Gå til innhold

Leietaker har ikke gitt beskjed om vannlekkasje

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har pågått en god stund, men hun har ikke gitt beskjed før nå så da får vi det ikke dekket av forsikringen siden vi ikke har gitt beskjed med en gang det skjedde. Det har trengt inn vann rundt et vindu og hele veggen er nå svulmet opp. Vi vet ikke omfanget av skaden før vi river veggen som er en yttervegg. Kan vi kreve leietaker for noe? Synes dette var veldig leit da vi har god forsikring, men de krever at man gir beskjed når hendelsen inntreffer.

Anonymkode: d9b76...20a

Skrevet

Da hadde jeg sagt til forsikringsselskapet at dette er feil. Man skal gi beskjed snarest etter man har fått kjennskap til feilen. Et vannrør som lekker i en vegg kan man ikke melde om når det inntreffer, men man melder selvsagt så snart man får kunnskap om lekkasjen og det er helt etter boken.

Anonymkode: 4ca94...0df

Skrevet

Vi må ha en tilleggsforsikring når vi har leietaker i hus. Har dere opplyst at dere leier ut deler av huset? Hvis ikke kan det stemme at dere får avslag.

Anonymkode: 06235...dd9

Skrevet

Ja, det har ikke noe med leie å gjøre. Fikk beskjed om at det var tydelig det burde vært oppdaget for lenge siden da det er på et soverom som er i daglig bruk.

Skrevet

Ligger røret synlig? Hvordan ser vannskaden ut fra utsiden? De fleste tenker ikke akkurat på at det kan bli vannlekkasje på soverommet så lenge det ikke er en vask der.

Anonymkode: df122...ae2

Skrevet

Da ville jeg absolutt bedt leietaker dekke skaden, eller store deler av den i hvert fall. Som leietaker er man pliktig til å si fra så fort man oppdager problemer/skader, slik at de kan utbedres før det går skikkelig ille (som det har gjort i dette tilfellet).

Anonymkode: e3156...323

Skrevet

Det er ikke fra et rør, vi vet ikke hvor det kommer fra, men det er ikke et rør i den veggen eller i etasjen over. Virker som det trenger inn gjennom konstruksjonen.

Skrevet

Dere tar selvsagt depositumet, men det dekker vel ikke alt. Du kan prøve deg på et krav mot leietaker, men jeg tviler på at du har noen rettigheter der egentlig. Er du medlem i huseiernes landsforbund kan du få råd der.

Anonymkode: a4673...56b

Skrevet

Jeg tviler på at du har lov til å ta depositumet på det grunnlaget.

Anonymkode: 063c8...510

Skrevet

Dere må isåfall bevise at leieboer har vist om lekkasjen over en lengre periode. Og skjønt hva det var. 

Anonymkode: 7bd07...df3

Skrevet
11 hours ago, Anonym bruker said:

Det er ikke fra et rør, vi vet ikke hvor det kommer fra, men det er ikke et rør i den veggen eller i etasjen over. Virker som det trenger inn gjennom konstruksjonen.

Hadde jeg vært leietakeren din ville jeg aldri godtatt at du tok depositumet. Slik lekkasje må jo komme av konstruksjonsfeil.

Anonymkode: 4751d...3ea

Skrevet

Sant gjor meg forbannet. Det er sa arrogant fra dinleietaker. Hadde kastahenne ut, med begrunnelse at dere skal pusse opp. Hadde fatt henne langt vekk fra meg og mitt hus. Lite respekt, og helt blast i hodet, tenker jeg. 

Anonymkode: 77776...eee

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det har pågått en god stund, men hun har ikke gitt beskjed før nå så da får vi det ikke dekket av forsikringen siden vi ikke har gitt beskjed med en gang det skjedde. Det har trengt inn vann rundt et vindu og hele veggen er nå svulmet opp. Vi vet ikke omfanget av skaden før vi river veggen som er en yttervegg. Kan vi kreve leietaker for noe? Synes dette var veldig leit da vi har god forsikring, men de krever at man gir beskjed når hendelsen inntreffer.

Men er det sånn at hun ikke kan ha unngått å se det for en stund siden, eller kan de synlige skadene ha kommet veldig fort? Hva sier leieboer om det?

Anonymkode: b0136...ab7

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde jeg vært leietakeren din ville jeg aldri godtatt at du tok depositumet. Slik lekkasje må jo komme av konstruksjonsfeil.

Anonymkode: 4751d...3ea

Enig i dette. Krangle heller på dette med forsikringsselskapet.

Anonymkode: 4e295...7aa

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sant gjor meg forbannet. Det er sa arrogant fra dinleietaker. Hadde kastahenne ut, med begrunnelse at dere skal pusse opp. Hadde fatt henne langt vekk fra meg og mitt hus. Lite respekt, og helt blast i hodet, tenker jeg. 

I alle dager..  Det var i hvertfall et arrogant og helt blåst forslag!

Skrevet

Det heter lojalitet i kontraktsforhold. Det er leietakers plikt.

Skrevet

Underlig forsikringsselskap. Jeg fikk vannskade og melde det inn flere måneder etterpå. Gikk helt fint det :)

I din sak ang. leieboer må du kunne bevise at leieboer har visst om det og med vilje unnlatt å gi beskjed. Det kan være vanskelig å bevise så jeg tror du skal site med å ta depositumet

Anonymkode: 497b2...f0a

Skrevet

Kommer ikke til å ta depositumet uansett. Jeg har snakket mer med forsikringen nå, og etter mye om og men sendte de endelig en takstmann i det minste. Han mente vi burde få dekket vegg og gulv med arbeid, men det er det vel ikke han som bestemmer. Jeg har stusset litt da jeg har sett hun har hatt håndkle i vinduet, men så har jeg ikke tenkt mer over det siden hun ikke har sagt noe. Det var bare der en kort stund uansett for en tid tilbake.

HI

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det heter lojalitet i kontraktsforhold. Det er leietakers plikt.

Det er ikke sikkert leietakeren har visst om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...