Anonym bruker Skrevet 9. september 2017 #51 Skrevet 9. september 2017 6 minutter siden, Marriet skrev: Så en forventning i samfunnet er at alle skal ha god og inngående kunnskap om psykisk helse og avhengighet? Eller går det an å sette opp et bilde som appellerer til alle mennesker uten at det kreves dypere tolkning? Jeg blir provosert av fremstillingen. Det virker ikke som du skjønner det. Både mormor og de åtte ungene og trygda dame med sigg provoserer meg. Ja, jeg mener at det bør forventes at man i hvert fall har litt mer kunnskap enn det mange viste i tråden om hun andre, og det du viser her. At journalisten valgte å bruke akkurat det bildet med sigaretten var uheldig - men nok gjennomtenkt fordi denne må ha visst at mange tenker kortsiktig og blir så provosert over sigaretten at de ikke egentlig leser artikkelen. Du blir provosert over fremstillingen - da er det egentlig journalistikken i disse sakene du egentlig ikke liker? Jeg lar meg provosere over at disse har fått åtte unger uten å være i stand til å jobbe begge to. Men hun andre lar jeg meg ikke provosere av, selv om jeg er så anti-røyk som det går an å bli og mener det i utgangspunktet er idioti å røye. Når man leser hennes historie og ser hvor mye traumer hun har hatt fra barndommen uten å få riktig hjelp, så forstår jeg at røyken for henne er en slags trygghet og egenmedisinering. Anonymkode: c0c88...5bf
Marriet Skrevet 9. september 2017 #52 Skrevet 9. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja, jeg mener at det bør forventes at man i hvert fall har litt mer kunnskap enn det mange viste i tråden om hun andre, og det du viser her. At journalisten valgte å bruke akkurat det bildet med sigaretten var uheldig - men nok gjennomtenkt fordi denne må ha visst at mange tenker kortsiktig og blir så provosert over sigaretten at de ikke egentlig leser artikkelen. Du blir provosert over fremstillingen - da er det egentlig journalistikken i disse sakene du egentlig ikke liker? Jeg lar meg provosere over at disse har fått åtte unger uten å være i stand til å jobbe begge to. Men hun andre lar jeg meg ikke provosere av, selv om jeg er så anti-røyk som det går an å bli og mener det i utgangspunktet er idioti å røye. Når man leser hennes historie og ser hvor mye traumer hun har hatt fra barndommen uten å få riktig hjelp, så forstår jeg at røyken for henne er en slags trygghet og egenmedisinering. Anonymkode: c0c88...5bf Selvsagt er det journalistikken i disse sakene som provoserer meg! Jeg har selvinnsikt nok til å forstå at man aldri vil få hele bildet i en to siders artikkel i en avis. Menneskene fremstår som idioter. Jeg ville aldri aldri aldri tillat det ovenfor meg selv eller mine pårørende.
Gjest Antarctica Skrevet 9. september 2017 #53 Skrevet 9. september 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kven er det som har endret reglene for barnetillegget? Honnør til dei. Eg mistenker at det er Høgre og frp siden dei er mest fornuftige i mine øyner. Men om det er Ap så klapp på skulderen og kanskje ikkje "Norges undergang" likevel om det blir regjeringsskifte. Anonymkode: b7580...0ba For uføre åttebarnsmødre er et stort problem i Norge? (Barnekullene har gått ned siden 1969.)
Anonym bruker Skrevet 9. september 2017 #54 Skrevet 9. september 2017 Mer enn røykinga til hun fra Porsgrunn reagerer jeg på at en mor nekter barna å gå i bursdag, men har råd til å bleke ihjel håret.. Anonymkode: c77c3...783
MammantilNurket Skrevet 9. september 2017 #55 Skrevet 9. september 2017 Hun har vært gravid i til sammen seks år ...
sug lut Skrevet 9. september 2017 #56 Skrevet 9. september 2017 (endret) 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Haha. Satt og ventet på at en sneversynt surfitte her inne skulle lage en tråd om dette. Anonymkode: 1830c...a75 Du mener at alle her er "sneversynte surfitter" fordi man mener at de ungene man puler på seg skal man også kunne forsørge? Og kan man ikke forsørge noen skal man heller ikke få noen. Kan man forsørge ett, men ser at i verste fall - brudd, uførhet, lengre arbeidsledighet - vil det bli vanskelig med to, så stopper man ved ett. Og er man så åndsfattig at man ikke skjønner det burde man tvangssteriliseres. Men opplys oss gjerne - vis oss ditt vidsyn: hva tjener verden på at dette foregår? Åtte unger de ikke kan gjøre noe som helst for? Det blir nok fine saker, tenker jeg. Endret 9. september 2017 av sug lut
MammantilNurket Skrevet 9. september 2017 #57 Skrevet 9. september 2017 9 minutter siden, sug lut skrev: Du mener at alle her er "sneversynte surfitter" fordi man mener at de ungene man puler på seg skal man også kunne forsørge? Og kan man ikke forsørge noen skal man heller ikke få noen. Kan man forsørge ett, men ser at i verste fall - brudd, uførhet, lengre arbeidsledighet - vil det bli vanskelig med to, så stopper man ved ett. Og er man så åndsfattig at man ikke skjønner det burde man tvangssteriliseres. Men opplys oss gjerne - vis oss ditt vidsyn: hva tjener verden på at dette foregår? Åtte unger de ikke kan gjøre noe som helst for? Det blir nok fine saker, tenker jeg. Også topper de det hele med å gå ut offentlig og si: "Hel alle sammen, vi er skikkelig fattige!" ...
Anonym bruker Skrevet 9. september 2017 #58 Skrevet 9. september 2017 1 time siden, Pashla skrev: For uføre åttebarnsmødre er et stort problem i Norge? (Barnekullene har gått ned siden 1969.) Det er jo et problem når det er slik at for enkelte lønner det seg ikkje å jobbe. Og synes det er bra at det blir tatt tak i mykje forskjellig, så ja, eg synes dei som kom med den politiske endringa skal ha honnør. Regner med at det er Høgre-politikk siden ap-politilk slik eg har forstått det er å ta fra dei rike og gi til dei fattige slik at dei har like mye penger som alle andre enten dei gidder å jobbe eller ei. Anonymkode: b7580...0ba
Anonym bruker Skrevet 9. september 2017 #59 Skrevet 9. september 2017 Synes hun ser gavid ut igjen også jeg 😳 Om man ser på slutten av filmen Anonymkode: 266dd...268
Anonym bruker Skrevet 9. september 2017 #60 Skrevet 9. september 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo et problem når det er slik at for enkelte lønner det seg ikkje å jobbe. Og synes det er bra at det blir tatt tak i mykje forskjellig, så ja, eg synes dei som kom med den politiske endringa skal ha honnør. Regner med at det er Høgre-politikk siden ap-politilk slik eg har forstått det er å ta fra dei rike og gi til dei fattige slik at dei har like mye penger som alle andre enten dei gidder å jobbe eller ei. Anonymkode: b7580...0ba Å være så syk at man får innvilget uførepensjon betyr ikke at man ikke gidder å jobbe. Så uvitende og ignorant er det ikke lov å være! Anonymkode: 430f2...2db
Gjest Antarctica Skrevet 9. september 2017 #61 Skrevet 9. september 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo et problem når det er slik at for enkelte lønner det seg ikkje å jobbe. Og synes det er bra at det blir tatt tak i mykje forskjellig, så ja, eg synes dei som kom med den politiske endringa skal ha honnør. Regner med at det er Høgre-politikk siden ap-politilk slik eg har forstått det er å ta fra dei rike og gi til dei fattige slik at dei har like mye penger som alle andre enten dei gidder å jobbe eller ei. Anonymkode: b7580...0ba Det er jo ikke et "problem" hvis det gjelder et énsifret antall familier. Men barnefattigdom, derimot, det er faktisk et problem. For det gjelder flere titalls tusen barn. Og de kan faktisk ikke for at foreldrene er uføre eller hva de nå er.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2017 #62 Skrevet 9. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Å være så syk at man får innvilget uførepensjon betyr ikke at man ikke gidder å jobbe. Så uvitende og ignorant er det ikke lov å være! Anonymkode: 430f2...2db Og eg veit at dokke nekter å tru det, men der er faktisk mange uføre som kunne ha jobba. Korfor trur du at Norge har så mange fleire uføre enn andre land? Fordi vi har så mye dårligere helse eller fordi vi har så gode ordninger? Anonymkode: b7580...0ba
Anonym bruker Skrevet 9. september 2017 #63 Skrevet 9. september 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og eg veit at dokke nekter å tru det, men der er faktisk mange uføre som kunne ha jobba. Korfor trur du at Norge har så mange fleire uføre enn andre land? Fordi vi har så mye dårligere helse eller fordi vi har så gode ordninger? Anonymkode: b7580...0ba Selvsagt fordi vi har så gode ordninger at de som trenger det kan leve et verdig liv selv om de er for syke til å jobbe. Mange har nok en restarbeidsevne som ikke blir nyttet, men det er vanskelig å få en jobb når man ikke kan stille regelmessig. Dette kan da ikke være noe du ikke skjønner? Ikke for å være ufin, men det er ganske uforstålig at et voksent menneske ikke ser dette? Anonymkode: 430f2...2db
Anonym bruker Skrevet 9. september 2017 #64 Skrevet 9. september 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og eg veit at dokke nekter å tru det, men der er faktisk mange uføre som kunne ha jobba. Korfor trur du at Norge har så mange fleire uføre enn andre land? Fordi vi har så mye dårligere helse eller fordi vi har så gode ordninger? Anonymkode: b7580...0ba Enig, dette kan man faktisk ikke lukke øynene for. Og orker du åtte barn, så hadde du kanskje klart å jobbe om du bare hadde feks to barn å ta deg av. Anonymkode: 78d97...e14
Gjest Antarctica Skrevet 9. september 2017 #65 Skrevet 9. september 2017 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og eg veit at dokke nekter å tru det, men der er faktisk mange uføre som kunne ha jobba. Korfor trur du at Norge har så mange fleire uføre enn andre land? Fordi vi har så mye dårligere helse eller fordi vi har så gode ordninger? Anonymkode: b7580...0ba Hvor har du det fra at vi har mange flere uføre enn andre land?
Anonym bruker Skrevet 9. september 2017 #66 Skrevet 9. september 2017 3 minutter siden, Pashla skrev: Hvor har du det fra at vi har mange flere uføre enn andre land? Media Kjapt google-søk, så ser du det fra mange forskjellige sider. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/stoltenberg-regjeringen/nordmenn-er-verdens-mest-trygdede/a/10030709/ Anonymkode: b7580...0ba
Anonym bruker Skrevet 9. september 2017 #67 Skrevet 9. september 2017 Spent på når venstre-sida våkner og skjønner at vi ikkje har råd til å kaste nav-penger etter folk. Høgre-sida i Norge har heldigvis skjønt at det må lønne seg å jobbe for å få flest mulig til å gidde å jobbe (og spleise) i dette landet. Snillismen er ikkje bærekraftig. Anonymkode: b7580...0ba
Anonym bruker Skrevet 9. september 2017 #68 Skrevet 9. september 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Spent på når venstre-sida våkner og skjønner at vi ikkje har råd til å kaste nav-penger etter folk. Høgre-sida i Norge har heldigvis skjønt at det må lønne seg å jobbe for å få flest mulig til å gidde å jobbe (og spleise) i dette landet. Snillismen er ikkje bærekraftig. Anonymkode: b7580...0ba Du tror ikke at det er en enkel og rask prosess å få innvilget uførepensjon? Jeg er spent på svaret ditt her? Anonymkode: 430f2...2db
Gjest Antarctica Skrevet 9. september 2017 #69 Skrevet 9. september 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Media Kjapt google-søk, så ser du det fra mange forskjellige sider. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/stoltenberg-regjeringen/nordmenn-er-verdens-mest-trygdede/a/10030709/ Anonymkode: b7580...0ba Denne artikkelen er jo bare grøt. Her blandes alderspensjonister og barselpermisjoner sammen med uførhet, og sykepengene nevnes som "grunn" til at mange er uføretrygda. Alle som kjenner regelverket vet at det ikke kan stemme. Sykepengene får man i kun 52 uker, deretter skal man på AAP for å avklare om man har restarbeidsevne eller kan bli friskere; evt i en annen jobb, og først etter det kan man bli erklært ufør. Og da er det lang tid siden man fikk sykepenger.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2017 #70 Skrevet 9. september 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du tror ikke at det er en enkel og rask prosess å få innvilget uførepensjon? Jeg er spent på svaret ditt her? Anonymkode: 430f2...2db Nei det trur eg ikkje. Men for noen (ikkje alle, sannsynlegvis ikkje flesteparten, men FOR mange) er nok motivasjon for gratis penger resten av livet stor. Og da er det vel lett å overdrive egne svakheter og smerter, eller mangle motivasjon for å jobbe når en egentlig kanskje kan sleppe fordi et eller annet feiler deg. Handler nok mye om vilje også. Kjenner folk i arbeidslivet med både ryggskader og ms. Men dei velger å jobbe. Så om den økonomiske motivasjonen var der trur eg fleire hadde droppa uføre. Korleis forklarer du at vi har så veldig mange flere uføre enn alle andre land i verda? Når det kommer til afrikanske damer f.eks. Har eg hørt rykter om at mange velger å ikkje jobbe. Om dei får nav-støtte aner eg ikkje. Men om det er slik at folk som velger å ikkje jobbe kan få like mykje utbetalt som folk som jobber så skjønner ikkje eg korleis vi skal få frista flest mulig (alle som kan) ut i arbeidslivet. Eg trur venstre-sida er for naive. Anonymkode: b7580...0ba
Anonym bruker Skrevet 9. september 2017 #71 Skrevet 9. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei det trur eg ikkje. Men for noen (ikkje alle, sannsynlegvis ikkje flesteparten, men FOR mange) er nok motivasjon for gratis penger resten av livet stor. Og da er det vel lett å overdrive egne svakheter og smerter, eller mangle motivasjon for å jobbe når en egentlig kanskje kan sleppe fordi et eller annet feiler deg. Handler nok mye om vilje også. Kjenner folk i arbeidslivet med både ryggskader og ms. Men dei velger å jobbe. Så om den økonomiske motivasjonen var der trur eg fleire hadde droppa uføre. Korleis forklarer du at vi har så veldig mange flere uføre enn alle andre land i verda? Når det kommer til afrikanske damer f.eks. Har eg hørt rykter om at mange velger å ikkje jobbe. Om dei får nav-støtte aner eg ikkje. Men om det er slik at folk som velger å ikkje jobbe kan få like mykje utbetalt som folk som jobber så skjønner ikkje eg korleis vi skal få frista flest mulig (alle som kan) ut i arbeidslivet. Eg trur venstre-sida er for naive. Anonymkode: b7580...0ba Du har hørt et rykte? Mer typisk mørkeblå finner man vel ikke. Anonymkode: 430f2...2db
Anonym bruker Skrevet 9. september 2017 #72 Skrevet 9. september 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har hørt et rykte? Mer typisk mørkeblå finner man vel ikke. Anonymkode: 430f2...2db Ja. At eg ikkje er bastant i meningene mine tenker du på? Er ikkje det greit da. At eg ikkje legger det fram som ei sannhet når eg ikkje veit. Tenkte kanskje dokke som har satt dokke meir inn i politikken enn meg veit svaret og evt. vil dele kunnskap med oss som ikkje veit/er sikre. Anonymkode: b7580...0ba
Anonym bruker Skrevet 9. september 2017 #73 Skrevet 9. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja. At eg ikkje er bastant i meningene mine tenker du på? Er ikkje det greit da. At eg ikkje legger det fram som ei sannhet når eg ikkje veit. Tenkte kanskje dokke som har satt dokke meir inn i politikken enn meg veit svaret og evt. vil dele kunnskap med oss som ikkje veit/er sikre. Anonymkode: b7580...0ba Ingen får penger fra NAV bare fordi de ikke gidder å jobbe. Jeg håper at du setter deg litt mer inn i politikk før du stemmer hvis du seriøst tror at de røde vil øse ut penger til folk som ikke gidder, mens de blå er flinke og setter krav. Det er litt mer nyansert enn som så. Anonymkode: 430f2...2db
Anonym bruker Skrevet 9. september 2017 #74 Skrevet 9. september 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ingen får penger fra NAV bare fordi de ikke gidder å jobbe. Jeg håper at du setter deg litt mer inn i politikk før du stemmer hvis du seriøst tror at de røde vil øse ut penger til folk som ikke gidder, mens de blå er flinke og setter krav. Det er litt mer nyansert enn som så. Anonymkode: 430f2...2db Hm. Har iallefall inntrykk av at høyre og frp-folk er vennligere enn folk på venstre-sida. Bare å se på partileder -debattene óg i forhold til folkeskikk. Nei, ganske sikker på at eg passer best inn på høgre-sida. Står for det altså. Anonymkode: b7580...0ba
Anonym bruker Skrevet 9. september 2017 #75 Skrevet 9. september 2017 2 timer siden, Marriet skrev: Selvsagt er det journalistikken i disse sakene som provoserer meg! Jeg har selvinnsikt nok til å forstå at man aldri vil få hele bildet i en to siders artikkel i en avis. Menneskene fremstår som idioter. Jeg ville aldri aldri aldri tillat det ovenfor meg selv eller mine pårørende. Ikke mye som tyder på at det er journalistikken som provoserer deg ut fra de tidligere svarene dine! Da burde du gjerne gjort det tydelig... Det er heller ikke alle som vet nok om hvordan media fungerer, som vet at man aldri bør gå med på at noe publiseres før man har godkjent endelig utkast inkl. bilder. Mange som stoler på at journalister skriver det de sier, eller viser sammenhengen i det de sier på film, ikke bare trekker ut ting som kan gi saftige overskrifter eller skape store diskusjoner ved å klippe slik at ting kan forstås på mange måter. Nå er du plutselig indignert på vegne på disse personene som "fremstår som idioter" pga. journalistikken, og du hever deg over dem og sier at noe slikt ville du aldri tillatt... dermed så fremstiller du dem igjen som idioter. Rakk ned på dem først, så kritiserer du journalistikken, for så å si at de jo egentlig er idioter som ikke sjekker alt før det frigis i media. Jah... Anonymkode: c0c88...5bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå