Gå til innhold

Midjemål på kvinner - det kan da ikke stemme?

Anbefalte innlegg

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det ikke nødvendigvis sånn at delte magemuskler gir stor mage da...

Har du lav fettprosent og er trent nok ser du gapet mellom, men magen står ikke ut. Kanskje ikke for en vanlig dødelig mamma å se sånn ut da men ;)

http://farm5.static.flickr.com/4009/4578326695_5455410bd2.jpg

Anonymkode: 70d06...4de

Så man kan få en sånn mage med delte magemuskler? Jeg trodde ikke det var mulig jeg

Anonymkode: 69080...bf1

Fortsetter under...

Uff, 88 cm. Høres uoppnåelig ut.

Har litt lavere mål enn hi, med samme bmi. Er vel heldig som egentlig har timeglassfasong. Har ikke sett så mye til den de siste tyve åra. Trøster meg med at flere svangerskap, bla et med tvillinger gjør livmålet naturlig større.

Nå er det vel slik at midjefett er det som forsvinner først når man går ned i vekt. Det er der fettet kommer først på igjen også. 

Anonymkode: 26e5e...45e

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så man kan få en sånn mage med delte magemuskler? Jeg trodde ikke det var mulig jeg

Det er ikke jeg som la ut den linken da, men ja det er mulig. Har sånn mage selv, 4år etter fødsel. (gikk opp 20kg under graviditeten, fikk magemål målt ved navelen på 115cm, og er ca 160cm høy. Så de magemusklene mine fikk virkelig kjørt seg, stakkars)
Vurderte nemlig oprasjon for å sy de sammen igjen, men ville forsøke å trene meg opp først for å se om jeg slapp (den oprasjonen skremte meg :P ) Og jaggu gikk det. Trente styrke 1-2t 2-4dager i uken i et drøyt 1/2år. Og spiste normalt. -Men nå skal det sies at jeg har lav fettprosent lett, derfor syntes musklene fort.  

Anonymkode: 6d534...662

Hi, du har bikket bmi for overvekt. Normal bmi går opp til 24,9, du har 25,1.

Det er jo ikke mye over, men det er absolutt noe du skal være oppmerksom på. Spesielt siden du ligger så høyt over et sunt midjemål.

Anbefaler deg å gå til en lege eller annet helsepersonell som har gode vekter for å påvise kroppssammensetning. Da kan du få et mer korrekt bilde av forhold mellom muskler, brunt fett rundt organer og generell fettprosent i kroppen. Da har du også klare tall som du ev. kan jobbe med.

Anonymkode: 9a79b...0f2

Det samme sier jeg. Fatter ikke det midjemålet. Jeg har alltid vært rundt 90-95. Jeg er 162, veier 56kg og har slett ikke eplefasong. Egentlig litt timeglassfasong, for om jeg ser meg i speilet forfra går det innsving i midjen på sidene. Men magen står ganske mye ut. 

Jeg trenger 2 ganger i uken, både styrke og kardio. Løper over en mil i uken. Jeg har ok med muskler. Spiser sunt og har alltid gjort det. Men magen ligger like forbanna utenpå. Jeg er ikke i nærheten av å kunne få 80cm i midjemål. Om jeg strammer musklene i magen kan jeg ta en liten rullepølse i hånden. Min teori er at jeg er mye oppblåst og har organene langt ute. Når jeg var gravid kom hele magen på utsiden, so to speak. Hadde enorm mage på en liten og slank kropp. 

Anonymkode: dcc17...713

Annonse

Gjest Marge Simpson
15 timer siden, Eliseflisa skrev:

Her er det en med helt normal BMI, som i tillegg anser seg selv som helt normal.

Neida, her skal det slankes.... Dere forstår vel at vi alle er bygget ulikt. HI har helt rett. Hvis man feks har en lang overkropp vil man være tynnere. Dersom man er kort og kompakt vil innholdet i magen bule mer ut. Noen er oppblåste også, mer enn andre

Enig!

BMI er bare tull, HI. På min avdeling regner vi ut BMI for å kartlegge underernæring. BMI måler eksempelvis ikke muskelmasse og en trent person kan ha samme BMI som deg og kalles da overvektig? For noe tull!!!

Synes du høres nokså normal ut mtp høyde og vekt og du sier at du anser deg selv som normal, noe som er kjempebra😊👍🏼 Hvorfor skal en gjeng her inne fortelle deg at du må slanke deg eller at du er overvektig? Det er ingen som har sett deg i virkeligheten en gang 😊

Ok altså, drit i bmi hennes. Men har man 100 cm i midjemål må man. Enkelt og greit. Selv om normalen er større og større må dere se på fakta her. 100 cm i midjemål er for mye om hun ikke vil ha farlig magefett. 

Anonymkode: 105e5...25e

Jeg er 75kg, og 77cm rundt midja. 1 år siden fødsel. Jeg synes jeg er stor. Aldri verden om noen kan se meg i ettersittende gensere så lenge jeg er over 70cm rundt midja... 

Anonymkode: e9351...ffc

Jeg svarte deg først i tråden, men sier som flere andre: drit i bmi! Og jeg ser du måler noen cm over navelen, ikke ta så langt opp, 1cm over er vel rett?

Jeg lurer også på om du er mye oppblåst? Kanskje du rett og slett ikke tåler f.eks knekkebrødene du spiser så godt? (Mål på morgenen, før du spiser og stå helt rett i ryggen). 

Kom på at selvom mitt midjemål normalt sett er 66 cm, kan jeg utover kvelden, om jeg har spist ting jeg får luft i magen av, måle en del mer, altså ;)

Anonymkode: fcbf8...598

Jeg er 167, veier 53 kg og har et midjemål på ca 80. Om jeg hadde veid 70 kg, så hadde nok litt midjemål også vært rundt 100. Alt legger seg ganske enkelt på magen min. 

Anonymkode: 88c9a...8b7

Jeg sliter med oppblåsthet og delte magemuskler. Strammer jeg magemusklene stikker de rett opp og gapet er på flere centimeter.

Jeg kan ha et midjemål som øker med 20-30 cm i løpet av dagen. Veldig kjedelig. Jeg reagerer slik på absolutt all mat. Et tygg med mat og jeg ser ut som jeg er høygravid.

Har BMI på 20,4...

Anonymkode: 83f5c...068

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sliter med oppblåsthet og delte magemuskler. Strammer jeg magemusklene stikker de rett opp og gapet er på flere centimeter.

Jeg kan ha et midjemål som øker med 20-30 cm i løpet av dagen. Veldig kjedelig. Jeg reagerer slik på absolutt all mat. Et tygg med mat og jeg ser ut som jeg er høygravid.

Har BMI på 20,4...

Anonymkode: 83f5c...068

Du må skille mellom slappe magemuskler og delte magemuskler. Jeg har ikke delte magemuskler, men de er slappe og strukket etter graviditetene. Den gode nyheten er at man kan trene dem opp! 

Anonymkode: 3efd9...358

Annonse

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke jeg som la ut den linken da, men ja det er mulig. Har sånn mage selv, 4år etter fødsel. (gikk opp 20kg under graviditeten, fikk magemål målt ved navelen på 115cm, og er ca 160cm høy. Så de magemusklene mine fikk virkelig kjørt seg, stakkars)
Vurderte nemlig oprasjon for å sy de sammen igjen, men ville forsøke å trene meg opp først for å se om jeg slapp (den oprasjonen skremte meg :P ) Og jaggu gikk det. Trente styrke 1-2t 2-4dager i uken i et drøyt 1/2år. Og spiste normalt. -Men nå skal det sies at jeg har lav fettprosent lett, derfor syntes musklene fort.  

Anonymkode: 6d534...662

Hvilke øvelser brukte du?

Anonymkode: ab4e2...943

13 timer siden, Kvinne! skrev:

Enig!

BMI er bare tull, HI. På min avdeling regner vi ut BMI for å kartlegge underernæring. BMI måler eksempelvis ikke muskelmasse og en trent person kan ha samme BMI som deg og kalles da overvektig? For noe tull!!!

Synes du høres nokså normal ut mtp høyde og vekt og du sier at du anser deg selv som normal, noe som er kjempebra😊👍🏼 Hvorfor skal en gjeng her inne fortelle deg at du må slanke deg eller at du er overvektig? Det er ingen som har sett deg i virkeligheten en gang 😊

Man kan være (nesten) normalvektig og likevel ha helseskadelig mye fett rundt indre organer. Javel, drit i at Hi såvidt har bikket over bmi til overvekt. Men IKKE drit i at hun ligger 20 (!) cm over det som er maksmål for kvinner for å ikke utvikle helseskader pga. for mye magefett!

Å råde HI til å ikke ta dette seriøst er helseskadelig!

Greit at bmi ikke tar hensyn til muskelmasse, men hvis Hi hadde vært veldig godt trent eller hatt en sunn vekt for hennes kropp så ville hun ikke hatt et midjemål som er 20 cm over maks for kvinner. Se på muskelbunter som Marit Bjørgen og Cecilie Brækhus, større muskelmasse enn de har er vanskelig å få på en godt trent kvinne. Bjørgen er en cm høyere enn Hi, veier noen kilo mindre enn Hi, Brækhus 3-4 cm høyere og få kg mindre enn Hi. Så det er helt klart at His midjemål ikke er pga. veldig god treningsform. Og selv med kroppsbygning som kanskje kunne forklart noen få cm ekstra så er det likevel et fakum at Hi ligger langt over det som er et sunt midjemål.

Maks midjemål for kvinner er 80 cm. Det målet du snakker om, Hi, på 88 cm, det gjelder for menn.

Hi, jeg gjentar - kom deg til noen som har en GOD vekt for å se på sammensetningen av kroppen din når det kommer til muskler og fett og skadelig fett. Da får du konkrete tall på dette og du slipper å forholde deg til hverken bmi eller midjemålet. Du har kanskje noen cm ekstra pga. kroppsformen din, men likevel har du mest sannsynlig for mye helsefarlig magefett, og det bør du gjøre noe med. Men få målt deg så får du det sikrere enn noen av oss her inne kan si.

Det som er positivt, Hi, det er at du trolig ganske raskt kan komme innenfor det som er sunt for din kropp :) Men få det sjekket.

Takk for massevis av gode råd! Jeg vet at jeg ikke er noen sylfide, så jeg tåler å "høre det." Men et siste spørsmål: hvor kan man få målt hva som er innvendig fett og hva som ligger utenpå?

HI

Anonymkode: c6ffa...743

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for massevis av gode råd! Jeg vet at jeg ikke er noen sylfide, så jeg tåler å "høre det." Men et siste spørsmål: hvor kan man få målt hva som er innvendig fett og hva som ligger utenpå?

HI

Det finnes noen vekter som kan måle kroppssammensetningen, den scanner kroppen din.

Det finnes lite seriøse typer og det finnes gode slike vekter. Jeg vet bl.a. at mitt nye legekontor har investert i en god type. Sjekk litt rundt, du bør nok på en større klinikk av noe slag, for de beste vektene er ikke billige. Nye legekontoret mitt tror jeg tar i underkant av 400 kr. for en slik måling, så det er absolutt overkommelig :)

På 26.8.2017 den 14.47, Anonym bruker skrev:

Jeg har et høyt midjemål. Og det har jeg alltid hatt og vil alltid ha. 

Jeg er veldig kort i overkroppen, så jeg har kun 0.5 cm mellom nederste ribbein og toppen av hoftekammen. Jeg er kraftig bygd, og har stor brystkasse og brede hofter. Uansett hvor lite jeg veier kan jeg ikke oppnå et midjemål på 80-tallet. Det er rett og slett ikke fysisk mulig, da må jeg være innsnurpet i midja  og samtidig kun 1cm "dyp". 

Min søster har lang overkropp, vi er like høye, og veier omtrent det samme, men hun har midje  og dermed et helt annet midjemål.  

Midjemålet er ingen absolutt størrelse.  Det er bare en faktor på linje med mange andre.  

Anonymkode: c9ee2...080

Jeg tenker det samme som deg. Midjemål er en fin pekepinn men ikke et absolutt mål. Jeg er som deg veldig kort i ryggen og avstanden fra nederste ribben til hoftekammen gir lite mulighet for midjen. Midjemålet mitt har vært nesten konstant hele voksne livet, både gjennom undervekt, kvapsete post-graviditet og nå veldig veltrent. Med mindre jeg blir overvektig (eller gravid igjen) tror jeg ikke midjemålet mitt vil forandre seg nevneverdig. Det ligger jevnt på litt under 80 cm. 

Selvfølgelig bør man være obs på fett rundt organene men midjemål kan ikke være eneste faktor som sier noe. Anbefaler alle som er urolige for helsen sin å oppsøke legen for å få et bedre helhetsinntrykk av helsen. 

Anonymkode: b8499...e19

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes noen vekter som kan måle kroppssammensetningen, den scanner kroppen din.

Det finnes lite seriøse typer og det finnes gode slike vekter. Jeg vet bl.a. at mitt nye legekontor har investert i en god type. Sjekk litt rundt, du bør nok på en større klinikk av noe slag, for de beste vektene er ikke billige. Nye legekontoret mitt tror jeg tar i underkant av 400 kr. for en slik måling, så det er absolutt overkommelig :)

Ok, da skal jeg høre med legen min ved neste anledning. Takk!

HI

Vekter som måler kroppssammensetning er jo relativt unyttige her da, de skiller jo ikke på indre magefett og annet magafett. Skal du finne ut av det må du benytte billeddiagnostikk, tipper ultralyd er eneste som vil innvilges fordi det ikke medfører ekstra kreftfare. Tipper du må gå privat.

Anonymkode: 6ec51...1e1

4 minutter siden, Hjertefru skrev:

Ja, den var veldig fin!

😃

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det målet du snakker om, Hi, på 88 cm, det gjelder for menn

Nei, det stemmer ikke. Hi har rett i at man ikke bør over 88 for damer. Menn sitt tall ligger ideelt  på 94, men bør ikke over 102. Så 88 cm gjelder ikke for menn

Det handler bare om at magefettet kan være farlig.. Det er ikke like nøye om du har litt ekstra på rumpa. Handler ikke bare om vekt og bmi. 

Jeg er selv 173 høy og veier 75kg. Om jeg ikke er overvektig er jeg iallefall på grensen til det. Likevel er midjemålet mitt på 60cm. Er ikke direkte tykk på andre steder på kroppen men har litt ekstra på rumpe og lår (har timeglassfigur sett forfra men er ikke velsignet med spesielt store bryster da, tvert imot ;) ). 

Anonymkode: 34c75...bc2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...