Gå til innhold

trenger hjelp til meldekort nav

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på med å teste ut restarbeidsevne.

Siden sist jeg sendte inn meldekort har jeg deltatt på et kurs som var ført opp på aktivitetsplanen. Jeg klarte ikke fullføre første dag på kurset og dagen etter måtte jeg ringe inn syk

Usikker på hva jeg skal svare på spørsmålet: "Har du vært forhindret fra å ta arbeid eller gjennomføre avtalt aktivitet fordi du har vært for syk+" Jeg har snakket med nav tidligere og da mener jeg de sa at dette gjaldt sykdom som f.eks influensa - altså ikke sykdommen som jeg har.

Noen som kan hjelpe?

Anonymkode: 8f683...49f

Fortsetter under...

Skrevet

Det stemmer, du skal ikke krysse at du har gjennomført aktivitet, men heller ikke at du har vært syk 

Anonymkode: 7b6d4...748

Skrevet

Jeg har gjennomført de andre avtalene på aktivitetsplanen, men kurset var for langt til at jeg klarte det. Dermed må jeg krysse av for at jeg har gjennomført avtalt aktivitet, selv om jeg ikke klarte å fullføre ene dagen og ringte inn syk neste kursdag? 

Skrevet

Jeg synes du bør ta dette med Nav på mandag, Hi, for jeg fikk problemer med utbetalingen i lignende situasjon.

Jeg krysser av hver eneste gang at jeg har vært for syk til å delta på aktivitet. Da jeg var med på et kort kurs nektet systemet å godta at jeg bare hadde vært på kurs en dag og ikke alle dager, så jeg endte med å ikke få utbetalt penger. Måtte klage for å få pengene.

Jeg fikk til slutt bare beskjed om å fylle ut slik jeg alltid har gjort, at jeg er for syk til å være med på noen aktiviteter, siden det hadde fungert, for de visste ikke hva ellers jeg skulle fylle ut... Jeg har vært helt uten aktivitetsplan i lange perioder også, så da var det jo ingen "aktiviteter" å følge heller, så jeg har bare fortsatt å skrive at jeg er for syk hver eneste dag. Og det jeg er syk med er jo bare det som opprinnelig gjorde at jeg kom på aap, ikke influensa og slikt.

Så ta det med saksbehandler, da ser denne om det går gjennom systemet også.

Anonymkode: e997c...388

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes du bør ta dette med Nav på mandag, Hi, for jeg fikk problemer med utbetalingen i lignende situasjon.

Jeg krysser av hver eneste gang at jeg har vært for syk til å delta på aktivitet. Da jeg var med på et kort kurs nektet systemet å godta at jeg bare hadde vært på kurs en dag og ikke alle dager, så jeg endte med å ikke få utbetalt penger. Måtte klage for å få pengene.

Jeg fikk til slutt bare beskjed om å fylle ut slik jeg alltid har gjort, at jeg er for syk til å være med på noen aktiviteter, siden det hadde fungert, for de visste ikke hva ellers jeg skulle fylle ut... Jeg har vært helt uten aktivitetsplan i lange perioder også, så da var det jo ingen "aktiviteter" å følge heller, så jeg har bare fortsatt å skrive at jeg er for syk hver eneste dag. Og det jeg er syk med er jo bare det som opprinnelig gjorde at jeg kom på aap, ikke influensa og slikt.

Så ta det med saksbehandler, da ser denne om det går gjennom systemet også.

Tusen takk for godt råd :-) Jeg venter til mandag med å sende inn - dette ble for komplisert.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for godt råd :-) Jeg venter til mandag med å sende inn - dette ble for komplisert.

Det synes jeg var et godt råd. For jeg sto sist meldeperiode i samme situasjon, og beskjeden jeg fikk fra nav er ikke lik som noe av det de andre over her sier.  Så ta det med saksbehandleren er lurt

Anonymkode: 02005...d8e

Annonse

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjør det. Da får du pengene to-tre dager senere, men det er langt bedre enn at du ikke får dem og så må klage på det, for da kan det ta tid før du får pengene.

Lykke til :)

Skrevet

På nettsiden til nav står det at hverken det du krysser på avtalte aktiviteter eller sykefravær påvirker hva du får utbetalt, det skal bare vise om aktivitetsplanen din må endres.. Så da skal det ikke ha noen betydning for utbetalingen din.

Det står at om du ikke har møtt på avtalt aktivitet skal du ikke krysse på den dagen.

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Meldekort+hvordan+gjor+du+det/Slik+fyller+du+ut+meldekortet+arbeidsavklaringspenger

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På nettsiden til nav står det at hverken det du krysser på avtalte aktiviteter eller sykefravær påvirker hva du får utbetalt, det skal bare vise om aktivitetsplanen din må endres.. Så da skal det ikke ha noen betydning for utbetalingen din.

Det står at om du ikke har møtt på avtalt aktivitet skal du ikke krysse på den dagen.

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Meldekort+hvordan+gjor+du+det/Slik+fyller+du+ut+meldekortet+arbeidsavklaringspenger

Mulig det er slik det skal være. Men jeg fikk altså ikke utbetalt penger fordi datasystemet ikke aksepterte det jeg plottet inn, som var riktig ut fra aktivitet/sykdom. Ingen kunne forklare hva som skjedde, og teknisk benekter det også. Har vært borti å miste pengene en periode til av lignende problem som teknisk også benekter, da fikk jeg ikke pengene igjen heller. Det er jo ingen feil i systemet deres.... nei, nettopp...

Saksbehandler forsøkte å klikke på samme som jeg, det var eneste logiske å krysse av på, men systemet nektet å akseptere det. Løsningen ble at saksbehandler sa til meg: "lever på den måten som du har gjort før hvor du har fått penger, selv om det egentlig er feil leveringsmåte, bare trykk på det som har fungert tidligere".

Skrevet

Dere er gode å ha <3 Tusen takk hver og en av dere.

Hadde det vært mulig å sende inn med kommentar hadde det vært litt enklere. Jeg hadde krysset av så godt jeg kunne og kommet meg til steget der jeg med neste klikk sender inn. Over "send inn" knappen stod det: Jeg bekrefter at jeg har forstått punktene (husker ikke ordrett). I mellomtiden fikk jeg svar her med råd om å vente til mandag med å sende inn - så da var det en enkel avgjørelse å ta. Hadde det derimot stått: "Jeg bekrefter at jeg har fylt ut skjemaet etter beste evne" hadde jeg kanskje sendt inn..

Så får jeg håpe nav har løsningen på mandag ;-)

Hi

Skrevet

Når jeg var i arbeidsutprøving så sa veielder at jeg skulle krysse ut for sykefravær, altså ja på det punktet. Jeg ble aldri trekt penger. Jeg trudde at veilderen fikk med seg fraværet på meldekortet men de gjør ikke det.

Anonymkode: 4786c...73d

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer, du skal ikke krysse at du har gjennomført aktivitet, men heller ikke at du har vært syk 

Ja, det prøvde jeg på en gang også (etter samråd med nav), men da får du ikke utbetalt penger. Du krysser jo da av for at du ikke har deltatt på avtalt aktivitet uten en god grunn. 

Så etter det har jeg krysset av for ikke deltatt pga sykdom, og derfor fått pengene jeg har krav på. 

Anonymkode: c5ed0...b9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...