Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #1 Skrevet 4. september 2017 Anbefalinger: Kaffe, te og cola Noen næringsmidler inneholder relativt mye koffein. Det gjelder særlig kaffe, te, cola og såkalte energidrikker. Undersøkelser har vist at inntak av store mengder koffein hos gravide kan øke faren for spontanabort. Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn 1 - 2 kopper kaffe per dag, eller 3 - 4 kopper te per dag, eller 1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag.- Lurer på hvor "flinke" folk er når det kommer til koffein under graviditet? Holder du deg helt unna, drikker kaffe som aldri før, eller en mellomting? Jeg drikker verken te, kaffe eller cola, men tar gjerne en 0,33 boks med energidrikk mens jeg løper mellom arbeidsoppgaver travle dager på jobb i løpet av uka. Nå er jeg gravid og har tenkt at det er greit å holde meg unna koffein, men har skikkelig lyst på innimellom. Det står jo ikke mer enn 1 liter om dagen, så da kan vel ikke 0,33l 1-2 ganger i uka være et problem? Eller bør man bare holde seg helt unna koffein? Hva er "store mengder?" Anonymkode: d1d4e...962
Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #2 Skrevet 4. september 2017 Jeg drikker verken kaffe, brus eller energidrikk til vanlig, og selvfølgelig ikke nå når jeg er gravid heller. Det du må se på er koffeininnholdet i disse energidrikkene, jeg innbiller meg at det er mer koffein i energidrikker enn det er i cola og kaffe. 1 liter cola om dagen er utrolig mye spør du meg, særlig med tanke på sukkerinnhold hvis du ikke sverger til sukkerfri cola. Disse energidrikkene inneholder vel også en god del sukker? Nå var det jo ikke det som var spørsmålet ditt, men det står på anbefalinger om drikke til gravide, at man helst drikker vann som tørstedrikke, og unngår for mye sukkerholdig drikke. Anonymkode: 21dfe...cb8
Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #3 Skrevet 4. september 2017 5 minutes ago, Anonym bruker said: Jeg drikker verken kaffe, brus eller energidrikk til vanlig, og selvfølgelig ikke nå når jeg er gravid heller. Det du må se på er koffeininnholdet i disse energidrikkene, jeg innbiller meg at det er mer koffein i energidrikker enn det er i cola og kaffe. 1 liter cola om dagen er utrolig mye spør du meg, særlig med tanke på sukkerinnhold hvis du ikke sverger til sukkerfri cola. Disse energidrikkene inneholder vel også en god del sukker? Nå var det jo ikke det som var spørsmålet ditt, men det står på anbefalinger om drikke til gravide, at man helst drikker vann som tørstedrikke, og unngår for mye sukkerholdig drikke. Anonymkode: 21dfe...cb8 En energidrikk innholder 32 mg koffein per 100ml Kaffe innholder 50-60 mg koffein per 100ml Selvfølgelig er vann tørstedrikke. Det er snakk om energidrikk som tilsvarer en kopp kaffe som kos og hygge, ikke å bøtte ned på energidrikk som hydreringsvæske 😂 Jeg drikker masse vann. Jeg er lærer og vant til kollegaer som bøtter ned på minst en liter kaffe om dagen, så drikker du bare vann til vanlig er du jo uvanlig flink av deg! Sukker orker jeg ikke diskutere, det er koffein jeg lurer på Spiser sunt ellers og er i fin form, så har ikke skrupler med å unne meg et glass brus et par ganger i uka. Anonymkode: d1d4e...962
Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #4 Skrevet 4. september 2017 Kaffe smakte bare ekkelt som gravid. Drakk lite med andre ord. Nå er jeg ikke gravid og då drikker jeg som før. Lett 3 til 4 kopper daglig Energi drikker drikker man ikke når man er gravid Anonymkode: 1b8ff...280
Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #5 Skrevet 4. september 2017 Det står vel på energidrikkene at de ikke er anbefalt for gravide, ammende og barn. Jeg hadde holdt meg unna Anonymkode: ea31e...7c1
Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #6 Skrevet 4. september 2017 Just now, Anonym bruker said: Kaffe smakte bare ekkelt som gravid. Drakk lite med andre ord. Nå er jeg ikke gravid og då drikker jeg som før. Lett 3 til 4 kopper daglig Energi drikker drikker man ikke når man er gravid Anonymkode: 1b8ff...280 Hvorfor ikke? Hvorfor prøvde du å drikke kaffe? Hvis energidrikker er no go for deg er jo kaffe også no go? Jeg reagerer på at kaffe daglig liksom er greit, mens en energidrikk i uka ikke er det. Kaffe er liksom mer stuerent, men inneholder ofte mer koffein. 🙈 Jeg er ingen kvisete 16år gammel gamer som hiver i meg monster som næring. Jeg er bare en travel, sunn og frisk dame i 30åra som ikke liker kaffe 😋 Anonymkode: d1d4e...962
Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #7 Skrevet 4. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor ikke? Hvorfor prøvde du å drikke kaffe? Hvis energidrikker er no go for deg er jo kaffe også no go? Jeg reagerer på at kaffe daglig liksom er greit, mens en energidrikk i uka ikke er det. Kaffe er liksom mer stuerent, men inneholder ofte mer koffein. 🙈 Jeg er ingen kvisete 16år gammel gamer som hiver i meg monster som næring. Jeg er bare en travel, sunn og frisk dame i 30åra som ikke liker kaffe 😋 Anonymkode: d1d4e...962 Energidrikker inneholder så mye tilleggstoffer som ikke er bra, det er ikke bare koffeinen. Men som svar til hovedinnlegget, jeg drikker ca 1/2-1kopp kaffe om dagen (hindrer forstoppelse hos meg ). Ellers drikker jeg aldri brus (eller noe med kullsyre), energidrikker (har sett nok skadelige effekter til å holde meg unna), iste eller noe annet en vann egentlig. -Det gjør jeg ikke utenom svangerskap heller da, går i vann eller rødvin 😜 Anonymkode: 9dafe...335
Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #8 Skrevet 4. september 2017 11 minutes ago, Anonym bruker said: Energidrikker inneholder så mye tilleggstoffer som ikke er bra, det er ikke bare koffeinen. Men som svar til hovedinnlegget, jeg drikker ca 1/2-1kopp kaffe om dagen (hindrer forstoppelse hos meg ). Ellers drikker jeg aldri brus (eller noe med kullsyre), energidrikker (har sett nok skadelige effekter til å holde meg unna), iste eller noe annet en vann egentlig. -Det gjør jeg ikke utenom svangerskap heller da, går i vann eller rødvin 😜 Anonymkode: 9dafe...335 Energidrikk og brus inneholder mye rart, men det er koffeinet gravide advares mot. Og koffein er koffein om det kommer som kaffe også. Jeg reagerer egentlig mest på at kaffe er så "greit". Jeg prøver jo å gjøre ting riktig og holder meg lydig unna den ene koffeinkilden jeg er vant til. Men legger jo merke til at å holde seg unna kaffetrakteren er det mange gravide som ikke gjør. Så derfor spør jeg her hva dere gjør ift koffein Syntes jo anbefalingene er veldig liberale (under 200 mg koffein daglig for gravide). Anonymkode: d1d4e...962
Kveldssol Skrevet 4. september 2017 #9 Skrevet 4. september 2017 Jeg hadde tenkt å la være med kaffen... men drikker en liten espresso med melk om morgenen. Som nevnt ovenfor, det holder også min mage i gang. Det har trolig ikke noe å si, men jeg prøver å unngå kaffe på tom mage (spise noe samt drikke vann eller melk først) og klarer greit å holde meg til den ene koppen.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #10 Skrevet 5. september 2017 Jeg mistet tre ganger etter hverandre og fikk beskjed om at kaffe o,l burde kuttes helt ut. det ville jeg virkelig ikke drukket som gravid, mer enn en kopp pr dag kan øke sjansen for å miste. Anonymkode: b3b0c...db3
Pobie Skrevet 5. september 2017 #11 Skrevet 5. september 2017 Jeg drikker kaffe til vanlig, men hadde helt avsmak da jeg var gravid. Var vel 1 mnd etter fødselen før jeg fikk lyst på en kopp kaffe igjen. Jeg drakk cola, men tviler på jeg kom opp i en liter om dagen.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #12 Skrevet 5. september 2017 Jeg drikker i utgangs punktet mye kaffe... nå som jeg er blitt gravid har jeg kuttet godt ned. Drikker koffeinfri kaffe i tillegg, smaker helt greit og går kanskje mer på vane enn noe annet 😊 Anonymkode: b8ef0...555
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #13 Skrevet 5. september 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: En energidrikk innholder 32 mg koffein per 100ml Kaffe innholder 50-60 mg koffein per 100ml Selvfølgelig er vann tørstedrikke. Det er snakk om energidrikk som tilsvarer en kopp kaffe som kos og hygge, ikke å bøtte ned på energidrikk som hydreringsvæske 😂 Jeg drikker masse vann. Jeg er lærer og vant til kollegaer som bøtter ned på minst en liter kaffe om dagen, så drikker du bare vann til vanlig er du jo uvanlig flink av deg! Sukker orker jeg ikke diskutere, det er koffein jeg lurer på Spiser sunt ellers og er i fin form, så har ikke skrupler med å unne meg et glass brus et par ganger i uka. Anonymkode: d1d4e...962 Nei, jeg drikker ikke bare vann, drikker noe saft og juice og kakao kanskje 1-2 ganger i uka. Drakk litt mer saft før jeg ble gravid, men når jeg har sett anbefalningene, så har jeg redusert litt på det. Liker ikke saft med kunstig søtning, ikke at det nødvendigvis er så mye bedre for kroppen. Anonymkode: 21dfe...cb8
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #14 Skrevet 5. september 2017 Drikker 1-2 kopper kaffe, men ikke hver dag, smaker ikke så veldig godt nå som jeg er gravid. Hender jeg tar meg et glass/ en boks med cola i helgene. Så maks 2 kopper kaffe og ett glass cola da, men det er ganske sjeldent det blir de dosene der Anonymkode: deee3...01f
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #15 Skrevet 5. september 2017 Drikker maks 1 kopp kaffe. Noen dager får jeg i meg litt brus eller te i tillegg. Så noen dager er jeg nok over det anbefalte. Har lest at sukker påvirker koffein (eller var det motsatt?) så prøver å holde den kombinasjonen på et minimum. Iblant må jeg bare drikke litt brus for å få rape 😇 Siden det er bilde av en gravid dame med strek over på energidrikk er det uaktuelt for meg å drikke. Har tålt det dårlig før, så da vil jeg ikke at barnet skal få den samme påvirkningen. Ekkelt med hjerte som raser avgårde og hodepine pga energidrikk. Ang mengde koffein pr ml i kaffe: det varierer vel ut ifra hvor sterkt man blander? Anonymkode: e3f21...da9
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #16 Skrevet 5. september 2017 Jeg drikker til vanlig 1-2 kopper kaffe om dagen, men når jeg var gravid fikk jeg avsmak. Drakk derfor TE, men også Burn noen ganger... Har nok ikke villet drukket det en gang om dagen, men om du er så stup trøtt at du segner nesten om (det følte jeg at jeg gjorde) tror jeg ikke et-per-tre stk ila svangerskapet har noe å si. Anonymkode: 809af...3ec
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #17 Skrevet 5. september 2017 Drikker mye kaffe til vanlig, nå som gravid smaker varm kaffe æsj, så blander en dæsj instant kaffe med litt kaldt vann og melk på morgenen. Blir en svak islatte. Drikkes med sugerør Anonymkode: 58ed6...7d5
Kveldssol Skrevet 5. september 2017 #18 Skrevet 5. september 2017 Takker HI for innlegget! JEG har tenkt meg om, og har blandet i noe koffeinfri kaffe i kaffeboksen min. Tenker å gå helt over til koffeinfri etterhvert
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #19 Skrevet 5. september 2017 Jeg drikker en kopp ca hver tredje dag. Litt om jeg er stuptrøtt, eller om det er hygge. Jeg trudde det var mer koffein i energidrikk, men om det ikke er det, og heller ingen andre ting man bør unngå, så dømmer jeg ingen. Anonymkode: 919ee...1ca
Live33 Skrevet 5. september 2017 #20 Skrevet 5. september 2017 Ble kvalm av kaffe og alt med kaffesmak de første 4 mnd 🙊 Nå er jeg 6 mnd på vei og drikker en iskaffe med frokosten min hver morgen. Tar 2-3 glass Pepsi Max i helgene 👌🏻 Alt med måte tenker nå jeg! Nesten verre med alt sukkeret folk har i seg under graviditeten...
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #21 Skrevet 5. september 2017 Jeg drikker ikke kaffe, men har fått avsmak på både te og Pepsi Max som jeg kunne drikke mengder av før jeg ble gravid (heldigvis). Pleide å ta meg litt energidrikk også i ny og ne for å ha litt ekstra å gi når det trengtes, men det tar jeg ikke sjansen på å drikke nå som gravid. Anonymkode: a0f90...b9f
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #22 Skrevet 5. september 2017 En kaffikopp til dagen, av og til litt koffein på toppen av dette i form av en kopp te eller noen sjokoladebiter. Forrige graviditet var anbefalingen max 2 kopper til dagen (ikke 1-2 som nå) så da drakk jeg 2 kopper kaffi daglig men da ingenting ekstra utenom siden det da ikke var noe mer å gå på. Anonymkode: 1c4d7...4ef
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #23 Skrevet 5. september 2017 Pepsi Max inneholder ca. dobbelt av koffeinet i andre colatyper. Derfor er den ikke egnet foe barn og andre som helst skal unngå det. Anonymkode: 33cc2...3a8
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #24 Skrevet 5. september 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: En kaffikopp til dagen, av og til litt koffein på toppen av dette i form av en kopp te eller noen sjokoladebiter. Forrige graviditet var anbefalingen max 2 kopper til dagen (ikke 1-2 som nå) så da drakk jeg 2 kopper kaffi daglig men da ingenting ekstra utenom siden det da ikke var noe mer å gå på. Anonymkode: 1c4d7...4ef Ja, det er nyere forsking som har kommet frem til dette, heldigvis. Anonymkode: 33cc2...3a8
Anonym bruker Skrevet 6. september 2017 #25 Skrevet 6. september 2017 HI her! Prøvde en slurk energidrikk i dag, og det smakte ikke godt lenger 😂 så, siden jeg ikke liker verken kaffe, te eller coladrikk så blir det null på meg. Blir altså mye trøtt tryne på meg på jobb fremover, haha. Anonymkode: d1d4e...962
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå