Anonym bruker Skrevet 30. august 2017 #1 Skrevet 30. august 2017 Det har jo blitt nye regler. Vi har kommet i en litt vanskelig situasjon. Mannen er langtidssykemeldt grunnet alvorlig skade i rygg og vi har dessverre fått en helt annen hverdag økonomisk. Vi har et boliglån på ca 4.3 og verdien er vel rundt 5.1. kanskje mer også. Så lurer egentlig på om vi kvalifiserer for avdragsfrihet? Hvordan går man frem i forhold til banken? Vi fikk jo lånet i Mars. Pluss refinasiering i April. Anonymkode: bf511...dee
jstryken Skrevet 30. august 2017 #2 Skrevet 30. august 2017 Her hadde jeg tatt en telefon til banken. Enkelt og greit
Anonym bruker Skrevet 30. august 2017 #3 Skrevet 30. august 2017 Hoverdregelen er vel at man ikke kan ha mer enn 60% finanisering for å få avdragsfrihet, men ingen regel uten unntak og bankene er som regel villige til å hjelpe i vanskelige livssituasjoner som sykdom, død og samlivsbrudd. Ring og snakk med dem. Da søsteren min kom i en vanskelig økonomisk situasjon hjalp banken henne ved å dele boliglånet i to, den ene delen betalte hun bare renter på og den andre delen både renter og avdrag. Det er mange måter å løse ting på, så snakk med banken. Anonymkode: d8f23...0fc
Anonym bruker Skrevet 30. august 2017 #4 Skrevet 30. august 2017 Vi har to lån altså 1 lån som er delt i to. Har det noe å si for avdragsfrihet? Anonymkode: bf511...dee
Anonym bruker Skrevet 30. august 2017 #5 Skrevet 30. august 2017 Snakk med banken. Hvis dere ikke får avdragsfrihet er det best å selge huset med en gang om dere ikke har råd til å bli boende. Det er surt, men hvis dere nettopp tok opp lånet og mannen nylig ble sykmeldt burde jo ikke den økonomiske situasjonen ha blitt så ille enda. Han får jo sykepenger tilsvarende lønn det første året. Anonymkode: 5846d...7de
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #6 Skrevet 31. august 2017 Best å selge huset og bo i like dyr leid leilighet😂? Anonymkode: bf511...dee
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #7 Skrevet 31. august 2017 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Best å selge huset og bo i like dyr leid leilighet😂? Anonymkode: bf511...dee Kanskje man leier noe rimeligere... 🙄 Anonymkode: 836ac...b62
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #8 Skrevet 7. september 2017 Vi fikk 3 måneder til å begynne med. Skrev det dere anbefalte med å kun ha avdragsfrihet på ene lånet men da fikk jeg tilbake: Vi har ikke lov å gi avdragsfrihet når man har lån utover 60% av verdi. Myndighetene har bestemt det. Men vi har allikevel mulighet for å gi max 3 måneder avdragsfrihet utenom denne regelen. Kreativt tenkt med hensyn til deling av lånene, men dessverre myndighetene ser totalt lån ift. verdi. Der er de strenge. Stemmer det? Hvorfor fikk hun venninen da delt og avdragsfrihet på et lån? Anonymkode: bf511...dee
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #9 Skrevet 7. september 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi fikk 3 måneder til å begynne med. Skrev det dere anbefalte med å kun ha avdragsfrihet på ene lånet men da fikk jeg tilbake: Vi har ikke lov å gi avdragsfrihet når man har lån utover 60% av verdi. Myndighetene har bestemt det. Men vi har allikevel mulighet for å gi max 3 måneder avdragsfrihet utenom denne regelen. Kreativt tenkt med hensyn til deling av lånene, men dessverre myndighetene ser totalt lån ift. verdi. Der er de strenge. Stemmer det? Hvorfor fikk hun venninen da delt og avdragsfrihet på et lån? Anonymkode: bf511...dee Da regner jeg med reglene har blitt strengere, har jo vært en del endringer de siste par årene. Er sikkert 3 år siden venninnen min fikk det... Men mannen din får vel ikke lavere inntekt sånn med en gang? Man får vel full lønn i sykepenger? Anonymkode: d8f23...0fc
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #10 Skrevet 7. september 2017 Vi var i en tilsvarende situasjon i vår. Ringte banken, og vi fikk avdragsfrihet i 6 mnd. Vi hadde også mer enn 75% belåningsgrad. Har du en personlig kundebehandler? Hvilken bank er det? Anonymkode: 2ae21...969
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #11 Skrevet 7. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Da regner jeg med reglene har blitt strengere, har jo vært en del endringer de siste par årene. Er sikkert 3 år siden venninnen min fikk det... Men mannen din får vel ikke lavere inntekt sånn med en gang? Man får vel full lønn i sykepenger? Anonymkode: d8f23...0fc I vår situasjon fikk jeg ikke diett da jeg ble sykemeldt. Dietten i mitt yrke tilsvarer mer enn 100.000 kr i året. Sykemelding dekker ikke dette, så for oss tapte vi masse. Vet ikke hva hi's mann driver med, men det kan jo være noe lignende. Anonymkode: 2ae21...969
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #12 Skrevet 7. september 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: I vår situasjon fikk jeg ikke diett da jeg ble sykemeldt. Dietten i mitt yrke tilsvarer mer enn 100.000 kr i året. Sykemelding dekker ikke dette, så for oss tapte vi masse. Vet ikke hva hi's mann driver med, men det kan jo være noe lignende. Anonymkode: 2ae21...969 Men da hadde du jo ikke utgifter til diett? Anonymkode: 836ac...b62
Anonym bruker Skrevet 8. september 2017 #13 Skrevet 8. september 2017 Vi taper masse på denne konkursen. Ja han ga i hvertfall 3 mnd og vi skulle snakkes igjen etter 3 mnd. Så ingen regel uten unntak. Merkelig at de i det hele tatt kan gi 3 mnd da. Har veldig godt forhold til han. Det er sparebank 1 Anonymkode: bf511...dee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå