Gå til innhold

Har jeg lov? Delt bosted.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og eksen har et barn sammen. Delt bosted på papiret men barnet bor mest hos meg. Helgesamvær og en dag i uka med far. 

Vi bor i samme skolekrets nå, men drømmehuset er til salgs nå i en annen skolelkrets. Men kun 10 min å kjøre fra huset jeg bor i nå. 

Kan jeg flytte eller må far godkjenne det siden barnet må begynne på en annen skole enn den han opprinnelig skulle gått på. Siste året i bhg nå.

Anonymkode: 271d7...4e7

Skrevet

Om dere har 50/50 på papiret må han godkjenne det. Om du har hovedomsorgen kan du flytte hvor du vil innenlands 

Anonymkode: 16ac3...d93

Skrevet

Så lenge det ikke går utover samværet kan du flytte uten å varsle eller ha samtykke

Anonymkode: d3aa0...b24

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge det ikke går utover samværet kan du flytte uten å varsle eller ha samtykke

Tull! Hun må gi 6 ukers varsel ved flytting!

Anonymkode: b1bbe...9f7

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tull! Hun må gi 6 ukers varsel ved flytting!

Anonymkode: b1bbe...9f7

Ikke så lenge samværet berøres av flyttingen. Da trenger ikke den andre part å uttale seg ettersom flyttingen ikke påvirker, jmfr. prop. 104 

Skrevet

Ved delt bosted bestemmer foreldrene like mye over barnet. Barnet bor fast hos begge foreldrene og det har ingenting å si om barnet oppholder seg mer hos den ene. Far har ikke samvær med barnet - han BOR med barnet.. 

https://www.bufdir.no/Familie/mekling/Foreldreansvar_bosted_og_samvar/

Fast bosted og samvær

Den viktigste forskjellen mellom fast bosted hos en forelder og delt fast bosted, knytter seg til hvilke beslutninger foreldre skal ta sammen, og ikke til hvor mye tid barnet er hos hver av foreldrene.

Når barnet er registert bosatt hos den ene av foreldrene med felles foreldreansvarmen det foreligger avtale om delt bosted. Da må begge foreldre skrive under flyttemeldingen.

Med andre ord - nei, du kan ikke bare flytte. Du må varsle far og dere må bli enige om evt flytting og konsekvensen det har for avtale om delt bosted.. 

Anonymkode: 15d64...fbb

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ved delt bosted bestemmer foreldrene like mye over barnet. Barnet bor fast hos begge foreldrene og det har ingenting å si om barnet oppholder seg mer hos den ene. Far har ikke samvær med barnet - han BOR med barnet.. 

https://www.bufdir.no/Familie/mekling/Foreldreansvar_bosted_og_samvar/

Fast bosted og samvær

Den viktigste forskjellen mellom fast bosted hos en forelder og delt fast bosted, knytter seg til hvilke beslutninger foreldre skal ta sammen, og ikke til hvor mye tid barnet er hos hver av foreldrene.

Når barnet er registert bosatt hos den ene av foreldrene med felles foreldreansvarmen det foreligger avtale om delt bosted. Da må begge foreldre skrive under flyttemeldingen.

Med andre ord - nei, du kan ikke bare flytte. Du må varsle far og dere må bli enige om evt flytting og konsekvensen det har for avtale om delt bosted.. 

Far bor ikke med barnet. Han har helgesamvær og 1 dag i uken. 

Skrevet

Far bor ikke med barnet. Han har helgesamvær og 1 dag i uken. 

Ts skriver da selv at de har delt bosted... 

"Jeg og eksen har et barn sammen. Delt bosted på papiret men barnet bor mest hos meg. "

Skrevet

Ts skriver da selv at de har delt bosted... 

"Jeg og eksen har et barn sammen. Delt bosted på papiret men barnet bor mest hos meg. "

Stikkord: På papiret

Da er det en smal sak å bevise at far kun har samvær

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Stikkord: På papiret

Da er det en smal sak å bevise at far kun har samvær

En skriftlig avtale er en skriftlig avtale. Det er fullt mulig å ha en avtale om delt bosted uten at barnet bor 50/50..

Ts må forholde seg til avtalen hun har inngått, om hun mener den ikke fungerer og ønsker en annen avtale om fast bosted hos seg må hun snakke med far om det evt be om time på familievernkontoret.. Det siste alternativet kan være at de må til retten for å avgjøre bosted for barnet..

Hun kan ikke bare ignorere avtalen og satse på at far synes det er helt ok.... 

Skrevet

Dere er to om barnet, og du kan ikke bare ture på slik det best passer deg!

Klart han skal skrive under, fordi du selvsagt skal snakke med ham først. Herrejesus.

Skrevet

Stakkars barn som må bytte skole fordi mamma har funnet drømmehuset.

Anonymkode: e021b...a76

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stakkars barn som må bytte skole fordi mamma har funnet drømmehuset.

Anonymkode: e021b...a76

Barnet MÅ ikke bytte skole, barnet har ikke begynt på skolen enda skriver hun.

Anonymkode: 842ec...265

Skrevet

Men kjære vene. Hi ønsker å flytte kun 10 minutter unna, ikke en time liksom. Dekke flyttingen innebærer ingen ulemper for far, uansett hvordan de fordeler samvær. 

Men hvorfor har dere delt på papiret, men har en helt annen praksis?

Anonymkode: e29d2...df6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...