Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #1 Skrevet 31. august 2017 Er det slik at alle forventer at alle kan engelsk? Jeg tenker på sykehus og slik for eks. Dersom man bor i Norge men ikke kan norsk, men snakker engelsk. Kan man da forvente at jordmor og barnepleier snakker og forstår engelsk så godt at de kan si alle relevante ting? Anonymkode: d0e94...d3b
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #2 Skrevet 31. august 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det slik at alle forventer at alle kan engelsk? Jeg tenker på sykehus og slik for eks. Dersom man bor i Norge men ikke kan norsk, men snakker engelsk. Kan man da forvente at jordmor og barnepleier snakker og forstår engelsk så godt at de kan si alle relevante ting? Anonymkode: d0e94...d3b Du kan ikke kreve det, men de fleste kan det jo. Det vi bør kreve er at offentlig ansatte snakker norsk (eventuelt samisk) godt nok til at man ikke må gå over på et annet språk. Anonymkode: f19e3...c3e
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #3 Skrevet 31. august 2017 De burde det. Man må jo ha videregående engelsk, for å komme inn på høyere studier. Og kan man videregående engelsk, så har man ingen problemer, med å forstå eller gjøre seg forstått. Og kunnskapene blir jo bare bedre, sønnen min på 10 år, har ingen problemer med å forstå, eller prate engelsk. Selv om han ikke kan alle ord, så klarer han å ha en samtale, så andre forstår han. Anonymkode: 24f2d...b02
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #4 Skrevet 31. august 2017 Så lenge det er snakk om mennesker i arbeidsfør alder vil jeg si ja. Mine svigerforeldre på 80 snakker ikke engelsk. Foreldrene mine snakker litt sånn kunstig (men nydelig) påskekrim-Oxford-engelsk. Anonymkode: d555d...a3d
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #5 Skrevet 31. august 2017 Min far på 70 snakker ikke engelsk. Men min mor på 65 gjør seg greit forstått. Hverken mer eller mindre. I ulike yrker, slik du nevner vil jeg påstå at det bør være et krav at man alltid har noen som behersker god engelsk på jobb. Anonymkode: 238c2...b9a
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #6 Skrevet 31. august 2017 Jeg synes man bør kunne forvente at de fleste på under 45-50 år i Norge både forstår og snakker nok engelsk til å kunne kommunisere på et enkelt hverdagslig nivå. Jeg ville også forventet et noe høyere nivå på sykepleiere og et høyt nivå på leger. Anonymkode: e9d25...120
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #7 Skrevet 31. august 2017 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man må jo ha videregående engelsk, for å komme inn på høyere studier. Man må vel ikke det hvis man kommer inn på realkompetanse? Anonymkode: 99cc2...17c
amandine Skrevet 31. august 2017 #8 Skrevet 31. august 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man må vel ikke det hvis man kommer inn på realkompetanse? Anonymkode: 99cc2...17c Kanskje ikke, men da må du lære deg det så du kan følge undervisning og lese engelsk faglitteratur.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #9 Skrevet 31. august 2017 3 minutter siden, amandine skrev: Kanskje ikke, men da må du lære deg det så du kan følge undervisning og lese engelsk faglitteratur. Må man det egentlig? Jeg har ikke hatt engelsk undervisning på høyskole, leser heller ikke noe særlig engelsk faglitteratur, og hadde klart meg fint gjennom studietiden uten engelsk. Anonymkode: 99cc2...17c
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #10 Skrevet 31. august 2017 Det å kunne engelsk er en slik ting som alle forventer at alle kan relativt greit. Iallefall mennesker under en viss alder. På samme måte som man forventer at "alle" (igjen under en viss alder) kan bruke en PC sånn noenlunde. Selvfølgelig kan man komme seg gjennom livet uten å kunne sende en tekstmelding, mail, eller å kunne engelsk særlig godt, men det er endel av realkompetansen "de fleste" tenker at "de fleste" har. Og, jobber man som barnepleier f.eks og innser at man kan få pasienter man ikke kan snakke med mener jeg at man burde ta noen grep. Kveldskurs i engelsk f.eks. Det hadde vært det samme om man ikke klarte å fylle inn rapport på PC, da burde man også tatt kurs som hjalp enn videre i allmennkunnskapen. Anonymkode: 7862c...55b
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #11 Skrevet 31. august 2017 Jeg forstår litt og snakker litt. Men kan ikke ha en samtale med en annen på engelsk da jeg ikke er stødig på engelsken min dessverre. Er snart i 30 årene 🙁 Anonymkode: 62dba...405
Gjest Antarctica Skrevet 31. august 2017 #12 Skrevet 31. august 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Er det slik at alle forventer at alle kan engelsk? Jeg tenker på sykehus og slik for eks. Dersom man bor i Norge men ikke kan norsk, men snakker engelsk. Kan man da forvente at jordmor og barnepleier snakker og forstår engelsk så godt at de kan si alle relevante ting? Anonymkode: d0e94...d3b Dersom man bor i Norge bør man lære seg norsk. Jordmor og barnepleier kan sannsynligvis en del engelsk, og må selvsagt prøve å formidle det som trengs til pasienten. Men det kan ikke være noe krav at de ansatte på sykehus skal være tospråklige.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #13 Skrevet 31. august 2017 20 minutter siden, Pashla skrev: Dersom man bor i Norge bør man lære seg norsk. Jordmor og barnepleier kan sannsynligvis en del engelsk, og må selvsagt prøve å formidle det som trengs til pasienten. Men det kan ikke være noe krav at de ansatte på sykehus skal være tospråklige. Men man må kunne engelsk for å holde seg oppdatert i yrket, det er lite forskningsartikler på norsk. Det var et krav på utdanningen (sykepleie) at vi kunne godt nok engelsk til å lese artikler med mye engelsk fagterminologi, samt at vi hadde flere pensumbøker på engelsk, og jeg er langt fra nyutdannet. Anonymkode: 604e3...6a2
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #14 Skrevet 31. august 2017 Mye viktigere er at de ansatte snakker norsk! Jeg har møtt både danske og svenske sykepleiere som tok det som en selvfølge at de slapp å lære seg norsk. Problemet er at jeg som utlending har store nok utfordringer med norsk. Svensk og spesielt dansk ligner på norsk, og jeg kan lese det bra, men når de åpner munnen skjønner jeg omtrent ingenting. At de snakker engelsk må man se som et pluss og ikke forvente det. Anonymkode: 34aca...e58
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #15 Skrevet 31. august 2017 Hi her takk for mange svar. Problemet mitt er at jeg ikke er så god i engelsk men mange av kursene vi kan melde oss på (jobber innen helse) er på engelsk. Jeg syns det er rart at arbeidsgiver forventer at vi kan det så godt, men kanskje det er jeg som er dårlig...vet ikke. Anonymkode: d0e94...d3b
sug lut Skrevet 31. august 2017 #16 Skrevet 31. august 2017 Du må forventes å kunne engelsk om du skal noen vei i høyere utdanning.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #17 Skrevet 31. august 2017 19 minutes ago, sug lut said: Du må forventes å kunne engelsk om du skal noen vei i høyere utdanning. Mange treårige løp med kun norsk. Revisor og sykepleie f. eks (vet ikke om det er likt alle steder riktignok). Anonymkode: 64d36...87e
sug lut Skrevet 31. august 2017 #18 Skrevet 31. august 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Mange treårige løp med kun norsk. Revisor og sykepleie f. eks (vet ikke om det er likt alle steder riktignok). Anonymkode: 64d36...87e Men veldig mye faglitteratur på alle fagfelt vil jo være på engelsk.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #19 Skrevet 31. august 2017 1 minute ago, sug lut said: Men veldig mye faglitteratur på alle fagfelt vil jo være på engelsk. Noen fagfelt har «norsk tradisjon» og kultur for å velge fagbøker produsert i det norske fagmiljøet på norsk, så selv om det alltid eksisterer mye på engelsk er det ikke på alle studier man eksponeres for det allikevel. Med det sagt, tviler på at det finnes mange engelske bøker om norsk lov f. eks. Anonymkode: 64d36...87e
sug lut Skrevet 31. august 2017 #20 Skrevet 31. august 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Noen fagfelt har «norsk tradisjon» og kultur for å velge fagbøker produsert i det norske fagmiljøet på norsk, så selv om det alltid eksisterer mye på engelsk er det ikke på alle studier man eksponeres for det allikevel. Med det sagt, tviler på at det finnes mange engelske bøker om norsk lov f. eks. Anonymkode: 64d36...87e Selvsagt. Og det er variasjoner fra fag til fag. Men selv med en lavere høyskolegrad bør man kunne forvente et visst engelsknivå.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #21 Skrevet 31. august 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Må man det egentlig? Jeg har ikke hatt engelsk undervisning på høyskole, leser heller ikke noe særlig engelsk faglitteratur, og hadde klart meg fint gjennom studietiden uten engelsk. Anonymkode: 99cc2...17c Jeg har realfag fra universitetet. Der er alle bøkene på engelsk. I tillegg måtte vi da ha engelsk første året på videregående. Anonymkode: 650be...9c6
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #22 Skrevet 31. august 2017 1 minute ago, sug lut said: Selvsagt. Og det er variasjoner fra fag til fag. Men selv med en lavere høyskolegrad bør man kunne forvente et visst engelsknivå. Nå vet jeg ikke hva du legger i «et visst engelsknivå», men jeg tror det er fare for at du kan bli skuffet. Anonymkode: 64d36...87e
sug lut Skrevet 31. august 2017 #23 Skrevet 31. august 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå vet jeg ikke hva du legger i «et visst engelsknivå», men jeg tror det er fare for at du kan bli skuffet. Anonymkode: 64d36...87e Hehe, jeg er fortløpende skuffet.
amandine Skrevet 31. august 2017 #24 Skrevet 31. august 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Mange treårige løp med kun norsk. Revisor og sykepleie f. eks (vet ikke om det er likt alle steder riktignok). Anonymkode: 64d36...87e Men som sykepleier er du forpliktet til å lese forskning og å holde deg faglig oppdatert kontinuerlig også etter endt utdannelse, og du må kunne lese faglitteratur på engelsk.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #25 Skrevet 31. august 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Mange treårige løp med kun norsk. Revisor og sykepleie f. eks (vet ikke om det er likt alle steder riktignok). Anonymkode: 64d36...87e Dette stemmer. Jeg har bachelor i revisjon, og har ikke hatt undervisning eller lærebøker på engelsk siden engelsktimene på videregående. En del av studiestedene som har master i revisjon har noe av undervisningen på engelsk, men dette varierer fra studiested til studiested. Vi har heller ikke kursing i jobbsammenheng på engelsk (det er jo i hovedsak norske regler vi skal forholde oss til). Anonymkode: fb3b0...a33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå