Gå til innhold

Midjemål på kvinner - det kan da ikke stemme?

Anbefalte innlegg

Sitter og leser litt om dette med det farlige, innvendige fettet. Litt uti artikkelen står det at kvinner ikke bør ha et midjemål på mer enn 88 cm, og da tenker jeg: det kan da ikke stemme? Alle kvinner er jo forskjellige, så å bastant påstå at 88 cm er riktig for alle, må jo være feil. Selv er jeg 167 cm høy, og har på utpust et midjemål på 100 cm! Jeg veier 70 kg, og anser meg selv som helt normal. Når jeg er ute blant folk, strammer jeg magen, og da er jeg 93 cm rundt midjen. Likevel bør jeg tydeligvis gå ned endel kg slik at jeg kommer innenfor 88 cm, på utpust. Hvordan vet jeg forresten hva som er innvendig fett av dette, og hva som er utvendig?

Hva tenker dere om dette? Hva er dere rundt midjen?

Anonymkode: c6ffa...743

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Midjemål på 100cm?! Det hadde jeg i 8.mnd når jeg var gravid med min sønn , og jeg er 165 :o (og ikke anoretisk tynn nei, helt noermal bmi) 

Anonymkode: 6d534...662

Men jeg har jo normal bmi, 25. Likevel, du sier noe. 100 cm er kanskje mye. Men hvordan vet jeg hva som er innvendig fett og utvendig fett av dette?

HI

Her er det en med helt normal BMI, som i tillegg anser seg selv som helt normal.

Neida, her skal det slankes.... Dere forstår vel at vi alle er bygget ulikt. HI har helt rett. Hvis man feks har en lang overkropp vil man være tynnere. Dersom man er kort og kompakt vil innholdet i magen bule mer ut. Noen er oppblåste også, mer enn andre

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg har jo normal bmi, 25. Likevel, du sier noe. 100 cm er kanskje mye. Men hvordan vet jeg hva som er innvendig fett og utvendig fett av dette?

HI

Du har normal BMI, forhold det til det du. Dersom du lever et normalt liv, med lite usunt kolesterol, fett... Får i deg rett næring og trener ett par dager i uken... SÅ slapp av å kos deg=)

Annonse

Regner med du er så heldig å ha eplefasong?

Det har jeg også, og det er ganske enkelt sånn at har du eplefasong kan du ikke veie like mye som en med timeglassfasong. Det er ikke bare vekt som teller, kroppsfasong er vel så viktig. Dine kilo legger seg rundt magen, og det er lite heldig. De som har timeglassfasong får gjerne kiloene rundt rumpe og lår, mye mindre helseskadelig.

Jeg personlig er 174 cm høy og kan ikke ligge noe særlig over 65 kg før jeg får bilring, skulle gjerne hatt polstringen på rumpa isteden, men her legger alt seg på magen.

Anonymkode: 70d06...4de

9 minutter siden, Eliseflisa skrev:

Du har normal BMI, forhold det til det du. Dersom du lever et normalt liv, med lite usunt kolesterol, fett... Får i deg rett næring og trener ett par dager i uken... SÅ slapp av å kos deg=)

Så grei du er! Takk for fine ord. 💛

HI

Det er jo akkurat fordi man så at det ikke var særlig stor samnenheng mellom vekt og helserisiko man heller så på midjemålet. Og man fant desverre at midjemål, helt uavhenggig av høyde og vekt, var en sterk indikator.

De med typisk eplefasong er de uheldige helsemessig. Sånn er jeg heldig, med min BMI på 26,6 og enorme rumpe og lår er jeg godt innafor. Ser ikke ut, men det er en annen sak.

Så til den gode nyheten for mange. Det fettet som ligger utenpå, altså det du kan gripe fatt i (bilring) er av mindre betydning. Det er helst stort midjeomfang uten bilring som er bekymringsverdig.

Anonymkode: c95f4...3c8

For det første, med en høyde på 167 og vekt på 70 kg har du en BIM på 25,1.
Normal BMI er 18,5-25.
En BMI 25,1-30 er å regne som overvektig.
Du har ikke det som kalles en normal BMI HI

BMI er også et tall som opprinnelig ble utviklet for å avdekke om en person er underernært, altså en BMI på under 18,5.
Når det gjelder den andre enden av skalaen er den vanskligere å bruke siden den ikke tar hensyn til kropps sammensetningen.
En person med mye muskler vil ha en BMI som sier overvektig eller fedme uten å ha noe fett på kroppen.

Den metoden med midjemål tar hensyn til kropps sammensetningen og er mer korrekt ved tanke på indre fett.

Sorry, men jeg har nesten samme høyde som deg (er 168) og har vært veldig overvektig, det vil si over 100 kg.
Jeg målte meg en del på vei ned, og midjemål på 100 cm hadde jeg når jeg var rett under 90 kg, det midjemålet er ikke normalt.
Er forresten nå 69 kg og midjemål på 93 hvor mye av det som er for mye skyldes et veldig heng på magen etter overvekten og 3 graviditeter.

Anonymkode: 1b5ca...812

Et midjemål på 100 er veldig mye ja. Du burde gå ned i vekt selv om en vekt på 70 egentlig er helt ok på din høyde , men som en sa du er jo på overvektsiden om du har tippa over 25 i bmi.  En muskuløs kropp vil ha høy bmi uten at det er skadelig men med 100 cm rundt magen er det klart du må ta grep. Jeg er 5 cm høyere, og har 69 cm. Og jeg ser normal ut og har fett på magen også.

Anonymkode: 105e5...25e

Jeg tenker at 100 cm er mye, altfor mye uansett hvilken kroppsfasong man har.

Jeg er 10 cm høyere enn deg og er veldig overvektig, mitt midjemål på utpust er på 110, som er altfor altfor altfor mye. Så når du med 30 kilo mindre enn meg, har et så høyt midjemål, så tenker jeg at du har mye farlig fett der, magefett er jo det verste.

Anonymkode: 69080...bf1

Ok, ok. Jeg hører hva dere skriver, og med mine 100 cm er jeg for feit. Det er greit, jeg tar den. Men. Er det noen her som vet hvordan jeg kan finne ut om fettet på magen er av det farlige slaget, dvs innvendig, eller om det kun er en bilring? Holder det å "ta tak" i fettet? 

HI

Annonse

Hvor på midjen måler du deg da? Bare synes 100 cm høres så utrolig mye ut, i forhold til vekten din.

Selv er jeg 162 cm, og veier 80 kg, men har midjemål på 76 cm. Dette fordi mitt fett, legger seg på rumpe, lår og bryst.

Anonymkode: df9b5...7a2

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ok, ok. Jeg hører hva dere skriver, og med mine 100 cm er jeg for feit. Det er greit, jeg tar den. Men. Er det noen her som vet hvordan jeg kan finne ut om fettet på magen er av det farlige slaget, dvs innvendig, eller om det kun er en bilring? Holder det å "ta tak" i fettet? 

HI

I bunn og grunn ja. Fett du kan gripe i ligger utenpå.

Anonymkode: c95f4...3c8

Men hvordan lever du? Hva spiser du, og hvor mye trener du? Slanke mennesker kan og ha farlig fett, det bare synes ikke. Men lever man på junk og beveger seg lite, så er jo sannsynligheten stor for farlig fett.

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvordan lever du? Hva spiser du, og hvor mye trener du? Slanke mennesker kan og ha farlig fett, det bare synes ikke. Men lever man på junk og beveger seg lite, så er jo sannsynligheten stor for farlig fett.

Jeg spiser to knekkebrød til frokost med skinke, ost eller f.eks kaviar på. Drikker et par kopper te og kaffe om dagen. Lunsj ligner på frokost, eller ev. med eggerøre, noe grønt til. Middag kan være et stykke laks eller noe kjøtt med grønnsaker, poteter eller ris. Bruker tallerkenmetoden, så tror jeg er innafor. Til kvelds kan det fort bli en liten sjokoladebit, ev. noe cottage cheese med blåbær. Jeg går tur hver dag da jeg følger minste på skolen (1,5 km hver vei.) 

Likevel. 100 cm rundt livet. Vet jammen ikke hvor jeg skal kutte...

HI

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spiser to knekkebrød til frokost med skinke, ost eller f.eks kaviar på. Drikker et par kopper te og kaffe om dagen. Lunsj ligner på frokost, eller ev. med eggerøre, noe grønt til. Middag kan være et stykke laks eller noe kjøtt med grønnsaker, poteter eller ris. Bruker tallerkenmetoden, så tror jeg er innafor. Til kvelds kan det fort bli en liten sjokoladebit, ev. noe cottage cheese med blåbær. Jeg går tur hver dag da jeg følger minste på skolen (1,5 km hver vei.) 

Likevel. 100 cm rundt livet. Vet jammen ikke hvor jeg skal kutte...

HI

Er du sikker på at du måler på riktig plass? Jeg skjønner ikke helt hvordan du med din vekt og høyde kan ha et så høyt midjemål

Anonymkode: 69080...bf1

Er 171, veier 82 (på vei ned) måtte måle midjen. Den er 89. 

Bare så vi er enig, midjen er på det smaleste stedet, rett over navelen? 

Jeg tror faktisk midjemålet mitt var 96 da jeg veie 92. 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at 100 cm er mye. Har du målt riktig sted hi?

Min kusine, har veldig maskulin rett kropp, hun har ingen midje, går omtrent rett ned fra brystet, ingen innsving over hofter. Hun er veldig slank, men kan tenke meg at hennes midjemål er ganske mye. 

Anonymkode: 7b42b...928

Jeg har et høyt midjemål. Og det har jeg alltid hatt og vil alltid ha. 

Jeg er veldig kort i overkroppen, så jeg har kun 0.5 cm mellom nederste ribbein og toppen av hoftekammen. Jeg er kraftig bygd, og har stor brystkasse og brede hofter. Uansett hvor lite jeg veier kan jeg ikke oppnå et midjemål på 80-tallet. Det er rett og slett ikke fysisk mulig, da må jeg være innsnurpet i midja  og samtidig kun 1cm "dyp". 

Min søster har lang overkropp, vi er like høye, og veier omtrent det samme, men hun har midje  og dermed et helt annet midjemål.  

Midjemålet er ingen absolutt størrelse.  Det er bare en faktor på linje med mange andre.  

Anonymkode: c9ee2...080

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jepp, jeg måler noen cm over navlen. Jeg er helt avslappet og måler på utpust. Jeg mistenker at jeg har delte magemuskler, så mulig det er det som trekker opp. HI

Jeg har ikke kommentert noe tidligere, men jeg har også delte magemuskler og har ett midjemål på 64 cm.

Men det er klart, har du veldig delte/brokk så får du noen cm ekstra rundt midjen. Jeg har ett gap på 2 cm mellom magemusklene mine.

Anonymkode: 0f875...d96

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke kommentert noe tidligere, men jeg har også delte magemuskler og har ett midjemål på 64 cm.

Men det er klart, har du veldig delte/brokk så får du noen cm ekstra rundt midjen. Jeg har ett gap på 2 cm mellom magemusklene mine.

Anonymkode: 0f875...d96

Ja, det var smalt. Nei, da vet jeg jammen ikke. Trodde det kanskje hadde noe å si, at tarmene mine tøt ut, eller noe...

HI

Nå er det ikke nødvendigvis sånn at delte magemuskler gir stor mage da...

Har du lav fettprosent og er trent nok ser du gapet mellom, men magen står ikke ut. Kanskje ikke for en vanlig dødelig mamma å se sånn ut da men ;)

http://farm5.static.flickr.com/4009/4578326695_5455410bd2.jpg

Anonymkode: 70d06...4de

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har et høyt midjemål. Og det har jeg alltid hatt og vil alltid ha. 

Jeg er veldig kort i overkroppen, så jeg har kun 0.5 cm mellom nederste ribbein og toppen av hoftekammen. Jeg er kraftig bygd, og har stor brystkasse og brede hofter. Uansett hvor lite jeg veier kan jeg ikke oppnå et midjemål på 80-tallet. Det er rett og slett ikke fysisk mulig, da må jeg være innsnurpet i midja  og samtidig kun 1cm "dyp". 

Min søster har lang overkropp, vi er like høye, og veier omtrent det samme, men hun har midje  og dermed et helt annet midjemål.  

Midjemålet er ingen absolutt størrelse.  Det er bare en faktor på linje med mange andre.  

Anonymkode: c9ee2...080

Jeg har også veldig kort avstand mellom hoftekam og det nederste ribbeinet. Har ikke målt, men det er kort. Og så ble de nederste ribbena bøyd ut da jeg gikk gravid.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...