Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #1 Skrevet 31. august 2017 Vi har en bolig som er verdt ca 6 millioner hvor vi har boliglån på 2.2 millioner. Forrige uke forsøkte vi å overføre lånet til en annen bank pga lavere rente, men fikk avslag fordi jeg for øyeblikket går på aap. Det er jo ingen krise for oss, vi har lite lån og klarer oss fint. Men jeg kom til å tenke på alle andre som går på aap eller er uføre. Er det slik at man ikke kan få lån til bolig på noen av delene? Vi som tilsammen har over 1.1 mill inn i året og eier en bolig verdt mye mer enn lånet, og vi får ikke. Har de blitt strengere nå? Eller får man ikke lån uansett egenkapital? Anonymkode: b2af5...95f
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #2 Skrevet 31. august 2017 AAP regnes ikke som stabil inntekt, man på uføretrygd kan man få lån. Selvsagt under forutsetning av at man har nok egenkapital og at inntekten er høy nok til å betjene lånet. Anonymkode: cd1ae...53a
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #3 Skrevet 31. august 2017 Jeg tror rett og slett det er forskjell fra bank til bank, og at saksbehandlere står litt fritt til å bruke skjønn også. Da jeg gikk på aap var det ikke noe problem for oss å låne opp ihvertfall. Vi er da over 40 år og hatt samme bank hele tiden og aldri mislighondt noe som helst. Vi hadde da 2,4 mill i total gjeld (ingenting utenom det, bil, studielån osv er nedbetalt) og sitter på et hus som ble taksert til 4,1 mill. Vi ønsket å låne litt for å pusse opp et bad og oppgradere litt, det var ikke noe problem. Vi lånte opp til 2,9. Saksbehandleren er den samme som vi har hatt siden vi kjøpte vår første bolig for nesten 20 år siden, og jeg sa jo som sant var at det for min del gikk mot ufør, men om jeg på mirakuløst vis skulle friskne til ville jeg jo tilbake i jobb. Uansett om det ble slik eller sånn ville jeg jo ha en form for inntekt. Nå ble det sånn for min del av jeg ble ufør, og fikk utbetalt en grei forsikringssum som jeg betalte ned lån med, men det kunne jo ingen vite da vi fikk lånet. Anonymkode: 0d18a...c1d
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #4 Skrevet 31. august 2017 Jeg går på aap, men er i utdannelse med sikte mot jobb. Vi fikk lån på 1.8 mill. Fikk nylig billån også. Gleder meg til å komme meg ut i jobb for å bidra, både til heim og stat. Anonymkode: 60c70...1cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå