Gå til innhold

Hvor ligger man i en tofelts rundkjøring?

Anbefalte innlegg

En rundkjøring med 4 av/på kjørsler. Når man kommer inn i rundkjøringen, og skal av i avskjørselen rett ovenfor der man kjører inn. Altså avkjørsel nr 2 fra der man kjørte inn. Var det forståelig?
Skal man da ligge i det innerste feltet eller det ytterste feltet, og når skal man blinke?
Vi har en liten diskusjon her, og blir ikke enige

Anonymkode: 886c3...b19

Fortsetter under...

Trafikklærer her, som kan avklare saken for dere.

Om det er ett felt inn og ett felt ut, skal du holde til høyre gjennom rundkjøringen.

Er det to felt inn mot, gjennom og ut av rundkjøringen, kan du velge hvilket felt du vil ligge, i forhold til videre valg. 

Husk uansett å sjekke blindsonen i det feltet du ikke befinner deg i det du kjører ut av rundkjøringen (ca midt i).

Anonymkode: 0af15...b8b

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det to felt inn mot, gjennom og ut av rundkjøringen, kan du velge hvilket felt du vil ligge, i forhold til videre valg. 

Så da har vi begge rett :) Hvordan blinker man, skal man blinke inn i rundkjøringen, og så ut?

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så da har vi begge rett :) Hvordan blinker man, skal man blinke inn i rundkjøringen, og så ut?

Blink inn om du skal til høyre eller venstre. Blink ut når du skal rett frem eller til venstre. 

Se på rundkjøring som et helt vanlig kryss, gjør som du ville gjort da (nesten).

Annonse

Tips, ikke blink til høyre når du skal til å kjøre inn i en rundkjøring, for så å knipse den av i det du kjører inn og kjør rett frem.

Vi andre som skal i rundkjøringen kan finne på å kjøre inn i den og kolidere 

Anonymkode: 185eb...299

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blink inn om du skal til høyre eller venstre. Blink ut når du skal rett frem eller til venstre. 

Se på rundkjøring som et helt vanlig kryss, gjør som du ville gjort da (nesten).

Jeg skjønte ikke helt. Skal jeg alltid blinke til venstre når jeg kommer inn i rundkjøringen, for så å blinke til høyre når jeg skal ut igjen? Dette er uvant siden jeg ikke lærte dette når jeg tok lappen for sånn ca 100 år siden :legrine:

Hi

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønte ikke helt. Skal jeg alltid blinke til venstre når jeg kommer inn i rundkjøringen, for så å blinke til høyre når jeg skal ut igjen? Dette er uvant siden jeg ikke lærte dette når jeg tok lappen for sånn ca 100 år siden :legrine:

Hi

til høyre: blink til høyre før du kjører inn

rettfrem: ikke blink, men blink til høyre i det du passerer utkløring nr. 1

til venstre: blink til venstre til du passerer utkjøring nr. 2, da bytter du til høyre

Hi

Hehe, forstår. Skal prøve å forklare en gang til.

blink inn når du skal til høyre.

blink ikke inn når du skal rett frem. Men blink deg ut, når du passerer avkjørsel 1 (ca midt på den).

blink til venstre når du skal til venstre, og blink deg ut til høyre i det du er midt på avkjørsel nr 2. 

Blink til venstre når du skal helt rundt og blink deg ut når du er midt på avkjørsel 3. 

Er det fler avkjørsler, prøv å se for deg ett kryss og legg deg slik at ingen misforstår. Husk som sagt godt på å se i blindsone på tur ut av rundkjøringen.

Gjorde jeg meg forstått nå?;)

til venstre: blink til venstre til du passerer utkjøring nr. 2, da bytter du til høyre

Hehe, forstår. Skal prøve å forklare en gang til.

blink inn når du skal til høyre.

blink ikke inn når du skal rett frem. Men blink deg ut, når du passerer avkjørsel 1 (ca midt på den).

blink til venstre når du skal til venstre, og blink deg ut til høyre i det du er midt på avkjørsel nr 2. 

Blink til venstre når du skal helt rundt og blink deg ut når du er midt på avkjørsel 3. 

Er det fler avkjørsler, prøv å se for deg ett kryss og legg deg slik at ingen misforstår. Husk som sagt godt på å se i blindsone på tur ut av rundkjøringen.

Gjorde jeg meg forstått nå?;)

Hehe tror det. Så i de tilfellene man skal blinke til venstre, så skal man gjøre det med en gang man kjører inn i rundkjøringen altså? Forsto jeg det rett da?

Hi

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk :) Uvant å blinke til venstre i rundkjøringer

Hehe tror det. Så i de tilfellene man skal blinke til venstre, så skal man gjøre det med en gang man kjører inn i rundkjøringen altså? Forsto jeg det rett da?

Hi

Ja, blink i god tid før rundkjøringen så de som skal ta valg avhengig av deg kan samhandle i god tid:))

Ja, blink i god tid før rundkjøringen så de som skal ta valg avhengig av deg kan samhandle i god tid:))

Slik som i kryss, sant?;)

Kan man få kjøpt bok med vegskilter og veimerking noe sted, trenger litt oppfriskning. Har begynt litt med øvelseskjøring, og jeg har glemt mye mer enn jeg trodde.

Hi

Denne boken kan du søke opp:)

https://www.adlibris.com/no/bok/veien-til-forerkortet-personbil-9788273103406?gclid=Cj0KCQjw6NjNBRDKARIsAFn3NMqDkaNKqOiDN61GPZdH60XJcne7VMahnlV6huoPUD3H3o1-wrA6KU4aAhodEALw_wcB

Kan man få kjøpt bok med vegskilter og veimerking noe sted, trenger litt oppfriskning. Har begynt litt med øvelseskjøring, og jeg har glemt mye mer enn jeg trodde.

Hi

Om du skal begynne å lære bort å kjøre bil og ungdommen starter med øvelseskjøring, ville jeg blitt med på en kjøretime som foreldre. Det er lærerikt for deg og ungdommen, slik at dere gjør likt. Ta en time, øv hjemme og øv så mye dere vil før neste time også blir du med på den også.

Om du skal begynne å lære bort å kjøre bil og ungdommen starter med øvelseskjøring, ville jeg blitt med på en kjøretime som foreldre. Det er lærerikt for deg og ungdommen, slik at dere gjør likt. Ta en time, øv hjemme og øv så mye dere vil før neste time også blir du med på den også.

Det hadde vært fint, men det er ikke min ungdom, og han har ikke tatt noen kjøretimer enda. Det er litt kompliserte familieforhold med mye fiendskap mellom foreldre desverre

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for all hjelp :)

Bare hyggelig å kunne være til hjelp. Leser du boken før dere kjører, har du det du trenger for grunnleggende oppdatering. Lykke til! Ps. Er også mulig å få ringe til trafikklæreren direkte mellom timene for å høre hva dere bør fokusere på :)

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare hyggelig å kunne være til hjelp. Leser du boken før dere kjører, har du det du trenger for grunnleggende oppdatering. Lykke til! Ps. Er også mulig å få ringe til trafikklæreren direkte mellom timene for å høre hva dere bør fokusere på :)

Har akkurat bestilt den :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...