Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #26 Skrevet 2. september 2017 4 timer siden, Iiiiik skrev: Har tidligere jobbet et sted hvor nesten alle jobbet redusert, og for meg signaliserer det i for stor grad at jobben kun er noe man kommer til for å tjene penger. Det synes jeg er dårlig holdning av en leder, å automatisk stemple arbeidstagere som "dårlige" ansatte fordi de ikke jobber 100 % Anonymkode: c4867...d80
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #27 Skrevet 2. september 2017 På min arbeidsplass/avdeling er det bare 2 stk (av 40, hvorav 7 er kvinner) som jobber 80% , begge er kvinner med flere en et barn. Selv jobbet jeg 100% etter at jeg fikk mitt første barn, men nå som jeg venter nr 2 vurderer jeg det seriøst å gå ned til 80% om 2år. Har spart opp penger disse 9mnd (tapt arbeidsinntekt og tapt pensjon) fordi jeg skal ta 50% ulønnet permisjon når jeg er tilbake etter sv.perm. -Husker hvor hardt det var å jobbe 100% sist, ikke ha mulighet til ammefri (eller pumping, så fikk jo brystbetennelse og h...), nattevåk og ikke minst første bhg år og sykdom... Så etter det så kunne 80% vært fint frem til nr2 var ferdig i bhg, da kan jeg ta bort en nattevakthelg i turnusløpet feks. (Så får jeg heller være flink med økonomien og pensjonsspare videre) Anonymkode: e3044...eb1
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #28 Skrevet 2. september 2017 Jeg jobber 80% og er veldig glad for at vi har råd til det. Vi er heldige. Selvsagt må vi prioritere bort noe, men det er det verdt. Ungene er bare små en gang. Denne tiden får vi aldri tilbake. Er på jobb tre dager i uken, og jobber to korte dager hjemmefra. Dette gjør verden veldig mye enklere for oss. Anonymkode: 0fd9c...96e
Iiiiik Skrevet 2. september 2017 #29 Skrevet 2. september 2017 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det synes jeg er dårlig holdning av en leder, å automatisk stemple arbeidstagere som "dårlige" ansatte fordi de ikke jobber 100 % Anonymkode: c4867...d80 Enig. Og er også enig i at å jobbe redusert ikke betyr at man har lavt engasjement i jobben. Jeg var ikke leder der "alle" jobbet redusert.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #30 Skrevet 2. september 2017 1 minutt siden, Iiiiik skrev: Enig. Og er også enig i at å jobbe redusert ikke betyr at man har lavt engasjement i jobben. Jeg var ikke leder der "alle" jobbet redusert. Men du er jo leder nå og mener at det gir signaler om at man kun jobber fordi man må? Syns ikke det er så mye bedre... Anonymkode: 20dc9...473
Iiiiik Skrevet 2. september 2017 #31 Skrevet 2. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men du er jo leder nå og mener at det gir signaler om at man kun jobber fordi man må? Syns ikke det er så mye bedre... Anonymkode: 20dc9...473 Det er greit å mene, jeg prøvde også å moderere meg, fordi jeg innså at mitt første svar var for bombastisk.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #32 Skrevet 2. september 2017 29 minutter siden, Iiiiik skrev: Det er greit å mene, jeg prøvde også å moderere meg, fordi jeg innså at mitt første svar var for bombastisk. Så trist! Anonymkode: 20dc9...473
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #33 Skrevet 2. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Skjønner hva du mener med at ikke alle jobber kan ivaretas i 80 %-stilling. Sliter derimot mer med logikken i at det å jobbe redusert betyr at man bare jobber for pengene. Anonymkode: 3ecf2...b18 Men det er jo en del sant i det hun sier. Det gjelder nok ikke alle, men min erfaring er også at det er svært få av dem som elsker jobben sin som jobber redusert. Det er sikkert å tråkke på noen tær, men såpass bør de tåle. Anonymkode: c2419...9c7
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #34 Skrevet 2. september 2017 Jeg elsker jobben min! Virkelig. Og jeg jobber 100%, pluss pluss. Har forsøkt å jobbe 80, men det er Håpløst! Jeg rekker ikke over alle oppgavene mine... og ingen gjør de for meg. Jeg skulle ønske jeg kunne få det til for med 3 barn i alderen 4-13 så er det jaggu nok å ta tak i! Ikke minst er minstemann skikkelig sliten etter bhg. Og selvfølgelig er 5000 kr mindre i mnd ganske mye... Anonymkode: f3571...219
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #35 Skrevet 2. september 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det er jo en del sant i det hun sier. Det gjelder nok ikke alle, men min erfaring er også at det er svært få av dem som elsker jobben sin som jobber redusert. Det er sikkert å tråkke på noen tær, men såpass bør de tåle. Anonymkode: c2419...9c7 Jeg elsker jobben min, men jeg elsker også vettet mitt. Og med 3 unger, mer enn full jobb ( masse overtid) lang kjørevei og mann som jobber en del borte, gikk ikke kabalen opp. Jeg jobber 80%. Barna har 4-dagers skoleuke de første årene, og det er ikke SFO-tilbud på fridagen. Så da er det vanskelig å jobbe fullt. Men jeg er minst like engasjert i jobben som kollegaene med 100%. Jeg kommer til å jobbe 100% når barna har skole hver dag. Anonymkode: e6aee...92f
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #36 Skrevet 2. september 2017 Jeg jobber 80% for trivselens skyld. Jeg vil se barna mine i hverdagen også, og produktiviteten min daler uansett betraktelig på jobben min (type kontor) utover dagen. Kan legge til at jeg har en mann som elsker jobben sin og støtt og stadig tenker på jobb og løser jobbrelaterte problemer hjemme, men han kunne også tenke seg 80%. Vi er ganske mange som mister litt av piffen utover ettermiddagen uansett hvor mye vi ellers trives i jobben. Litt dagslys og frisk luft hver dag gjør virkelig susen for min del. Anonymkode: 22a9f...873
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #37 Skrevet 2. september 2017 Jobber 80%. Mandag-fredag kl.9-15. Helt perfekt når vi har 4 barn. Økonomisk ville vi ikke merket forskjell,for da måtte vi hatt SFO og betale på om jeg jobbet 100%. Anonymkode: 86bc7...f68
Gjest Antarctica Skrevet 2. september 2017 #38 Skrevet 2. september 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har lagt merke til at veldig mange velger å jobbe 80% rundt meg. Føler meg som verdens verste mor som velger å jobbe 100%. Jeg har liksom ikke lov til å si at jeg er sliten, for da får jeg alltid slengt tilbake at det har jeg valgt selv. Men sannheten er at jeg trenger pengene, og jeg er ikke så glad i husarbeid og baking at jeg trenger en dag til dette... Da er det bedre å dele oppgavene med min mann, og jeg vet han hadde forventet at jeg skulle bidratt mer enn han hvis jeg hadde hatt en dag fri. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, bare sjekke om det er noen flere som går rundt med de samme tankene... Anonymkode: 7c05c...9b2 Viser jo bare at sekstimersdag er hva vi trenger.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #39 Skrevet 3. september 2017 Jeg syns man ikke skal dømme andre for hvordan de velger å jobbe. Det kan være mange grunner til at folk velger som de gjør. Og når jeg da leser at en leder mener at man gjør en dårlig jobb fordi man jobber redusert blir jeg trist. Det viser at det er lite forståelse for andre menneskers situasjon. Anonymkode: 7e270...895
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #40 Skrevet 3. september 2017 Jobber 80%. Er alene med to små, hvor ett har ekstra behov. Det er helt nødvendig å jobbe redusert for at jeg ikke skal gå på en smell. Skulle gjerne hatt hatt lønna for 100%. Anonymkode: 1282d...967
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #41 Skrevet 3. september 2017 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg syns man ikke skal dømme andre for hvordan de velger å jobbe. Det kan være mange grunner til at folk velger som de gjør. Og når jeg da leser at en leder mener at man gjør en dårlig jobb fordi man jobber redusert blir jeg trist. Det viser at det er lite forståelse for andre menneskers situasjon. Anonymkode: 7e270...895 Men å male videre på det lenge etter at hun har moderert seg er å vise stor forståelse.. Anonymkode: 03f6a...592
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #42 Skrevet 3. september 2017 Jeg gjorde som deg lenge, men etter mange år i arbeidslivet fikk jeg nok av å sette mitt eget liv på vent for å please alle andre. I min bransje er takken for å gjøre ekstra innsats at du får meg å gjøre. Jeg valgte yrke etter muligheter og evne, ikke interesse. Jobber så lite som mulig nå, så lenge jeg har penger til det vi behøver, så setter jeg fritid så høyt at dette går foran lønn og pensjon. Anonymkode: 43545...677
Ayn Skrevet 3. september 2017 #43 Skrevet 3. september 2017 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har alltid jobbet redusert når barna var små. Ikke primært for å gjøre husarbeid, det har som regel mannen tatt seg av, men for å gi barna gode dager uten stress. Vi har alltid hatt god tid både før og etter barnehage og skole Jeg har eget trekk til pensjonssparing og ellers er jeg fullt villig til å ofre litt av pensjonen når jeg blir gammel for å gi barna en best mulig barndom. Jeg fatter ikke helt argumentasjonen om å heller kjempe en daglig kamp mot tidsklemma slik at man kan leve fett når man blir gammel. Da ofrer man barn og familieliv for egen vinning, og det er ikke noe jeg kan tenke meg å gjøre. Man vet ikke hvor gammel man blir, men man vet at barna bare er til lån en kort periode av livet n Anonymkode: 0f1c7...a1d Du får ikke uføretrygd med lønn lagt til grunn dersom du har jobbet redusert under utregningsperioden. Det handler ikke om å leve fett på sine eldre dager, men å kunne leve av pensjonen din og evne å kunne forsørge seg selv. Det er ingen motsetning i å se barna sine eller jobbe full stilling, det er fullt mulig. Har ingen opplevelse av å ofre familielivet mitt fordi jeg jobber full stilling, denne uttalelses en svært kvinnefiendtlig. Ingen ville beskyldt en mann for å ofre familielivet sitt ved å jobbe full stilling.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #44 Skrevet 3. september 2017 Jeg har veldig lyst på firedagers uke når permisjonen er over, men får ikke lov av sjefen. Hadde det da de eldste gikk i barnehage, og syns det var veldig godt for hele familien. Nå lurer vi litt på om mannen skal jobbe redusert i stedet, men da taper vi selvsagt myyyyye mer penger. Ikke sett noe til likelønnen her i huset. Anonymkode: 6e3cf...1b8
Iiiiik Skrevet 3. september 2017 #45 Skrevet 3. september 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg syns man ikke skal dømme andre for hvordan de velger å jobbe. Det kan være mange grunner til at folk velger som de gjør. Og når jeg da leser at en leder mener at man gjør en dårlig jobb fordi man jobber redusert blir jeg trist. Det viser at det er lite forståelse for andre menneskers situasjon. Anonymkode: 7e270...895 Hvis du leser det i mitt svar, så har du dårlig leseforståelse. Jeg liker best å jobbe med folk som brenner for jobben, min erfaring er at det er oftere tilfelle blant dem som jobber 100%. Det er en selvfølge at jeg følger arbeidsmiljøloven, og at de som har rett på det får jobbe redusert, og at jeg som leder ikke gir uttrykk for at jeg skulle ønsket de jobbet fullt.
Iiiiik Skrevet 3. september 2017 #46 Skrevet 3. september 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har veldig lyst på firedagers uke når permisjonen er over, men får ikke lov av sjefen. Hadde det da de eldste gikk i barnehage, og syns det var veldig godt for hele familien. Nå lurer vi litt på om mannen skal jobbe redusert i stedet, men da taper vi selvsagt myyyyye mer penger. Ikke sett noe til likelønnen her i huset. Anonymkode: 6e3cf...1b8 Så sant det ikke er til "vesentlig ulempe for bedriften", har du rett på å få jobbe 80% når du har små barn.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #47 Skrevet 3. september 2017 1 time siden, Iiiiik skrev: Hvis du leser det i mitt svar, så har du dårlig leseforståelse. Jeg liker best å jobbe med folk som brenner for jobben, min erfaring er at det er oftere tilfelle blant dem som jobber 100%. Det er en selvfølge at jeg følger arbeidsmiljøloven, og at de som har rett på det får jobbe redusert, og at jeg som leder ikke gir uttrykk for at jeg skulle ønsket de jobbet fullt. Din erfaring er likevel ikke det samme som at det stemmer for alle. Jeg brenner for jobben min (samme yrke som deg) men som jeg skrev over er det tvingende nødvendig i min situasjon. Har heldigvis god dialog med min leder som skjønner at jeg ikke brenner noe mindre for jobben enn de som jobber 100. Hun er heller opptatt av å tilrettelegge for å beholde meg, og da er 80 bedre enn ingenting, både for henne og meg. Anonymkode: 1282d...967
Gjest Antarctica Skrevet 3. september 2017 #48 Skrevet 3. september 2017 4 timer siden, Ayn skrev: Du får ikke uføretrygd med lønn lagt til grunn dersom du har jobbet redusert under utregningsperioden. Det handler ikke om å leve fett på sine eldre dager, men å kunne leve av pensjonen din og evne å kunne forsørge seg selv. Det er ingen motsetning i å se barna sine eller jobbe full stilling, det er fullt mulig. Har ingen opplevelse av å ofre familielivet mitt fordi jeg jobber full stilling, denne uttalelses en svært kvinnefiendtlig. Ingen ville beskyldt en mann for å ofre familielivet sitt ved å jobbe full stilling. Du har rett i at man snakker veldig ulikt om menn og kvinner, og hvordan de utøver sitt foreldreskap. Og mange menn ofrer familielivet sitt på jobbens alter. Likevel får de sjelden pepper for det, mens kvinner er Tårnfrider bare de tar en jobb. Vi får trøste oss med at det er bedre enn i f eks Tyskland. Der er du "dårlig mor" hvis barnet går i bhg før treårsdagen!
Iiiiik Skrevet 3. september 2017 #49 Skrevet 3. september 2017 (endret) 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Din erfaring er likevel ikke det samme som at det stemmer for alle. Jeg brenner for jobben min (samme yrke som deg) men som jeg skrev over er det tvingende nødvendig i min situasjon. Har heldigvis god dialog med min leder som skjønner at jeg ikke brenner noe mindre for jobben enn de som jobber 100. Hun er heller opptatt av å tilrettelegge for å beholde meg, og da er 80 bedre enn ingenting, både for henne og meg. Anonymkode: 1282d...967 Jeg skjønner at det ikke stemmer for alle. Jeg skjønner også at livet svinger, og at det i noen perioder er nødvendig å jobbe redusert. Har også hatt veldig gode kolleger som har jobbet redusert, og som jeg virkelig ikke ville ønsket at skulle slutte, og var derfor glad for at lederen min tilrettela. Og så er jeg spent på om du egentlig vet hvilket yrke jeg har. Endret 3. september 2017 av Iiiiik
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #50 Skrevet 3. september 2017 Jeg jobber 70 % Anonymkode: 0f1ad...15a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå