Mann60 Skrevet 27. august 2017 #1 Del Skrevet 27. august 2017 Spørsmålet mitt kan virke noe spesielt, men jeg kunne virkelig trengt en tilbakemelding fra fremmede for å vite som er “normalt” og ikke. Har en datter på 23 år som ønsker å kjøpe seg en hest. Hun bor sammen med kjæresten sin som er arbeidsledig, mens hun selv har en vanlig jobb i det offentlige. Hun ønsker å finansiere deler av kjøpet med et forbrukslån, men hun får ikke tilslag med et akseptabelt rentenivå. Så til problemet. Hun har gjentatte ganger spurt meg om å signere som medlåntaker. Har en langt bedre kredittverdighet enn datteren min, så tanken er at lånet hennes også vil bli billigere. Problemet er det at jeg ikke stoler på at hun vil klare å betjene gjelden. Og slik jeg forstår det, er medlåntaker i prinsippet det samme som å være kausjonist. Nå vet jeg også at flere vil tenke at jeg er svak som ikke bare sier nei. Men dette er jo også datteren min, og vil at hun skal ha det bra. Er det noen her som har vært i en lignende situasjon, vedr. medlåntaker - og som kjenner bedre til reglene? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144327652-har-noen-erfaring-med-%C3%A5-signere-som-medl%C3%A5ntaker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. august 2017 #2 Del Skrevet 27. august 2017 Nei, ikke kjøp hest med forbrukslån. Ja det er datteren din, men du må gå foran som en god far å lære henne at sånn finansierer vi ikke en hobby. Da får hun spare penger til hun har nok. Om du har økonomi til det kan du vel heller vurdere å låne henne noe av beløpet hun mangler. En medlåntaker står like ansvarlig for lånet. Betaler ikke hun , er det du som sitter med det. Betaler ingen av dere går dere begge med i dragsuget og får inkasso. Ikke kjøp ting på kreditt som ikke kan betales på 1. Faktura. Og for gudsskyld ikke en hest. Anonymkode: 781e1...445 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144327652-har-noen-erfaring-med-%C3%A5-signere-som-medl%C3%A5ntaker/#findComment-148511487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. august 2017 #3 Del Skrevet 27. august 2017 Du er vel mer ansvarlig som medlånetaker enn som kausjonist.. så uansett så er det du som må betale hvis ikke hun gjør det. Hun er 23 år, så dette får hun ordne selv! Anonymkode: b8d5a...d85 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144327652-har-noen-erfaring-med-%C3%A5-signere-som-medl%C3%A5ntaker/#findComment-148511490 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. august 2017 #4 Del Skrevet 27. august 2017 Hvilken prisklasse snakker vi om her? Ville i utgangspunktet ikke kjøpt hest for penger man ikke har. Det koster mye å ha hest. Har man ikke råd til hesten, har man heller ikke råd til alle utgiftene som hører med. Anonymkode: c2dd6...ccf Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144327652-har-noen-erfaring-med-%C3%A5-signere-som-medl%C3%A5ntaker/#findComment-148511491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sug lut Skrevet 27. august 2017 #5 Del Skrevet 27. august 2017 Vær den voksne og si nei. Alt annet er å gjøre henne en bjørnetjeneste. Og ta samtidig grunnpraten om at forbrukslån er fandens verk og at man ikke bruker penger man ikke har, og heller ikke lån man ikke får. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144327652-har-noen-erfaring-med-%C3%A5-signere-som-medl%C3%A5ntaker/#findComment-148511510 Del på andre sider Flere delingsvalg…
amandine Skrevet 27. august 2017 #6 Del Skrevet 27. august 2017 Aldri i livet. Du kjøper ikke hest uten penger. Det er relativt store løpende utgifter på hesten i tillegg til kjøpesummen, jeg kan ikke fatte og begripe at du vurderer det engang. Har hun råd til å betale fôr og stall og veterinær på det hun tjener nå kan.hun spare de pengene noen måneder og bruke dem til å kjøpe hest med. Klarer hun ikke det er jo løpet kjørt før det har begynt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144327652-har-noen-erfaring-med-%C3%A5-signere-som-medl%C3%A5ntaker/#findComment-148511519 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. august 2017 #7 Del Skrevet 27. august 2017 Det er egentlig ikke så stor forskjell på kausjonist og medlånetaker, men kausjonerer du kan banken kreve penger fra deg bare om lånetager misligholder lånet, men som medlånetaker er du like ansvarlig som hovedlånetaker for at lånet blir betalt hver måned og ikke blir mislighold. Det er dyrt å ha hest, stallplass, for, veterinærutgifter, utstyr osv koster flesk, hest er en av de dyreste hobbyene du kan ha, har datteren din et skikkelig budsjett og plan for dette? Har hun penger til å betjene både lånet og alle de løpende utgiftene? Jeg hadde aldri kausjonert eller lånt penger sammen med noen av barna mine for å finansiere hobbyer, en ting er å hjelpe de ut på boligmarkedet, men en hobby... Jeg hadde sagt nei. Som forelder må man tørre være kjip også, og datteren din trenger tydeligvis fremdeles litt veiledning og økonomisk oppdragelse. Anonymkode: 73930...978 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144327652-har-noen-erfaring-med-%C3%A5-signere-som-medl%C3%A5ntaker/#findComment-148511527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. august 2017 #8 Del Skrevet 27. august 2017 Styr unna! Redd deg selv. Anonymkode: f2509...0ff Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144327652-har-noen-erfaring-med-%C3%A5-signere-som-medl%C3%A5ntaker/#findComment-148511528 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. august 2017 #9 Del Skrevet 27. august 2017 Jeg ville aldri gitt min velsignelse til et forbrukslån hos mine barn!!!! Anonymkode: cfd0f...0e4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144327652-har-noen-erfaring-med-%C3%A5-signere-som-medl%C3%A5ntaker/#findComment-148511574 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann60 Skrevet 27. august 2017 Forfatter #10 Del Skrevet 27. august 2017 1 hour ago, Anonym bruker said: Det er egentlig ikke så stor forskjell på kausjonist og medlånetaker, men kausjonerer du kan banken kreve penger fra deg bare om lånetager misligholder lånet, men som medlånetaker er du like ansvarlig som hovedlånetaker for at lånet blir betalt hver måned og ikke blir mislighold. Det er dyrt å ha hest, stallplass, for, veterinærutgifter, utstyr osv koster flesk, hest er en av de dyreste hobbyene du kan ha, har datteren din et skikkelig budsjett og plan for dette? Har hun penger til å betjene både lånet og alle de løpende utgiftene? Jeg hadde aldri kausjonert eller lånt penger sammen med noen av barna mine for å finansiere hobbyer, en ting er å hjelpe de ut på boligmarkedet, men en hobby... Jeg hadde sagt nei. Som forelder må man tørre være kjip også, og datteren din trenger tydeligvis fremdeles litt veiledning og økonomisk oppdragelse. Anonymkode: 73930...978 Er helt enig i det du skriver vedrørende kostnader etc. Når det først er sagt, så burde jeg klargjort litt mer omkring den økonomiske biten. Hun trenger kun å låne 35 000 av en kjøpspris på 90 000. Hun har selv spart opp 40 000 og kjæresten skal spytte inn 15 000 som han selv låner. Har gjentatte ganger frarådet å låne penger til slike ting, og gjort alt jeg kan for å få henne bort fra tanken. Tror jeg ender opp med å si blankt nei, også får hun finne finansiering et annet sted. Har egentlig ikke så mye å gjøre med den økonomiske biten. Jeg kan bare ikke tolerere en situasjon hvor jeg blir overkjørt økonomisk, og samtidig passivt godtar denne typen uansvarlighet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144327652-har-noen-erfaring-med-%C3%A5-signere-som-medl%C3%A5ntaker/#findComment-148511582 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann60 Skrevet 27. august 2017 Forfatter #11 Del Skrevet 27. august 2017 (endret) 1 hour ago, amandine said: Aldri i livet. Du kjøper ikke hest uten penger. Det er relativt store løpende utgifter på hesten i tillegg til kjøpesummen, jeg kan ikke fatte og begripe at du vurderer det engang. Har hun råd til å betale fôr og stall og veterinær på det hun tjener nå kan.hun spare de pengene noen måneder og bruke dem til å kjøpe hest med. Klarer hun ikke det er jo løpet kjørt før det har begynt. Jeg skulle gjort det klart at hun allerede har spart opp mye penger selv (ca. 40 000). Kjøpsprisen er 90 000. Dette handler mer om far/datter forholdet vårt og hvordan jeg får henne på riktige tanker. Men er jo enig i at dette ikke er særlig smart. Basert på svarene her har jeg også fått inntrykk av at medlåntaker ikke er noen særlig gunstig løsning....for å si det mildt. Endret 27. august 2017 av Mann60 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144327652-har-noen-erfaring-med-%C3%A5-signere-som-medl%C3%A5ntaker/#findComment-148511583 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann60 Skrevet 27. august 2017 Forfatter #12 Del Skrevet 27. august 2017 2 hours ago, sug lut said: Vær den voksne og si nei. Alt annet er å gjøre henne en bjørnetjeneste. Og ta samtidig grunnpraten om at forbrukslån er fandens verk og at man ikke bruker penger man ikke har, og heller ikke lån man ikke får. Fandens verk er nok faktisk ikke så langt unna virkeligheten som mange tror... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144327652-har-noen-erfaring-med-%C3%A5-signere-som-medl%C3%A5ntaker/#findComment-148511584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. august 2017 #13 Del Skrevet 27. august 2017 Om hun ikke får lån så har hun heller ikke råd til å holde hesten, slik andre har påpekt. Hun får vente til hennes samboer er ute igjen i jobb og se om de sammen kan greie å få råd til hest. IKKE gå med på dette! Hun er din datter, og nettopp DERFOR skal du nå gå foran som et godt eksempel - man tar ikke opp et forbrukslån man ikke har råd til og samtidig påfører seg selv masse ekstrautgifter månedlig i tillegg til lånet. Har hun f.eks. satt opp et budsjett som viser at hun har råd til dette? Sett dere ned sammen og lag et budsjett, så ser hun at hun ikke har råd til dette. Inntekten hennes, minus faste kostnader med bolig, strøm, telefon, internett, bil eller kollektivutgifter, mat, klær og annet hun trenger for livsopphold, f.eks. treningssenter, tur ut på byen, kino, spise ute, m.m.? Så må hun sette av et beløp til sparing pr. måned. Hva sitter hun igjen med i måneden? Har hun virkelig så høy lønn som 23-åring at hun har til oppstalling og fôr til hesten, skoing hver måned + om hesten mister en sko mellom to skoinger, utstyr (sal, underlag, hodelag, grime, tau, div. børster, hovkrok, to dekken, benbeskyttere, bandasjer og støttebandasjer, leietau, ev. lonsjeringstau, annet tau, kasser til utstyr, ekstrautstyr?), faste veterinærkostnader og uforutsette veterinærkostnader (bør sette av minst et par tusen i måneden til det), forsikring (som må inkludere både skade på hest og skade som hest kan gjøre på annen eiendom eller person). Videre kan det påkomme utgifter til transport, transportutstyr. Er strø inkludert? Hun må skaffe bøtter, saltstein, målebeger, kraftfor, ev. vitaminer. Rengjøringsprodukter til utstyr. Ev. myggbeskyttelse til hest. Er det planer om å øke pris for oppstalling der hun planlegger å ha hesten? Videre trenger hun utstyr og sikkerhetsutstyr selv som ofte beløper seg til mange flere tusen, så må hun ha klær. Har hun slikt fra før så må hun legge inn beløp for nye kjøp av disse når de hun har blir slitt eller skadet. Kanskje må hun leie bedre beite for hesten, eller ha et sommerbeite til den, da er det leie, tilsyn, frakt til og fra. Hvordan har hun tenkt å bruke hesten? Bare ri tur? I så fall trenger hun mindre utstyr, men bruker hun den til dressur og sprang kan baneleie komme på et ganske anseelig beløp. Skal hun ta kurs blir det mange flere tusen kroner. Skal hun ta faste timer med instruktør så blir det fort 1-2.000 pr måned i tillegg - minst. Skal hun konkurrere så må hun nesten ha en tilhenger. Da kommer tilhengerfeste til bil, betydelig økte kostnader for drivstoff (har bilen hennes sterk nok motor til å dra en hestehenger?), dyrere bompasseringer, ev. tilpasninger med bil/henger. Skal hun ikke ha tilhenger så må hun betale de som frakter hesten hennes godt, det blir heller ikke billig. Så kommer påmeldingsavgifter for konkurransene og konkurranseklær, ev. økte matkostnader, oppstalling andre steder, overnatting. Hun må ha en dyrere forsikring for seg selv for ulykke. Så må hun sørge for å ha en forsikring for uførhet i tilfelle hun skulle bli så skadet at hun ikke greier å jobbe. Og tro meg, det er garantert en god del ting jeg har glemt å ta med her! Sett deg ned sammen med datteren din og lag et regnskap over hennes lønn, faste utgifter og alt annet hun trenger for å leve i hverdagen uten hest. Så setter dere opp et regnskap hvor dere tar med lånekostnader samt alle kostnadene pr. måned samt buffer for uforutsette utgifter med hesten, alt utstyr - og så ser dere om hun har noe igjen. Jeg tror hun lever på en rosa drøm og ikke innser hvor mye en hest faktisk koster. Jeg får inntrykk av at hun kanskje manipulerer deg til å si ja. Men å si ja til at hun skal kjøpe en hest nå er ikke å være en god far! Vil du være en god far nå så er jobben din å realitetsorientere datteren din, få henne til å sette seg ned, se tallene svart på hvitt. Og du - få henne til å skaffe dokumentasjon på alle utgiftene, ikke bare ta hennes ord for det. Javel, oppstalling koster f.eks. kr. 3.500 eller 5.000 pr. måned. Men hva inkluderer det? Speiser hesteeierne så på høy, eller er det inkludert. Er strøm og vann inkludert? Husk at kraftfor og andre ernæringsmessige ting til hesten som regel kommer utenom oppstallingen. Så få henne til å skaffe dokumentasjon på alle kostnadene dere kan tenke på vil komme med et hestekjøp. Så setter dere opp et enkelt regnskap. Jeg vil tro datteren din trolig er minst kr. 10.000 minus pr. måned. Minst. I tillegg må dere ta hensyn for at hun kan greie utgiftene om hun skulle bli syk en periode. Da må hun få noen til å ta seg av hesten, det er heller ikke gratis. Og så er det selvfølgelig et poeng at hun trolig har høyere utgifter pga. samboeren som ikke jobber. Sier hun han snart får seg jobb? Javel, men da får de to sette opp et regnskap den dagen han har skaffet seg en trygg jobb og om han ønsker å bidra til hennes hesteinteresse. Anonymkode: cd4f2...46b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144327652-har-noen-erfaring-med-%C3%A5-signere-som-medl%C3%A5ntaker/#findComment-148511585 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann60 Skrevet 27. august 2017 Forfatter #14 Del Skrevet 27. august 2017 2 hours ago, sug lut said: Vær den voksne og si nei. Alt annet er å gjøre henne en bjørnetjeneste. Og ta samtidig grunnpraten om at forbrukslån er fandens verk og at man ikke bruker penger man ikke har, og heller ikke lån man ikke får. Var inne og undersøkte litt omkring prisene på denne typen lån. Besøkte blant annet en side som heter www.Billigeforbrukslån.no og jeg tviler sterkt på at det er realistisk med et rentenivå ned mot 8 prosent. Dette må jo være et rent markedsføringstriks fra bankenes side. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144327652-har-noen-erfaring-med-%C3%A5-signere-som-medl%C3%A5ntaker/#findComment-148511586 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. august 2017 #15 Del Skrevet 27. august 2017 6 minutter siden, Mann60 skrev: Er helt enig i det du skriver vedrørende kostnader etc. Når det først er sagt, så burde jeg klargjort litt mer omkring den økonomiske biten. Hun trenger kun å låne 35 000 av en kjøpspris på 90 000. Hun har selv spart opp 40 000 og kjæresten skal spytte inn 15 000 som han selv låner. Har gjentatte ganger frarådet å låne penger til slike ting, og gjort alt jeg kan for å få henne bort fra tanken. Tror jeg ender opp med å si blankt nei, også får hun finne finansiering et annet sted. Har egentlig ikke så mye å gjøre med den økonomiske biten. Jeg kan bare ikke tolerere en situasjon hvor jeg blir overkjørt økonomisk, og samtidig passivt godtar denne typen uansvarlighet. Bare det at hun får sin arbeidsledige samboer til å ta opp lån for at hun skal kjøpe hest viser med tydelighet at DU må sette ned foten. Det er jo på ingen måte ansvarlig av noen av dem. Han som er arbeidsledig og går på 60% av tidligere lønn skal altså ta opp et forbrukslån for at hun skal kjøpe hest... Anonymkode: cd4f2...46b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144327652-har-noen-erfaring-med-%C3%A5-signere-som-medl%C3%A5ntaker/#findComment-148511589 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. august 2017 #16 Del Skrevet 27. august 2017 3 timer siden, Mann60 skrev: Spørsmålet mitt kan virke noe spesielt, men jeg kunne virkelig trengt en tilbakemelding fra fremmede for å vite som er “normalt” og ikke. Har en datter på 23 år som ønsker å kjøpe seg en hest. Hun bor sammen med kjæresten sin som er arbeidsledig, mens hun selv har en vanlig jobb i det offentlige. Hun ønsker å finansiere deler av kjøpet med et forbrukslån, men hun får ikke tilslag med et akseptabelt rentenivå. Så til problemet. Hun har gjentatte ganger spurt meg om å signere som medlåntaker. Har en langt bedre kredittverdighet enn datteren min, så tanken er at lånet hennes også vil bli billigere. Problemet er det at jeg ikke stoler på at hun vil klare å betjene gjelden. Og slik jeg forstår det, er medlåntaker i prinsippet det samme som å være kausjonist. Nå vet jeg også at flere vil tenke at jeg er svak som ikke bare sier nei. Men dette er jo også datteren min, og vil at hun skal ha det bra. Er det noen her som har vært i en lignende situasjon, vedr. medlåntaker - og som kjenner bedre til reglene? Medlåntaker på en hest? Nei, det er en elendig ide. Anonymkode: 280ff...632 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144327652-har-noen-erfaring-med-%C3%A5-signere-som-medl%C3%A5ntaker/#findComment-148511593 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann60 Skrevet 30. august 2017 Forfatter #17 Del Skrevet 30. august 2017 En oppdatering. Satte ned foten og sa nei. Det ble til mye syting og klaging, men så enkelt er det bare. Jeg kan ikke fortsette å sy puter under armene på datteren min. Var på mange måter godt å høre dette fra andre. Jeg er verken slem eller urimelig som sier nei til slikt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144327652-har-noen-erfaring-med-%C3%A5-signere-som-medl%C3%A5ntaker/#findComment-148514362 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #18 Del Skrevet 31. august 2017 2 timer siden, Mann60 skrev: En oppdatering. Satte ned foten og sa nei. Det ble til mye syting og klaging, men så enkelt er det bare. Jeg kan ikke fortsette å sy puter under armene på datteren min. Var på mange måter godt å høre dette fra andre. Jeg er verken slem eller urimelig som sier nei til slikt. Veldig bra at du gjennomførte det! Det er langt mer kjærlighet i å sette grenser og lære henne å klare seg selv enn å gå med på noe som bare ville medført økonomiske problemer som hun umulig kunne takle på egen hånd. Anonymkode: cd4f2...46b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144327652-har-noen-erfaring-med-%C3%A5-signere-som-medl%C3%A5ntaker/#findComment-148514374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #19 Del Skrevet 31. august 2017 2 timer siden, Mann60 skrev: En oppdatering. Satte ned foten og sa nei. Det ble til mye syting og klaging, men så enkelt er det bare. Jeg kan ikke fortsette å sy puter under armene på datteren min. Var på mange måter godt å høre dette fra andre. Jeg er verken slem eller urimelig som sier nei til slikt. Gratulerer! Klokt valg. Anonymkode: 280ff...632 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144327652-har-noen-erfaring-med-%C3%A5-signere-som-medl%C3%A5ntaker/#findComment-148514377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #20 Del Skrevet 31. august 2017 Godt valg å si nei! Har hun råd til å betale ned lån, så har hun råd til å spare i stedet. Hvis hun virkelig vil ha hesten kan hun vente til hun har spart nok penger! Anonymkode: 6e951...2f3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144327652-har-noen-erfaring-med-%C3%A5-signere-som-medl%C3%A5ntaker/#findComment-148514469 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #21 Del Skrevet 31. august 2017 En god forelder tør å ta upopulære avgjørelser, man skal ikke bare stryke barna sine med hårene, man skal bruke sin egen livserfaring til å oppdra dem. Du gjorde det helt riktige. Anonymkode: 73930...978 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144327652-har-noen-erfaring-med-%C3%A5-signere-som-medl%C3%A5ntaker/#findComment-148514511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå