Anonym bruker Skrevet 30. august 2017 #1 Skrevet 30. august 2017 Det er ganske store begrensninger på hva foreldre må erstatte hvis barna ødelegger andres ting. Er det noen av dere som kjenner rettspraksis for hvordan det blir når elever ødelegger eller mister skolemateriell, bøker, pc ol, som de får itdelt på skolen? Som regel dreier det seg jo ikke om de store summene, men skolen her er ganske seige på å sende krav om erstatning på for eksempel lærebøker barna søler vann på fordi drikkeflaske lekker i sekken. Da får vi krav om å betale det en ny bok koster i bokhandel, selv om skolen kjøper inn til lavere pris i klassesett og boka allerede har blitt brukt av 5 elever. Nå skal alle elevene få egen og som de må være frem og tilbake hver dag. Det ser jeg for meg kan bli dyrt. Hva kan egentlig skolen kreve at foreldrene erstatter. Vi har fått et langt skriv hjem om alt skolen mener kan gjøre at vi må kjøpe ny og hvis den blir ødelagt. For eksempel får barna ikke ha med seg drikkeflaske, sekken skal ikke stå ubevoktet mm. I praksiss kommer det til å glippe ganske ofte. Kan skolen stille så strenge krav til aktsomhet for barneskolebarn? Hva med dem på ungdomskolen? Anonymkode: 4e5e6...ad7
Anonym bruker Skrevet 30. august 2017 #2 Skrevet 30. august 2017 Ingen som vet? Anonymkode: 4e5e6...ad7
Anonym bruker Skrevet 30. august 2017 #3 Skrevet 30. august 2017 Jeg vet ikke nøyaktig, har lurt på det samme da min sønn nettopp har begynt i 1. klasse, og vi har også fått sånne skriv. Det jeg vet er at for at foreldrene skal bli erstatningspliktige (for opp til 5000,-) når de ikke er skyld i hendelsen, så må barnet ha opptrått uaktsomt eller forsettlig. Dvs at det er en forutsetning at barnet har gjort det med vilje eller at man burde kunne forvente større aktsomhet av barnet, så det kommer jo veldig an på alder. At man skal vokte over sekken gjennom hele skoledagen kan umulig være noe som er rimelig å forvente nesten uansett alder. Når det gjelder en 6-åring tenker jeg at han må vel omtrent rive sidene ut av boka med vilje for at vi skal bli erstatningspliktige etter loven, selv om det virker som skolen liker å tro noe annet. Anonymkode: c4bc9...9ea
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #4 Skrevet 31. august 2017 Da hadde jeg sendt en mail tilbake med oppfølgningsspørsmål. 1 Siden barna ikke får ha med flaske med drikke, vil da skolen stå for servering av dette? I gen barm bør gå en he skoledag uten drikke. 2 sekken skal ikke stå ubevoktet. Stiller skolen med vakt, eller settes det opp låsbare skap til alle barn? 3 Andre tanker: Sørger skolen for å snakke med bussjåføren på skolebussen slik at det aldri forekommer at noen må stå (større sjanse for fall, sylting og annet som kan skade ting i sekken). Bes det i samme slengen om ingen bråe oppbremsinger eller harde svinger. Anonymkode: 8c058...fbc
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #5 Skrevet 31. august 2017 Jøss, jeg har fire barn, nå spredd på tre forskjellige skoler (barnskole, ungdomsskole og videregående), har aldri fått noe sånt brev jeg. Eneste var avtalen vi skrev under på på videregående for leie av pc, der sto det at man skulle passe på at pc ikke ble stjålet ved å enten ha den i låsbart skap eller i låst klasserom når den ikke var i bruk. Hverken på barneskolen eller ungdomsskolen har jeg fått noe brev om erstatningsplikt av noe som helst. Lærerne på barneskolen har riktignok sagt på foreldremøte at de helst ikke vil ha drikkeflasker i sekken da, og det er løst ved at det er vask med kaldt vann i alle klasserom og en hylle over vasken hvor alle elevene har hver sin kopp. Anonymkode: 93b84...867
Østerdølen Skrevet 31. august 2017 #6 Skrevet 31. august 2017 Dette har aldri jeg opplevd heller!Og jeg har hatt barn i skolen i snart 20 år!
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #7 Skrevet 31. august 2017 Jeg syntes også det var rart. Tenker at det kanskje er for at foreldrene skal ta på alvor at ting skal tas vare på. Men det gjorde vi da jeg gikk på skolen også, helt uten trusler... Det hele er jo også klart urimelig ettersom vi ikke har mulighet til å velge bort denne risikoen. Det er skolen som velger å evt. overlate dyrt utstyr til mitt barn, ikke jeg. Anonymkode: c4bc9...9ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå