Gå til innhold

Dere som har hatt brudd i ankelen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere hatt smerter i ettertid? Er det egentlig noe å bekymre seg for?

Knakk ankelen i fjord, bruddet i seg selv var ikke så alvorlig, men leggbeinene gled litt i fra hverandre der de er "festet" til ankelen. Og nå i det siste går jeg med konstante smerter (ja skal til lege)

Anonymkode: 709fa...2a7

Skrevet

Nei, etter noen måneder så var det ikke vondt lenger, men jeg har en slektning som også har brukket ankelen og jeg vet at han slet med smerter lenge. 

Anonymkode: a8ed4...c24

Skrevet

Jeg har ikke hatt et slikt brudd selv, men har fulgt opp noen med slike brudd. Veldig individuelt hvordan det går etterpå. Ved mer ukompliserte brudd er det som regel lite smerter eller funksjonstap i ettertid, mer kompliserte brudd varierer langt mer.

Ble du operert og fikk satt inn plate og skruer? De som har fått det kan variere fra helt symptomfrie til store smerter. Men smerter i etterkant bør undersøkes.

Har du smerter i hele området eller er det lokalisert til et mindre område? Uansett kan det være lurt å få tatt et nytt røntgenbilde av bruddstedet for å sikre at bruddet er grodd ordentlig, at den ev. platen og skruene ikke har løsnet osv. Har vært borti noen som har hatt løsninger, eller der skruene er satt slik at de sliter på muskler/sener i etterkant. Da vil som regel et lite inngrep for å fjerne implantatene gjøre at man blir bra igjen.

Få tatt et nytt røntgenbilde.

Anonymkode: 4bdc4...b73

Skrevet

Jeg hadde litt ubehag i ettertid hvis jeg gikk mye. Da kunne jeg føle "noe annerledes" i området der bruddet var. Men nå har jeg ikke kjent noe på flere år.

Anonymkode: ba366...057

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Knakk ankelen i fjord, bruddet i seg selv var ikke så alvorlig, men leggbeinene gled litt i fra hverandre der de er "festet" til ankelen. Og nå i det siste går jeg med konstante smerter (ja skal til lege)

Er det festet med skruer eller plater? Jeg har ikke hatt brudd i ankel, men har hatt et stygt brudd i albue som ble fikset med skruer og plater. Noen år senere så begynte det å gjøre vondt, og det endte med at jeg måtte operere ut endel av det igjen

Anonymkode: c2f82...d9a

Skrevet

Takk for svar :) 

Der er ca et år siden, ingen operasjon da det ikke var ille nok, men pga valget mellom oppstart i ny jobb eller og bli arbeidsledig valgte de en aircast og lot meg belaste foten. Så jeg gikk mye 3 dager etter bruddet (var på jobb i tillegg den dagen jeg knakk ankelen siden jeg gikk til jobb, og trodde det ikke var alvorlig, men satt eller sto på en fot på jobben). De hadde beregnet et par uker med aircast, men det ble til et par måneder, og det tok enda lengre tid før jeg normal i foten.

Vet de vurderte CT på foten, men siden jeg var så overbevist om at alt kjentes normalt ut så lot de være og ta..

Nå etter sommeren har det startet med ubehag, og etterhvert større smerter (vurderer krykker på det verste) og trapper er ren skjær tortur og gå i.

HI

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar :) 

Der er ca et år siden, ingen operasjon da det ikke var ille nok, men pga valget mellom oppstart i ny jobb eller og bli arbeidsledig valgte de en aircast og lot meg belaste foten. Så jeg gikk mye 3 dager etter bruddet (var på jobb i tillegg den dagen jeg knakk ankelen siden jeg gikk til jobb, og trodde det ikke var alvorlig, men satt eller sto på en fot på jobben). De hadde beregnet et par uker med aircast, men det ble til et par måneder, og det tok enda lengre tid før jeg normal i foten.

Vet de vurderte CT på foten, men siden jeg var så overbevist om at alt kjentes normalt ut så lot de være og ta..

Nå etter sommeren har det startet med ubehag, og etterhvert større smerter (vurderer krykker på det verste) og trapper er ren skjær tortur og gå i.

HI

Røntgenbilder asap!

Skrevet

Jeg hadde 3 brudd i ankel for 2 år siden. I helbenet og. 

Jeg har perioder der jeg har veldig mye smerter, klarer nesten ikke gå på foten. 

Legen sie at jeg desverre må leve med det 😌 

Anonymkode: 331e6...21e

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Røntgenbilder asap!

Har time den 11. så blir nok ikke før :( 

Er egentlig bekymret, så håper helt ærlig på det beste og at det ikke er noe farlig, bare sesongskiftet som har innvirkning :( 

Skrevet

Jeg brakk ankelen for 5 år siden. Jeg måtte operere. Har en skrue i beinet som jeg må ha resten av livet. Jeg var kanskje litt dårlig med opptreningen, men pr dags dato kjenner jeg det ikke, men har mye lettere for å vrikke ankelen enn tidligere.

Anonymkode: 64881...e9f

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde 3 brudd i ankel for 2 år siden. I helbenet og. 

Jeg har perioder der jeg har veldig mye smerter, klarer nesten ikke gå på foten. 

Legen sie at jeg desverre må leve med det 😌 

Anonymkode: 331e6...21e

Auda :(

Hørtes ikke bra ut, får håpe at det går over til slutt ;) 

Skrevet

Har time den 11. så blir nok ikke før :( 

Er egentlig bekymret, så håper helt ærlig på det beste og at det ikke er noe farlig, bare sesongskiftet som har innvirkning :( 

Men det er heldigvis ikke så lenge til den 11. :)

Frem til da, ikke gjør ting som gjør smerten verre. Siden det å gå i trapper forverrer, tilpass gangen deretter. Opp trapper, gå med det friske beinet først. Ned, det du hadde brudd i først. Da belaster du mindre på det du hadde brudd i. Er det så vondt å gå vanlig at du blir verre av det, bruk gjerne krykker inntil du vet hva som skaper smertene.

Skrevet

Men det er heldigvis ikke så lenge til den 11. :)

Frem til da, ikke gjør ting som gjør smerten verre. Siden det å gå i trapper forverrer, tilpass gangen deretter. Opp trapper, gå med det friske beinet først. Ned, det du hadde brudd i først. Da belaster du mindre på det du hadde brudd i. Er det så vondt å gå vanlig at du blir verre av det, bruk gjerne krykker inntil du vet hva som skaper smertene.

Gjør det nå, bruker gelenderet som "krykke" når jeg går i trapper. Men prøver ikke å overbelaste den andre foten for mye, så prøver og gå og stå normalt. ;) 

Blir det verre kommer jeg til å prøve å få meg en akutt time hos legen

Skrevet

Gjør det. Lykke til :)

Skrevet

Jeg hadde et ankelbrudd for 25 år siden, da jeg bar 14 år - det er fortsatt ikke bra 😕. Fikk operert inn skruer, som så ble fjernet etter halvannet år. Ankelen er litt stiv og jeg får vondt av sideveis bevegelser og jogging på asfalt. Men lever greit nok med det. 

Skrevet

Du burde få tatt mr (eller var det ct?) Spørs jo hvor komplisert det var, men å gå så lenge med smerter gjorde ikke jeg. Tok et par mnd hvor benet hele tiden ble gradvis bedre. Måtte ha skinne i noen uker etter gipsen var tatt. Ble operert.

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde et komplisert brudd for 5 år siden, fikk inn både skruer og plate, disse ble tatt ut igjen etter ca 1 år pga Div komplikasjoner. Ankelen skulle bli helt fin etter at metallet var tatt ut, men det ble det jo ikke. Jeg har fortsatt smerter i ankelen og oppover i leggen, der hvor plate og skruer har vært og noen dager såpass mye at jeg ikke kan gå. Sykehuset hvor jeg ble operert mente det ville gå seg til med tiden til hjelp, men det blir ikke bedre med tiden, her har det bare blitt verre. Foten er heller ikke som den en gang var, ikke at jeg forventet det heller. Den mangler en del grader, så jeg kan f.eks ikke gå ned eller opp bratte bakker, rett å slett fordi jeg ikke kan bøye ankelen godt nok. Sykehuset som opererte meg vil ikke hjelpe mer, så jeg er blitt henvist til ortoped et annet sted og håper at denne kan hjelpe meg videre..å gå på sterke smertestillende, som egentlig bare tar toppen av smertene, det holder ikke for meg, jeg vil ha vekk pillene og heller ha livet mitt tilbake, så godt det lar seg gjøre.

Bra du har fått deg legetime Hi, en henvisning til ortoped hadde nok sikkert ikke vært så dumt heller :) 

Anonymkode: d1b43...484

Skrevet
9 minutter siden, prekæs skrev:

Du burde få tatt mr (eller var det ct?) Spørs jo hvor komplisert det var, men å gå så lenge med smerter gjorde ikke jeg. Tok et par mnd hvor benet hele tiden ble gradvis bedre. Måtte ha skinne i noen uker etter gipsen var tatt. Ble operert.

Var CT, men skal be om ny sjekk av legen når jeg skal dit ;)

De kalte det ikke komplisert, men når jeg var dum nok til å ikke bare få CTen da jeg var på siste kontroll i fjord...så må jeg bare håpe på det beste :( 

Skrevet

Du kan kanskje ha noen løse beinbiter etter bruddet som er på vandring.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde et komplisert brudd for 5 år siden, fikk inn både skruer og plate, disse ble tatt ut igjen etter ca 1 år pga Div komplikasjoner. Ankelen skulle bli helt fin etter at metallet var tatt ut, men det ble det jo ikke. Jeg har fortsatt smerter i ankelen og oppover i leggen, der hvor plate og skruer har vært og noen dager såpass mye at jeg ikke kan gå. Sykehuset hvor jeg ble operert mente det ville gå seg til med tiden til hjelp, men det blir ikke bedre med tiden, her har det bare blitt verre. Foten er heller ikke som den en gang var, ikke at jeg forventet det heller. Den mangler en del grader, så jeg kan f.eks ikke gå ned eller opp bratte bakker, rett å slett fordi jeg ikke kan bøye ankelen godt nok. Sykehuset som opererte meg vil ikke hjelpe mer, så jeg er blitt henvist til ortoped et annet sted og håper at denne kan hjelpe meg videre..å gå på sterke smertestillende, som egentlig bare tar toppen av smertene, det holder ikke for meg, jeg vil ha vekk pillene og heller ha livet mitt tilbake, så godt det lar seg gjøre.

Bra du har fått deg legetime Hi, en henvisning til ortoped hadde nok sikkert ikke vært så dumt heller :) 

Anonymkode: d1b43...484

Auda, det der hørtes helt forferdelig ut :(

Håper du får bedre hjelp en annen plass og foten blir så god som ny ;)

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du kan kanskje ha noen løse beinbiter etter bruddet som er på vandring.

Ojj... det hadde jeg ikke tenkt på *grøss og sru*

Skrevet

Var CT, men skal be om ny sjekk av legen når jeg skal dit ;)

De kalte det ikke komplisert, men når jeg var dum nok til å ikke bare få CTen da jeg var på siste kontroll i fjord...så må jeg bare håpe på det beste :( 

Be om en ekstra sjekk. Mitt brudd fant de ikke på røntgen så det hender de ser feil.

Skrevet

Ojj... det hadde jeg ikke tenkt på *grøss og sru*

Det har jeg hatt (ikke i ankelen da), og det var skikkelig vondt. De "vandret" rundt i leddet og låste albuen (samme albue som jeg har fortalt om litt lenger oppe her) min i flere minutter om gangen, før det slapp igjen. Måtte operere de ut, et par av bitene var som småstein. Jeg gikk lenge med det fordi min lege mente det var betennelse og ville ikke høre på meg når jeg sa at det ikke kjentes ut som det, måtte gjennom 2 kurer før jeg krevde å bli sendt på røntgen. Så hvis du ikke føler deg tatt på alvor så krev at det blir sjekket ordentlig.

Skrevet
4 minutter siden, prekæs skrev:

Be om en ekstra sjekk. Mitt brudd fant de ikke på røntgen så det hender de ser feil.

Bruddet var tydelig, selv jeg så det på avstand på pcen (var et fint edderkoppnett som gikk fra ankelkulen og litt opp over leggen)

Men kan være mer skjult som de ikke har sett :( (Håper ikke, har ikke tid eller vil ikke bli sykemeldt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...