeg har lest den mange ganger tidligere når det har blitt diskutert rundkjøringer.

Det sier seg vel selv at man skal bruke de trafikkreglene som gjelder, men strengt talt er det bare to regler som gjelder i rundkjøringer: 1. Man har vikeplikt når man skal inn i rundkjøringen som følge av skiltingen, og så vidt jeg har skjønt, er i dag alle rundkjøringer merket med vikeplikt. Heldigvis.  2. Man har vikeplikt og skal gi tegn til høyre ved feltskifte og når man forlater rundkjøringen.  

Men så sant rundkjøringen ikke er merket med kjørefelt, finnes det ingen regler som sier at man SKAL legge seg her eller der eller om man SKAL blinke når man kjører inn i rundkjøringen for å fortelle andre hvor man skal. Det finnes anbefalinger og ting man BØR fordi det er mest praktisk og gir best flyt i trafikken, men bortsett fra de to nevnte punktene, er det ingen ting som er lovregulert.

Enig med deg i de to punktene. Nå er det vel ganske sjeldent man ser rundkjøringer med oppmerkede kjørefeltlinjer. Som regel er veibanen bred nok til to biler og da skal man regne det som to felt i følge en regel jeg ikke husker nummeret på i farta. Derimot kan man oftere se ledelinjer i rundkjøringer, men dette er ikke det samme som kjørefeltlinjer. De er, som navnet sier, for å lede trafikken, og er som regel merket fra vikelinjen og noen meter innover i rundkjøringen. I noen tilfeller går de tvers igjennom hele rundkjøringen. Det synes jeg er uheldig. Det gir inntrykk av at det er en hovedvei som liksom går tvers igjennom. Det blir feil, i en rundkjøring går feltene alltid rundt i en sirkel.

Endret av Bedreviteren

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...