Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #1 Skrevet 31. august 2017 Tysk kultur, land og folk? Anonymkode: b65b4...28d
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #2 Skrevet 31. august 2017 Jeg har i grunnen ikke noe forhold til Tyskland. Var der et par ganger på ferie i barndommen, og kjenner entysk dame. Thats it. Anonymkode: f8553...5c9
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #3 Skrevet 31. august 2017 Fraværende.. Anonymkode: 317d5...708
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #4 Skrevet 31. august 2017 Dårlig etter at vi ferierte der i sommer. Ikke vil de snakke engelsk, lite hyggelig og arrogant. Uansett hvor vi skulle spise så var det ikke en engelsk meny å oppdrive. Spurte kelneren pent og fikk frekt til svar om at nå var vi i Tyskalnd😡 Vi reiste faktisk hjem tidligere enn vi hadde tenk,orket ikke mer! Anonymkode: bd5d0...997
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #5 Skrevet 31. august 2017 Dro på ferie til Tyskland i sommer, full av forventninger etter å ha googlet masse. Ble kjempeskuffet. Ok, det er noen fine byer her og der, men gurimalla for et kaldt og ugjestmildt folkeslag. Faktisk hakket verre enn oss nordmenn, og jeg trodde vi var kjipe. Anonymkode: 784c8...284
Kathrine. Skrevet 31. august 2017 #6 Skrevet 31. august 2017 Øl og pølse Vakker natur enkelte steder (Rhindalen, Mozel, alpene). Mange gamle vakre byer. Bymurer, slott, vindrue-ranker. Greie veier og veldig kjekke rasteplasser. Stort land. Mange byer.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #7 Skrevet 31. august 2017 Er gift med en fra Tyskland, og er der mye. Trives godt der jeg 😀 Så alt i alt vil jeg si jeg har et godt forhold til Tyskland. Anonymkode: 181e5...8c3
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #8 Skrevet 31. august 2017 Mannen min er tysk, men han flyttet til Norge fordi han ikke trivdes med den tyske kulturen og fordi det er mye enklere å få gode naturopplevelse her. Selv har jeget helt ok forhold til Tyskland. Det finnes fine steder og hyggelige folk, som i alle andre land, men det er alt for tett befolket og de mangler dugnadsånd og jar et enormt fokus på egne rettigjeter. I tillegg er samfunnet veldig fagfelt. Du omgås bare mennesker som har omtrent samme status som deg selv. Anonymkode: 7083a...e32
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #9 Skrevet 31. august 2017 Jeg er veldig glad i Tyskland! Er der alt for sjelden... Synes det tyske språket er NYDELIG og tyskerne er veldig like oss nordmenn, så kan man jo diskutere om det er positivt eller ikke... Men da vet man iallefall hva man har å forholde seg til. Anonymkode: e15fa...0af
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #10 Skrevet 31. august 2017 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er veldig glad i Tyskland! Er der alt for sjelden... Synes det tyske språket er NYDELIG og tyskerne er veldig like oss nordmenn, så kan man jo diskutere om det er positivt eller ikke... Men da vet man iallefall hva man har å forholde seg til. Anonymkode: e15fa...0af Helt enig! Synes Tyskland er lett å reise i, det er forutsigbart - toget går når det skal, og alt er skilta. Synes dessuten tyskerne generelt er vennlige - kanskje ikke overstrømmende, men det er jo virkelig ikke nordmenn flest heller. Forøvrig hjelper det å prøve å halte seg rundt med skoletysken, har aldri opplevd noe annet enn velvilje når jeg forsøker å gjøre meg forstått. Og dessuten er Berlin supertrivelig og morsomt! Anonymkode: a0c39...14e
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #11 Skrevet 31. august 2017 Feriert der noen ganger. Synes dessverre folket generelt er ugjestmilde og sure.. Men det er mye flott natur og kultur å oppleve der da Anonymkode: 7b17b...2b4
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #12 Skrevet 31. august 2017 Liker Tyskland godt. Særlig Berlin, som er en fantastisk by jeg alltid vil tilbake til. Tyskland er lett å reise i, alt er ordentlig og ordnet. Har ikke møtt sure folk, som noen andre skriver. Særlig i sør, i Alpene, er det flott natur. Anonymkode: 874a1...9b1
soleia Skrevet 31. august 2017 #13 Skrevet 31. august 2017 Var der i sommar. Tyskarar er høflege, og alt er på stell, men dei er ikkje overstrøymande venlege akkurat. Var i fornøyelsespark, og 7 åringen fekk tilsnakk av ein streng mann fordi han sprang for å stille seg i kø ( ingen andre i nærleiken) Mykje hyggelegare tilsette i norske parkar.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #14 Skrevet 31. august 2017 Har et mellomfag i germanistikk, så bør jo vite litt om landet... Først: der er fortsatt forskjeller mellom øst og vest. Det kan gi seg utslag i hvilken "velkomst" du får. Dernest: besøker du f eks Berlin vil du oppleve noe helt annet enn om du bare er innom Flensburg for å laste opp med billig øl. Og så: tyskere er generelt mer tradisjonelle og mer regeltro enn oss anarkistene i Norge. Ikke berlinere, nødvendigvis, men generelt. F eks bryter man helst ikke regler og kutyme. Sett deg ikke på feil bord hvis noen mener de har "rett" til det... (men kommer du i skade for å gjøre det - start en samtale og smil. Da vil de bli med på den, og du kan få en hyggelig stund.) Tradisjoner gjør også at kvinner har trangere rammer enn menn. Du vil f eks neppe finne en kvinnelig bussjåfør. De er også merkelig generøse. Da jeg studerte var jeg turistguide. Vi formelig slåss om å få tyske grupper, de gir rikelig tips! Når du har dette klart - og hvis du kan snakke bittelitt tysk, også med feil og mangler - så vil du få en knalltur dit! Anonymkode: 7199d...b00
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #15 Skrevet 31. august 2017 Liker ikke. Bor i Danmark, tett på grensen til Tyskland, og vi drukner i tyskere. De reiser opp hit og forventer vi snakker tysk. De spør ikke om du kan tysk, de marsjerer bare bort til deg og begynner å spørre og snakke. Svarer du på engelsk, så vil de ikke ha noe med deg å gjøre. Anonymkode: 11ab5...1f3
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #16 Skrevet 1. september 2017 På 31. august 2017 den 12.22, Anonym bruker skrev: Liker ikke. Bor i Danmark, tett på grensen til Tyskland, og vi drukner i tyskere. De reiser opp hit og forventer vi snakker tysk. De spør ikke om du kan tysk, de marsjerer bare bort til deg og begynner å spørre og snakke. Svarer du på engelsk, så vil de ikke ha noe med deg å gjøre. Anonymkode: 11ab5...1f3 Men det billige ølet deres, det er bra nok for dere...? Ingen som tar så mye harryturer som danskene. Oversvømmer Glücksburg og Flensburg på jakt etter billigste tilbud. Anonymkode: 7199d...b00
prekæs Skrevet 1. september 2017 #17 Skrevet 1. september 2017 Dunketidunk motorveier og arrogante flåkjørere. Men tror faktisk tyskere er hyggelige så fort e kommer seg av motorveien.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #18 Skrevet 1. september 2017 Jeg elsker Berlin, kan ikke et kløyva ord tysk, overlever hver gang likevel. De er flinke til å skilte, alt er veldig oversiktelig. Anonymkode: 5b268...1df
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #19 Skrevet 2. september 2017 Elsker Tyskland. Skal innrømme at det ikke er så rart iom jeg er tysk. Hva gjelder tyskere som folkeslag, vel, det er litt både og. Uhyggelige og sure finnes sikkert en del, jeg mener at disse burde bli regnskapsfører eller noe, men ikke jobbe i serviceyrker. Servitør eller butikkjobb der du har med mennesker å gjøre, ja da må du like mennesker, eller finn på noe annet. Jeg vet at mange tyskere har litt holdning "vi er europas amerikanere", dvs at alt og alle skal gjør som vi ønsker, rette seg etter oss, inkludert snakke vårt språk. Når man er europas største folk som veier tyngst økonomisk og ikke minst er mest sentralt, ja da kan må lett miste fokus og være navlebeskuende. I utlandet (dvs også her hjemme i Norge [har bodd her i 15 år, så føler meg hjemme her også]) er jeg ofte noe flau på andre tyskeres vegne som har en sånn "Pass deg, her kommer vi!" attityde. Legge håndkle på bassenget kl 7 og så dukke opp kl 10 etter en god frokost en og en liten lur på rommet, vel, jeg applauderer hotellene som rydder alt bort før kl 9. Harrytur: Nordmenn handler i Sverige, Svenskene handler i Danmark, Danskene handler i Tyskland og Tyskere handler i Polen. Alle liker å gjøre kupp. Fra tidligere er vi vant at D-mark godtas mange steder i utlandet også, for 80 millioner reiseglade, potensielle kunder/gjester lærer man seg heller noe gloser på tysk dersom man bor i en ferieregion, enn å lære seg f.eks. gresk. Etterhvert blir folk så vant til det at det blir en forventning. Ikke bra men kanskje forståelig. Tyskere overholder regler og lover, ja, lydig overfor myndigheter og følger lover og beskjeder. Få unntak. Et er oppførsel på motorveien og trafikk generelt. I landet der BMW, Mercedes, Audi og Porsche lages og man ikke har makshastighet da blir det ofte grisekjøring, men ikke spesielt farlig. Det er faktisk lav andel av trafikkulykker på autobahn ift trafikken generelt. Spesielt med tanke at halve europa kjører gjennom Tyskland. Nordmenn som ikke klarer stress burde holde seg til høyre fil, de er vant til å kjøre 80 og 90 og da er det plutselig veldig avslappet likevel. Vil man å kjøre 180 som andere, ja da må man kjøre tilsvarende. Dvs følge med hva som skjer 500 m foran og ikke minst hva som skjer bak. Ja, du kjører 180, men Porschen bak deg kjører 230 og da må du likevel til høyre. Når min norske mann kjører på autobahn får jeg helt hetta. Ok, de får han også når jeg faller tilbake til min vante kjørestil fra tidligere, men i det minste er vi tidligere fremme og jeg har det gøy. Anonymkode: 86833...9d1
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #20 Skrevet 2. september 2017 Liker Berlin som by, snakker litt tysk så det er gøy å prøve når jeg er der😊 Tror det er lurt å kjøre av motorveien slik at man får sett mer. Motorveien er artig å kjøre ( elsker fart),men steike hvor fort de kommer bak deg i venstre fil! Har ikke opplevd tyskere som uhøflige og ikke at de vil snakke kun tysk. Anonymkode: ce48b...48c
prekæs Skrevet 2. september 2017 #21 Skrevet 2. september 2017 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Elsker Tyskland. Skal innrømme at det ikke er så rart iom jeg er tysk. Hva gjelder tyskere som folkeslag, vel, det er litt både og. Uhyggelige og sure finnes sikkert en del, jeg mener at disse burde bli regnskapsfører eller noe, men ikke jobbe i serviceyrker. Servitør eller butikkjobb der du har med mennesker å gjøre, ja da må du like mennesker, eller finn på noe annet. Jeg vet at mange tyskere har litt holdning "vi er europas amerikanere", dvs at alt og alle skal gjør som vi ønsker, rette seg etter oss, inkludert snakke vårt språk. Når man er europas største folk som veier tyngst økonomisk og ikke minst er mest sentralt, ja da kan må lett miste fokus og være navlebeskuende. I utlandet (dvs også her hjemme i Norge [har bodd her i 15 år, så føler meg hjemme her også]) er jeg ofte noe flau på andre tyskeres vegne som har en sånn "Pass deg, her kommer vi!" attityde. Legge håndkle på bassenget kl 7 og så dukke opp kl 10 etter en god frokost en og en liten lur på rommet, vel, jeg applauderer hotellene som rydder alt bort før kl 9. Harrytur: Nordmenn handler i Sverige, Svenskene handler i Danmark, Danskene handler i Tyskland og Tyskere handler i Polen. Alle liker å gjøre kupp. Fra tidligere er vi vant at D-mark godtas mange steder i utlandet også, for 80 millioner reiseglade, potensielle kunder/gjester lærer man seg heller noe gloser på tysk dersom man bor i en ferieregion, enn å lære seg f.eks. gresk. Etterhvert blir folk så vant til det at det blir en forventning. Ikke bra men kanskje forståelig. Tyskere overholder regler og lover, ja, lydig overfor myndigheter og følger lover og beskjeder. Få unntak. Et er oppførsel på motorveien og trafikk generelt. I landet der BMW, Mercedes, Audi og Porsche lages og man ikke har makshastighet da blir det ofte grisekjøring, men ikke spesielt farlig. Det er faktisk lav andel av trafikkulykker på autobahn ift trafikken generelt. Spesielt med tanke at halve europa kjører gjennom Tyskland. Nordmenn som ikke klarer stress burde holde seg til høyre fil, de er vant til å kjøre 80 og 90 og da er det plutselig veldig avslappet likevel. Vil man å kjøre 180 som andere, ja da må man kjøre tilsvarende. Dvs følge med hva som skjer 500 m foran og ikke minst hva som skjer bak. Ja, du kjører 180, men Porschen bak deg kjører 230 og da må du likevel til høyre. Når min norske mann kjører på autobahn får jeg helt hetta. Ok, de får han også når jeg faller tilbake til min vante kjørestil fra tidligere, men i det minste er vi tidligere fremme og jeg har det gøy. Anonymkode: 86833...9d1 Hehe. Artig å se at en tysker er enig i det jeg sier om flåkjøring. Har kjørt igjennom Tyskland utallige ganger. Det skjer noe med en gang man kommer over grensen dit og tyskere er på hjemmebane. Puster alltid lettet ut når vi kommer til landene rundt. I andre land kjører ikke tyskere slik er heldigvis min erfaring, men har en bekjent som gjerne ligger og blinker bak tyske bobiler her i landet, etter ofte å ha opplevd blinking fra tyskere på motorveier der :). Godt å høre det ikke er mye ulykker. Selv har jeg sett temmelig mange på tur igjennom Tyskland.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #22 Skrevet 2. september 2017 1 time siden, prekæs skrev: Hehe. Artig å se at en tysker er enig i det jeg sier om flåkjøring. Har kjørt igjennom Tyskland utallige ganger. Det skjer noe med en gang man kommer over grensen dit og tyskere er på hjemmebane. Puster alltid lettet ut når vi kommer til landene rundt. I andre land kjører ikke tyskere slik er heldigvis min erfaring, men har en bekjent som gjerne ligger og blinker bak tyske bobiler her i landet, etter ofte å ha opplevd blinking fra tyskere på motorveier der :). Godt å høre det ikke er mye ulykker. Selv har jeg sett temmelig mange på tur igjennom Tyskland. Jeg tror nok at de fleste tyskere som har bodd og kjørt i utlandet innser at den gjennomsnittlige tyske kjørestilen kan være litt i overkant aggressiv. Men man venner seg til det ganske raskt. Jeg er veldig enig at det skjer noe når man kommer inn i landet, ikke bare med kjørestil men også trafikktetthet. Det er virkelig merkelig. Hele veien til dansk/tysk grense er det (relativ) lite trafikk, men før man er i Flensburg tar det seg opp på nesten magisk vis, spesielt lastebiler. Din bekjent som blinker bak bobilen, det er en fordel med tyske bobiler: de vet hva de skal gjøre. En fra Frankrike eller Sveits lurer bare hva som er galt. Anonymkode: 86833...9d1
klg,2 boys now:) Skrevet 2. september 2017 #23 Skrevet 2. september 2017 Mange fine plasser,men elendig mat,dårlig service.Ikke prater de engelsk og mange plasser tar heler ikke kort😳 Frister ikke til gjentakelse blir mere som en gjennomreise
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #24 Skrevet 2. september 2017 Hjemlandet til tannkremen med det fristende navnet Kukident. Anonymkode: c5967...363
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #25 Skrevet 2. september 2017 Har ikke særlig forhold til tyskland. Min mor er gift med en tysker. Hun flyttet nedover for mange år siden, for så å ta med mannen til norge. De skal snart flytte tilbake dit. Kommer nok ikke til å reise på ferie dit noen gang.. Anonymkode: 60191...462
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå