Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #26 Skrevet 7. september 2017 1 time siden, Pashla skrev: Dåp er da også en medlemsinngåelse. Gud, du er smart! Nei. Man blir medlem av statskirke dersom en eller begge er det fra fødsel av. Hvis det er nye regler på dette etter "skilsmissen", så er det noe helt nytt i så fall. Anonymkode: 416c7...c59
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #27 Skrevet 7. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Barnevelsignelse sikkert. Foregår omtrent på samme måte som dåp, eller det er hvert fall samme opplegget rundt. Kle seg pent, ha med gave, osv. Anonymkode: 3db16...079 OK. Greit. Men hva skjer i kirken? Anonymkode: 416c7...c59
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #28 Skrevet 7. september 2017 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Haha... det er nå bare en dåp med et annet navn. De tilhører en menighet som tror på akkurat det samme som statskirka, men som er hakket mer aktive. Vil minne om at slike dager handler om DEM og ikke DEG , og hva du mener om en sånn dag er totalt irrelevant. Anonymkode: 4bb27...144 Jeg mener all religion er svada. Døden er slutten osv. Jeg har ikke noe sted nevnt at det handler om meg😂😂 det er rimelig tåpelig å hevde, så jeg må le litt av det. Jeg lurer da bare på hva det er for noe og om det er som dåp eller om de har noen syke religiøse visvas som folk flest ikke vil like eller forstå. Anonymkode: 416c7...c59
Gjest Antarctica Skrevet 7. september 2017 #29 Skrevet 7. september 2017 (endret) 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Gud, du er smart! Nei. Man blir medlem av statskirke dersom en eller begge er det fra fødsel av. Hvis det er nye regler på dette etter "skilsmissen", så er det noe helt nytt i så fall. Anonymkode: 416c7...c59 Hvis du med "helt nytt" mener "5 år gammelt", så, ja. Stat og kirke skilte lag i 2012. Og allerede før 2012 var en opprydning i gang mht medlemskap. Man blir ikke medlem selv om én eller to foreldre er medlemmer, man blir stående i mellomposisjonen "tilknyttet". Og så må man altså døpes for å bli medlem. Endret 7. september 2017 av Pashla
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #30 Skrevet 7. september 2017 1 time siden, Pashla skrev: Hvis du med "helt nytt" mener "5 år gammelt", så, ja. Stat og kirke skilte lag i 2012. Og allerede før 2012 var en opprydning i gang mht medlemskap. Man blir ikke medlem selv om én eller to foreldre er medlemmer, man blir stående i mellomposisjonen "tilknyttet". Og så må man altså døpes for å bli medlem. Tilhørig gir statsstøtte. Det er det samme som "inaktivt medlem". Anonymkode: 416c7...c59
Cersei Lannister Skrevet 7. september 2017 #31 Skrevet 7. september 2017 Jeg hadde barnevelsignelse til datteren min, i 7. Dags Adventist Kirken (hvor jeg tilhører) Barnevelsignelse er som en dåp uten selve dåpen, men at pastoren velsigner barnet. Jeg valgte dette selv da jeg ikke har lest noen plass i bibelen (mormor hadde heller ikke og hun leste bibelen ut en gang i måneden) at man skal døpe barn. Og prinsippet mitt, lover du noe i kirken så holder du det. Og jeg kan ikke love at datteren min vil bli en kristen. Blir forresten ikke medlem ved barnevelsignelse i Adventmenigheten. Kleskoden er som i dåp, gavene er stort sett som i dåp. Men jeg anbefaler ikke å gi gaver som er laget til dåp, samme med kort. Hvis du vil gjøre det enkelt kan du gjøre som en venn av familien gjorde, hun gav penger med beskjed om å kjøpe noe da hun ikke hadde peiling.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #32 Skrevet 7. september 2017 4 minutter siden, Cersei Lannister skrev: Jeg hadde barnevelsignelse til datteren min, i 7. Dags Adventist Kirken (hvor jeg tilhører) Barnevelsignelse er som en dåp uten selve dåpen, men at pastoren velsigner barnet. Jeg valgte dette selv da jeg ikke har lest noen plass i bibelen (mormor hadde heller ikke og hun leste bibelen ut en gang i måneden) at man skal døpe barn. Og prinsippet mitt, lover du noe i kirken så holder du det. Og jeg kan ikke love at datteren min vil bli en kristen. Blir forresten ikke medlem ved barnevelsignelse i Adventmenigheten. Kleskoden er som i dåp, gavene er stort sett som i dåp. Men jeg anbefaler ikke å gi gaver som er laget til dåp, samme med kort. Hvis du vil gjøre det enkelt kan du gjøre som en venn av familien gjorde, hun gav penger med beskjed om å kjøpe noe da hun ikke hadde peiling. De andre har fått smykker. Men hva slags kort kjøper man da? De har jo bare sånne med dåp og navnefest på. Kan ikke dukke opp med "dypeste medfølelse" heller (selv om det hadde vært gøy for MEG). Takk for opplysende informasjon forresten. Anonymkode: 416c7...c59
Cersei Lannister Skrevet 7. september 2017 #33 Skrevet 7. september 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: De andre har fått smykker. Men hva slags kort kjøper man da? De har jo bare sånne med dåp og navnefest på. Kan ikke dukke opp med "dypeste medfølelse" heller (selv om det hadde vært gøy for MEG). Takk for opplysende informasjon forresten. Anonymkode: 416c7...c59 Har du noe i mot religion? Synes du er ganske nedlatende ang temaet... Du har nøytrale kort som ikke står dåp på... de er ikke så vanskelig og finne
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #34 Skrevet 7. september 2017 HI, har du null oppdragelse? Du har fått så mange gode svar her og er bare frekk tilbake Barnevelsignelse er vanlig i mange menigheter og er ikke noe å reagere på. Anonymkode: 3416e...bdc
Anonym bruker Skrevet 8. september 2017 #35 Skrevet 8. september 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: De andre har fått smykker. Men hva slags kort kjøper man da? De har jo bare sånne med dåp og navnefest på. Kan ikke dukke opp med "dypeste medfølelse" heller (selv om det hadde vært gøy for MEG). Takk for opplysende informasjon forresten. Anonymkode: 416c7...c59 Du klarer ikke finne et nøytralt barnevennlig kort uten tekst? Jeg sier det igjen, du har en skikkelig ufin måte å ordlegge deg på altså, er du sånn mot folk i virkeligheten også? Anonymkode: 9bf5f...cc0
Anonym bruker Skrevet 8. september 2017 #36 Skrevet 8. september 2017 9 timer siden, Cersei Lannister skrev: Har du noe i mot religion? Synes du er ganske nedlatende ang temaet... Du har nøytrale kort som ikke står dåp på... de er ikke så vanskelig og finne Har ikke noe for eller mot religion. Synes det er litt trist at folk er så redde for å dø at de trenger å tro på et liv etter døden, men jeg blander meg lite bort i andres tro. Jeg har ikke sett noen nøytrale kort. Det er enten dåp, navnefest, bursdag eller de kjipe med en blomsterkvast på. Anonymkode: 416c7...c59
Anonym bruker Skrevet 8. september 2017 #37 Skrevet 8. september 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du klarer ikke finne et nøytralt barnevennlig kort uten tekst? Jeg sier det igjen, du har en skikkelig ufin måte å ordlegge deg på altså, er du sånn mot folk i virkeligheten også? Anonymkode: 9bf5f...cc0 Jeg er realist hele tiden ja. Hvis det var det du lurte på? Ingen rundt meg klager på det. Jeg endrer ikke personlighet bare fordi det er Internett. De færreste gjør det. Anonymkode: 416c7...c59
Cersei Lannister Skrevet 8. september 2017 #38 Skrevet 8. september 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har ikke noe for eller mot religion. Synes det er litt trist at folk er så redde for å dø at de trenger å tro på et liv etter døden, men jeg blander meg lite bort i andres tro. Jeg har ikke sett noen nøytrale kort. Det er enten dåp, navnefest, bursdag eller de kjipe med en blomsterkvast på. Anonymkode: 416c7...c59 At jeg har en tro betyr ikke at jeg er redd for å dø... Jeg har en tro av andre grunner jeg ikke vil brette ut her inne... Det er mange, bla. den typen du gir med gaver til nyfødte. Det er flere slike som ikke står gratulerer med barndåp/navnefest. Høres ut som du liker og blande deg inn i andres tro egentlig. Kjenner en del med slik holdning, kan si det slik, det er en grunn for jeg har de som bekjente da jeg finner det sårende med en slik ovenfra og ned holdning. Har ei venninne som står i fare og bli kuttet ut pga oppførsel som du viser her HI. Og nei jeg verken preiker eller drar folk i kirken (tok de på jobben et år og finne ut at jeg er kristen)
Anonym bruker Skrevet 8. september 2017 #39 Skrevet 8. september 2017 2 minutter siden, Cersei Lannister skrev: At jeg har en tro betyr ikke at jeg er redd for å dø... Jeg har en tro av andre grunner jeg ikke vil brette ut her inne... Det er mange, bla. den typen du gir med gaver til nyfødte. Det er flere slike som ikke står gratulerer med barndåp/navnefest. Høres ut som du liker og blande deg inn i andres tro egentlig. Kjenner en del med slik holdning, kan si det slik, det er en grunn for jeg har de som bekjente da jeg finner det sårende med en slik ovenfra og ned holdning. Har ei venninne som står i fare og bli kuttet ut pga oppførsel som du viser her HI. Og nei jeg verken preiker eller drar folk i kirken (tok de på jobben et år og finne ut at jeg er kristen) Jeg blander meg lite inn i andres tro uansett hva du tror eller ikke tror. Bare fordi jeg mener religion er noe tull, betyr vel ikke det at jeg har en dårlig holdning til det? Men når folk rundt meg snakker og debatterer det, så sier jeg fra at det ikke er noe jeg vil ta del i. Jeg Jar mange religiøse venner i flere sekter og trossamfunn og de liker meg godt de. Mest fordi jeg ikke gidder snakke om religion. For jeg driter i det. Folk får tro hva de vil, jeg bryr meg ikke. Jeg har heller ikke noe i mot KRLE i skolen. Eller at barna har skolegudstjeneste. For... jeg driter i det. Jeg har tillit til at mennesker klarer å ta valg som er best for seg selv, så jeg blander meg ikke. Men. Religion er funnet opp fordi folk ikke klarer å se for seg en verden der de ikke eksisterer, så da fant de opp livet etter døden for å gjøre det lettere å takle død. Det er min mening og den kan vel jeg få ha? Sånn i og med at de religiøse kan få ha sin? Kutte ut venner pga ditt eller datt er ikke i god kristen (religiøs) ånd heller. Du skal elske din neste som deg selv og elske dine fiender og de som gjør deg vondt. Snu det andre kinn til osv.. men.. du er bare et menneske, så synde gjør du hver dag. Anonymkode: 416c7...c59
Anonym bruker Skrevet 8. september 2017 #40 Skrevet 8. september 2017 Det er mest sannsynlig d samme som dåp, bare at du dropper dåpsbarnet liksom. Mange menigheter har det, bla. Filadelfia, Salem, Jehovas vitner ++.. Kjøp ett kort det står gratulerer med dagen på da. Du gratulerer jo med dagen liksom. Syns du d er kjedelig kan du jo lage ett selv? Møt opp i fin klær, og kjøp en fin gave. Smykker fungerer utmerket, men også alle ting som ikke heter dåp. Altså, ett smykkeskrin, sånn til å ha melketenner i, sparebøsse i sølv osv funker 🖒 Ps. Håper du er mer positiv ovenfor foreldrene til barnet. Jeg er kristen og har vært i både velsignelse og navnfest. Syns det er kjempe fine anledninger til å feire barnet jeg ❤ (åsså tar jeg ofte en liten privat bønn inni hode mitt for disse barna som ikke er kristne) det forteller jeg aldri foreldrene. Anonymkode: 170c3...2cd
Cersei Lannister Skrevet 8. september 2017 #41 Skrevet 8. september 2017 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg blander meg lite inn i andres tro uansett hva du tror eller ikke tror. Bare fordi jeg mener religion er noe tull, betyr vel ikke det at jeg har en dårlig holdning til det? Men når folk rundt meg snakker og debatterer det, så sier jeg fra at det ikke er noe jeg vil ta del i. Jeg Jar mange religiøse venner i flere sekter og trossamfunn og de liker meg godt de. Mest fordi jeg ikke gidder snakke om religion. For jeg driter i det. Folk får tro hva de vil, jeg bryr meg ikke. Jeg har heller ikke noe i mot KRLE i skolen. Eller at barna har skolegudstjeneste. For... jeg driter i det. Jeg har tillit til at mennesker klarer å ta valg som er best for seg selv, så jeg blander meg ikke. Men. Religion er funnet opp fordi folk ikke klarer å se for seg en verden der de ikke eksisterer, så da fant de opp livet etter døden for å gjøre det lettere å takle død. Det er min mening og den kan vel jeg få ha? Sånn i og med at de religiøse kan få ha sin? Kutte ut venner pga ditt eller datt er ikke i god kristen (religiøs) ånd heller. Du skal elske din neste som deg selv og elske dine fiender og de som gjør deg vondt. Snu det andre kinn til osv.. men.. du er bare et menneske, så synde gjør du hver dag. Anonymkode: 416c7...c59 De negative holdningene du gjenspeiler her inne viser ikke til at du driter i religion, men liker og latterliggjøre den. Du virker nedlatende, ekkel og med vilje vanskelig for du synes det er artig. Jeg kutter ut venner når de er direkte nedlatende og begynner og bli en negativ del av livet mitt, det har jeg rett til som person. Dette har ingenting med religion og gjøre, men av egne personlige valg om trivsel. Og hvem er du nå som kan fordele synd? Hvis du overhode har tenkt deg i denne sermonien, får jeg håpe for barnets og foreldrenes skyld at du klarer og oppføre deg som folk, og vise normal folkeskikk og respekt oven for deres ritualer og tradisjoner.
Salomine Skrevet 8. september 2017 #42 Skrevet 8. september 2017 Det enkleste ville vel være, som en annen foreslo, å ganske enkelt spørre foreldrene . Så får du vite mer presist hva slag menighet og seremoni dette er. Det er da ikke frekt. Tvert imot. Når du er bedt i noe slikt, har du vel en relasjon til denne familien på en eller annen måte, man pleier jo be mennesker som betyr noe for en , ikke en eller annen fra gata liksom, da skulle det vel ikke være vanskelig å spørre. Spesielt siden de andre barna deres har hatt vanlig dåp, og dette er en endring, (hvis jeg forstår deg riktig.) Så må det jo være helt ok å spørre, ja nesten underlig å ikke gjøre det.
Kira Skrevet 8. september 2017 #43 Skrevet 8. september 2017 Personangrep er fjernet fra tråden. Kira, moderator
Anonym bruker Skrevet 8. september 2017 #44 Skrevet 8. september 2017 5 timer siden, Cersei Lannister skrev: De negative holdningene du gjenspeiler her inne viser ikke til at du driter i religion, men liker og latterliggjøre den. Du virker nedlatende, ekkel og med vilje vanskelig for du synes det er artig. Jeg kutter ut venner når de er direkte nedlatende og begynner og bli en negativ del av livet mitt, det har jeg rett til som person. Dette har ingenting med religion og gjøre, men av egne personlige valg om trivsel. Og hvem er du nå som kan fordele synd? Hvis du overhode har tenkt deg i denne sermonien, får jeg håpe for barnets og foreldrenes skyld at du klarer og oppføre deg som folk, og vise normal folkeskikk og respekt oven for deres ritualer og tradisjoner. Nå tilhører ikke jeg en religion slik du gjør, så jeg lever et liv i sus, dus og utukt. Ingen skal dømme meg når jeg dør heller, så da kan jeg fordele synd som jeg vil😉 Herlighet! Hvorfor oppfatter du min mening om religion som et personlig angrep? Slapp av, smil. Ingen sier noe stygt om deg, men du sier faktisk mye stygt om meg uten å vite noe som helst om meg. Hvem er du til å dømme? Jeg kan da ikke respektere andres ritualer og tradisjoner, men ulikt mange kristne jeg kjenner, så går jeg på andre religiøse festligheter og har det gøy. Anonymkode: 416c7...c59
Cersei Lannister Skrevet 8. september 2017 #45 Skrevet 8. september 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Nå tilhører ikke jeg en religion slik du gjør, så jeg lever et liv i sus, dus og utukt. Ingen skal dømme meg når jeg dør heller, så da kan jeg fordele synd som jeg vil😉 Herlighet! Hvorfor oppfatter du min mening om religion som et personlig angrep? Slapp av, smil. Ingen sier noe stygt om deg, men du sier faktisk mye stygt om meg uten å vite noe som helst om meg. Hvem er du til å dømme? Jeg kan da ikke respektere andres ritualer og tradisjoner, men ulikt mange kristne jeg kjenner, så går jeg på andre religiøse festligheter og har det gøy. Anonymkode: 416c7...c59 Et liv med religion betyr ikke at jeg sitter hjemme og ber hele dagen, da har du misoppfattet hele cluet med religion. Har ikke oppfattet dette som et personlig angrep, men synes oppriktig synd på de du skal i barnevelsignelse til (eller hva den sermonien er). Du har ganske nedlatende holdninger til deres tro, og gir uttrykk her i alle fall at du ser ned på de med tro. Hvorfor kan du ikke respektere andres ritualer og tradisjoner?
Hannasbananas Skrevet 8. september 2017 #46 Skrevet 8. september 2017 På 7.9.2017 den 17.24, Anonym bruker skrev: Jeg bare lurer på hvordan det gjøres. Jeg er da hverken frekk eller lite åpen av den grunn. Jeg har aldri blitt invitert i noe sånt før og aldri hørt om det heller. "Utvide horisonten litt"?? Hvorfor i alle dager skal jeg lese meg opp om all mulig religion for å delta i noe en gang? Anonymkode: 416c7...c59 Du trenger ikke å lese deg opp på noe som helst, du kan bare spørre foreldrene!
Gjest Antarctica Skrevet 8. september 2017 #47 Skrevet 8. september 2017 5 timer siden, Cersei Lannister skrev: Et liv med religion betyr ikke at jeg sitter hjemme og ber hele dagen, da har du misoppfattet hele cluet med religion. Har ikke oppfattet dette som et personlig angrep, men synes oppriktig synd på de du skal i barnevelsignelse til (eller hva den sermonien er). Du har ganske nedlatende holdninger til deres tro, og gir uttrykk her i alle fall at du ser ned på de med tro. Hvorfor kan du ikke respektere andres ritualer og tradisjoner? Hvorfor kan ikke du respektere andres mangel på ritualer, da? Du er jo helt out of line her. HI gjør da ikke noe annet enn å si at hun driter i dem. Selv driter jeg i f eks andres eksamensfester eller sankthansfeiringer, men å stille seg likegyldig til det betyr ikke at de har rett til å kalle meg "ekkel", "nedlatende" eller noe annet. Men det er altså det du gjør. Hennes likegyldighet blir liksom en fornærmelse mot deg personlig - altså, hallo?
Anonym bruker Skrevet 8. september 2017 #48 Skrevet 8. september 2017 10 minutter siden, Pashla skrev: Hvorfor kan ikke du respektere andres mangel på ritualer, da? Du er jo helt out of line her. HI gjør da ikke noe annet enn å si at hun driter i dem. Selv driter jeg i f eks andres eksamensfester eller sankthansfeiringer, men å stille seg likegyldig til det betyr ikke at de har rett til å kalle meg "ekkel", "nedlatende" eller noe annet. Men det er altså det du gjør. Hennes likegyldighet blir liksom en fornærmelse mot deg personlig - altså, hallo? Har du lest tråden? Det er jo hi som er out of line her, med den voldsomme forakten hun viser for de som gjør andre valg enn henne. Anonymkode: f8394...40f
Anonym bruker Skrevet 9. september 2017 #49 Skrevet 9. september 2017 Du kan jo lese mer om barnevelsignelse her: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Barnevelsignelse Forøvrig må jeg si at du har en ganske ovenfra og ned holdning til de som tror og jeg skjønner godt at kommentarene oppfattes som sårende. Jeg er ikke religiøs selv, bare så det er sagt. Anonymkode: 81840...fb1
Anonym bruker Skrevet 9. september 2017 #50 Skrevet 9. september 2017 42 minutes ago, Anonym bruker said: Du kan jo lese mer om barnevelsignelse her: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Barnevelsignelse Forøvrig må jeg si at du har en ganske ovenfra og ned holdning til de som tror og jeg skjønner godt at kommentarene oppfattes som sårende. Jeg er ikke religiøs selv, bare så det er sagt. Anonymkode: 81840...fb1 Enig. Jeg er heller ikke religiøs og gjenkjenner mye av holdningene og retorikken til hi fra videregående. De fleste forstår at det er sosialt umodent å snAkke slik om religion når de eldes . Anonymkode: 094ad...26c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå