Gå til innhold

Elverum, Hamar, Innlandet, Løten...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei kloke folk! 

Håper noen er lokalkjent på innlandet og kan hjelpe oss litt. 
Mannen min har familie på Løten og vil nå flytte hjem. Eller i nærheten av hjem. Akkurat nå bor vi på en annen kant av landet. 

Bor i en større by og kjenner jeg blir nervøs med tanken av å bo på Løten. Er det OK der? Hva med skoler og fritidstilbud til barna? 

Vi ser også på Hamar, Tangen og Elverum. Noe langs toglinja, så det blir greit med tanke på jobb. Mannen min har trolig muligheter på Hamar. 

ER DET NOEN SOM BOR PÅ HAMAR, ELVERUM ELLER LØTEN, MED FAMILIE? Please del noen beroligende ord. Tips om nabolag etc. er supert. 

Anonymkode: 2f784...343

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg ville ha valgt Hamar. Masse fritidstilbud for barna og en akkurat passe stor by. Det samme gjelder muligens Elverum, der er jeg ikke så godt kjent. Løten og Tangen er slik jeg oppfatter det, ganske små steder, så vet ikke om de har så mange fritidstilbud der. 

Anonymkode: 6c685...ccf

Skrevet

Løten er vel større enn Tangen og har flere fritidstilbud tenker jeg 😉 Har ikke tenkt på Stange da? Ganske greit å bo der også 😉 10 - 12 minutter med bil så er du på Hamar!

Anonymkode: 34b98...542

Skrevet

Mitt tips er Hamar,deretter Stange. Elverum og Løten har en del utfordringer rundt narkotika og mobbing.Miljøet der er vel ikke det beste.

Hamar er en nydelig by,men rimelig stive boligpriser.Kort vei til Oslo med tog.Stange er litt billigere,og det er jo kort vei inn til Hamar.

Anonymkode: efd72...7e7

Skrevet

Ville vurdert Hamar - eller eventuelt Ringsaker kommune. Fortsatt ikke langt unna Løten. Stange som en god tredjeplass

Anonymkode: 500a4...79f

Skrevet

Vi flyttet til Elverum for 2år siden. Jeg savner Oslo-livet litt, men trives veldig godt!  Super barnehage, sykkelavstand til alt, ekspressbuss til Oslo, flere spennende arbeidsplasser (feks Høgskolen, Sykehuset, Rena leir) og fin natur! 

Mange skryter veldig av Hamar og det er fint der også, men jeg trives her. Litt mindre snobberi og lavere boligpriser. Det er faktisk ganske mange kulturtilbud her og veldig opp til deg selv hvordan det blir 😜

Jeg har ikke sett snurten av dop og mobbing, men opplever mye vennlige og hjelpsomme folk. 

Bare spør - hvis du lurer på noe konkret 😊👍

Anonymkode: 98607...fb3

Annonse

Skrevet

Vil som flere andre anbefale Hamar. Masse fritidstilbud, gode skoler og bhg. Bor selv i Ringsaker, men rett ved grensa til Hamar, så er det som er byen vi "bruker". Her har vi alt. 

Løten kunne jeg ikke bodd i, men skal ikke gå så mye inn på mine personlige meninger om plassen😅🙈

Anonymkode: b6ba7...328

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi flyttet til Elverum for 2år siden. Jeg savner Oslo-livet litt, men trives veldig godt!  Super barnehage, sykkelavstand til alt, ekspressbuss til Oslo, flere spennende arbeidsplasser (feks Høgskolen, Sykehuset, Rena leir) og fin natur! 

Mange skryter veldig av Hamar og det er fint der også, men jeg trives her. Litt mindre snobberi og lavere boligpriser. Det er faktisk ganske mange kulturtilbud her og veldig opp til deg selv hvordan det blir 😜

Jeg har ikke sett snurten av dop og mobbing, men opplever mye vennlige og hjelpsomme folk. 

Bare spør - hvis du lurer på noe konkret 😊👍

Hei. TS her. Så kult å treffe på en med inside info om Elverum! Kan du si noe om hvor på Elverum det er OK å bo? Hvilke nabolag og vet du noe om skolene? Kanskje et rart spørsmål, men er det koselig i sentrum? Syns noen små steder i Norge er så triste og fraflytta i sentrum, ofte på grunn av kjøpesenter i utkantet av sentrum etc. 
Vi bor ikke i Oslo nå, men i en stor by. Kjenner på det å skulle flytte til et mindre sted med mindre forhold... 
Flott å høre at du har gode oplevelser så langt! 

Skrevet

Velg Hamar. Jeg bodde 12 år i Elverum, og aldri om jeg skal bo der igjen. Og miljøet der er virkelig ikke bra. Har en tenåring, som fortsatt har noen av sine venner der, da vi har familie der, og det har vært fyll og sex fra de er 13 år. Dop er det og mye av der. Skjer så mye annet der, men du må jo kjenne miljøet for å se det.

Jeg opplevde bare kalde mennesker der, bortsett fra de andre som er tilflyttere.

Kjenner og flere fra Elverum, som har flyttet til Hamar, da de ikke trivdes i Elverum. Og det folk som er født og oppvokst der.

Anonymkode: 19921...d1a

Skrevet

TS igjen. Takk til alle for gode svar. 
Hvis noen har mer info om nabolag og/eller skoler på Hamar, Stange og Elverum så ville det være supert! 
Tangen og Løten er nok i minste laget for oss... 

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei. TS her. Så kult å treffe på en med inside info om Elverum! Kan du si noe om hvor på Elverum det er OK å bo? Hvilke nabolag og vet du noe om skolene? Kanskje et rart spørsmål, men er det koselig i sentrum? Syns noen små steder i Norge er så triste og fraflytta i sentrum, ofte på grunn av kjøpesenter i utkantet av sentrum etc. 
Vi bor ikke i Oslo nå, men i en stor by. Kjenner på det å skulle flytte til et mindre sted med mindre forhold... 
Flott å høre at du har gode oplevelser så langt! 

Sender deg en pm jeg 😉

Skrevet

TS igjen. Nå har vi sett på Finn og på info om skoler. Det er jo NYDELIGE hus rundt Stange sentrum og skolene der ser greie ut. 
Det var jo flere av dere som hadde Stange på lista. 
Takk for all hjelp. Bare kom med mer info hvis dere vil :)

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Velg Hamar. Jeg bodde 12 år i Elverum, og aldri om jeg skal bo der igjen. Og miljøet der er virkelig ikke bra. Har en tenåring, som fortsatt har noen av sine venner der, da vi har familie der, og det har vært fyll og sex fra de er 13 år. Dop er det og mye av der. Skjer så mye annet der, men du må jo kjenne miljøet for å se det.

Jeg opplevde bare kalde mennesker der, bortsett fra de andre som er tilflyttere.

Kjenner og flere fra Elverum, som har flyttet til Hamar, da de ikke trivdes i Elverum. Og det folk som er født og oppvokst der.

Anonymkode: 19921...d1a

Samme her. Bodde i Elverum til jeg var 15. Jeg ble overlykkelig for å slippe den grøfta ved Glomma. Har aldri sett meg tilbake. 

Min anbefaling er Hamar. 

Anonymkode: 6c014...6ce

Annonse

Skrevet

Hey! Tenk litt større! Ringsaker er ikke med på lista di. God kommune å bo i. Gode og etter hvert flere nye barneskoler, samt ny vgs. Edruelige boligpriser, og perfekt plassert mellom de tre opprinnelige Mjøsbyene. 

Anonymkode: 2a946...25f

Skrevet

Vokst opp på Elverum, alltid sverget på at mine unger ikke skal vokse opp der. Jeg husker det som et dophøl, mye fyll og rølp. Likevel ser jeg jo at mange flytter hjem, så det var kanskje jeg som vanket i feil miljø (min søster, som er 13 år yngre, har forøvrig samme forhold til byen). Av en eller annen grunn skjer alt av store arrangement på samme tid; Jakt- og fiskedagene, Elverumsdagene og Festspillene, utover det er det bare Mart'n i mars.  Jeg anbefaler Øverleiret av boligstrøk, koselig nabolag og kort vei til Leiret (sentrum). 

Jeg bor i Oslo, og ville nok valgt Hamar, men om dere tror dere vil trives på "bygda" så er sikkert Stange bra, alle kan ikke være byfolk 😊 

Anonymkode: e292a...88b

Skrevet

Vil du til by då velger dere hamar

Anonymkode: 92230...d00

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

TS igjen. Nå har vi sett på Finn og på info om skoler. Det er jo NYDELIGE hus rundt Stange sentrum og skolene der ser greie ut. 
Det var jo flere av dere som hadde Stange på lista. 
Takk for all hjelp. Bare kom med mer info hvis dere vil :)

Vi bor rett ved Stange sentrum og er superfornøyd 😊 Ungene har kort vei til skolen ( 4 minutter å gå),vi er veldig fornøyd med skolen og ungene stortrives!

Anonymkode: 34b98...542

Skrevet

Tusen, tusen takk for alle innspill.
Kjenner jeg blir skeptisk til Elverum....

Akkurat nå er Stange og Hamar høyt på lista. 

Ringsaker er et alternativ, men det må eventuelt bli Brumunddal. Jeg er såpass "gammel" at jeg har negative vibber om BD (Rasisme). Det er mange som skryter av Ringsaker - og det er jo god beliggenhet. Ser den. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...