Anonym bruker Skrevet 10. september 2017 #1 Skrevet 10. september 2017 I Arv og miljø. Jeg trodde hun var Astrid siden hun sier hun kjente igjen seg selv i sms'er og e-poster, men det er jo den andre søsteren som jobber med menneskerettigheter, og i boken var vel det Astrid? Er Helga sin bok verdt å lese? Anonymkode: 7589d...05c
Anonym bruker Skrevet 10. september 2017 #2 Skrevet 10. september 2017 Helga er Åsa. Jeg synes Helgas bok var bedre enn Vigdis sin. Da skjønner du hvor manipulativ Vigdis er. Anonymkode: 87057...096
Anonym bruker Skrevet 10. september 2017 #3 Skrevet 10. september 2017 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Helga er Åsa. Jeg synes Helgas bok var bedre enn Vigdis sin. Da skjønner du hvor manipulativ Vigdis er. Anonymkode: 87057...096 Men var det ikke Astrid som jobbet med menneskerettigheter i boka? Anonymkode: 7589d...05c
Anonym bruker Skrevet 10. september 2017 #4 Skrevet 10. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men var det ikke Astrid som jobbet med menneskerettigheter i boka? Anonymkode: 7589d...05c Ja det er det. Helga jobber ikke med menneskerettigheter. Anonymkode: 87057...096
Anonym bruker Skrevet 10. september 2017 #5 Skrevet 10. september 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja det er det. Helga jobber ikke med menneskerettigheter. Anonymkode: 87057...096 Men når hun sier at hun kjente seg igjen i e-poster og sms, så er vel ikke Åsa sin korrespondanse gjengitt i boken? Bare Astrid sin? Anonymkode: 7589d...05c
Anonym bruker Skrevet 10. september 2017 #6 Skrevet 10. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men når hun sier at hun kjente seg igjen i e-poster og sms, så er vel ikke Åsa sin korrespondanse gjengitt i boken? Bare Astrid sin? Anonymkode: 7589d...05c Joda. Det er mest fra Astrid. Men en del har blitt videresendt, satt i kopifeltet, sendt til flere osv. Så det er korrespondansen til hele familien. Anonymkode: 87057...096
Anonym bruker Skrevet 10. september 2017 #7 Skrevet 10. september 2017 Jesus. For noen litteraturtåper dere er. Kun som sladder og slarv har sett verdi for dere. Anonymkode: e0109...1d7
Anonym bruker Skrevet 10. september 2017 #8 Skrevet 10. september 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jesus. For noen litteraturtåper dere er. Kun som sladder og slarv har sett verdi for dere. Anonymkode: e0109...1d7 Ikke enig. Dette handler om etikk, ytringsfrihet, kunstnerisk frihet og hvordan folk med personlighetsforstyrrelse påvirker omgivelsene. Tror til og med Jesus klarer å forstå noe så åpenbart. Anonymkode: 87057...096
Anonym bruker Skrevet 10. september 2017 #9 Skrevet 10. september 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jesus. For noen litteraturtåper dere er. Kun som sladder og slarv har sett verdi for dere. Anonymkode: e0109...1d7 Når man leser bøker med levende persongalleri har det jo verdi å vite hvem som svarer hvem. Anonymkode: 7589d...05c
Anonym bruker Skrevet 10. september 2017 #10 Skrevet 10. september 2017 https://www.minervanett.no/vilje-til-det-onde/ Leste akkurat denne. Spot on spør dere meg. Anonymkode: 1c3a4...db1
Nyttårs barn Skrevet 10. september 2017 #11 Skrevet 10. september 2017 Hun er yngste søster Åsa. Hjelpe meg for en familie.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2017 #12 Skrevet 10. september 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Helga er Åsa. Jeg synes Helgas bok var bedre enn Vigdis sin. Da skjønner du hvor manipulativ Vigdis er. Anonymkode: 87057...096 Er hun Det? Hun høres utrolig krevende ut ihvertfall. Anonymkode: 413ea...81e
Helene Harepus Skrevet 10. september 2017 #13 Skrevet 10. september 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: https://www.minervanett.no/vilje-til-det-onde/ Leste akkurat denne. Spot on spør dere meg. Anonymkode: 1c3a4...db1 Bra artikkel.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2017 #14 Skrevet 10. september 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: https://www.minervanett.no/vilje-til-det-onde/ Leste akkurat denne. Spot on spør dere meg. Anonymkode: 1c3a4...db1 Artikkelen er svært selvmotsigende. Vigdis får lov til å skrive om incest, men Helga får ikke lov til å skrive om hvordan det er å ha en søster med personlighetsforstyrrelse? Dobbeltmoralen lenge leve!!! Anonymkode: 87057...096
Nicebeaver Skrevet 10. september 2017 #15 Skrevet 10. september 2017 Jeg synes artikkelen gir svar på det du ..096 forarges over. En personlighetsforstyrrelse oppstår ikke av seg selv, i svært mange tilfeller er det et resultat av nettopp overgrep og krenkelser i barndom/ungdom. Den overgrepsutsatte finner ikke opp overgrepene pga sin diagnose, diagnosen skyldes overgrepene. Du kan sikkert skjønne hvor vanskelig det da blir at familiemedlemmer fortsetter å krenke gjennom å ikke tro på historien, i dette tilfellet også i offentligheten.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2017 #16 Skrevet 10. september 2017 24 minutter siden, keeponthriving skrev: Jeg synes artikkelen gir svar på det du ..096 forarges over. En personlighetsforstyrrelse oppstår ikke av seg selv, i svært mange tilfeller er det et resultat av nettopp overgrep og krenkelser i barndom/ungdom. Den overgrepsutsatte finner ikke opp overgrepene pga sin diagnose, diagnosen skyldes overgrepene. Du kan sikkert skjønne hvor vanskelig det da blir at familiemedlemmer fortsetter å krenke gjennom å ikke tro på historien, i dette tilfellet også i offentligheten. Jøss. Er du både synsk og psykiater! Imponerende!!! Anonymkode: 87057...096
Anonym bruker Skrevet 10. september 2017 #17 Skrevet 10. september 2017 Helga Hjort er helt avgjort sin fars datter! Har faktisk ikke lest Vigdis Hjorts bok, bare Helgas. Selv med egen hustorie greier hun å utmerke seg som en som ønsker å videreføre farens overgrep mot søsteren i stedet for å hjelpe søsteren til å lege sår. Hadde hun hatt skamvett ville hun holdt kjeft. Anonymkode: b9743...d00
Anonym bruker Skrevet 10. september 2017 #18 Skrevet 10. september 2017 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Helga Hjort er helt avgjort sin fars datter! Har faktisk ikke lest Vigdis Hjorts bok, bare Helgas. Selv med egen hustorie greier hun å utmerke seg som en som ønsker å videreføre farens overgrep mot søsteren i stedet for å hjelpe søsteren til å lege sår. Hadde hun hatt skamvett ville hun holdt kjeft. Anonymkode: b9743...d00 Her på DIB trenger man visst ikke rettssak for å bevise at noen er skyldige. Bare du er en god nok forfatter kan du strø om deg med påstander om det ene og det andre og få folk til å tro på deg fordi det er så "troverdig". Å dømme en mann helt uten rettssak og uten mulighet til å forsvare seg er ikke noe jeg kan stille meg bak. Men sånne som du, som driter i rettsstatens prinsipper, har jeg ingenting til overs for. Anonymkode: 87057...096
Østerdølen Skrevet 10. september 2017 #19 Skrevet 10. september 2017 Nå har jeg ikke lest noen av disse bøkene i utgangspunktet,men på generell basis synes jeg det er synd at slike skittentøysvasker tas i det offentlige. Kan godt hende at Vigdis er missbrukt av faren, og påstår hun at hun er det,så må man gå utfra at dette er sant.Men å brette dette ut i en bok, der en hel familie gjengis fra hennes side uten at de skal få komme med motsvar blir feil,mener jeg.Det er alltid to sider av en sak,og jeg har full forståelse for at søsteren føler hun må ta til motmæle,siden hun mener noe annet. Vigdis kunne ha valgt å anonymisere mer i boken,slik at det ikke ble så tydelig at det var hennes egen familie det var snakk om.Hun kunne likevel ha fortalt sin historie,uten å dra inn hele familien slik at alle forsto det var dem.Faren er død,og har faktisk ingen mulighet til å forsvare seg på noe vis, noe som må være utrolig vondt for de som sitter igjen.
Nicebeaver Skrevet 10. september 2017 #20 Skrevet 10. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jøss. Er du både synsk og psykiater! Imponerende!!! Anonymkode: 87057...096 Ingen av delene, og jeg sier da ikke at noen av dem har rett. Min kommentar var mer generell, det er en stor belastning for mennesker som har vært utsatt for overgrep, og derfor utviklet psykiske problemer, at de ikke blir trodd, men heller beskyldt for å være f eks oppmerksomhetssyke. Og det er mange dysfunksjonelle familier og mange voksne barn av psyke foreldre som lider. Du skriver "hvordan folk med personlighetsforstyrrelser påvirker omgivelsene" og bruker begrepet "manipulativ", noe som får meg til å tro at du har personlig erfaring med dette. Det kan være fryktelig tungt å være pårørende til noen som har disse problemene, men min erfaring er at de fleste av dem har det verre.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2017 #21 Skrevet 10. september 2017 2 minutter siden, Østerdølen skrev: Nå har jeg ikke lest noen av disse bøkene i utgangspunktet,men på generell basis synes jeg det er synd at slike skittentøysvasker tas i det offentlige. Kan godt hende at Vigdis er missbrukt av faren, og påstår hun at hun er det,så må man gå utfra at dette er sant.Men å brette dette ut i en bok, der en hel familie gjengis fra hennes side uten at de skal få komme med motsvar blir feil,mener jeg.Det er alltid to sider av en sak,og jeg har full forståelse for at søsteren føler hun må ta til motmæle,siden hun mener noe annet. Vigdis kunne ha valgt å anonymisere mer i boken,slik at det ikke ble så tydelig at det var hennes egen familie det var snakk om.Hun kunne likevel ha fortalt sin historie,uten å dra inn hele familien slik at alle forsto det var dem.Faren er død,og har faktisk ingen mulighet til å forsvare seg på noe vis, noe som må være utrolig vondt for de som sitter igjen. Inntil søsteren skrev hevnboka var det ingen som visste at dette var en sann historie. Noen spekulere, men det kunne like gjerne vært fiksjon. Når søsteren svarer i egen bok er det faktisk hun som bringer saken og familiehemmelighetene til torgs.... Anonymkode: 1c3a4...db1
Østerdølen Skrevet 10. september 2017 #22 Skrevet 10. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Inntil søsteren skrev hevnboka var det ingen som visste at dette var en sann historie. Noen spekulere, men det kunne like gjerne vært fiksjon. Når søsteren svarer i egen bok er det faktisk hun som bringer saken og familiehemmelighetene til torgs.... Anonymkode: 1c3a4...db1 De fleste forsto at dette var Vigdis egen familie før søsteren skrev boken.Journalister refererte til og med til beskrivelsen av begravelsen til faren i boken,som var identisk til farens begravelse i livet.Ned til detaljer som været, datoer og beskrivelse av kirkeprogram,alt var identisk.DERFOR skrev søsteren boken,for det var ingen tvil om at boken omhandlet dem.
Østerdølen Skrevet 10. september 2017 #23 Skrevet 10. september 2017 https://www.aftenposten.no/kultur/i/j7Kkn/Ingunn-Okland-Vigdis-Hjorths-litterare-metode https://www.aftenposten.no/kultur/i/8o5Kd/Vigdis-Hjorth-beskriver-detaljer-fra-den-virkelige-farens-begravelse-i-sin-siste-roman
Østerdølen Skrevet 10. september 2017 #24 Skrevet 10. september 2017 Her bekrefter jo Hjort selv at hun beskriver egenerfarte opplevelser.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2017 #25 Skrevet 10. september 2017 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her på DIB trenger man visst ikke rettssak for å bevise at noen er skyldige. Bare du er en god nok forfatter kan du strø om deg med påstander om det ene og det andre og få folk til å tro på deg fordi det er så "troverdig". Å dømme en mann helt uten rettssak og uten mulighet til å forsvare seg er ikke noe jeg kan stille meg bak. Men sånne som du, som driter i rettsstatens prinsipper, har jeg ingenting til overs for. Anonymkode: 87057...096 Har som sagt ikke lest Vigdis Hjorts bok, derimot har jeg lest Helga Hjorts bok. Burde kanskje ikke vært så kategorisk angående faren, selv om jeg basert på boka jeg har lest tenker mitt, men Helga Hjort er ubetvilsomt et bedritent lavmål av et menneske. Basert på hennes egne ord. Anonymkode: b9743...d00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå