Gå til innhold

Hva bør vi gjøre? Bare bråk og tull i klassen til min sønn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn er nå begynt i 3.klasse. Kontaktlæreren er den eneste som ser ut til å ha kontroll på klassen, men hun er jo konstant sykemeldt så de har jo omtrent bare vikarer. 

Det er mye bråk i klassen, mange som ikke hører på læreren, bråker, tuller og forstyrrer de andre, min sønn er dessverre en av dem. De er 23 elever i klassen og slik jeg har forstått på min sønn og noen andre i klassen,og fra en annen mor i klassen og vikaren de hadde i mai-juni så er det en gjeng med ca 10 elever som bråker. Det varierer fra dag til dag hvem som bråker, noen dager er min sønn flink og oppfører seg andre dager er han helt umulig. Det går liksom på rundgang hvem som tuller og bråker virker det som. 

Det pågikk i hele 2.klasse, men jeg fikk ikke beskjed om dette før i mars i 2.klasse. Så skolen er veldig dårlig til å informere foreldrene til de det gjelder. Eneste grunnen til at jeg nå får beskjed hvis min sønn oppfører seg dårlig er fordi jeg har kontakte avdelingsleder og bedt om det.

Vi snakker mye om dette hjemme, at man må høre på voksne, oppføre seg på skolen, gjøre det man skal og ikke bråke. Og han sier han forstår det, men at han glemmer seg😩 

Vi vet han kan oppføre seg og det gjør jo han hjemme, aldri noe problem her. Samme tilbakemelding har jeg fått fra andre foreldre i klassen som han har vært hjemme hos, at han er en høflig og grei gutt så skjønner ikke hvorfor han oppfører seg så dårlig på skolen i blant. 

De har nå vikar siden kontaktlæreren er sykemeldt igjen og fikk Mail fra vikaren om at han var helt umulig i går. Men uansett hvor mye vi snakker og minner han på dette hjemme så går det ikke inn.

De er som sagt 23 elever og kun en lærer. Innimellom har de en ekstra assistent inne, men hun bruker mye tid på en elev som er ekstra krevende.

Før sommerferien ble halve klassen sendt til rektor så er jo tydelig at klassen trenger hjelp. Men hvor og hvem bør vi henvende oss til? For det at vi foreldre hjemme snakker med barna ser ikke ut til å fungere, og noe bør jo gjøres.

Har dere noen tips og råd til hva vi hjemme kan gjøre og hva skolen kan gjøre? For det kan jo ikke forsette slik.

Anonymkode: d42f4...f54

Fortsetter under...

Skrevet

Ny lærer hadde nok vært så dumt. Samtidig så tenker jeg at foreldrene også må på banen(de tar nok med seg litt hjemmefra). Hva med et møte(uten at skolen er involvert) der dere tar opp problemet, får det på bordet og ser om dere finner årsaker og mulige løsninger. Kanskje ting som kan jobbes med hjemme), hjelper lite om noen innprenter ungene om å oppføre seg i håp om bedring, hvis andre ikke helt ser problemet.

Senere må såklart skolen involveres, men kanske dere har en sterkere sak om dere har (mulige)konkrete problemer å komme med og forslag til løsninger.

I min sønns klasse har vi mødrene begynt med å møtes innimellom for å dele erfaringer og opplevelser rundt skolesituasjon, utfordringer og oppdragelse generelt. Veldig kjekt. De er ikke så mange gutter da, men et par av de har litt utfordringer og det er litt godt å kunne møtes og lufte seg. Da får man litt tilbakemeldinger og gjerne også mer forståelse for ting som ikke er så greit.

Nå har klassen en veldig flink lærer da, så problemene er nok langt mindre enn de kunne vært. De hadde vikar et par mnd i vinter og da var det mye mer kaos i klassen enn det vanligvis er. Så en god lærer er nok viktig.

Anonymkode: 81eb8...cb5

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ny lærer hadde nok vært så dumt. Samtidig så tenker jeg at foreldrene også må på banen(de tar nok med seg litt hjemmefra). Hva med et møte(uten at skolen er involvert) der dere tar opp problemet, får det på bordet og ser om dere finner årsaker og mulige løsninger. Kanskje ting som kan jobbes med hjemme), hjelper lite om noen innprenter ungene om å oppføre seg i håp om bedring, hvis andre ikke helt ser problemet.

Senere må såklart skolen involveres, men kanske dere har en sterkere sak om dere har (mulige)konkrete problemer å komme med og forslag til løsninger.

I min sønns klasse har vi mødrene begynt med å møtes innimellom for å dele erfaringer og opplevelser rundt skolesituasjon, utfordringer og oppdragelse generelt. Veldig kjekt. De er ikke så mange gutter da, men et par av de har litt utfordringer og det er litt godt å kunne møtes og lufte seg. Da får man litt tilbakemeldinger og gjerne også mer forståelse for ting som ikke er så greit.

Nå har klassen en veldig flink lærer da, så problemene er nok langt mindre enn de kunne vært. De hadde vikar et par mnd i vinter og da var det mye mer kaos i klassen enn det vanligvis er. Så en god lærer er nok viktig.

Takk for svar.

Har snakket med mødrene til 3 av de andre barna og to av de ante jo ikke at deres barn bråkte. Så de kontaktet skolen og får nå også tilbakemelding når deres barn bråker. Vi 4 foreldre med barn har snakket samme om hvor viktig det er å oppføre seg, være stille i timen osv siden de går på samme idrett så vi sees ofte.

4 av de andre foreldrene er det ikke så lett å komme innpå. Hun ene er alenemor og har lagt meg og noen andre mødre for hat, hun ble meldt til barnevernet og mener det er meg og to andre mødre som meldte henne, noe vi ikke har gjort. Hun andre snakker veldig dårlig norsk, ektemannen er norsk men han aner jeg ikke hvem er siden jeg aldri har sett han. Det tredje foreldreparet har den innstillingen om at deres barn aldri gjør noe galt, dette har jeg forstått utifra uttalelser fra de og hva andre har sagt. Og det fjerde foreldreparet aner jeg ikke hvem er, de er aldri på klassesammenkomster og barnet deres er jente så har ikke møtt de i bursdagssammenheng. 

Men kan jo høre med de tre andre mødrene jeg har kontakt med om hva de mener vi bør gjøre. Vi skal ha foreldremøte neste uke, hele klassen, så lurte på om jeg burde ta det opp der og høre hva skolen kan gjøre og hva vi foreldre bør gjøre? Eller blir det feil å ta det opp? Jeg vet at avdelingslederen kommer til å være på møtet sammen med vikaren.

hi

Skrevet

Er vel helt på sin plass å ta dette på foreldremøtet. Det å møtes kun foreldre uten skole er jeg mer skeptisk til da det gjerne blir litt syklubb og lett å prate om de som ikke er der.

Still krav til skolen og si fra at dere er innstilt på å samarbeide hjemmefra så godt som mulig.

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar.

Har snakket med mødrene til 3 av de andre barna og to av de ante jo ikke at deres barn bråkte. Så de kontaktet skolen og får nå også tilbakemelding når deres barn bråker. Vi 4 foreldre med barn har snakket samme om hvor viktig det er å oppføre seg, være stille i timen osv siden de går på samme idrett så vi sees ofte.

4 av de andre foreldrene er det ikke så lett å komme innpå. Hun ene er alenemor og har lagt meg og noen andre mødre for hat, hun ble meldt til barnevernet og mener det er meg og to andre mødre som meldte henne, noe vi ikke har gjort. Hun andre snakker veldig dårlig norsk, ektemannen er norsk men han aner jeg ikke hvem er siden jeg aldri har sett han. Det tredje foreldreparet har den innstillingen om at deres barn aldri gjør noe galt, dette har jeg forstått utifra uttalelser fra de og hva andre har sagt. Og det fjerde foreldreparet aner jeg ikke hvem er, de er aldri på klassesammenkomster og barnet deres er jente så har ikke møtt de i bursdagssammenheng. 

Men kan jo høre med de tre andre mødrene jeg har kontakt med om hva de mener vi bør gjøre. Vi skal ha foreldremøte neste uke, hele klassen, så lurte på om jeg burde ta det opp der og høre hva skolen kan gjøre og hva vi foreldre bør gjøre? Eller blir det feil å ta det opp? Jeg vet at avdelingslederen kommer til å være på møtet sammen med vikaren.

hi

Det går jo an å ta det opp som et tema, for møtet er vel ment som et generelt info møte i forbindelse med nytt skoleår? Høre med avdelingsleder/lærer om det er greit først og om de virker interessert i å ta tak i det kanskje spørre om råd til hvordan gå fram. Også sette av et eget møte for problemet senere.

Skrevet

Ta det gjerne opp på et felles foreldremøte, men gi beskjed i forkant slik at de kan forbedre seg.

Anonymkode: a13b3...31e

Annonse

Skrevet
5 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Er vel helt på sin plass å ta dette på foreldremøtet. Det å møtes kun foreldre uten skole er jeg mer skeptisk til da det gjerne blir litt syklubb og lett å prate om de som ikke er der.

Still krav til skolen og si fra at dere er innstilt på å samarbeide hjemmefra så godt som mulig.

Sette krav til skolen når ungene er umulige? Hva med å sette krav til foreldrene? Stakkars lærere

Anonymkode: 6e6d2...ac2

Skrevet
47 minutes ago, Anonym bruker said:

Sette krav til skolen når ungene er umulige? Hva med å sette krav til foreldrene? Stakkars lærere

Dette er barneskolen, hvis lærerne ikke kan takle en gjennomsnittlig bukett av friske barn med livslyst så bør de finne seg en annen jobb. 

Anonymkode: 8eeee...bfd

Skrevet

Skolen kan begynne med å sette inn en stabil lærer, en som er til stede og ikke er sykmeldt. Videre, har min klasse hatt ekstra møte for foreldre og lærer for å prøve å forandre miljøet i klassen. 

Anonymkode: 28442...fd3

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er barneskolen, hvis lærerne ikke kan takle en gjennomsnittlig bukett av friske barn med livslyst så bør de finne seg en annen jobb. 

Kan de ikke ha livslyst uten å oppføre seg helt umulig altså?

Skrevet

Hadde jeg stadig fått beskjed om at mine barn hadde "vært helt umulige" så hadde jeg tatt meg en uke eller to med perm fra jobben og plassert meg selv ved siden av mine barn i klasserommet. Det spiller ingen rolle om min hadde vært 1/23 som bråkte eller 23/23. Mulig jeg fremstår som litt vel autoritær, men slike ting har jeg nulltoleranse for. Det spiller ingen rolle om læreren egentlig er en gjøk. Barna mine skal oppføre seg som folk, spesielt mot de som er svakere enn seg selv - som f.eks en lærer som ikke har kustus på klassen sin. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det blir nok bedre når alle lærere har master skal du se... 😉 Spøk til side; lærerjobben kan være kjempetøff! Jeg er utdannet lærer selv, men jobber ikke i skolen nå. Skal ikke tilbake heller! Man kan aldri forberedes skikkelig på slikt, og det er frustrerende å tro at man skal undervise, men ender opp med å bruke masse energi og krefter på alt annet! Selvsagt vet man at klasseledelse er en del av jobben, men å stå der i praksis er ofte en umenneskelig jobb! Jeg har tre barn selv, og de har også en del vikarer (ofte ufaglærte, fordi det er det som er å få tak i). Dessverre tror jeg det kommer til å fortsette, for ja, mange lærere finner seg en annen jobb. Det har ikke alltid med udugelighet å gjøre, faktisk tvert imot! Det er de som bryr seg, OG FAKTISK GJØR EN GOD JOBB, som forsvinner i frustrasjon over å ikke strekke til!

Anonymkode: 2bf80...739

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tull, tipper ungene dine er uten oppdragelse og ødelegger for hele klassen. 

Anonymkode: 5adda...cb7

Annonse

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har dere noen tips og råd til hva vi hjemme kan gjøre

Får han ingen konsekvenser for denne dårlige oppførselen?

Skrevet

Helt uavhengig av hvor mange som bråker, må du jo ta tak i at din sønn gjør det! Unger bør kunne oppføre seg helt uavhengig av lærer også. 

Vi tok ungene ut av nærskolen på grunn av udugelige barn. Lærerene var faktisk ganske ok. På den nye skolen er det mye roligere, uten at lærerene er noe særlig annerledes. Ungene blir stilt krav til hjemmefra, og det merkes.

Anonymkode: b77f8...c3e

Skrevet

Jeg har erfaring. Dette må skolen løse, det spiller ikke så stor rolle hva du eller andre foreldre gjør. 

Du har sikkert fulgt opp ditt barn, men ikke fått særlig med resultat. Andre foreldre har sikkert gjort det samme, uten at de har fått resultater de heller. Barna er alle offer for miljøet. 

At skolen har latt det pågå så lenge tyder på at rektor ikke gjør jobben sin. Organiser å ha et formøte før foreldre møtet på skolen.

Be skolen redegjøre for det systematiske arbeidet de gjør (de plikter dette) Der skal ikke være vilkårlige vikarer, svak kontuinitet i undervisningen, det skal være disiplin, arbeidsro og faglig utvikling. 

Kan de ikke redegjøre for arbeid gjort og evalueringer, planer videre. 

Si at det kan være gunstig å få inn fylkesmannen for å legge plan om de strever med å gjøre riktige valg srlv. 

Er det mobbing, utestenging? Sval spes ped opplegg for de som trenger det? 

Få inn Fylkesmannen fortere enn svint. 

Anonymkode: 6c46d...a97

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Får han ingen konsekvenser for denne dårlige oppførselen?

Selvfølgelig får det konsekvenser. 

Hi

Skrevet

Helt uavhengig av hvor mange som bråker, må du jo ta tak i at din sønn gjør det! Unger bør kunne oppføre seg helt uavhengig av lærer også. 

Vi tok ungene ut av nærskolen på grunn av udugelige barn. Lærerene var faktisk ganske ok. På den nye skolen er det mye roligere, uten at lærerene er noe særlig annerledes. Ungene blir stilt krav til hjemmefra, og det merkes.

Anonymkode: b77f8...c3e

Jeg tar jo tak i det, men det hjelper jo ikke uansett hva vi gjør virker det som. Vi snakker og snakker om det hjemme. Jeg minner han på det hver dag før han går til skolen, og det får konsekvenser for han. Men ofte får vi ikke beskjed om den dårlige oppførselen før det har gått to-tre dager. Men nå har de fått ny vikar så håper jo at jeg kan få beskjed samme dag han ikke oppfører seg. 

Snakket med avdelingsleder igjen i ettermiddag. Hun sier min sønn ikke er den som starter og ikke er den verste(selvom det ikke spiller noen rolle for han er jo med på å lage uro) og at han til nå er mye flinkere enn han var i 2.klasse. Det var bare i går han ikke hadde oppført seg sa hun, så håper jo at det går rette veien. Hun sa også at det er de samme som starter så begynner min sønn og noen andre å le også bare baller det på seg. Og flere henger seg på og læreren mister kontroll over klassen.

Jeg spurte om dette kunne være noe vi kunne ta opp på foreldresamtalen, men hun mente det ikke var en god ide.😮Spurte hva vi kunne gjøre, for det er jo på skolen det skjer og det er jo nesten halve klassen som er med på dette og tror ikke alle foreldrene til barna som er involvert vet om hvordan barna deres oppfører seg. Hun sa bare at de jobbet med deg. 

Så da får vi bare forsette å snakke om dette hjemme og forsette å gi konsekvenser når han ikke oppfører seg.

hi

Skrevet

Desverre er det ingen ting du kan gjøre, disse bråkenakerene  har like mye rett å  gå på skolen og derfor gjør ikke skolen og lærerene noe. 

Anonymkode: 68af7...66b

Skrevet

På vårt trinn er det en "hard kjerne" bestående av 4-5 gutter og 1 jente som er "verstingene".

Skolen har tatt tak fra høstferien i førsteklasse: 3 kontaktlærere, 1 tidlig innsats-lærer, 3 barneveiledere og 1 spesialpedagog er fast på trinnet. BUP og barnevern har observert og veileder fortsatt. Rektor og avdelingsledelsen er regelmessig innom.

Rutiner er endret, klassene er inndelt på nytt, enkeltforesatte får daglige tilbakemeldinger, alle foresatte får regelmessige oppdateringer osv.

Det har blitt bedre, men vi har fortsatt langt igjen.

Anonymkode: fbfcf...fd2

Skrevet

Hvis det er slik at halve klassen bråker og skaper uro i timene så er det faktisk skolen som må ta fatt i dette. Det betyr såklart at foreldrene skal samarbeide og følge opp hjemme men dette er ikke noe som løses uten at skolen tar tak.

jeg ville forlangt at dette ble tatt tak i, det er deres barns skoletid som ikke brukes på rette måten.

Skrevet

Kontakt skolen, gjerne FAU og kanskje også fylkesmannen. Legg frem saken saklig, og be om en ny løsning med lærer som er stabil og til stede. For det er det klassen trenger nå. Noen som kan være der og håndtere dem fast.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det blir nok bedre når alle lærere har master skal du se... 😉 Spøk til side; lærerjobben kan være kjempetøff! Jeg er utdannet lærer selv, men jobber ikke i skolen nå. Skal ikke tilbake heller! Man kan aldri forberedes skikkelig på slikt, og det er frustrerende å tro at man skal undervise, men ender opp med å bruke masse energi og krefter på alt annet! Selvsagt vet man at klasseledelse er en del av jobben, men å stå der i praksis er ofte en umenneskelig jobb! Jeg har tre barn selv, og de har også en del vikarer (ofte ufaglærte, fordi det er det som er å få tak i). Dessverre tror jeg det kommer til å fortsette, for ja, mange lærere finner seg en annen jobb. Det har ikke alltid med udugelighet å gjøre, faktisk tvert imot! Det er de som bryr seg, OG FAKTISK GJØR EN GOD JOBB, som forsvinner i frustrasjon over å ikke strekke til!

Hvor lenge jobbet du som lærer? Hva jobber du med nå?

Jeg er lærer som vurderer å gi meg. Jeg liker å legge til rette for læring, liker å følge utviklingen og bygge relasjoner til barna, men jeg er lei av klasseledelse.... Har jobbet i ni år. Hadde vært kjekt å jobbe som spesialpedagog for elever med spesifikke fagvansker, men vanskelig å få en slik jobb.

Anonymkode: a6ff1...5cf

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min sønn er nå begynt i 3.klasse. Kontaktlæreren er den eneste som ser ut til å ha kontroll på klassen, men hun er jo konstant sykemeldt så de har jo omtrent bare vikarer. 

Det er mye bråk i klassen, mange som ikke hører på læreren, bråker, tuller og forstyrrer de andre, min sønn er dessverre en av dem. De er 23 elever i klassen og slik jeg har forstått på min sønn og noen andre i klassen,og fra en annen mor i klassen og vikaren de hadde i mai-juni så er det en gjeng med ca 10 elever som bråker. Det varierer fra dag til dag hvem som bråker, noen dager er min sønn flink og oppfører seg andre dager er han helt umulig. Det går liksom på rundgang hvem som tuller og bråker virker det som. 

Det pågikk i hele 2.klasse, men jeg fikk ikke beskjed om dette før i mars i 2.klasse. Så skolen er veldig dårlig til å informere foreldrene til de det gjelder. Eneste grunnen til at jeg nå får beskjed hvis min sønn oppfører seg dårlig er fordi jeg har kontakte avdelingsleder og bedt om det.

Vi snakker mye om dette hjemme, at man må høre på voksne, oppføre seg på skolen, gjøre det man skal og ikke bråke. Og han sier han forstår det, men at han glemmer seg😩 

Vi vet han kan oppføre seg og det gjør jo han hjemme, aldri noe problem her. Samme tilbakemelding har jeg fått fra andre foreldre i klassen som han har vært hjemme hos, at han er en høflig og grei gutt så skjønner ikke hvorfor han oppfører seg så dårlig på skolen i blant. 

De har nå vikar siden kontaktlæreren er sykemeldt igjen og fikk Mail fra vikaren om at han var helt umulig i går. Men uansett hvor mye vi snakker og minner han på dette hjemme så går det ikke inn.

De er som sagt 23 elever og kun en lærer. Innimellom har de en ekstra assistent inne, men hun bruker mye tid på en elev som er ekstra krevende.

Før sommerferien ble halve klassen sendt til rektor så er jo tydelig at klassen trenger hjelp. Men hvor og hvem bør vi henvende oss til? For det at vi foreldre hjemme snakker med barna ser ikke ut til å fungere, og noe bør jo gjøres.

Har dere noen tips og råd til hva vi hjemme kan gjøre og hva skolen kan gjøre? For det kan jo ikke forsette slik.

Hvis ikke skolen tar skikkelig tak i dette hadde jeg vurdert sterkt å flytte barnet til en annen skole. Ville da gjort grundige undersøkelser om hvor det er bra læringsmiljø.

Skrevet

Hvor lenge jobbet du som lærer? Hva jobber du med nå?

Jeg er lærer som vurderer å gi meg. Jeg liker å legge til rette for læring, liker å følge utviklingen og bygge relasjoner til barna, men jeg er lei av klasseledelse.... Har jobbet i ni år. Hadde vært kjekt å jobbe som spesialpedagog for elever med spesifikke fagvansker, men vanskelig å få en slik jobb.

Jeg var ferdig utdannet i -98, og jobbet som lærer til 2015. Barneskole - vært innom de fleste trinn. Etter et gedigent praksissjokk trivdes jeg faktisk greit noen år, selv om det var tøft. Etter å ha fått barn selv, innså jeg at det ikke var dette jeg ville bruke resten av yrkeslivet mitt på! Veldig synd, for hadde man kunnet brukt tida fornuftig er det en fantastisk jobb! Litt skremmende er det også at enkelte svarer over her at de ikke makter å forandre noe ift eget barn, mens de samtidig vil KREVE at læreren skal trylle med en hel klasse??!!  Dessverre kan ingen master i verden forberede nye lærere på hverdagen i klasserommet! Tvert i mot så står de vel bedre rustet enn noen gang til å forlate yrket, ironisk nok.. Jeg sluttet fordi jeg ville jobbe undervisningsrettet, ikke hovedsaklig drive med grunnleggende oppdragelse og en papirmølle av en annen verden. All dritten man mottar i media og ellers var også medvirkende årsak. Nå jobber jeg på bibliotek,  blant annet med opplegg for skoleklasser. Har slik sett ikke fjernet meg helt fra skolen 😉Trives kjempegodt og har ikke angret en dag👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...