Gå til innhold

Mas om fritidsaktiviteter til 4-åringer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Seriøst.. de løper hele dagen i barnehagen. Så kommer det mas fra andre foreldre om: "Vil ikke Børre være med på dans?", "Vil ikke Børre være med på Yoga?", "Vil ikke Børre være med på turn?", "Vil ikke Børre være med på kampsport?", "Vil ikke Børre være med på *fyll inn*?".

NEI! 

Jeg har en fireåring som er hele dagen i barnehagen. Der er det både dans, avslapning, turning, lekeslåssing, tur, hopping og spretting, synging, rolig lek, klapping, tramping, klatring. Min fireåring får alt sånt i barnehagen! Så henter vi kl 15-16, og går hjem. Sammen.

Vi er sammen frem til leggetid. Spiser sammen. Leser bok. Familietid. 

Jeg sender ikke en 4-åring videre på "flere, obligatoriske, utmattende aktiviteter" i tillegg til barnehagen. Jeg trenger ikke å betale ekstra for at barnet mitt skal hentes av en danselærer kl 14 og danse til kl 16 når jeg henter ham. Nei. Det gjør de i barnehagen! 

Her er familietid mye viktigere enn å bli verdensmester eller "ha det gøy til man stuper" som 4-åring! 

Anonymkode: 8a3b8...a16

Skrevet

ja uff tenk om du fikk EN time mindre i uken med barnet pga sønnen din var på turn med venner å har det gøy..DET hadde vært katastrofe det..

Anonymkode: d4857...e17

Skrevet

Folk er forskjellige. For meg høres sånne aktiviteter som bare mer hverdagsstress, mens andre synes det er fint.

Anonymkode: 00b1f...af0

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ja uff tenk om du fikk EN time mindre i uken med barnet pga sønnen din var på turn med venner å har det gøy..DET hadde vært katastrofe det..

Én time mindre i uken.. hehe.. du er ikke helt med på notene, skjønner jeg ;)

Skrevet

Forresten er barnet med venner fra kl 8-16 hver eneste dag. Tenk så grusomt å få familietid, og lære foreldrene sine å kjenne :(

Mange av mødrene til ungene i barnehagen vil helst ha så lite å gjøre med dem som mulig, så egentlig ikke så rart at det kommer fra nettopp dem. De leverer kl 7 og henter, etter dansing, kl 17. Så ser de ungen et par timer da, nei, vent det gjør de ikke. For da skal Mira på pianotrening i to timer. Så hjem og legge seg. Fikk en brødskive til middag, da

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Én time mindre i uken.. hehe.. du er ikke helt med på notene, skjønner jeg ;)

Ja turn her vi bor er EN dag i uken og den varer EN time.

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

Forresten er barnet med venner fra kl 8-16 hver eneste dag. Tenk så grusomt å få familietid, og lære foreldrene sine å kjenne :(

Mange av mødrene til ungene i barnehagen vil helst ha så lite å gjøre med dem som mulig, så egentlig ikke så rart at det kommer fra nettopp dem. De leverer kl 7 og henter, etter dansing, kl 17. Så ser de ungen et par timer da, nei, vent det gjør de ikke. For da skal Mira på pianotrening i to timer. Så hjem og legge seg. Fikk en brødskive til middag, da

Jeg tenker det er forskjell på å fortelle om hva en selv foretrekker - og å rakke ned på andres valg.

De velger sitt liv, du velger ditt. Hvis du er sikker på at du velger riktig skal du ikke behøve å sable ned andre som tenker annerledes.

Eller skriver du dette for å føle deg bedre...? Ikke så sjarmerende uandett

Anonymkode: 00b1f...af0

Skrevet

Enig! Synes det er håpløst at unger ikke lenger får komme hjem å slappe av. De jages avgårde til det ene og det andre. La barn få komme hjem og tilbringe tid med familien ❤️

Anonymkode: 926d6...a21

Skrevet

Enig med deg hi. 

Anonymkode: 96f3c...275

Skrevet

Skjønner ikke problemet. 

Er du sur fordi dere har et nettverk som inkluderer Børre?

Er du sur fordi folk mener dette kan være gøy?

Det er da bare å takke nei. 

Snakk om å lage problemer av ingenting. 

Anonymkode: 318ea...c41

Skrevet

Jeg elsker aktiviteter! De dagene slipper jeg mas om hvorvidt Karsten kan få bli med hjem eller om hen kan få bli med Petra hjem. 

Jeg har ikke overskudd til å organisere det sosiale livet til ungen etter en lang dag, ingen bor innen gåavstand. Jeg er sliten, fireåringen er derimot full av energi og har på ingen måte fått dekket sitt sosiale behov i løpet av barnehagedagen..

Anonymkode: e4d24...9d5

Skrevet

Litt enig med deg. Er jo et evig mas om tidsklemma og hvor stressende det er, men man skaper jo sitt eget stress ved å melde på hvert barn til x antall aktiviter, melde seg opp som frivillig og takke ja til oppgaver i alle retninger. Men så lenge barna syntes det er gøy og det er tid så kan jo foreldre melde barna sine på hva som helst. Men det blir for dumt når det for noen er et must at barna går på et eller annet, nesten så man får rare blikk hvis man ikke melder opp barnet på div. ting.

Anonymkode: e8fd0...9e2

Skrevet

Min 4 åring har gått på turn i snart 2 år. Fått brukt kroppen på en litt annen måte enn i bhg. Han er lang for alderen og har hatt fin utvikling og fått blitt kjent med kroppen sin og hvordan de  fungere. Fra å være stiv som en stokk og redd, til å være overalt, klatre og hoppe og ikke redd lengere.

Har turn 1 gang i uka 45 min og jeg er der sammen med han da jeg er trener

Anonymkode: 71cd9...c35

Skrevet

Barn er forskjellig og foreldre er forskjellig, hvorfor skal man snakke ned de som er eller velger annerledes enn seg selv?

Jeg har fire barn, veldig forskjellige av personlighet.

Eldste er veldig hjemmekjær og var sliten etter barnehagen, han trengte ikke fysisk aktivitet etter barnehagen, han trengte litt alenetid på gulvet på rommet sitt omringet av småbilene sine og fred og ro. Prøvde jeg å ta han med på ting etter barnehagen ble han survete og vanskelig å ha med å gjøre. Han startet med fotball da han var 6 år.

Mens yngste barnet, hun har med stor entusiasme ropt "Meg også" fra hun var 1,5 år gammel og var med på sidelinjen. Her får man ikke begynne på turn før man er 4 år, og det siste året fra 3-4 år som hun måtte vente på å starte var evig lang. Hun gledet seg sånn til å begynne med turning.

Anonymkode: 1024e...de8

Skrevet

Helt enig med deg! 

Tidsklemma kommer tidsnok, ingen vits å lage mer logistikkutfordringer enn nødvendig. 

Anonymkode: 4a4ba...042

Skrevet

Det er nok mange familier som kunne kutte ned på aktivitetsnivået på ettermiddagene. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja men hvorfor i all verden må en 4 åring aktiviseres fra morgen til kveld?! Barnehage holder fint når man er 4 år. Slutt å stress små barn!!

Anonymkode: a3edc...f33

Skrevet

Jeg er helt enig med deg! Vi har ventet til skolestart med aktiviteter. Før det har iallfall ikke mine unger hatt behov for slike tilbud! Og jeg syns selv det er unødvendig etter lang dag i barnehagen. 

Skrevet
1 minutt siden, Jojo x3 skrev:

Jeg er helt enig med deg! Vi har ventet til skolestart med aktiviteter. Før det har iallfall ikke mine unger hatt behov for slike tilbud! Og jeg syns selv det er unødvendig etter lang dag i barnehagen. 

Så det bedre etter en slitsom dag på skolen og etter en laaaang dag på SFO? Småen gikk på turn når han var 4 år men nå når han går på skole og SFO blir dagene slitsom nok uten en fritidsaktivitet itellegg.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så det bedre etter en slitsom dag på skolen og etter en laaaang dag på SFO? Småen gikk på turn når han var 4 år men nå når han går på skole og SFO blir dagene slitsom nok uten en fritidsaktivitet itellegg.

Mine unger tåler bedre lengre dager nå enn da de var yngre. Ettermiddagen og kvelden er også litt lengre nå enn da de var yngre siden de legger seg seinere. Mine unger har bedre utbytte av det de holder på med nå av fritidsaktiviteter enn hva de ville hatt da de var 4år. 

Skrevet

Da er det ikke skkkert at de andre ungene har så lange dager i barnehagen?

Vi er hjemme kl 15 på hverdagene og da er det gull å ha en time turning en gang i uken, spesielt på vinterstid hvor det ikke er så lett å klatre og bruke kroppen i tykke vinterklær. 

Men jeg er enig i at man bør begrense aktivitetene så ungene ikke blir utslitt, noen ganger er det helt greit å bare være hjemme uten noe spesielt program. 

Skrevet

Min 4 åring gikk på turn Før, nå er det svømming. Men det er jo ikke snakk om å levere fra seg en 4 åring på fritidsaktiviteter, når de er så små så er man jo med. Synes det er hyggelig å Gjøre noe annet sammen etter barnehage jeg da, men ikke mer enn 1 dag i uka.

Anonymkode: 84509...eb4

Skrevet

Dere tre her jo ikke være med på noe så lenge han er så liten, men hvorfor bli dur for å få tilbudet?

Anonymkode: 06359...261

Skrevet

Jeg tenkte som deg. Ingen aktiviteter før skolestart i allefall.  Men, så ble det mye snakk om allidrett i bhg (5-åringer) og da ville min jente også prøve. Hun syns det var kjempegøy. Da hun ble 6 år begynte hun på fotball og elsker det. Etter høstferien starter håndballen, og hun gleder seg masse. Så en hverdag uten aktiviteter for henne ville vært kjedelig, selv om hun leker og er aktiv på både skole og SFO.

Anonymkode: 5f66a...026

Skrevet

Jeg konkluderte raskt med at jeg var ganske gammeldags på dette området når jeg fikk barn. Jeg syns ikke unger må gå på oraganiserte ting før hvertfall skolestart om ikke ungen har ett veldig stort ønske selv. Jeg mener unger får nok aktivitet med å være sammen med familien, nabounger og venner. 

Men jeg har også skjønt at mine unger og mitt nabolag har vært veldig anderledes enn hva som er normalt i dagens samfunn. For her har ungene vært ute og lekt, det er ikke noe problem å få de ut men det er ett problem å få de inn uansett vær og vind. -30 grader har ikke hindret ungene å være ute hele dagen. At de orket er meg ett under, men det var ikke altuelt å være inne når det var snø ute. Det har løpt unger inn og ut døra her hele tiden. 

Jeg har en søster som var toppidrettsutøver som mente jeg måtte sende ungene på en idrett, for de måtte aktivisere seg mente hun. Da ba jeg henne titte litt på kroppen til ungene mine og spurte henne om det var slappe sofakropper. Hun fikk hakeslepp når hun så hvor mye musker ungene hadde. Hun ene var ikke mange pr før hun hadde synlig sixpack og hun andre hadde nesten litt stygge bein for det var bare muskler. Det var ikke normale flate barnebein, det var som å se en bodybilders ben. Da ble det plutselig ikke så viktig å gå på noe, for da så hun faktisk hvor aktive ungene mine var uten at de gikk på noe. Hun sendte ikke sine egene unger på noe organisert før de hadde begynt på skolen heller, for de var som mine. Var i aktivitet hele dagen. De hadde ikke like mange nabounger å leke med som her, men siden de jobbet turnus begge to kunne de hente tidlig i barnehagen og demed ha med venn hjem ofte. 

Jeg tenker ikke at unger må gå på noe organisert, men det avhenger litt i hvordan familien er. Jeg er ikke den som går på turr og planlegger mye, men jeg er den som gjøre mye ulikt med ungene. Får jeg lyst til å gå i skogen og plukke bær for å lage milkshake så går vi i skogen, vi planlegger ikke slikt. Vil vi bade, så drar vi og bader. Vil vi bake boller så bake vi boller. Steke vaffler i hagen er ikke noe ukjent, det er utrolig koselig for da kommer små og store fra alle kanter. Naboer jeg ikke kjente blir jeg plutselig kjent med osv. Men om en ikke gjør endel med ungene så trenger nok ungene å gå på en organisert ting. Jeg har slltid likt å være mye sammen med barna, og jeg har jobbet turnus for å få muligheten til det. Jeg har jobbet litt kveld, men det veier opp for fridagerr hist og her, late morgener og mulighet til å ha ungene hjemme når de er pjuske i formen, hadde jeg jobbet dagvakt måtte de i barnehagen, men når jeg jobbet kveld kunne vi ta en kosedag i sofaen så ungene kunne få en pust i bakken. 

Anonymkode: be98d...bfb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...