Gå til innhold

Hva når Jehovas vitne forventer at vi ikke markerer bursdagene i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis de krever at andre ikke skal feire så betyr det at de ikke er skikkelige Jehovas vitner 

Anonymkode: c9e59...d58

Klart det er ytterpunkter i Jehovas vitner, som det er i andre religioner. Å tro noe annet er naivt

Anonymkode: 02603...0a2

Skrevet

For å si det sånn: Å nekte andre å feire sine høytider eller kulturelle skikker er uakseptabelt uansett om det er Jehovas Vitner eller andre religioner eller kulturer. Men om denne tråden er et stikk til den andre, så er det stor forskjell på å nekte andre å feire noe, og å anmode andre om å ta hensyn og ikke servere f.eks svin eller andre ting som veldig enkelt kan byttes ut uten at noe verre skjer enn at noen lille prinsesse må justere ønskene sine litt. 

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå misforstår du med vilje! Det var snakk om at de ikke ville at BARNEHAGEN skulle feire bursdager.

Anonymkode: 7a950...be2

Jeg skjønte det.

Ingen som tror på Jehova ønsker å være vanskelige og de vet at alle mennesker har en fri vilje. Jehovas vitner respekterer denne frie viljen. 

Så hvis Jehovas vitner ønsker at barnehagen skal slutte å feire alle barn så er de ikke ekte Jehovas vitner 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønte det.

Ingen som tror på Jehova ønsker å være vanskelige og de vet at alle mennesker har en fri vilje. Jehovas vitner respekterer denne frie viljen. 

Så hvis Jehovas vitner ønsker at barnehagen skal slutte å feire alle barn så er de ikke ekte Jehovas vitner 

Hva hjelper det andre at de ikke er ekte jehovas vitner nok?

Skrevet

Hei.  

Dette engasjerte ser jeg.  

Denne historien er faktisk sann. Det er riktig nok noen år siden,  og jeg kom på den da jeg leste den andre tråden. 

Etter mange år i barnehagen,  har vi fått mange ønsker fra foreldre pga deres religion. 

En muslimsk familie ville ikke at det skulle være skine eller baconost i barnehagen.  Styrer gikk med på det,  og det ble bare kjøpt inn rekeost.. 

Anonymkode: 50794...22a

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei.  

Dette engasjerte ser jeg.  

Denne historien er faktisk sann. Det er riktig nok noen år siden,  og jeg kom på den da jeg leste den andre tråden. 

Etter mange år i barnehagen,  har vi fått mange ønsker fra foreldre pga deres religion. 

En muslimsk familie ville ikke at det skulle være skine eller baconost i barnehagen.  Styrer gikk med på det,  og det ble bare kjøpt inn rekeost.. 

Anonymkode: 50794...22a

Oi snakk om å være tøffelhelt! Her burde styrer gitt klar beskjed om at det ikke er aktuelt å ta vekk ett populært pålegg bare fordi foreldrene er fantiker!

Skrevet

Dette kan godt være reelt. En venninne av meg er oppvokst i JV, hun ble holdt hjemme de dager det skulle feires bursdag i barnehage. Aldri feire egne eller andres bursdager, ingen unntak - det er det hun vokste opp med. Hun brøt ut.

Ellers helt hårreisende at barnehager går med på å unngå alt av svinekjøtt. De foreldrene som mener ungene ikke skal spise det får informere bhg.-personalet og de får lære ungene sine til at de ikke får spise det. Det finner ca. 200 000 muslimer i Norge, det kan ikke bli slik at alle andre skal tilpasse seg disses tro!

Hvis JV-foreldre mener bhg. skal slutte å feire bursdager så mener jeg de heller får be bhg. om en liste over bursdagsdatoer i bhg. og så holde barna hjemme de dagene. Så får de heller ta seg ulønnet fri de dagene.

Anonymkode: f6d3c...760

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette kan godt være reelt. En venninne av meg er oppvokst i JV, hun ble holdt hjemme de dager det skulle feires bursdag i barnehage. Aldri feire egne eller andres bursdager, ingen unntak - det er det hun vokste opp med. Hun brøt ut.

Ellers helt hårreisende at barnehager går med på å unngå alt av svinekjøtt. De foreldrene som mener ungene ikke skal spise det får informere bhg.-personalet og de får lære ungene sine til at de ikke får spise det. Det finner ca. 200 000 muslimer i Norge, det kan ikke bli slik at alle andre skal tilpasse seg disses tro!

Hvis JV-foreldre mener bhg. skal slutte å feire bursdager så mener jeg de heller får be bhg. om en liste over bursdagsdatoer i bhg. og så holde barna hjemme de dagene. Så får de heller ta seg ulønnet fri de dagene.

eller få egne barnehager :P

Skrevet

å herregud leste litt om Jehovas vitne sine "leveregler" å kom over dette:

"Hvis et barn er misbrukt og personen som er anklagd for ugjerningen sier at det er feil så står man med ord mot ord. Da kommer man ingen vei, og saken skal legges død. Den som snakker mer om det i ettertid blir anklagd for å skape splittelse og risikerer utstøtelse."  Det står også at om personen som er anklagd sier at han ikke har gjort ugjeringen,så skal ikke politi eller barnevern varsles. Det har ikke så mye med dette tema å gjøre men herregud for noen skremmende holdninger de har til ett så alvorlig tema :S

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

"Hvis et barn er misbrukt og personen som er anklagd for ugjerningen sier at det er feil så står man med ord mot ord. Da kommer man ingen vei, og saken skal legges død. Den som snakker mer om det i ettertid blir anklagd for å skape splittelse og risikerer utstøtelse."  Det står også at om personen som er anklagd sier at han ikke har gjort ugjeringen,så skal ikke politi eller barnevern varsles. Det har ikke så mye med dette tema å gjøre men herregud for noen skremmende holdninger de har til ett så alvorlig tema :S

Dette er jo straffbart iflg. straffeloven! Man skal forebygge hvis man kan, og det gjør de ikke hvis de nekter å melde slike saker til politiet, da støtter de videre misbruk.

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ganske så feil

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo straffbart iflg. straffeloven! Man skal forebygge hvis man kan, og det gjør de ikke hvis de nekter å melde slike saker til politiet, da støtter de videre misbruk.

Det er jo omtrent det de sier ja.

Skrevet

Jeg er oppvokst i Jehovas vitner og ut fra min ganske gode kjennskap til de høres det usannsynlig ut at de prøver å legge føringer på andres bursdagsfeiringer i barnehagen. Men sikkert forskjellige de også. 

Apropos det som er sagt over her om overgrepsanklager (kilde mangler) så høres det ut som JV ja. Sekten er ekstremt lukket, mer enn mange tror, og de er veldig opptatt av å holde ting innen menigheten. Eldsterådet har stor makt. 

Anonymkode: c6e5c...e2e

Skrevet

Jeg er kristen, og forventer at min sønn går feiret jul og påske i barnehagen.

Om barnehagen forteller om andre høytider skal min sønn være med, og lære om det. 

Om bhg ikke vil ha svineprodukter(?), hva så? Ungene mine kan spise gris hjemme og fisk i barnehagen. Eller okse for den saks skyld.

Syns personlig ikke bursdager har noe med religion og gjøre. Man feirer at barna er født, at di har blitt 1 år eldre. Det har ingenting med religion å gjøre! 

Man skal respektere andre religioner så lenge alle religionene blir respektert! 

Anonymkode: 5c1ba...3c6

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er kristen, og forventer at min sønn går feiret jul og påske i barnehagen.

Om barnehagen forteller om andre høytider skal min sønn være med, og lære om det. 

Om bhg ikke vil ha svineprodukter(?), hva så? Ungene mine kan spise gris hjemme og fisk i barnehagen. Eller okse for den saks skyld.

Syns personlig ikke bursdager har noe med religion og gjøre. Man feirer at barna er født, at di har blitt 1 år eldre. Det har ingenting med religion å gjøre! 

Man skal respektere andre religioner så lenge alle religionene blir respektert! 

Anonymkode: 5c1ba...3c6

For Jehovas vitner representerer bursdager menneskedyrking, og det blir feil da man bare skal dyrke jehova. Sekten har klare puritanske trekk.

Jeg som er oppvokst med galskapen.

Skrevet

Høres merkelig ut, kjenner flere fra JH og de krever ikke noe særbehandling.

Anonymkode: 77784...a33

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

JH = JV

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det utelukker ikke at det finnes noen som gjør det,

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er oppvokst i Jehovas vitner og ut fra min ganske gode kjennskap til de høres det usannsynlig ut at de prøver å legge føringer på andres bursdagsfeiringer i barnehagen. Men sikkert forskjellige de også. 

Apropos det som er sagt over her om overgrepsanklager (kilde mangler) så høres det ut som JV ja. Sekten er ekstremt lukket, mer enn mange tror, og de er veldig opptatt av å holde ting innen menigheten. Eldsterådet har stor makt. 

Jeg fant det på nrk sin hjemmeside.

Skrevet

"En annen kilde i Jehovas vitner som også har vært leder i en menighet, forteller hvordan trossamfunnet ikke ville kontakte barnevernet eller politiet da en mann i menigheten skal ha forgrepet seg på en ni år gammel jente.

– Vi lurte på hvordan vi kunne gi denne jenta hjelp. Svaret fra hovedkontoret var at varslet vi barnevernet eller politi, ville myndighetene få vite det, og det ville skade menighetens omdømme. De la lokk på saken, sier han til NRK.no.

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"En annen kilde i Jehovas vitner som også har vært leder i en menighet, forteller hvordan trossamfunnet ikke ville kontakte barnevernet eller politiet da en mann i menigheten skal ha forgrepet seg på en ni år gammel jente.

– Vi lurte på hvordan vi kunne gi denne jenta hjelp. Svaret fra hovedkontoret var at varslet vi barnevernet eller politi, ville myndighetene få vite det, og det ville skade menighetens omdømme. De la lokk på saken, sier han til NRK.no.

Dette er helt galt altså.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det utelukker ikke at det finnes noen som gjør det,

Men da er de ikke ekte Jehovas vitner 

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

For Jehovas vitner representerer bursdager menneskedyrking, og det blir feil da man bare skal dyrke jehova. Sekten har klare puritanske trekk.

Jeg som er oppvokst med galskapen.

Nei.

Bursdager er en hednisk skikk. Jesus feiret ikke bursdagene sine da han var på jorden f.eks. 

De bursdagene det står skrevet om i bibelen forgikk det drap i

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men da er de ikke ekte Jehovas vitner 

Hva mener du med ekte Jehovas vitner da?

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med ekte Jehovas vitner da?

De er Jehovas vitner på papiret men ikke i hjertet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...