Gå til innhold

"Alle" jobber 80%

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lagt merke til at veldig mange velger å jobbe 80% rundt meg. Føler meg som verdens verste mor som velger å jobbe 100%. Jeg har liksom ikke lov til å si at jeg er sliten, for da får jeg alltid slengt tilbake at det har jeg valgt selv. Men sannheten er at jeg trenger pengene, og jeg er ikke så glad i husarbeid og baking at jeg trenger en dag til dette... Da er det bedre å dele oppgavene med min mann, og jeg vet han hadde forventet at jeg skulle bidratt mer enn han hvis jeg hadde hatt en dag fri. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, bare sjekke om det er noen flere som går rundt med de samme tankene...

Anonymkode: 7c05c...9b2

Skrevet

Føler akkurat som deg og jobber 100%. Rundt meg er det kanskje 3% som jobber 80%. Mest vanlig med 100%.

Anonymkode: 47bfb...9ee

Skrevet

Det var et lett regnestykke for min del.. 

Hva koster det mer vaskehjelp og hvor mye taper jeg på å gå ned i stilling, billigst med vaskehjelp 

Så jeg jobbet 100% helt til vi fikk barn nr fire, da gikk jeg ned til 80% og jobber kortere dager for å minske stress på ettermiddag 

Anonymkode: aa57d...9f2

Skrevet

Jeg jobber 100%. Pga pensjon og økonomi. Har ikke vaskehjelp. 

Anonymkode: 112d7...c26

Skrevet

Hvis du trenger pengene har du jo ikke valgt å jobbe 100%, men du må.

Jeg har råd til å jobbe 80, så derfor gjør jeg det.

Anonymkode: 4728c...5c0

Skrevet

Jeg kjenner også mange som jobber 80%, noen som også jobber 70%. Selv jobber jeg 100%. Det er for langt ned til 80% lønn, redd for pensjon, samtidig får jeg ikke mulighet til å spare til pensjon på egen hånd heller.

Anonymkode: 20dc9...473

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner også mange som jobber 80%, noen som også jobber 70%. Selv jobber jeg 100%. Det er for langt ned til 80% lønn, redd for pensjon, samtidig får jeg ikke mulighet til å spare til pensjon på egen hånd heller.

Om du tjener under ca 500.000 i året får du like mange pensjonspoeng for omsorg for barn (under 6 år) som du får i jobb. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du tjener under ca 500.000 i året får du like mange pensjonspoeng for omsorg for barn (under 6 år) som du får i jobb. 

Er det snakk om 500 000 i 80%, eller i 100%?

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det snakk om 500 000 i 80%, eller i 100%?

Du får pensjonspoeng tilsvarende en lønn på ca 500.000 for å ha omsorg for barn under 6 år. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får pensjonspoeng tilsvarende en lønn på ca 500.000 for å ha omsorg for barn under 6 år. 

Min yngste er fem nå. Flaks jeg fikk barn mens jeg studerte da i det minste, hadde ikke så veldig god inntekt da. 

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer ikke helt, sjekket det nå. http://www.vg.no/annonsorinnhold/bedre-pensjon/storebrand/221-dette-skjer-med-pensjonen-din-hvis-du-er-hjemme-med-barna?utm_medium=banner&utm_source=vg_partnerstudio&utm_campaign=storebrand_sfl_online_pensjon_vg_bedre_pensjon_mediesamarbeid_uke_9_to_13&utm_content=221-dette-skjer-med-pensjonen-din-hvis-du-er-hjemme-med-barna

Skrevet

Jobber 100% mest fordi jeg elsker jobben min. 

Noen dager er det hektisk men jeg føler det er verdt det. Vi veksler mellom å begynne på jobb seks og ni slik at barna får mest mulig tid med oss. Syvåring og treåring. Helgene er HELLIGE, det er familietid. Jeg har ikke den minste dårlig samvittighet. Ser flere som jobber 80% har barnet lengre i barnehagen enn hva vi har. Jeg tror at mange som jobber redusert gjør det for egen skyld. Selvsagt ikke alle men som sagt, tre mødre i barnehagen jobber redusert, de sender ungene i barnehage på fridagene sine. Dette er selvsagt helt OK, men stusser når samme dama sier de føler de får så liten tid til barna når de jobber 100%. 

Anonymkode: dad1c...267

Skrevet

Jobber 100%.

Har ikke noe valg. Er alene med to barn.

Har kollegaer som jobber redusert men de har alle menn å dele hverdagen med.

Egentlig vil jeg mene at vi som er alene om å få hverdagen til å gå opp med barn har mer behov, men vi har jo stort sett ikke mulighet for å gå ned. Jeg vet i alle fall ikke om andre enslige som gjør det.

Og før noen roper høyt om at jeg bare kan la faren deres få hovedomsorgen: Han stakk av til utlandet, så nei jeg har ikke "fridager" og det er ikke aktuelt å sende ungene til ham.

Anonymkode: 8cc4c...20b

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor har du det fra? Det stemmer jo ikke. 

Anonymkode: 59085...da1

Skrevet

Jeg jobber 100% og har alltid gjort det bortsett fra 2 perioder da vi ikke fikk barnehageplass. For det første er det viktig at kvinner også tenker på sin egen fremtid økonomisk og karrieremessig. Pensjonspoeng er en ting, en annen er dersom en skulle bli ufør på et senere tidspunkt. Min mening er at barna lærer hjemme at mor og far har like muligheter og forpliktelser til å bidra økonomisk i familien og i arbeidslivet. Vi har aldri hatt vaskehjelp, husarbeidet går helt greit og ingen av oss har ønske om å være hjemme for å gjøre husarbeid og bake cupcakes.

Skrevet

Har man barn under seks år er ca 415 000 grensen for hva man får "godskrevet" på pensjonen. Tjener man mer en dette lønner det seg ikke pensjonsmessig. Alle år teller ift pensjon for oss som er født etter 1963.

Skrevet

Jobber 100% fordi jeg elsker jobben min!! Kjenner ingen som jobber 80%. Klager aldri  over at jeg er sliten da, men det er fordi jeg er en person som generelt klager lite. Tenker det er lite interessant for andre å høre på min klaging. 

Anonymkode: c2419...9c7

Skrevet

Jeg jobber 100% fordi jeg ønsker det. Jeg har en lederjobb hvor å jobbe 80% faktisk ikke er mulig. Har tidligere jobbet et sted hvor nesten alle jobbet redusert, og for meg signaliserer det i for stor grad at jobben kun er noe man kommer til for å tjene penger. Liker bedre å være et sted hvor folk er der også fordi de trives med selve jobben, og at de har et engasjement i det vi driver med. Klager ikke over at jeg er sliten heller, selv om jeg jobber mye. Blir jeg sliten, får jeg heller trappe ned på en del av det andre jeg gjør - er trener for et av barna mine og bruker nok 10-12 timer i uka på det. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor har du det fra? Det stemmer jo ikke. 

Anonymkode: 59085...da1

Nei, jeg satte summen litt høyt, du får pensjonspoent tilsvarende en inntekt på 416.000 kr når du har omsorg for barn under skolealder.

Du taper pensjonssparing fra arbeidsgiver da, de sparer jo en viss prosent av lønnen din, men min arbeidsgiver sparer så lite det er mulig med loven i hånd så for min del er det minimalt det er snakk om.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/wPA3G/Minimalt-pensjonstap-for-hjemmevarende

Skrevet
1 time siden, Ayn skrev:

Jeg jobber 100% og har alltid gjort det bortsett fra 2 perioder da vi ikke fikk barnehageplass. For det første er det viktig at kvinner også tenker på sin egen fremtid økonomisk og karrieremessig. Pensjonspoeng er en ting, en annen er dersom en skulle bli ufør på et senere tidspunkt. Min mening er at barna lærer hjemme at mor og far har like muligheter og forpliktelser til å bidra økonomisk i familien og i arbeidslivet. Vi har aldri hatt vaskehjelp, husarbeidet går helt greit og ingen av oss har ønske om å være hjemme for å gjøre husarbeid og bake cupcakes.

Jeg har alltid jobbet redusert når barna var små. Ikke primært for å gjøre husarbeid, det har som regel mannen tatt seg av, men for å gi barna gode dager uten stress. Vi har alltid hatt god tid både før og etter barnehage og skole 

Jeg har eget trekk til pensjonssparing og ellers er jeg fullt villig til å ofre litt av pensjonen når jeg blir gammel for å gi barna en best mulig barndom. Jeg fatter ikke helt argumentasjonen om å heller kjempe en daglig kamp mot tidsklemma slik at man kan leve fett når man blir gammel. Da ofrer man barn og familieliv for egen vinning, og det er ikke noe jeg kan tenke meg å gjøre. 

Man vet ikke hvor gammel man blir, men man vet at barna bare er til lån en kort periode av livet n

Anonymkode: 0f1c7...a1d

Skrevet

Jeg jobber bare 50 prosent. Taper mye penger, men kjøper mindre materielle ting. 

Anonymkode: b9d9f...394

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jobber 100% mest fordi jeg elsker jobben min. 

Noen dager er det hektisk men jeg føler det er verdt det. Vi veksler mellom å begynne på jobb seks og ni slik at barna får mest mulig tid med oss. Syvåring og treåring. Helgene er HELLIGE, det er familietid. Jeg har ikke den minste dårlig samvittighet. Ser flere som jobber 80% har barnet lengre i barnehagen enn hva vi har. Jeg tror at mange som jobber redusert gjør det for egen skyld. Selvsagt ikke alle men som sagt, tre mødre i barnehagen jobber redusert, de sender ungene i barnehage på fridagene sine. Dette er selvsagt helt OK, men stusser når samme dama sier de føler de får så liten tid til barna når de jobber 100%. 

Anonymkode: dad1c...267

Kan jo være for hun får gjort unna husarbeid mens barna er i barnehagen og dermed kan bruke den tiden hun ville brukt på husarbeid, med barna på ettermiddagen? 

Anonymkode: e6405...3a7

Skrevet
2 timer siden, Ayn skrev:

Å jobbe deltid har ingen påvirkning på uføretrygd altså, om du har jobbet deltid oppjusteres inntekten til hva den hadde vært for fulltid før den brukes som grunnlag for uføretrygd.

Skrevet

Jeg jobber 85% i "rundturnus" med høy vaktbelastning-mye netter og kvelder samt 3. hver helg. Med 85% har jeg samme vaktbelastning men mer fri på dagtid enn ved 100% stilling, slik at handling, klesvask, matlaging osv går enklere. Med 85% pluss vakttillegg tjener ca samme som en med lik utdanning uten vakttillegg, så da er det ok for vår økonomi. Jobber ekstra når jeg har mulighet/passer for familien. 

Anonymkode: e8656...60b

Skrevet
3 timer siden, Iiiiik skrev:

Jeg jobber 100% fordi jeg ønsker det. Jeg har en lederjobb hvor å jobbe 80% faktisk ikke er mulig. Har tidligere jobbet et sted hvor nesten alle jobbet redusert, og for meg signaliserer det i for stor grad at jobben kun er noe man kommer til for å tjene penger. Liker bedre å være et sted hvor folk er der også fordi de trives med selve jobben, og at de har et engasjement i det vi driver med. Klager ikke over at jeg er sliten heller, selv om jeg jobber mye. Blir jeg sliten, får jeg heller trappe ned på en del av det andre jeg gjør - er trener for et av barna mine og bruker nok 10-12 timer i uka på det. 

Skjønner hva du mener med at ikke alle jobber kan ivaretas i 80 %-stilling. Sliter derimot mer med logikken i at det å jobbe redusert betyr at man bare jobber for pengene.

Anonymkode: 3ecf2...b18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...