Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #1 Skrevet 7. september 2017 .... det er ikke dåp. Det er et annet religiøst rituale. Ikke navnefest heller. Er visst stor for de at barnet tas i mot i menigheten, for meg er det svada. Og så er det blitt aå mye endringer. Først skulle de ha det i leiet lokale, men så skal de ha det hos et familiemedlem fordi det var så mange som ikke kunne/gadd å komme. Dette er om et par uker og jeg er veldig usikker. Forventer de gave? Skal man ha med gave?hva gir man? Barnet er bare 5 uker og de har 3 fra før. De andre er døpt, så derfor trodde jeg det var tilfelle nå også. Men de kaller det "medlemsinngåelse/velsignelse" i xxxx menighet. Er det et sykt rituale eller noe sånt? Anonymkode: 416c7...c59
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #2 Skrevet 7. september 2017 Herregud, hva med å være litt åpen for at folk gjør ting litt annerledes enn deg? Kanskje dette er en menighet som praktiserer voksendåp, og derfor bare har en velsignelse av barnet nå? Spiller det noen rolle? De har invitert familie og venner for å feire barnet og at det ønskes velkommen inn i menigheten de tilhører, selvfølgelig kjøper dere en gave og går med et smil, gratulerer og koser dere sammen med dem. Jøss, for en surpomp du virker som. Hva med å glede seg sammen med andre, selv om de velger litt utradisjonelt eller anneredes enn deg. Anonymkode: 9bf5f...cc0
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #3 Skrevet 7. september 2017 Det er sikkert en barnevelsignelse 😊 Ikke så ulikt en dåp. Selvfølgelig skal du komme. Anonymkode: 7e360...6a0
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #4 Skrevet 7. september 2017 LItt vanskelig å mene noe om så lenge du ikke skriver hvilken menighet/sekt dette er. Anonymkode: 08998...932
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #5 Skrevet 7. september 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Herregud, hva med å være litt åpen for at folk gjør ting litt annerledes enn deg? Kanskje dette er en menighet som praktiserer voksendåp, og derfor bare har en velsignelse av barnet nå? Spiller det noen rolle? De har invitert familie og venner for å feire barnet og at det ønskes velkommen inn i menigheten de tilhører, selvfølgelig kjøper dere en gave og går med et smil, gratulerer og koser dere sammen med dem. Jøss, for en surpomp du virker som. Hva med å glede seg sammen med andre, selv om de velger litt utradisjonelt eller anneredes enn deg. Anonymkode: 9bf5f...cc0 Oj! Hvem som er surpomp her kan diskuteres. Jeg sier da ikke at vi ikke skal gå. Jeg spør hva dette går ut på og hva som forventes av oss. Ikke om vi skal gå eller ikke! Anonymkode: 416c7...c59
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #6 Skrevet 7. september 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: LItt vanskelig å mene noe om så lenge du ikke skriver hvilken menighet/sekt dette er. Anonymkode: 08998...932 Det kan jeg ikke i og med at jeg ikke vet selv.. Anonymkode: 416c7...c59
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #7 Skrevet 7. september 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er sikkert en barnevelsignelse 😊 Ikke så ulikt en dåp. Selvfølgelig skal du komme. Anonymkode: 7e360...6a0 Jeg skal komme, ja. Men hva ER det? Hva skal skje? Hva forventes av oss? Anonymkode: 416c7...c59
HvittHus Skrevet 7. september 2017 #8 Skrevet 7. september 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg skal komme, ja. Men hva ER det? Hva skal skje? Hva forventes av oss? Anonymkode: 416c7...c59 Dere kommer pent antrukket som til barnedåp med dertil passende gave. Det forventes trolig ikke mer av dere enn ved en ordinær barnedåp/navnefest, altså pent tøy og gave. Hva som skjer er jo vanskelig å vite når du ikke kjenner navnet på menigheten, men trenger du å vite så mye? Er det ikke bare å følge resten av menigheten?
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #9 Skrevet 7. september 2017 1 minutt siden, HvittHus skrev: Dere kommer pent antrukket som til barnedåp med dertil passende gave. Det forventes trolig ikke mer av dere enn ved en ordinær barnedåp/navnefest, altså pent tøy og gave. Hva som skjer er jo vanskelig å vite når du ikke kjenner navnet på menigheten, men trenger du å vite så mye? Er det ikke bare å følge resten av menigheten? Finnes det så mange typer menigheter som har medlemsinngåelse/velsignelse? Anonymkode: 416c7...c59
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #10 Skrevet 7. september 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg skal komme, ja. Men hva ER det? Hva skal skje? Hva forventes av oss? Anonymkode: 416c7...c59 HVORDAN KAN VI VITE??? Du vet ikke hvilken religion/trosretning/sekt dette er selv. Da er det umulig for oss å si noe fornuftig annet enn at du sikkert tar på deg de klærne du ville brukt i en kristen dåp eller navnefest, tar med en gave tilsvarende det de to andre barna fikk, møter opp med åpent sinn og oppfører deg normalt. Eller, her er et wild and crazy forslag: spør foreldrene. Anonymkode: 26243...933
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #11 Skrevet 7. september 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Finnes det så mange typer menigheter som har medlemsinngåelse/velsignelse? Anonymkode: 416c7...c59 I de fleste kristne trossamfunn i Norge utenom Den norske kirke praktiserer barnevelsignelse 😊. Vår menighet gjør f.eks det. Anonymkode: 7e360...6a0
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #12 Skrevet 7. september 2017 De aller fleste steder som praktiserer voksendåp har en form for barnevesignelse. Pinsemenighetene praktiserer ofte dette. den norske kirke ønsker også dåpsbarnet velkommen og det blir innvidd i den menigheten. Et dåpsbarn blir medlem av den norske kirke. På samme måte ønsket barnet her velkommen i menigheten og blir medlem der. Trenger ikke være noe hokus pokus i det hele tatt. Du tar på pene klær og selvsagt kommer med gave. På lik linje som det er dåp. du fremstår her som direkte frekk og lite åpen for andre måter å gjøre ting på. Og nei, jeg er medlem av den norske kirke. Men jeg har da vitterlig noe kunnskap om andre ritualer og tradisjoner for det. Utvid horisontenten din litt! Anonymkode: 6262d...506
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #13 Skrevet 7. september 2017 Jeg ville ha kledd meg som til dåp/navnefest og gitt samme gaven som jeg ville ha gitt om det var dåp/navnefest. Tror ikke at du bør gjøre det vanskeligere enn det. Anonymkode: be254...dc7
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #14 Skrevet 7. september 2017 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: De aller fleste steder som praktiserer voksendåp har en form for barnevesignelse. Pinsemenighetene praktiserer ofte dette. den norske kirke ønsker også dåpsbarnet velkommen og det blir innvidd i den menigheten. Et dåpsbarn blir medlem av den norske kirke. På samme måte ønsket barnet her velkommen i menigheten og blir medlem der. Trenger ikke være noe hokus pokus i det hele tatt. Du tar på pene klær og selvsagt kommer med gave. På lik linje som det er dåp. du fremstår her som direkte frekk og lite åpen for andre måter å gjøre ting på. Og nei, jeg er medlem av den norske kirke. Men jeg har da vitterlig noe kunnskap om andre ritualer og tradisjoner for det. Utvid horisontenten din litt! Anonymkode: 6262d...506 Jeg bare lurer på hvordan det gjøres. Jeg er da hverken frekk eller lite åpen av den grunn. Jeg har aldri blitt invitert i noe sånt før og aldri hørt om det heller. "Utvide horisonten litt"?? Hvorfor i alle dager skal jeg lese meg opp om all mulig religion for å delta i noe en gang? Anonymkode: 416c7...c59
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #15 Skrevet 7. september 2017 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: HVORDAN KAN VI VITE??? Du vet ikke hvilken religion/trosretning/sekt dette er selv. Da er det umulig for oss å si noe fornuftig annet enn at du sikkert tar på deg de klærne du ville brukt i en kristen dåp eller navnefest, tar med en gave tilsvarende det de to andre barna fikk, møter opp med åpent sinn og oppfører deg normalt. Eller, her er et wild and crazy forslag: spør foreldrene. Anonymkode: 26243...933 De fleste religioner praktiserer det ikke og hvis flere gjør det, så er det vel samme greia for de alle om de er det ene eller det andre. Jeg kan da ikke spørre foreldrene. Det ville vært frekt. Og vet du ikke hva det er, så la vær å svare da vel? Det er nemlig normalt at dersom noen spør om noe, og du ikke vet svaret, så lar man vær å svare. Anonymkode: 416c7...c59
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #16 Skrevet 7. september 2017 Er det noe jeg ikke gidder så er det å utvide horisonten min for religiøst visvas. Hadde møtt opp og hatt med gave, ikke engasjert meg utover det. Anonymkode: 7b401...208
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #17 Skrevet 7. september 2017 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg bare lurer på hvordan det gjøres. Jeg er da hverken frekk eller lite åpen av den grunn. Jeg har aldri blitt invitert i noe sånt før og aldri hørt om det heller. "Utvide horisonten litt"?? Hvorfor i alle dager skal jeg lese meg opp om all mulig religion for å delta i noe en gang? Anonymkode: 416c7...c59 Ikke frekk?! Les første innlegget ditt en gang til. Du bruker vendinger som "er visst viktig for dem at barnet skal bli medlem" "for meg er det svada" "folk ikke kan/gadd komme". "eller er det et sykt rituale". Du vet at dåp også er å feire at barnet har blitt medlem i kirken, ikke sant? Høres du ut som du er veldig åpen for andre ting i første innlegget ditt med måten du omtaler dette på? Og lese deg opp om all slags religion? Dette er en retning innenfor kristendommen. Voksendåp er vanlig,- dette lærte du om på skolen. Dette er allmennkunnskap. Og leser du bare om ting som direkte angår deg? Da skjønner jeg at du er så kunnskapsløs som du fremstår. Og ja, det siste var frekt sagt av meg. Men du vet; fighting fire with fire. Anonymkode: 6262d...506
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #18 Skrevet 7. september 2017 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke frekk?! Les første innlegget ditt en gang til. Du bruker vendinger som "er visst viktig for dem at barnet skal bli medlem" "for meg er det svada" "folk ikke kan/gadd komme". "eller er det et sykt rituale". Du vet at dåp også er å feire at barnet har blitt medlem i kirken, ikke sant? Høres du ut som du er veldig åpen for andre ting i første innlegget ditt med måten du omtaler dette på? Og lese deg opp om all slags religion? Dette er en retning innenfor kristendommen. Voksendåp er vanlig,- dette lærte du om på skolen. Dette er allmennkunnskap. Og leser du bare om ting som direkte angår deg? Da skjønner jeg at du er så kunnskapsløs som du fremstår. Og ja, det siste var frekt sagt av meg. Men du vet; fighting fire with fire. Anonymkode: 6262d...506 At det er viktig for de at barnet blir medlem skrev jeg ikke. At det for meg er noe svada er en mening, ikke frekt. At andre ikke kan/gadd komme var foreldrene til barnas ord, ikke mine. Om det er et sykt rituale er fordi jeg faktisk lurer på det. Hva er galt med det? Jeg leser mange ting jeg, men religion driter jeg faktisk i. Og hva har voksendåp med dette å gjøre? At noen døper seg som voksne er ikke ensbetydende med at de skal bli medlemmer som barn? Hvis dette er naturlig for en hver og det er frekt å spørre om det er er sykt rituale, så ja, da er jeg frekk. Men å kalle meg frekk fordi foreldrene sier folk har avlyst fordi de ikke kan/gidder er vel merkelig. Hva du mener var frekt sagt av deg, må du nesten forklare. Eller forsøkte du å være frekk? Jeg er vel inneforstått med at man ikke er kunnskapsløs fordi man ikke kan noe om det andre kan masse om, så uttalelsen er ikke frekk, men et forsøk på å heve deg selv kanskje? Jeg er ingen psykolog, men med alle de nedsettende tingene du sier om en person uten å vite noe om den, forteller meg at du kanskje burde oppsøke en for maktbehovet ditt? Med mindre du bare oppfører deg slik på nett. Da blir det bare merkelig oppførsel. Men frekt var det ikke. Anonymkode: 416c7...c59
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #19 Skrevet 7. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: De fleste religioner praktiserer det ikke og hvis flere gjør det, så er det vel samme greia for de alle om de er det ene eller det andre. Jeg kan da ikke spørre foreldrene. Det ville vært frekt. Og vet du ikke hva det er, så la vær å svare da vel? Det er nemlig normalt at dersom noen spør om noe, og du ikke vet svaret, så lar man vær å svare. Anonymkode: 416c7...c59 Selvfølgelig kan du spørre foreldrene! Dersom jeg invitere muslimer i barnets dåp og de sier at de aldri har vært i dette før så forklarer jeg veldig gjerne. Har vært i menighetsmøter i andre kristne retninger enn Den Norske Kirke, og stilt masse spørsmål før jeg skulle dit. Både for å være sikker på kleskoder og skikk og bruk og for å vise interesse. At du ikke vil spørre får det til å virke som du mest bekymrer deg for å virke dum. Jo jeg kan svare deg, for jeg gir deg et konkret råd på et heller diffust spørsmål. Anonymkode: 26243...933
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #20 Skrevet 7. september 2017 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig kan du spørre foreldrene! Dersom jeg invitere muslimer i barnets dåp og de sier at de aldri har vært i dette før så forklarer jeg veldig gjerne. Har vært i menighetsmøter i andre kristne retninger enn Den Norske Kirke, og stilt masse spørsmål før jeg skulle dit. Både for å være sikker på kleskoder og skikk og bruk og for å vise interesse. At du ikke vil spørre får det til å virke som du mest bekymrer deg for å virke dum. Jo jeg kan svare deg, for jeg gir deg et konkret råd på et heller diffust spørsmål. Anonymkode: 26243...933 Jeg spør hva medlemsinngåelse/velsignelse er og om det skal være gaver slikt som i en dåp. Vet du ikke det, så svarer du bare diffust og det hjelper meg ikke noe. Hva du ville gjort og hvordan disse foreldre reagerer på slikt er da ikke samme sak heller. Jeg svarer at jeg ikke kam spørre foreldrene, og det er fordi jeg ikke kan, ikke fordi du ville svart på det. Anonymkode: 416c7...c59
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #21 Skrevet 7. september 2017 Barnevelsignelse sikkert. Foregår omtrent på samme måte som dåp, eller det er hvert fall samme opplegget rundt. Kle seg pent, ha med gave, osv. Anonymkode: 3db16...079
Gjest Antarctica Skrevet 7. september 2017 #22 Skrevet 7. september 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: .... det er ikke dåp. Det er et annet religiøst rituale. Ikke navnefest heller. Er visst stor for de at barnet tas i mot i menigheten, for meg er det svada. Og så er det blitt aå mye endringer. Først skulle de ha det i leiet lokale, men så skal de ha det hos et familiemedlem fordi det var så mange som ikke kunne/gadd å komme. Dette er om et par uker og jeg er veldig usikker. Forventer de gave? Skal man ha med gave?hva gir man? Barnet er bare 5 uker og de har 3 fra før. De andre er døpt, så derfor trodde jeg det var tilfelle nå også. Men de kaller det "medlemsinngåelse/velsignelse" i xxxx menighet. Er det et sykt rituale eller noe sånt? Anonymkode: 416c7...c59 Dåp er da også en medlemsinngåelse.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #23 Skrevet 7. september 2017 Du skal nok ikke delta i annet enn dåp under et annet navn. Garantert ingen jomfruofringer og griseblod og tung messing. Anonymkode: 59542...b45
sug lut Skrevet 7. september 2017 #24 Skrevet 7. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Du skal nok ikke delta i annet enn dåp under et annet navn. Garantert ingen jomfruofringer og griseblod og tung messing. Anonymkode: 59542...b45 Og det var ikke meningen å være anonym.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #25 Skrevet 7. september 2017 Haha... det er nå bare en dåp med et annet navn. De tilhører en menighet som tror på akkurat det samme som statskirka, men som er hakket mer aktive. Vil minne om at slike dager handler om DEM og ikke DEG , og hva du mener om en sånn dag er totalt irrelevant. Anonymkode: 4bb27...144
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå